قرارداد تور خارجی ؛ توافق نامه‌ای معتبر به منظور ثبت نام در تورهای خارجی

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/07/11
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد تور خارجی

در دنیای امروز، روش‌های مختلفی برای سفر کردن وجود دارد. علاقه‌مندان به سفر نیز براساس شخصیت و تجربه خود، روش سفر کردن خود را انتخاب خواهند کرد. سفر کردن به صورت انفرادی، جذابیت‌های خاص خود را دارد اما معمولاً افرادی که به تنهایی سفر می‌کنند با معضلات و مشکلات متعددی رو به‌ رو می‌شوند. به همین دلیل، سفر با تور مسافرتی، هر روزه افراد بیشتری را به سمت خود جلب می‌کند. مزایایی مانند پیدا کردن همسفر و دوست، یافتن بهترین مکان‌ها و مقصدها، امنیت، امکان ساماندهی سفر دوستانه، خاطر جمعی برای والدین، بازدید از جاذبه‌های دور افتاده و امکان کمک گرفتن از همسفران، از جمله مزایای سفر با تورهای مسافرتی است. معمولاً، تورهای مسافرتی توسط آژانس‌های مسافرتی برگزار می‌شوند. معمولاً آژانس‌های مسافرتی، انواع تورهای مسافرتی را با توجه به نوع و مقصد سفر برگزار می‌کنند. قرارداد تور خارجی به منظور ثبت نام مسافر در تورهای خارجی تنظیم می‌شود.

هدف از تنظیم این قرارداد، ثبت نام در تور مسافرتی است که مقصد آن خارج از کشور باشد. طرفین این قرارداد، مسافر و آژانس مسافرتی هستند. مسافران پیش از امضای متن قرارداد باید با مفاد و شرایط اجرای آن آشنایی داشته باشند. در ادامه این نوشته با مفاد و شرایط اجرای قراردادی که به منظور ثبت نام در تور خارجی تنظیم می‌شود، بیشتر آشنا خواهیم شد. این قرارداد، یکی از زیر مجموعه‌های قرارداد تور محسوب می‌شود.

بررسی ماهیت و نحوه تشکیل قرارداد تور خارجی

در اصطلاح حقوق مدنی به توافق الزام آور میان دو یا چند شخص که دارای آثار حقوقی است، قرارداد گفته می‌شود. قراردادها در یک دسته بندی کلی به قراردادهای معین و نامعین تقسیم می‌شوند. منظور از قرارداد نامعین ، هر قراردادی است که شرایط و نحوه تنظیم آن در قانون مشخص نشده باشد. قراردادهای نامعین، معتبر و قابل استناد هستند زیرا از اصل آزادی قراردادها تبعیت می‌کنند. مفاد و شرایط اجرای این قراردادها به واسطه توافق میان طرفین آن‌ها مشخص می‌شود.

نمونه قرارداد تور خارجی نیز یک قرارداد نامعین است که به واسطه توافق میان مسافر و آژانس مسافرتی تحقق پیدا می‌‌کند. مفاد این قرارداد و همچین، شرایط اجرای آن نیز به واسطه توافق میان مسافر و آژانس مسافرتی تعیین می‌شود. باید به این نکته توجه داشته باشیم، فرم قرارداد تورهای خارجی در صورتی معتبر است که توسط طرفین آن، تکمیل و امضا شده باشد.

مفاد قرارداد تور خارجی چه هستند؟

تنظیم مفاد قرارداد تور خارجی به دقت و توجه زیادی نیاز دارد زیرا متن این قرارداد در حکم سندی است که توافق میان مسافر و آژانس مسافرتی در خصوص ثبت نام در تور خارجی را ثابت می‌کند. همچنین، امضای این قرارداد باعث ایجاد وظایف و مسئولیت‌هایی برای طرفین آن می‌شود. به همین دلیل، مفاد قرارداد تور خارجی باید به گونه‌ای تنظیم شده باشد که تمام وظایف و مسئولیت‌های طرفین آن را در بر بگیرد.

در صورتی که مسافر و آژانس مسافرتی در خصوص روند اجرای برگزاری تور خارجی با یکدیگر اختلاف پیدا کنند، می‌توانند با استناد به متن این قرارداد ادعاها و دلایل خودشان را به اثبات برسانند با توجه به مقدمات بالا، نتیجه می‌گیریم که تنظیم دقیق و همه جانبه این قرارداد بسیار دارای اهمیت است. در ادامه، مهمترین مفاد نمونه قرارداد تور خارجی را بررسی می‌‌کنیم.

امضا کنندگان این قرارداد

طرفین قرارداد تور خارجی ، مسافر و آژانس مسافرتی برگزار کننده تور خارجی هستند زیرا این قرارداد به واسطه توافق میان آن‌ها تحقق پیدا می‌کند. به همین دلیل، بهتر است که نخستین بخش این قرارداد را به درج مشخصات هویتی مسافر و اطلاعات آژانس مسافرتی اختصاص بدهیم. قراردادی که طرفین آن نامعلوم و مجهول هستند از اعتبار و آثار قانونی برخوردار نخواهد شد.

منظور از مشخصات هویتی مسافر، نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، آدرس محل سکونت و شماره تلفن او است.

اطلاعات مربوط به آژانس مسافرتی نیز از جمله اسم آژانس، شماره مجوز، آدرس و شماره تلفن آن هستند که باید در این قرارداد قید شوند. به این ترتیب، با بیان این اطلاعات، طرفین قرارداد مشخص خواهند شد و معلوم می‌شود که چه اشخاصی مسئولیت و تعهدات قرارداد حاضر را به عهده دارند.

تعیین موضوع در قرارداد تور خارجی

موضوع این قرارداد، خدماتی است که آژانس مسافرتی در راستای برگزاری تور خارجی به مسافر ارائه می‌دهد. به عبارت دیگر می‌توان گفت، موضوعی که در فرم قرارداد تورهای خارجی قید شده است، شرح وظایف و مسئولیت‌های آژانس مسافرتی را مشخص می‌کند. مسافر نیز در مدت برگزاری تور خارجی از تمام خدماتی که در بخش موضوع این قرارداد قید می‌شود، برخوردار خواهد شد. به همین دلیل، تمام خدماتی که آژانس مسافرتی می‌خواهد در طول برگزاری تور خارجی به مسافران ارائه بدهد، باید در بخش موضوع این قرارداد قید شده باشد.

عدم تعیین دقیق خدمات شرکت مسافرتی در بخش موضوع این قرارداد می‌‍‌‌تواند باعث نارضایتی مسافر و بروز اختلاف میان آن‌ها و آژانس مسافرتی شود. بنابراین می‌توان گفت که تعیین دقیق موضوع این قرارداد، بسیار دارای اهمیت است و تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از بروز اختلاف میان آژانس مسافرتی و مسافر دارد.

مبلغ قرارداد با چه معیاری تعیین می‌شود؟

مبلغ این قرارداد، در واقع همان هزینه‌ای است که آژانس مسافرتی بابت برگزاری تور از مسافران دریافت می‌کند. لازم به ذکر است که مبلغ این قرارداد توسط آژانس مسافرتی و با توجه به مقصد، کمیت و کیفیت تور خارجی تعیین می‌شود. مسافر نیز به واسطه امضای این قرارداد موافقت خود را با پرداخت مبلغ مقرر در آن اعلام می‌کند. معمولاً، شرایط و تاریخ پرداخت مبلغ این قرارداد نیز به واسطه آژانس مسافرتی تعیین می‌‎‌شود. مسافر باید مبلغ این قرارداد را با توجه به شرایط و تاریخ مقرر در آن پرداخت کند.

در برخی موارد، مسافر، پس از پرداخت مبلغ و پیش از برگزاری تور از شرکت در آن منصرف می‌شود. معمولاً در این موارد، شرکت مسافرتی، درصدی از مبلغ قرارداد را کسر می‌کند و مابقی آن را به مسافر پس می‌دهد.

شرایط تعیین مدت در قرارداد تور خارجی و نحوه تمدید آن

مدت این قرارداد، یک بازه زمانی محدود و موقت است که از سوی آژانس مسافرتی برای برگزاری تور خارجی در نظر گرفته می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که مدت این قرارداد توسط آژانس مسافرتی تعیین خواهد شد. مسافر نیز به واسطه امضای این قرارداد، موافقت خودش را با مدتی که توسط آژانس مسافرتی تعیین شده است، اعلام می‌کند. آژانس مسافرتی باید مطابق با مدتی که در این قرارداد قید شده است، تور خارجی را برگزار کند.

به همین دلیل، می‌توان گفت که تاریخ شروع برگزاری تور خارجی و همچنین تاریخ خاتمه برگزاری آن باید به صورت دقیق در این قرارداد قید شود. باید به این نکته توجه داشته باشیم که مسافر و آژانس مسافرتی با توافق یکدیگر می‌توانند مدت این قرارداد را تمدید کنند.

نحوه فسخ قرارداد تور خارجی

در ابتدا باید بگوییم که فسخ به معنای انحلال انواع قرارداد لازم الاجرا به واسطه اراده یکی از طرفین آن‌ها است. اصل بر غیر قابل فسخ بودن قراردادهای لازم الاجرا است. به همین دلیل، فسخ این قراردادها صرفاً در صورتی امکان پذیر می‌شود که قانونگذار اجازه بدهد. در همین راستا، قانونگذار به طرفین قراردادهای لازم الاجرا، اجازه داده است که در هنگام تنظیم این قراردادها، شرایط فسخ آن‌ها را با توافق یکدیگر تعیین کنند.

قرارداد تور خارجی نیز یک توافق نامه لازم الاجرا است و فسخ آن، صرفاً در صورتی امکان پذیر می‌شود که قانونگذار اجازه بدهد. در همین راستا، مسافر و آژانس مسافرتی می‌توانند در توافقات اولیه شرایط و چگونگی فسخ قرارداد را تعیین کنند. همچنین ، ممکن است که طرفین این قرارداد برای فسخ آن جریمه تعیین کرده باشند. در این حالت، هر یک از مسافر یا آژانس مسافرتی که این قرارداد را فسخ کند باید جریمه فسخ آن را به طرف دیگر بپردازد.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که مسافر و آژانس مسافرتی با توافق یکدیگر نیز می‌توانند این قرارداد را منحل کنند. اگر این قرارداد به واسطه توافق میان طرفین آن منحل شده باشد، دیگر پرداخت جریمه فسخ، موضوعیت ندارد.

چگونه قرارداد را بنویسیم؟

مفاد قراردادی که به منظور ثبت نام متقاضیان برای شرکت در تورهای خارجی تنظیم می‌شود، باید به صورت همه جانبه تدوین شده باشد. عدم تنظیم دقیق این قرارداد باعث بروز اختلاف میان مسافران و آژانس مسافرتی برگزار کننده تور خارجی می‌شود.

آژانس‌های مسافرتی با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی رکلا می‌توانند قرارداد مد نظر خودشان (برای ثبت نام متقاضیان شرکت در تورهای مسافرتی) را به صورت اختصاصی و با مشورت کارشناسان حقوقی تنظیم کنند.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات