قرارداد تور میان چه اشخاصی تنظیم می‌شود؟ + بررسی مفاد قرارداد تورهای مسافرتی

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/07/02
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد تور

تور (tour) از نظر لغوی به معنای گشت و سیاحت است. در اصطلاح صنعت توریسم ، تور به مجموعه‌ای از اجزای سفر مانند اقامت، حمل و نقل، تغذیه، گذشت و گذار و مواردی از این قبیل گفته می‌شود که توسط آژانس‌های مسافرتی و در قالب یک بسته سفر به مسافر ارائه خواهد شد. شرکت در تورهای مسافرتی برای علاقه‌مندان به سفر و گشت و گذار، بسیار جذاب و هیجان انگیز است. قرارداد تور داخلی به قراردادی گفته می‌شود که میان مسافر و آژانس مسافرتی تنظیم خواهد شد.

هدف از تنظیم این قرارداد تعیین خدماتی است که شرکت مسافرتی به مسافر ارائه می‌دهد. تعیین بهای خدمات ارائه شده توسط آژانس مسافرتی نیز از دیگر اهداف تنظیم قرارداد است. همچنین نوشتن این قرارداد می‌‎تواند تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از بروز مشاجره و اختلاف میان مسافر و آژانس مسافرتی داشته باشد. این قرارداد، یک سند معتبر و لازم الاجرا است و به همین دلیل، آژانس مسافرتی و مسافر باید به تمام مفاد و شرایط قید شده در آن پایبند باشند.

در ادامه این نوشته با مفاد و شرایط تنظیم و اجرای قراردادی که میان مسافر و آژانس مسافرتی تنظیم شده است، بیشتر آشنا می‌شویم.

یک توضیح مختصر در خصوص ماهیت حقوقی قرارداد تور داخلی

قراردادها در یک دسته بندی کلی به معین و نامعین تقسیم می‌شود. شرایط تنظیم و اجرای قراردادهای نامعین در قانون مشخص نشده و به همین دلیل، قانونگذار تعیین شرایط اجرای این قراردادها را به اراده طرفین آن‌ها واگذار کرده است. قراردادهای نامعین از اصل آزادی قراردادهای تبعیت می‌کنند و مطابق با ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شوند. نمونه قرارداد تورهای مسافرتی نیز یک قرارداد نامعین است که مطابق با ماده 10 قانون مدنی تنظیم خواهد شد. به همین دلیل می‌توان گفت که شرایط اجرای نمونه قرارداد تورهای مسافرتی نیز به واسطه توافق میان مسافر و آژانس مسافرتی تعیین می‌شود. طرفین به واسطه امضای این قرارداد می‌پذیرند که به تمام مفاد و شرایط قید شده در آن پایبند باشند.

مفاد قرارداد تور داخلی

فرم قرارداد تور داخلی در صورتی از اعتبار و ماهیت حقوقی برخوردار می‌شود که توسط مسافر و آژانس مسافرتی امضا شده باشد. فرم قرارداد تور داخلی که توسط مسافر و آژانس امضا شده، به منزله سندی است که توافق میان طرفین آن را به اثبات می‌رساند. به همین دلیل، اگر طرفین با یکدیگر اختلاف پیدا کنند با استناد به این سند (متن قرارداد) می‌توانند ادعاها و دلایل خودشان را به اثبات برسانند. همچنین گفتیم که تنظیم مکتوب این قرارداد تاثیر قابل توجهی در جلوگیری از بروز اختلاف میان مسافر و آژانس مسافرتی دارد. نسخه‌هایی که از این قرارداد تهیه می‌شوند نیز به توافق میان طرفین آن بستگی دارند.

معمولاً، این قرارداد در دو نسخه تنظیم می‌شود و یکی از نسخه‌های آن در نزد آژانس مسافرتی باقی می‌ماند و دیگری به مسافر داده خواهد شد. با توجه به مقدمات بالا می‌توان گفت که تنظیم دقیق و همه جانبه مفاد نمونه قرارداد تور بسیار دارای اهمیت است. در ادامه، مفاد این قرارداد را بررسی می‌کنیم.

مشخصات طرفین شامل چه مواردی است؟

طرفین قرارداد تور ، مسافر و آژانس مسافرتی هستند زیرا این قرارداد به واسطه توافق میان آن‌ها تحقق پیدا می‌کند. به همین دلیل، بهتر است که مشخصات هویتی و اطلاعات طرفین در ابتدای قرارداد مشخص شود.

نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره تلفن و آدرس، از جمله مشخصات مسافر هستند که باید در این قرارداد ذکر شوند.

در خصوص مشخصات آژانس مسافرتی نیز می‌توان به شماره مجوز و نام و نام خانوادگی مدیر آژانس مراجعه کرد.

موضوع قرارداد تور داخلی

موضوع این قرارداد، خدماتی است که آژانس مسافرتی به مسافر ارائه می‌دهد. به عبارت دیگر می‌توان گفت که موضوع این قرارداد، حدود وظایف و مسئولیت‌های آژانس مسافرتی را مشخص می‌کند. خدمات مربوط به رزرو بلیط، اخذ روادید عادی یا فوری، رزرو هتل و حمل و نقل مسافر در شهر یا کشور مقصد، از جمله خدماتی هستند که موضوع قراردادهای تور را تشکیل می‌دهند.

مبلغ قرارداد تور داخلی

مبلغ این قرارداد در واقع همان هزینه‌ای است که مسافر باید به آژانس مسافرتی پرداخت کند. معمولاً آژانس‌های مسافرتی، هزینه خدمات خود را از قبل تعیین می‌کنند. امضای این قرارداد نشان می‌دهد که مسافر با پرداخت هزینه‌ای که توسط آژانس مسافرتی تعیین شده، موافقت کرده است. مسافر باید مبلغ این قرارداد را مطابق با تاریخ و شرایط مقرر در آن بپردازد.

ممکن است که مسافر پس از امضای این قرارداد از شرکت در تور انصراف بدهد. در این حالت، معمولاً شرکت مسافرتی درصدی از مبلغ این قرارداد را کسر می‌کنند و مابقی آن را به مسافر برمی‌گرداند.

شرایط و تعهدات قرارداد تور داخلی

شرایط نمونه قرارداد تور ، در واقع موضوعاتی فرعی هستند که طرفین این قرارداد درباره اجرای آن‌ها با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. تعیین شرایط برای این قرارداد، تاثیر قابل توجهی در اجرای بی‌کم و کاست آن دارند. به همین دلیل، طرفین این قرارداد باید به تمام شرایط قید شده در آن پایبند باشند.

تعهدات نیز به معنای وظایف و مسئولیت‌هایی است که در اثر امضای این قرارداد بر عهده هر یک از مسافر و آژانس مسافرتی قرار می‌گیرد. قراردادی که میان مسافر و آژانس مسافرتی تنظیم می‌شود، یک قرارداد معتبر و لازم الاجرا به حساب می‌آید و اجرای تمام تعهدات مالی و غیر مالی قید شده در آن (قرارداد) نیز الزامی است.

هر یک از مسافر یا آژانس مسافرتی که به تعهدات خودش عمل نکرده باشد باید خساراتی که از این بابت به طرف دیگر وارد شده است را جبران کند.

مدت قرارداد یا بازه زمانی سفر

مدت این قرارداد، یک بازه زمانی محدود و مشخص است که برای ارائه خدمات به مسافر در نظر گرفته می‎‌شود. به عبارت دیگر، شرکت مسافرتی، مطابق با مدتی که در این قرارداد تعیین شده است باید خدمات مورد توافق را به مسافر ارائه بدهد.

مدت این قرارداد به واسطه توافق میان مسافر و آژانس مسافرتی تعیین می‌شود و تمدید آن نیز امکان پذیر است. به عبارت دیگر، شرکت مسافرتی و مسافر با توافق یکدیگر می‌توانند مدت این قرارداد را تمدید کنند.

به پایان رسیدن مدت این قرارداد، باعث انحلال آن می‌شود. همچنین، تعهدات طرفین این قرارداد نیز به واسطه انقضای مدت آن، ساقط خواهد شد.

شرایط فسخ قرارداد تور داخلی

فسخ به معنای بر هم زدن این قرارداد توسط مسافر یا شرکت مسافرتی است. طرفین یک قرارداد می‌توانند شرایط فسخ آن را به نفع خودشان پیش بینی کنند. به همین دلیل، معمولاً یکی از بخش‌های نمونه قرارداد تور داخلی به تعیین شرایط فسخ قرارداد اختصاص پیدا می‌کند. در اغلب موارد، هر یک از طرفین این قرارداد که نسبت به فسخ آن اقدام کرده است باید خساراتی که از این بابت به طرف دیگر وارد می‌شود را جبران کند.

اقاله قرارداد نیز به معنای انحلال قرارداد با تراضی و توافق میان طرفین آن است. مسافر و آژانس مسافرتی نیز می‌توانند این قرارداد را با توافق یکدیگر منحل (اقاله) کنند.

حل و فصل اختلافات ناشی از اجرای نمونه قرارداد تور داخلی

ممکن است که مسافر و آژانس مسافرتی در راستای اجرای این قرارداد با یکدیگر اختلاف پیدا کنند و موفق به حل و فصل مسالمت آمیز آن نیز نشوند. در این حالت، مسافر و آژانس مسافرتی باید برای حل و فصل اختلافات خودشان به شورای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی مراجعه کنند.

همچنین، مسافر و آژانس مسافرتی در هنگام تنظیم این قرارداد می‌توانند یک یا چند داور مرضی الطرفین را به عنوان مرجع حل اختلاف تعیین کرده باشند. در این حالت، طرفین برای حل و فصل اختلافات ناشی از اجرای این قرارداد باید به داور یا داوران مرضی الطرفین مراحعه کنند.

خدمات گروه حقوقی رکلا

گروه رکلا، یک مرجع حقوقی است که فعالیت‌ها و خدمات خود را به حوزه قراردادها اختصاص می‌دهد.

تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی از جمله خدمات ارائه شده توسط گروه حقوقی رکلا هستند.

کارشناسان حقوقی حاضر در بخش تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی به شما امکان می‌دهند که قراردادهای مد نظر خودتان را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنید.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات