اتحادیه مشاورین املاک تهران دارای چه وظایف و اختیاراتی است؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/10/12
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
اتحادیه مشاورین املاک تهران

اتحادیه از نظر لغوی به معنای هر انجمنی است که اعضای آن اهداف مشترکی داشته باشند. اتحادیه در اصطلاح حقوقی به معنای یک شخصیت حقوقی است که از افراد شاغل در یک یا چند صنف یکسان یا مشابه تشکیل می‌شود. اتحادیه‌های صنفی در راستای حفظ منافع صنف خودشان تلاش می‌کنند. همچنین افراد یک صنف از طریق اتحادیه می‌توانند خواسته‌ها و مطالبات قانونی و مشروع خودشان را پیگیری کنند. اتحادیه مشاورین املاک تهران نیز یک تشکل قانونی است که از افراد شاغل در صنف مشاور املاک تشکیل می‌شود. این اتحادیه صنفی مطابق با شرایط و تشریفات مقرر در قانون نظام صنفی کشور تشکیل خواهد شد و به همین دلیل باید از مقررات این قانون تبعیت کند.

لازم به ذکر است که این اتحادیه در هر شهرستان به صورت مستقل تشکیل می‌شود. به صورت تقریبی می‌توان گفت که مشاوران املاک در تمام شهرستان‌ها دارای اتحادیه صنفی هستند. تنظیم فعالیت واحدهای صنفی مشاور املاک مستقر در هر شهر و نظارت بر آن‌ها، از مهمترین اهداف و وظایف اتحادیه‌های مشاوران املاک تشکیل شده در تهران و شهرستان‌ها است.

در ادامه این مقاله با نحوه تشکیل اتحادیه صنفی مشاوران املاک و همچنین حدود اختیارات و وظایف آن آشنا می‌شویم. همچنین، برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید به سایت اتحادیه صنف مشاورین املاک تهران به نشانی https://amlaktehran.org/ مراجعه کنید.

بررسی نحوه تشکیل اتحادیه مشاورین املاک تهران مطابق با قانون نظام صنفی کشور

بهتر است پیش از بررسی اتحادیه صنفی با معنای اصطلاحی صنف، واحد صنفی و فرد صنفی آشنا شویم.

  1. فرد صنفی: فرد صنفی به معنای هر شخص حقیقی یا شخص حقوقی است که به فعالیت‌های اقتصادی اعم از تولید، تبدیل، خرید، فروش، توزیع و خدمات فنی و غیر فنی اشتغال دارد و به عنوان پیشه ور و صاحب حرفه و شغل آزاد شناخته می‌شود.
  2. واحد صنفی: واحد صنفی به هر کسب و کار ثابت یا سیاری گفته می‌شود که توسط فرد صنفی راه اندازی شده است.
  3. صنف: صنف به گروهی از کسبه و پیشه وران گفته می‌شود که نوع کسب و کار و پیشه آن‌ها یکسان است.
  4. در خصوص معرفی اتحادیه صنفی باید بگوییم، یک شخص حقوقی غیر دولتی و غیر انتفاعی است که از افراد یک یا چند صنف مشابه یا یکسان تشکیل می‌شود. لازم به ذکر است که اتحادیه‌های صنفی در راستای انجام وظایفی تشکیل خواهند شد که به واسطه قانون نظام صنفی کشور بر عهده آن‌ها قرار می‌گیرد. باید به این نکته توجه داشته باشیم، اتحادیه‌های صنفی در صورتی رسمیت پیدا می‌کنند که در وزارت بازرگانی به ثبت رسیده باشند.

اتحادیه مشاورین املاک تهران بزرگ نیز از افراد شاغل در صنف مشاوره املاک و مطابق با قانون نظام صنفی تشکیل می‌شود. به صورت کلی می‌توان گفت که هدف اصلی از تشکیل این اتحادیه صنفی حمایت از حقوق واحدهای صنفی مشاور املاک و تنظیم فعالیت این واحدها و نظارت بر آن‌ها است. همچنین، اتحادیه صنفی مشاورین املاک تهران در راستای کنترل قیمت املاک و حفظ آرامش بازار مسکن نیز تلاش می‌کند.

قانونگذار، فصل سوم قانون نظام صنفی کشور را به اتحادیه‌های صنفی و مقررات مربوط به آن‌ها اختصاص می‌دهد. اتحادیه صنفی مشاورین املاک در شهر تهران نیز باید مطابق با مقررات این فصل، تشکیل شود و به فعالیت بپردازد.

حوزه فعالیت این اتحادیه

باید به این نکته توجه داشته باشیم که اتحادیه صنفی در هر شهر به صورت مستقل تشکیل می‌شود. بنابراین، حوزه فعالیت‌ها و اختیارات اتحادیه صنفی تشکیل شده در هر شهر، مختص به همان شهر است. به همین دلیل، حدود اختیارات و وظایف اتحادیه مشاورین املاک تهران بزرگ ، فقط به حوزه جغرافیایی همین شهر محدود می‌شود. تمام واحدهای صنفی مشاور املاک که در شهر تهران مستقر هستند باید دارای جواز کسب صادره از این اتحادیه باشند. مشاوران املاک تهران به منظور اخذ جواز کسب برای واحد صنفی خود می‌توانند به سایت اتحادیه صنف مشاورین املاک تهران مراجعه کنند.

نحوه تشکیل اتحادیه مشاورین املاک تهران و شهرستان‌

مطابق با ماده 21 قانون نظام صنفی کشور، اتحادیه مشاوران املاک می‌تواند در هر شهرستانی تشکیل شود که واحدهای صنفی مشاور املاک در آن وجود داشته باشد. حد نصاب تعداد واحدهای صنفی مشاور املاک در تهران و شهرستان‌ها برای تشکیل اتحادیه صنفی مشاورین املاک عبارت است از:

  1. در تهران = 300 واحد صنفی مشاور املاک،
  2. در شهرستان‌هایی که بیشتر از دو میلیون نفر جمعیت دارند= 200 واحد صنفی مشاور املاک؛
  3. در شهرستان‎‌هایی که بیشتر از یک نفر و کمتر از دو میلیون نفر جمعیت دارند= 150 واحد صنفی مشاور ملاک؛
  4. شهرستان‌هایی که بیشتر از پانصد هزار نفر و کمتر از یک میلیون نفر جمعیت دارند = 100 واحد صنفی مشاور املاک؛
  5. در شهرستان‌هایی که کمتر از پانصد هزار نفر جمعیت دارند = 50 واحد صنفی مشاور املاک.

نحوه اداره اتحادیه مشاورین املاک تهران

اتحادیه مشاورین املاک تهران ، توسط هیات مدیره اداره می‌شود. تعداد اعضای هیات مدیره این اتحادیه با توجه به تعداد واحدهای صنفی که به عضویت آن درآمده‌اند، مشخص می‌شود. در صورتی که واحدهای صنفی عضو اتحادیه مشاورین املاک کمتر از هزار واحد باشند، هیات مدیره این صنف دارای 5 عضو اصلی و دو عضو علی البدل خواهد بود.

از طرف دیگر، ممکن است که اتحادیه صنفی مشاورین املاک، بیشتر از هزار عضو داشته باشد. در این حالت، هیات مدیره این اتحادیه از 7 عضو اصلی و سه عضو علی البدل تشکیل می‌شود. باید به این نکته توجه داشته باشیم که اعضای هیات مدیره به واسطه رأی مخفی و مستقیم اعضای اتحادیه مشاورین املاک تهران انتخاب خواهند شد.

لازم به ذکر است که اعضای هیات مدیره اتحادیه مشاورین املاک تهران برای چهار سال انتخاب می‌شوند و انتخاب مجدد آن‌ها به این سمت برای دوره‌های بعدی نیز مانعی ندارد. رئیس هیات مدیره، بالاترین مقام اجرایی اتحادیه مشاورین املاک است. در غیاب رئیس هیات مدیره نیز نائب رئیس اتحادیه، وظایف و اختیارات او را انجام می‌دهد.

به صورت کلی می‌‌توان گفت که ترکیب اعضای هیات مدیره این اتحادیه صنفی عبارت است از:

  1. یک نفر به عنوان رئیس؛
  2. یک نفر به عنوان نائب رئیس؛
  3. یک نفر به عنوان بازرس؛
  4. یک نفر به عنوان خزانه دار؛
  5. یک نفر به عنوان دبیر.

نکته: ترکیب اعضای هیئت مدیره به وسیله اعضا انجام می‌شود.

وظایف و اختیارات اتحادیه مشاورین املاک تهران

درست است که اتحادیه مشاورین املاک تهران ، یک نهاد غیر دولتی به حساب می‌آید اما حدود اختیارات و وظایف آن در قانون نظام صنفی کشور مشخص شده است. با توجه به ماده 20 این قانون می‌توان گفت که حدود اختیارات و وظایف اتحادیه مشاورین املاک تهران عبارت است از:

  1. صدور پروانه کسب برای واحدهای صنفی مشاور املاک؛
  2. ابطال پروانه کسب واحدهای صنفی مشاور املاک؛
  3. اقدام به تعطیلی اجباری محل کسب واحدهای صنفی مشاور املاک، مطابق با مقررات قانون نظام صنفی کشور؛
  4. اجرای بخشنامه‌های صادره از هیات عالی نظارت و کمیسیون نظارت که مطابق با مقررات قانون نظام صنفی به اتحادیه ابلاغ می‌شود؛
  5. ارائه پیشنهاد به مجمع امور صنفی در راستای تنظیم یا تغییر قوانین مرتبط با صدور پروانه کسب برای واحدهای صنفی مشاور املاک؛
  6. ایجاد تسهیلات و امکانات لازم برای ارائه آموزش‌های لازم به مشاوران املاک؛
  7. تشکیل کمیسیون‌هایی به منظور رسیدگی به شکایات واحدهای صنفی مشاور املاک و حل و فصل اختلافات آن‌ها؛
  8. دریافت مالیات، عوارض و هزینه خدمات از مشاوران املاک به نمایندگی از وزارت خانه‌ها، شهرداری‌ها و سایر سازمان‌های وابسته به دولت؛
  9. ارائه پیشنهاد به مجمع امور صنفی به منظور تعیین نرخ برای خدمات ارائه شده توسط مشاوران املاک.

خدمات رکلا

در اصطلاح حقوقی به قراردادهایی که به منظور معامله املاک و مستغلات تنظیم می‌شوند، مبایعه نامه و قولنامه می‌گویند. مبایعه نامه و قولنامه در صورتی صحیح و معتبر هستند که مطابق با قانون مدنی ، قانون ثبت و سایر قوانین جاری کشور تنظیم شده باشند. به همین دلیل، اکیدا به خریداران و فروشندگان املاک و مستغلات توصیه می‌کنیم که تنظیم قولنامه و مبایعه نامه را به کارشناسان حقوقی بسپارند که در این زمینه از تخصص و تجربه کافی برخوردار هستند.

گروه حقوقی رکلا با ارائه خدماتی نظیر تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی به خریداران و فروشندگان املاک و مستغلات امکان می‌دهد که مبایعه نامه و قولنامه مدنظر خودشان را مطابق با قانون و توسط کارشناسان حقوقی حاضر در این گروه تنظیم کنند.

سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات