توجه به هزینه‌ها و میزان حق الزحمه در قرارداد ساخت تانکر و شرایط خروج از قرارداد

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1400/10/16
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد ساخت تانکر

کشور ایران از لحاظ اقلیمی، گرم و خشک محسوب می‌شود. به گونه‌ای که در سال‌های اخیر به علت خشکسالی‌های متداوم و عدم مدیریت صحیح منابع آبی با کمبود شدید آب مواجه شده است. کمبود آب و قطع شدن آن، یکی از مشکلاتی است که در فصل تابستان با آن رو رو می‌شویم. شهرها و روستاهای برخی از مناطق جغرافیایی کشور در طول سال با مشکل کمبود آب و قطعی آن مواجه هستند. در برخی مواقع نیز فشار آب به قدری کم می‌شود که جواب‌گوی نیاز مصرفی مردم نیست. تمام این عوامل ضرورت استفاده از تانکر آب در خانه‌ها، مکان‌های آموزشی و مراکز تولید و صنعتی را دو چندان کرده است. تانکر آب در واحدهای صنعتی و تولیدی ساخته می‌شود. قرارداد ساخت تانکر به طور معمول میان سفارش دهنده و واحدهای تولیدی تانکر آب تنظیم خواهد داشت.

از تانکر آب در مزارع و باغ‌های کشاورزی نیز استفاده می‎‌کنند. واحدهای دامپروری نیز برای تهیه کردن آب دام‌ها نیاز به تانکر آب دارند. تانکر‌های آب در جنس‌ها و ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند و در بازار موجود هستند اما شما برای تهیه تانکر آب مورد نیاز خودتان می‌توانید به واحد‌های تولیدی تانکر مراجعه کنید و با تنظیم قراردادی مستحکم و بدون شک و شبهه ساخت تانکر مورد نظر خودتان را به آن‌ها بسپارید.

پیش از پرداختن به موضوع این مقاله، لازم است توضیح دهیم که برای اشخاصی که تمایل دارند، با هزینه کمتر و به صورت موقتی یک تانکر را در اختیار بگیرند، مناسب خواهد بود که از قرارداد اجاره تانکر آب استفاده کنند. در خصوص این قرارداد، مقاله‌ای در مجله حقوقی رکلا منتشر شده است که پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه کنید.

قرارداد ساخت تانکر با تبعیت کامل از ماده 10 قانون مدنی

قرارداد ساخت تانکر به صورت یک قرارداد پیمانکاری تنظیم می‌شوند. قراردادهای پیمانکاری نامعین هستند زیرا تعریف و شرایط آن‌ها در مجموعه قوانین ایران معین نشده است. قراردادهای پیمانکاری مشمول ماده 10 قانون مدنی هستند. ماده 10 قانون مدنی در راستای اصل آزادی قراردادها تنظیم شده و به اشخاص اجازه داده است که در خصوص موضوعات قانونی و مشروعی که مخالف با نظم عمومی جامعه نیستند با یکدیگر به توافق برسند و قرارداد امضا کنند.

این قرارداد نیز از قراردادهای خصوصی میان اشخاص به حساب می‌آید و مطابق با ماده 10 قانون مدنی و اصل آزادی قراردادها تنظیم و امضا می‌شود. قرارداد ساخت تانکر به وسیله توافق میان سازنده و سفارش دهنده تانکر آب تحقق پیدا می‌کند. سفارش دهنده تانکر به عنوان کارفرما و سازنده تانکر به عنوان پیمانکار، این قرارداد را امضا می‌کنند.

علاوه براین، شرایط و قواعد عمومی تنظیم و امضای قراردادها در ماده 190 قانون مدنی مشخص شده است. سازنده و سفارش دهنده تانکر باید قرارداد پیمانی خود را همراه با رعایت شرایط ماده 190 قانون مدنی تنظیم کنند. رعایت نکردن شرایط ماده 190 قانون مدنی باعث از بین رفتن آثار و اعتبار قانونی قرارداد پیمانکاری ساخت تانکر می‌شود.

تعیین هزینه‌ها و حق الزحمه در قرارداد ساخت تانکر

مبلغ قرارداد ساخت تانکر براساس توافق میان سازنده و سفارش دهنده تانکر آب و با در نظر گرفتن عوامل زیر تعیین می‌شود:

  1. حق‌الزحمه‌ای که بابت ساخت تانکر آب به سازنده آن پرداخت می‌شود؛
  2. هزینه مواد و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت تانکر آب.

در پایان مدت قرارداد، تانکر آب به سفارش دهنده فروخته می‌شود و او باید بهای کلی تانکر را به سازنده آن پرداخت کند. نحوه پرداخت مبلغ قرارداد نیز به توافق میان سازنده و سفارش دهنده بستگی دارد و می‌تواند به صورت نقدی یا اقساطی باشد. زمان پرداخت قرارداد ساخت تانکر نیز براساس توافق سازنده و سفارش دهنده مشخص می‌شود و می‌تواند در زمان امضای قرارداد یا پس از آن باشد.

سفارش دهنده می‌تواند قسمتی از مبلغ قرارداد را به عنوان ضمانت اجرای تعهدات در نزد خودش نگه دارد و پس از تحویل دادن بی کم و کاست تانکر، به سازنده آن پرداخت کند. سفارش دهنده تانکر آب به موجب امضای قرارداد ملزم می‌شود که مبلغ قرارداد را در زمان و مکان مقرر به سازنده تانکر پرداخت کند.

ضمانت اجرای تخلف پیمانکار از انجام تعهدات در قرارداد ساخت تانکر

سازنده در این قرارداد، پیمانکار نامیده می‌شود و به موجب امضای قرارداد متعهد خواهد بود که در بازه زمانی معینی تانکر آب مورد نیاز سفارش دهنده را بسازد و به او تحویل بدهد. در برخی موارد، پیمانکار تانکر آب را در موعد زمانی مقرر نمی‌سازد و آن را با تاخیر به سفارش دهنده تحویل می‌دهد. تاخیر پیمانکار نسبت به ساخت و تحویل موضوع قرارداد، می‌تواند موجه یا غیر موجه باشد.

تاخیر موجه سازنده ناشی از عواملی غیر قابل پیش بینی و غیر قابل کنترل بوده که برطرف کردن آن‌ها خارج از حیطه اختیار قدرت سازنده است. مانند اینکه در اثر تحریم، ورود مواد اولیه ساخت تانکر به کشور ممنوع می‌شود و سازنده نمی‌تواند در زمان مقرر تانکر آب را بسازد و تحویل بدهد. در تاخیر موجه، مدت قرارداد تمدید می‌شود و از سازنده خسارت تاخیر در انجام تعهدات گرفته نمی‌شود.

تاخیر غیر موجه سازنده ناشی از تعلل و اتلاف وقت بدون دلیل او است. در تاخیر غیر موجه، مدت قرارداد تمدید نمی‌شود و سفارش دهنده می‌تواند خسارت تاخیر در انجام تعهدات را از سازنده تانکر بگیرد.

در برخی موارد، سازنده تانکر بدون آنکه دلیل موجهی داشته باشد از ساخت تانکر خودداری می‌کند. در این حالت، سفارش دهنده تانکر می‌تواند در نزد مراجع قانونی بر علیه پیمانکار (سازنده تانکر) اقامه دعوا کند و الزام قانونی او به ساخت تانکر را بخواهد. اگر الزام سازنده تانکر امکان پذیر نباشد، سفارش دهنده به روش دیگری تانکر مورد نیاز خودش را تهیه می‌کند و هزینه تهیه آن را از سازنده می‌گیرد.

آیا خروج از این قرارداد امکان پذیر است؟

مطابق با قواعد حقوق مدنی، قرارداد ساخت تانکر به صورت قطعی و لازم الاجرا تنظیم و امضا می‌شود. سازنده و سفارش دهنده بعد از امضای قرارداد حق منحل کردن آن را ندارند و باید به تمام تعهدات و وظایف خودشان عمل کنند. تنها راهکارهای قانونی برای انحلال این قراردادها، فسخ و اِقاله آن‌ها است.

در اصطلاح حقوقی، فسخ به معنای منحل کردن قرارداد ساخت تانکر از سوی یکی از طرفین آن است. هر یک از سازنده و سفارش دهنده در هنگام تنظیم و امضای قرارداد، می‌توانند حق فسخ آن را به نفع خودشان شرط کنند. این حق فسخ می‌تواند به نفع هر یک از سازنده و سفارش دهنده تانکر یا شخص ثالث شرط شود. منظور از شخص ثالث، شخصی غیر از سازنده و سفارش دهنده است. برای مثال، سفارش دهنده تانکر در قرارداد قید می‌کند که خودش و فرزندش تا ده روز از امضای قرارداد حق فسخ آن را داشته باشند.

مطابق با ماده 283 قانون مدنی، منحل کردن قرارداد ساخت تانکر به وسیله اقاله آن نیز امکان پذیر است. در اصطلاح حقوق مدنی به فسخ قرارداد با تراضی و توافق طرفین آن، اقاله نامیده می‌شود. بنابراین سازنده و سفارش دهنده تانکر آب با توافق و رضایت یکدیکر می‌توانند این قرارداد را به وسیله اقاله منحل کنند.

توصیه می‌کنیم:

توصیه می‌کنیم که مسئولیت ساخت تانکر آب را حتما به واسطه یک قرارداد مکتوب به پیمانکار بسپارید تا مدرک و سندی برای اثبات روابط میان شما وجود داشته باشد. تیم حقوقی رکلا تنظیم قرارداد مختص به پروژه شما را با در نظر گرفتن شروط و تعهداتی که درباره آن توافق کرده‌اید، انجام می‌دهد.

همچنین استفاده از شرایط گفتگو با مشاوره حقوقی تلفنی مختص به قراردادها نیز در کسب آگاهی حقوقی در این زمینه و همچنین در کیفیت انجام پروژه مورد نظرتان، تاثیر مثبتی خواهد داشت.

نمونه قرارداد پیمانکاری

تهیه یک فرم خام از قرارداد پیمانکاری، این امکان را برای شما ایجاد می‌کند که در چهارچوب این قرارداد، شروط و توافقات خود را تعریف کنید. این قرارداد را از اینجا بگیرید و مطابق با شرایط خود، شخصی سازی کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دریافت نمونه قرارداد پیمانکاری
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات