برای خرید ملک کلنگی چه اقداماتی لازم است؟ + مهمترین نکات خرید ملک کلنگی

-
بروزرسانی:1401/05/20
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نکات خرید ملک کلنگی

املاک کلنگی، برای اهداف مختلفی مورد خریداری قرار می‌گیرند. امروزه این نوع املاک، بیشتر جهت ساخت و ساز تهیه می‌شوند. از آنجا که خرید املاک کلنگی، طرفداران زیادی را به سوی خود جلب کرده است، توجه به برخی نکات در زمان خرید آن‌ها ضرورت دارد. این نکات، شامل مسائل فنی و حقوقی می‌شوند. توجه به این نکات سبب آن خواهد شد که شما با اطمینان خاطر بیشتری، این قرارداد را انجام دهید. از این رو، در این مقاله تلاش داریم که نکات خرید ملک کلنگی را مورد بررسی قرار دهیم. این نکاتی که بیان می‌شوند را می‌توانیم به طور کلی، زیر مجموعه‌ای از نکات خرید خانه در نظر بگیریم.

یک مساله بسیار مهم در این خصوص این است که اشخاص زیادی به دلیل عدم آگاهی از روند انجام موضوع این قرارداد و موارد دیگر، به اشخاص دیگری اعتماد می‌کنند و برای انجام این خرید از قراردادهایی مانند قرارداد کارگزاری ملک بهره می‌برند. در خصوص این قرارداد نیز، در یک مقاله جداگانه توضیحاتی را بیان کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را نیز مطالعه کنید.

ملک کلنگی به چه ملکی گفته می‌شود؟

در راستای بیان برخی از مهم‌ترین نکات خرید ملک کلنگی ، باید اشاره داشت که ملک کلنگی به ملکی گفته می‌شود که به دلیل فرسوده شدن بنا و ساختمان آن، قابلیت سکونت ندارد. معمولا چنین املاکی، قدمتی بالای 30 سال دارند.

نکات فنی؛ زیر مجموعه‌ای از نکات خرید ملک کلنگی

در این قسمت، برخی از نکات فنی-مهندسی لازم در خصوص خرید یک ملک کلنگی را مورد اشاره قرار می‌دهیم:

بررسی تراکم ملک کلنگی

یکی از نکات خرید ملک کلنگی ، بررسی تراکم آن است. به بیان دیگر، از آنجا که املاک کلنگی بیشتر به منظور ساخت و ساز خریداری می‌شوند، این مسئله اهمیت زیادی را در خرید آن‌ها ایفا می‌کند. تراکم ملک کلنگی، میزان مقاومت آن را برای ساخت و ساز بنا نشان می‌دهد. بنابراین هر چه تراکم ملک کلنگی بالاتر باشد، ساختمان و بنای بیشتری را می‌توان در آن احداث کرد. همچنین تراکمی که به یک ملک کلنگی تعلق می‌گیرد، در میزان کسب سود ناشی از ساخت و ساز تاثیرگذار است. تراکم یک ملک، توسط شهرداری مشخص و در قالب درصد بیان می‌شود.

بررسی ابعاد ملک کلنگی

بررسی ابعاد یک ملک کلنگی، در خرید آن برای ساخت و ساز اهمیت دارد زیرا ابعاد ملک کلنگی می‌تواند در تعداد طبقات بنای جدید تاثیرگذار باشد. علاوه بر آن، ابعاد ملک کلنگی، مستقیما روی نقشه بنای جدید و خوش ساخت بودن آن تاثیر دارد.

بررسی ضریب سطح اشتغال ملک کلنگی

یکی دیگر از نکات خرید ملک کلنگی ، بررسی ضریب اشتغال یا درصد ساخت ملک مورد نظر است. ضریب سطح اشتغال مشخص می‌کند که شما تا چه مقداری، مجوز ساخت و ساز در زمین کلنگی را دارا هستید.

بررسی جهت ملک کلنگی

بررسی جهت ملک کلنگی، میزان دریافت نور خورشید؛ به اصطلاح نورگیر بودن ملک را مشخص می‌کند. به بیان دیگر، اگر ملک در موقعیت جنوبی واقع شده باشد، وضعیت آن از لحاظ نورگیر بودن بهتر خواهد بود. توجه داشته باشید املاکی که در جهت جنوبی قرار گرفته‌اند، طرفداران بیشتری دارند و زودتر مورد خرید قرار می‌گیرند. این موضوع، به عنوان یکی از نکات خرید ملک کلنگی به شمار می‌رود.

نکات حقوقی قابل توجه؛ زیر مجموعه‌ای از نکات خرید ملک کلنگی

علاوه بر نکات فنی و مهندسی در خصوص ملک کلنگی، لازم است که برای انجام این قرارداد، از نکات حقوقی و قانونی آن نیز مطلع باشید. برای این منظور در ادامه به مهمترین نکات حقوقی این قرارداد می‌پردازیم:

بررسی اسناد اثبات کننده مالکیت صاحب ملک کلنگی

یکی از مهم‌ترین نکات خرید ملک کلنگی ، بررسی صحت مالکیت انتقال دهنده آن است. بررسی این موضوع از آنجا اهمیت دارد که امروزه انتقال مال غیر و کلاهبرداری در این زمینه، به صورت مکرر در حال وقوع است. از این رو با بررسی مالکیت انتقال دهنده، شما تا حد بسیار زیادی از خرید ملک مورد نظر اطمینان حاصل می‌کنید. برای اطمینان پیدا کردن از این موضوع، از صاحب ملک کلنگی درخواست کنید که اسنادی را دال بر مالکیت خود به شما ارائه کند. این اسناد شامل اسناد عادی (قولنامه) یا اسناد رسمی می‌شوند.

البته این حالت نیز امکان دارد که انتقال دهنده ملک کلنگی، به عنوان صاحب اصلی آن تلقی نشود. به این صورت که گاهی انتقال دهنده، به نیابت یا وکالت از مالک اصلی، عمل انتقال ملک را انجام می‌دهد. در این مواقع شما باید از نماینده یا وکیل صاحب ملک بخواهید که وکالت نامه رسمی و قانونی خود را به شما ارائه کند.

در نظر گرفتن وضعیت ملک کلنگی از لحاظ آزاد یا توقیف بودن

به طور کلی، بررسی آزاد یا توقیف بودن ملک کلنگی، در صحت خرید آن نقش دارد. همانطور که از عناوین مطرح شده مشخص است، خرید املاک کلنگی توقیف شده با مشکل روبرو خواهد بود. برای مثال، اگر سند ملک کلنگی مورد نظر شما، به دلایل مختلف در رهن بانک باشد، شما قادر نخواهید بود که آن را خریداری کنید و همچنین اگر ملک، در مالکیت انحصاری دولت باشد، امکان خرید آن برای شما وجود نخواهد داشت.

بررسی تعداد مالکین ملک از نکات خرید ملک کلنگی

یکی دیگر از نکات خرید ملک کلنگی ، بررسی تعداد مالکین آن است زیرا این امکان وجود دارد که شما بخواهید بخشی از یک ملک مشترک را خریداری کنید. پس در این حالت، امکان وجود مالکانی بیش از یک نفر وجود دارد. در این مواقع، شما باید از رضایت سایر شرکا برای انجام خرید ملک اطمینان حاصل کنید زیرا در صورت عدم رضایت آن‌ها، قانون این حق را به آن‌ها می‌دهد که خرید شما را فسخ کنند اما در صورتی که شما قبل از انجام خرید قطعی، رضایت سایر مالکین را کسب کنید، حق فسخ خرید شما از آن‌ها سلب می‌شود.

بررسی موقعیت ملک کلنگی در طرح‌های راه و شهر سازی

توجه داشته باشید که قبل از خرید قطعی ملک کلنگی، از مراجع ذی صلاح در خصوص موقعیت ملک در پروژه‌های راه و شهر سازی استعلام بگیرید. سازمان مربوطه در این زمینه، سازمان راه و شهر سازی است.

بررسی متراژ متعلق به کسب و کار در نکات خرید ملک کلنگی

ممکن است در برخی حالات، قسمتی از ملک کلنگی مورد نظر شما، برای کسب و کار در نظر گرفته شده باشد. حتما به خاطر داشته باشید که این موضوع را از شهرداری استعلام نمایید زیرا این امکان وجود دارد که شما با چنین تصوری ملک کلنگی را خریداری کنید اما سپس متوجه شوید که در ازای بخش کسب و کاری ملک، مبلغی از سوی انتقال دهنده به شهرداری پرداخت نشده باشد. این موضوع، یکی دیگر از نکات خرید ملک کلنگی محسوب می‌شود.

بررسی تسویه حساب مالیات و عوارض ملک کلنگی

به این نکته قبل از خرید قطعی ملک کلنگی توجه داشته باشید که انتقال دهنده قبل از انتقال ملک به شما، کلیه مالیات و عوارض آن را تسویه کرده باشد زیرا پرداخت مالیات و عوارض ملک کلنگی، بر عهده انتقال دهنده آن است.

تنظیم قرارداد خرید؛ یکی از اساسی‌ترین نکات خرید ملک کلنگی

یکی از مراحل اساسی خرید ملک کلنگی، تنظیم قرارداد برای آن است. در اغلب موارد، اشخاص بدون توجه به این موضوع اعمال حقوقی خود را انجام می‌دهند. عدم انعقاد یک قرارداد در چنین مواردی، سبب بروز اختلافات عدیده‌ای خواهد شد. برای مثال، اثبات حقوق و تعهدات، بدون وجود قرارداد بسیار دشوار و زمان‌بر است. در مقابل، وجود یک قرارداد باعث می‌شود که تا حد بسیار زیادی، دغدغه‌های شما در زمینه خرید ملک کلنگی پوشش داده شود زیرا قرارداد فروش ملک ، به عنوان یک سند معتبر به شمار می‌رود. این سند، حقوق و تعهدات شما را مورد تاکید قرار می‌دهد و در مواقع بروز چالش، شما را یاری می‌کند. به این صورت که این سند، شرایط حاکم بر حل و فصل دعاوی خریدار و انتقال دهنده ملک کلنگی را در بر می‌گیرد و نیز در محاکم قانونی صالح، قابل استناد است.

تعهدات خریدار و انتقال دهنده ملک کلنگی

یکی از نکات خرید ملک کلنگی در زمان تنظیم قرارداد، تاکید بر تعهدات خریدار و انتقال دهنده ملک کلنگی است. در این راستا، یکی از مهم‌ترین تعهدات انتقال دهنده ملک کلنگی، تسلیم ملک خواهد بود. به بیان دیگر، انتقال دهنده موظف است ملکی را به شما تسلیم کند که مطابق با ویژگی‌های مطرح شده در قسمت موضوع قرارداد است. در غیر این صورت برای خریدار امکان فسخ قرارداد وجود خواهد داشت. در مقابل، خریدار متعهد می‌شود که مبلغ ملک کلنگی را بر اساس شرایط مقرر در قرارداد پرداخت کند.

ثبت رسمی قرارداد خرید ملک کلنگی

آخرین نکته قابل توجه در زمینه بیان نکات خرید ملک کلنگی ، ثبت رسمی خرید ملک در دفاتر اسناد رسمی است. از آن جا که ملک کلنگی، به عنوان یکی از مصادیق اموال غیر منقول به شمار می‌رود، شما باید خرید آن را به صورت رسمی ثبت کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که شرایط حاکم بر ثبت رسمی خرید ملک کلنگی را در قرارداد عادی خرید آن تعیین و تکلیف کنید. به این منظور، زمان و دفتر اسناد رسمی مورد توافق خود را در متن قرارداد مورد اشاره قرار دهید.

به یاد داشته باشید که:

انجام موضوع این قرارداد، به دلیل شرایط و ویژگی‌ خاصی که هر خانه کلنگی دارد، با حساسیت‌های زیادی همراه است. به همین دلیل لازم است که از نکات مهم انجام این قرارداد آگاه باشید و در زمان اجرای آن، به این نکات توجه کنید. بدون شک، برای شما مناسب خواهد بود که با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، سوالات حقوقی خود در رابطه با این اقدام را با یک شخص متخصص در میان بگذارید.

همچنین تهیه و تنظیم قرارداد اختصاصی که به واسطه آن، موضوع این قرارداد انجام شود نیز دارای شرایط و ویژگی‌های خاصی است که به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما این اقدام را به متخصصان، مشاوران حقوقی یا وکلای پایه یک دادگستری بسپارید.

قرارداد فروش زمین مسکونی

اگر در معامله ملک کلنگی مسکونی، صرفا معامله زمین آن را در نظر دارید، از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش زمین مسکونی
دانلود نمونه قرارداد فروش زمین مسکونی

نمونه قولنامه خانه (نقدی)

اگر ملک کلنگی را به عنوان یک خانه معامله می‌کنید، این نمونه قرارداد برای شما کاربرد خواهد داشت.

نمونه قرارداد خانه
دریافت نمونه قرارداد خانه
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات