عوامل موثر در موفقیت کار گروهی و بررسی دلایل عدم موفقیت کار گروهی در ایران

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/02/31
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
موفقیت در کار گروهی

معمولا بسیاری از کسب و کارهای هدفمند متشکل از گروهی هم فکر هستند که در واقع هر یک از اعضای این گروه متناسب با مهارت و توانایی خود، انجام وظایفی را بر عهده دارند اما در اکثر مواقع تعداد زیادی از این فعالیت‌های گروهی دوام چندانی ندارند در واقع به دلیل متفاوت بودن عقاید و دیدگاه‌های اعضا، ممکن است در طول مسیر فعالیت اختلافاتی میان آن‌ها به وجود آید که در نتیجه جدایی و پراکندگی گروه را به دنبال داشته باشد. اگر تمامی افراد پایبند به عوامل موفقیت در کار گروهی باشند، علاوه بر اینکه اختلافی به وجود نخواهد آمد، مطمئنا به موفقیت‌های چشمگیری نیز نائل می‌شوند. به بیان دیگر، فعالیت گروهی یکی از روش‌های ایجاد کار است که برخی افراد جهت تسریع شدن‌ امور و زودتر رسیدن به اهداف و همینطور تخصصی پیش بردن فعالیت خود از آن استفاده می‌کنند.

اگرچه فعالیت گروهی باعث می‌شود که یک کسب و کار یا یک ایده خیلی سریع‌تر از روش فردی به نتیجه برسد اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که فعالیت گروهی در صورتی موفق خواهد شد که با توجه اصول آن انجام شود. در واقع بسیاری از کسب و کارهای گروهی به دلیل پایبند نبودن به اصول و شرایطی که منعقد شده است، بعد از مدتی کوتاه از بین خواهند رفت. بنابراین یک فعالیت گروهی موفق، مستلزم به بهره بردن یک سری نکات است که باید تمامی اعضای آن گروه در نظر بگیرند. از این رو برای آشنایی بیشتر خود با این نکات و به دلایل نداشتن موفقیت در کار تیمی ، پیشنهاد می‌کنیم حتما این مقاله را به طور دقیق مطالعه کنید.

تفاوت کار تیمی و گروهی چیست ؟

اگرچه واژه‌های گروه و تیم به ظاهر از معنایی یکسان برخوردار هستند اما در واقع، اینگونه نیست و می‌توان گفت بخشی از شکست و عدم موفقیت تعداد زیادی از کسب و کارهای گروهی، ناشی از ندانستن معنای دقیق همین عبارات است چرا که کار گروهی، به مجموعه فعالیت چندین نفر با هم اطلاق می‌شود که هر یک کار خاصی را انجام می‌دهند و به عبارتی، هدف و ایده خاصی را دنبال نمی‌کنند و به همین جهت هم استقلال فکری در فعالیت‌های گروهی بیشتر است. در حالیکه کار تیمی یعنی تلاش و فعالیت عده‌ای هم فکر و عقیده که با تمرکز بر روی یک هدف مشترک در راستای رسیدن به آن متعهدانه تلاش می‌کنند. بنابراین کوچک‌ترین اختلال یا کم کاری از جانب یکی از اعضا، موجب کاهش بازدهی و عملکرد در هدف مشترک گروه خواهد شد.

عوامل موفقیت کار گروهی

بر اساس تحقیقات پژوهشگران، هر سازمان و شرکتی که قصد دارد فعالیت گروهی موفقی داشته باشد، باید 6 اصل مهم و کاربردی را رعایت کند. بنابراین عوامل موفقیت کار گروهی شامل مواردی است که در ادامه ذکر می‌کنیم:

  1. داشتن هدفی مشترک و روشن؛
  2. مهارت و توانایی‌های مکمل؛
  3. حداکثر افراد گروه 12 نفر باشند؛
  4. وظایف و مسئولیت‌های یکسان داشته باشند؛
  5. تعامل و پاسخگویی متقابل؛
  6. و توافق بر داشتن بازدهی مشترک و همسان.

عوامل موثر بر موفقیت کار تیمی چیست؟

از جمله عوامل موثر بر موفقیت کار تیمی را در ادامه شرح خواهیم داد:

  1. وجود رقابت میان کسب و کارهای آینده به دلیل برخورداری از فعالیت گروهی است. به عبارت دیگر، داشتن یک گروه متخصص و سازنده در مقایسه با افرادی ارزان قیمت و غیر متخصص، در پیشرفت سریع یک کسب و کار نقش عمیق‌تری دارد.
  2. فعالیت تیمی موجب بازدهی مطلوب و رضایتمند کارمندان می‌شود. در واقع، اگر در سازمان و شرکت شما نحوه فعالیت کارمندان به صورت مشترک نباشد، قطعا آن‌ها روزانه تنها وظایف خشک محول شده را انجام می‌دهند، بدون اینکه چشم انداز و نگرشی هدفمند داشته باشند که این رویه خود، فرسودگی و خستگی تدریجی از کار را برای آن‌ها به همراه دارد.
  3. فعالیت گروهی باعث می‌شود شما بخشی از اهداف خود را با کارمندان به اشتراک بگذارید که در این حالت، فرد با احساس رضایت و ارزشمندی بیشتری فعالیت خود را انجام دهد.
  4. برخورداری از خلاقیت و استعداد نیز نتیجه فعالیت گروهی است. در واقع وقتی فعالیتی به صورت گروهی باشد، فرد سعی می‌کند با خلاقیت و اشتیاق مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهد که در این صورت علاوه بر رشد شخصی، هدف مشترک اعضای گروه نیز خیلی زود به نتیجه دلخواه می‌رسد.

رمز موفقیت در کار گروهی

کسب و کارهای موفق دارای راز و رمزهای زیادی هستند که هر مدیر و مسئول موفقی متناسب با شرایط و اهداف خود مورد از آن‌ها استفاده می‌کند. با این حال، ما در مقاله حاضر تنها به بررسی برخی از کاربردی‌ترین این اصول می‌پردازیم.

مسئولیت‌ها باید متناسب با تخصص و علاقه باشد

یکی از دلایل موفقیت کار گروهی می‌تواند این باشد که مطابق با نوع کسب و کاری که دارید، افراد مورد نیاز خود را استخدام کنید چرا که در این صورت هر فرد به تناسب علاقه و تخصص خود مسئولیتی را برعهده می‌گیرد که همین علاقمند بودن، موجب پیشبرد سریع اهداف شما خواهد شد.

روشن بودن هدف تیم برای موفقیت در کار گروهی

اگر قصد شما راه اندازی یک فعالیت بلند مدت و آینده دار است، پس پیشنهاد می‌کنیم همان ابتدای راه برای تمام اعضای گروه خود به روشنی بیان کنید چه هدفی دارید و قرار است ظرف چه مدت در پروژه مورد نظر به موفقیت برسید چرا که در این صورت هر شخص برای وظیفه‌ خود چشم انداز مشخص دارد که همین امر موجب تلاش و پشتکار روزافزون او می‌شود.

مدیریت نیازمند دانشی به روز و تخصصی است

به جرات می‌توان گفت یکی از مهمترین رمز موفقیت در کار تیمی ، این است که مدیر و رهبر یک گروه به طور مداوم در زمینه کاری خود از دانش و اطلاعاتی به روز برخوردار باشد. در واقع، اگر مدیر یک کسب و کار در حیطه مدیریت سازمان خود دانش کافی نداشته نباشد، نمی‌تواند از کارمندان خود انتظار عملکردی مفید و اثر بخش داشته باشد. بنابراین سعی کنید دانش مدیریتی خود را تحت هر شرایطی همواره به روز نگه دارید.

نقش اهمیت و احترام جایگاه افراد گروه در موفقیت در کار گروهی

از دیگر دلایل موفقیت کار گروهی ، احترام متقابل و یکسان به تمامی اعضای گروه است. در واقع، ممکن است در شرکت‌هایی که کسب و کاری گروهی دارند، برخی مواقع بر اثر رفتاری ناخودآگاه از سوی شما این سوء تفاهم پیش بیاید که ارزش کار یکی از اعضا بیشتر از دیگری است. از این رو توصیه می‌کنیم که در جلسات هفتگی و یا ماهانه خود اهمیت ارزش و جایگاه هر یک افراد را یادآور شوید.

اهمیت تعهد در کار تیمی؛ از جمله عوامل مهم موفقیت در کار گروهی

مسلما یکی از دلایلی که باعث می‌شود برخی از اعضای یک تیم بعد از همکاری کوتاه مدت گروه را رها کند، نداشتن تعهد یا به عبارتی روشن نبود موقعیت کاری آن‌‌ها است. بنابراین تعهد داشتن از جمله رمز موفقیت در کار تیمی است که باید مدیر سازمان در ابتدای امر با مشخص و روشن کردن جایگاه کاری و موقعیت افراد در آن‌ سازمان، این تعهد را ایجاد کند. در واقع وقتی هر یک از اعضا بدانند کاری که انجام می‌دهند چه میزان در بازدهی مطلوب اهداف مشترک شرکت تاثیرگذار است قطعا با تعهد و مسئولیتی دو چندان آن فعالیت را انجام می‌دهند.

دلایل عدم موفقیت کار گروهی در ایران

اگرچه کسب و کارهای تیمی در کشورهای توسعه یافته جهان سابقه طولانی مدت دارند و در واقع همواره با استقبال زیادی رو به رو بوده‌اند اما در کشور ما به دلایلی این شیوه از همکاری و فعالیت چندان مورد توجه نیست. البته در سال‌های اخیر به واسطه چندین کسب و کار موفق در این زمینه تا حدودی فرهنگ سازی شده است اما با این حال، جهت آشنایی بیشتر شما، به برخی از مهمترین دلایل نداشتن موفقیت در کار تیمی ، اشاره می‌کنیم تا در صورت تمایل به ایجاد کسب و کار دلخواه خود، با رعایت دلایل و عوامل تاثیرگذار، عملکردی سودمند داشته باشید.

به عبارتی دیگر، عواملی نظیر مسئولیت پذیر نبودن، ریاکاری، آگاه نبودن به مزیت‌های فعالیت گروهی، حسادت و مغرور بودن، خود رای بودن و نداشتن روحیه انعطاف پذیری از جمله برخی از بارزترین دلایل عدم موفقیت کار گروهی در ایران محسوب می‌شود که در واقع باعث شده است افراد تا حدود زیادی به ایجاد کسب و کار فردی تمایل بیشتری داشته باشند.

پیشنهاد می‌کنیم

در این مقاله مباحثی پیرامون رمز موفقیت در کارهای گروهی و اصول لازم برای داشتن یک فعالیت حرفه‌ای و موفق ارائه شد. همچنین توضیح دادیم که امروزه فعالیت‌های گروهی نتایج موثر و مثبتی در کسب و کارها ایجاد می‌کنند. در ادامه لازم است به این مساله اشاره کنیم که برای شروع یک همکاری گروهی موفق و برای جلوگیری از اختلافات احتمالی، لازم است که حتما یک قرارداد میان طرفین امضا شود.

شما نیاز دارید که درباره ابعاد حقوقی و قانونی قراردادی که امضا می‌کنید، اطلاعات کامل و دقیقی داشته باشید. برای این منظور به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما پیش از امضای هر توافق نامه‌ای، حتما با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب گفتگو کنید. خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی ، از جمله خدماتی هستند که در راستای این مساله ارائه می‌شوند. برای استفاده از این خدمات، می‌توانید به سهولت درخواستتان را ثبت کنید.

هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات