چرا کار گروهی در دنیای کسب و کار امروز مهم است؟ (مدیریت حرفه‌ای کار گروهی = موفقیت بیشتر)

-
بروزرسانی:1401/06/06
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
کار گروهی

در هر سازمان یا شرکت، انجام برخی امور به صورت انفرادی امکان‌ پذیر نیست و بهتر است از کار گروهی یا همکاری بین کارکنان بهره گرفته شود. در واقع، هر شخصی از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار است که نادیده‌ گرفتن آن توسط مدیر سازمان، منطقی به نظر نمی‌آید زیرا در فعالیت گروهی، موفقیت بیشتری در انتظار سازمان خواهد بود. به همین دلیل یکی از چالش‌هایی که مدیران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تشکیل یک گروه مؤثر و حاذق است.

لازم به ذکر است که هر طرح یا پروژه‌ای، شرایط فعالیت گروهی را ندارد. در این مقاله منظور ما از کار گروهی ، فعالیت دو یا چند نفر است که هر کدام قسمتی از یک پروژه را انجام می‌دهند و هدف مشخصی را دنبال می‌کنند. در مقاله حاضر به نحوه فعالیت به صورت گروهی و همه آنچه باید در مورد آن بدانید اشاره می‌کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم در راستای مطالعه این مقاله، مقاله موفقیت در کار گروهی را نیز مطالعه کنید. در آن مقاله به بیان شگردها و ترفندهایی برای کسب موفقیت بیشتر در مدیریت و انجام این شیوه از فعالیت پرداخته‌ایم.

قراردادهای مرتبط با این شیوه از فعالیت

خوب است به این مساله اشاره کنیم که روابط اشخاص در کار گروهی ممکن است به واسطه سه نوع قرارداد میسر شود. به این صورت که:

  1. ممکن است اعضای گروه، پرسنل یک سازمان یا شرکت باشند که با همکاری یکدیگر هدف سازمان را پیگیری می‌کنند. در این شرایط، هر کدام از اعضا، به صورت مستقل با سازمان یک قرارداد استخدام امضا کرده‌اند. برای مطالعه بیشتر در خصوص این قرارداد، روی لینک بزنید و مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید.
  2. در حالت دوم، ممکن است اعضای گروه با یکدیگر به صورت مشارکتی فعالیتی را اداره کنند. در این شرایط میان تمام اعضا یک قرارداد مشارکت امضا می‌شود. روی لینک بزنید و درباره این قرارداد بخوانید.
  3. در حالت سوم نیز، ممکن است سرپرست گروه، یک پروژه پیمانی را به عهده گرفته باشد. یعنی با شخص دیگری یک قرارداد پیمانکاری امضا کند. در این شرایط پروژه‌ای که مسئولیت انجام آن به عهده گروه قرار دارد، یک قرارداد پیمانی است اما در اغلب مواقع، اعضای گروه با سرپرست یا همان پیمانکار اصلی، قرارداد کار امضا می‌کنند.

عمده‌ترین قراردادهایی که ممکن است اشخاص به واسطه آن‌ها یک کار گروهی را آغاز کنند را بیان کردیم. با زدن روی هر کدام از عناوین قراردادها، می‌توانید درباره آن‌ها مطالعه کنید.

تعریف کار گروهی چیست؟

کار گروهی یا کار جمعی به فعالیت دو یا چند نفر ‌نسبت داده می‌شود که اهداف، خواسته‌ها و ویژگی‌های آن‌ها به هم گره خورده باشد و در راستای رسیدن به هدف مشخصی تلاش کنند. در این نوع از فعالیت، همه اعضای موجود در گروه به موجب برخورداری از توانایی‌های بالقوه، مکمل یکدیگر می‌شوند و به دور از هرگونه درگیری شخصی بین اعضاء، در رابطه با تحقق اهدافِ معنادار فعالیت می‌کنند.

عدم حضور هر یک از اعضای گروه، نیل به اهداف سازمانی، دچار نوسان و مشکل می‌شود. در مقابل کار جمعی، می‌توان به کار انفرادی اشاره کرد که ممکن است شخص، برای به انجام رساندن مسئولیت‌های محول شده به او، مهارت کافی نداشته و حتی در صورت برخورداری از قابلیت مورد نیاز، زمان کافی برای به انجام رساندن همه امور، موجود نباشد. ضرب المثل یک دست صدا ندارد، مصداق این موضوع است.

هدف از کار گروهی چیست؟

در هر سازمانی، افراد در سطوح پایین‌تر، مسئول اجرای تصمیمات مدیران ارشد هستند. بی شک اگر پیاده سازی این تصمیمات به صورت گروهی انجام گیرد، روال انجام هر فعالیتی ساده‌تر می‌‌شود و به تبع آن، اعضاء با مشکلات چندانی مواجه نخواهند شد. یک مدیر خبره، این نکته را می‌داند که به منظور پیشرفت و توسعه سازمان، باید وظایف و مسئولیت‌ها را به اشخاص لایق بسپارد تا با همکاری این افراد، مدیر به چشم انداز مدنظر خود در مورد شرکت دست یابد زیرا بهره ‌گیری از چند ذهن متفکر نسبت به یک ذهن، اثر گذاری بیشتری خواهد داشت. تصور کنید با این عمل، ترکیب جذابی از اعضاء شکل می‌گیرد که هر یک مهارت‌های ویژ‌ه‌ای دارند و هدف همه آن‌ها، تحقق هدف نهایی سازمان و نیل به اهداف مدیر است.

کار گروهی در سازمان به چه صورت است؟

مشارکت بین اعضاء، یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت در هر سازمان به شمار می‌آید. سازمان‌هایی که به صورت جمعی فعالیت می‌کنند، عملکرد بهتری نسبت به شرکت‌هایی دارند که از اهمیت کار گروهی در سازمان بی خبر هستند. امروزه شاهد افزایش رقابت در همه جنبه‌ها به خصوص در دنیای تجارت و مشاغل هستیم که این امر، کارفرمایان را برای راه ‌اندازی گروه‌هایی در بین اعضای خود به فکر وا می‌دارد تا چشم اندازهای مد نظر ایشان محقق شود. مدیر باید در میان کارکنان خود، در پی آشنایی با استعدادها و مهارت‌های تخصصی آن‌ها باشد و برای فعالیت جمعی، اعضاء را گرد هم جمع کند. همچنین کار گروهی در سازمان ، مزایایی از قبیل ارتقاء سطح کیفی رفاه کارمندان ، رونق سازمان و بهره‌وری بیشتر را به همراه دارد.

کار گروهی چه ویژگی‌هایی دارد؟

موفقیت هر سازمانی تا حد زیادی به وجود یک گروه قوی و متخصص وابسته است. در ادامه به تعدادی از ویژگی‌ها و خصوصیاتی می‌پردازیم که اعضاء باید از آن‌ها آگاهی داشته باشند:

  1. برخورداری از ویژگی‌های شخصیتی همگن و یکپارچه در اعضای موجود در یک گروه؛
  2. بهره‌مندی از یک ارتباط مؤثر و سازنده بین افراد گروه؛
  3. وجود هدف مشترک در کار جمعی؛
  4. برخورداری از تعهد مشترک در بین اعضاء؛
  5. مورد حمایت واقع شدن اعضاء توسط همدیگر؛
  6. وجود یک رقابت سازنده و مؤثر.

مزایای کار گروهی چیست؟

در این قسمت به مزایای فعالیت به این شیوه می‌پردازیم:

  1. برخورداری از جسارت لازم برای شروع فعالیت و نترسیدن از کسب تجربه‌های مختلف در مقابل فعالیت انفرادی؛
  2. تسریع در انجام مسئولیت محول شده به افراد در کوتاه‌ترین زمان ممکن؛
  3. کسب مهارت‌های جدید و بهره گیری از تجربیات اعضای با تجربه؛
  4. افزایش بازدهی به منظور مشارکت بسیار نزدیک اعضاء اعم از مدیریت و پرسنل با یکدیگر؛
  5. انعطاف پذیری در واکنش به تغییرات اعمال شده؛
  6. برقراری ارتباط موثر و سازنده بین اعضاء؛
  7. خلق ایده‌های بکر به منزله امکان ابراز نظر همه افراد؛
  8. ایجاد دلخوشی و روحیه ‌دهی به اعضاء در صورت تحقق اهداف سازمان؛
  9. عدم درخواست ترک شغل به موجب افزایش عزت نفس کارکنان و تحقق خواسته‌های آن‌ها؛
  10. کاهش فشار حاصل از فعالیت زیاد و به تبع آن، استرس به دلیل تقسیم وظایف بین اعضاء؛
  11. صرفه جویی در هزینه‌ها و زمان.

معایب کار گروهی چیست؟

فعالیت جمعی علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد. در واقع هر شخص از سلایق و نظرات متفاوتی برخوردار است که به موجب آن، در هنگام مواجهه با یک موضوع، اختلافاتی بین اشخاص ایجاد می‌شود. در این قسمت، تعدادی از معایب این نوع فعالیت را بررسی می‌کنیم:

  1. سرعت پایین به دلیل گفت و گوی اعضاء در مورد نحوه انجام وظایف؛
  2. ایجاد رقابت ناسالم و به دنبال آن، کاهش کیفیت فعالیت مورد نظر؛
  3. اختلاف نظر در بین اعضاء نسبت به زمان‌ بندی انجام امور؛
  4. امکان سرزنش اشتباه عضوی از گروه در صورت وقوع خطا به دلیل عدم تشخیص آسان مقصر در فعالیت جمعی.

موانع این شیوه از فعالیت چه هستند؟

فعالیت جمعی مانند هر فعالیت دیگری موانعی نیز به همراه دارد. شناخت موانع کار گروهی و محدودیت‌های کار جمعی، به ما کمک می‌کند که جلوی این دسته از ضررها را بگیریم. به مواردی در این رابطه می‌پردازیم:

  1. فراهم نکردن بستر مناسب برای انجام کار جمعی مانند عدم وجود آموزش‌های مورد نیاز امور مشارکتی؛
  2. مشکلات مربوط به انتخاب اشخاص مناسب و متبحر برای تشکیل گروه؛
  3. عدم آموزش مهارت‌های ارتباطی به افراد با هدف برقراری ارتباط مؤثر و ارائه ایده؛
  4. تقسیم ناعادلانه امور بین اعضاء؛
  5. عدم توجه کافی به نظرات و ایده‌های برخی از اعضاء و به تبع آن، بی انگیزگی آن‌ها نسبت به فعالیت مورد نظر؛
  6. ایجاد رقابت ناسالم به دلیل توجه به جایگاه اشخاص به جای تشویق تلاش‌ها و زحمت‌های هر شخص؛
  7. نارضایتی در ادامه روند فعالیت و قطع مشارکت به دلیل عدم پذیرش همه ایده‌ها یا نظرات برخی پرسنل توسط مدیر.

پیشنهاد می‌کنیم

کار گروهی برای تحقق اهداف هر سازمان یا شرکتی حیاتی است. در واقع برای رسیدن به موفقیت و رشد شخصی و سازمانی، باید به فعالیت جمعی روی آورد و به این منظور، یک محیط مناسب و به دور از حاشیه فراهم کرد.

از طرفی کارفرما و کارمندان علاوه بر نکاتی که در این مقاله گفته شد، باید از نکات قانونی این نوع فعالیت، اطلاعات کافی داشته باشند. خبر خوب این است که در هر کجا باشید، این امکان برایتان وجود دارد که تنظیم قرارداد اختصاصی خود را به وب سایت رکلا؛ مرجع تخصصی تنظیم قرارداد اختصاصی و مشاوره حقوقی تلفنی قراردادها بسپارید.

همچنین این امکان برای شما فراهم است که برای دریافت مشاوره و گفتگو با کارشناسان حقوقی و وکلا، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره بگیرید.

زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات