قرارداد اجاره تانکر آب و نکات مهم اجاره نامه تانکر آب چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/07
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره تانکر آب

قرارداد اجاره تانکر آب ، یک قرارداد پر کاربرد است که با افزایش قیمت خرید تانکرهای آب، استفاده از آن بیش از پیش شده است. تانکرهای آب، محل ذخیره و نگهداری آب هستند که می‌توانید برای مصارف خانگی یا صنعتی از آن‌ها استفاده کنید. شرکت‌های کوچک و بزرگ، کارخانه‌های تولیدی، مراکز و موسساتی که دسترسی به آب برای آن‌ها مشکل است یا اشخاصی که در مناطقی زندگی می‌کنند که ممکن است دچار افت فشار آب یا کمبود آب باشند؛ می‌توانند از تانکر آب بهره ببرند.

نمونه قرارداد اجاره تانکر آب در واقع یکی از انواع قرارداد اجاره یا اجاره نامه است که براساس قواعد و ضوابط مندرج در قانون مدنی نوشته می‌شود. به واسطه این قرارداد می‌توانید یک یا چند تانکر را در اختیار بگیرید و از آن‌ها برای مقاصدی که دارید بهره ببرید. از طرف دیگر، اجاره نامه تانکر آب ، برای مالک تانکر نیز این امکان را ایجاد می‌کند که بتواند از تانکر درآمد زایی داشته باشد. به این صورت که موجر در ازای اجاره تانکر، اجاره بهای معینی را دریافت خواهد کرد. این قرارداد، با توجه به اهمیت و لزوم استفاده از آب؛ دسترسی راحت به آن و ذخیره سازی آب در مناطق مختلف؛ در موارد متعدد تنظیم و امضا می‌شود.

در ادامه این مقاله به صورت اختصاصی در خصوص نمونه قرارداد اجاره تانکر آب توضیح خواهیم داد.

نمونه قرارداد اجاره تانکر آب چگونه قراردادی است؟

همانطور که در عنوان این قرارداد نیز مشخص است، این قرارداد از قواعد عقد اجاره تبعیت می‌کند. بنابراین، برای نوشتن و تنظیم آن نیز باید به قانون مدنی و عقد اجاره مراجعه کنیم و براساس مواد و قواعد و ضوابطی که برای اجاره اشیاء بیان شده است، این قرارداد را بنویسیم. فصل چهارم قانون مدنی به تفصیل درباره اجاره توضیح می‌دهد و در ماده 466 اینگونه تعریف می‌کند که؛ اجاره توافقی است که به موجب آن، مستاجر برای مدت مشخص مالکیت منافع عین مستاجره را در اختیار می‌گیرد. در این تعریف، مستاجر شخصی است که تمایل دارد تانکر را برای مدتی در اختیار داشته باشد و مالک تانکر که مال خود را اجاره می‌دهد، موجر نامیده خواهد شد.

ماده 470 قانون مدنی اعلام می‌کند که برای صحت این قرارداد و عملی شدن آن، باید عین مستاجره (تانکر) قابل تسلیم به مستاجر باشد. همچنین در ماده 471 آمده است که باید عین مستاجره به گونه‌ای باشد که اگر مستاجر از آن استفاده کرد، اصل مال باقی بماند و بقای آن تضمین شده باشد. تانکر نیز از این دسته از اموال است. یعنی شما می‌توانید بدون اینکه تانکر از بین برود از آن بهره ببرید و منفعت کسب کنید. بنابراین، این توافق میان موجر و مستاجر در خصوص اجاره نامه تانکر آب صحیح خواهد بود.

این قرارداد با رضایت و توافق موجر و مستاجر و به منظور برقراری یک رابطه استیجاری میان آن‌ها تنظیم می‌شود. بنابراین، اگر تمایل دارید که یک تانکر آب را بدون اینکه خریداری کنید در اختیار داشته باشید یا اگر تمایل دارید که از تانکر آب خود، درآمدزایی کنید، بهترین راهکار استفاده از نمونه قرارداد اجاره تانکر آب است.

عین مستاجره باید چه شرایطی داشته باشد؟

اگر تمایل دارید که یک تانکر را اجاره دهید یا اینکه آن را اجاره کنید، باید در این خصوص به موارد مهمی توجه داشته باشید.

ابتدا لازم است معین شود که آیا موجر واقعا مالکیت مال مورد نظر را در اختیار دارد؟! این مساله بسیار مهم است. شخصی که نمونه قرارداد اجاره تانکر آب را به عنوان موجر امضا می‌کند؛ باید واقعا مالک تانکر باشد. البته الزاما مالکیت تانکر مطرح نیست. موجر باید یا مالک باشد یا اینکه از جانب مالک برای اجاره دادن تانکر اجازه داشته باشد. بنابراین، فرزند یا نماینده موجر نیز با داشتن وکالت می‌توانند تانکر را اجاره دهند.

برای مثال، زمانی که شما از یک شرکت تعداد مشخصی تانکر را اجاره می‌کنید، شخصی که اجاره نامه تانکر آب را امضا می‌کند، ممکن است نماینده مالک اصلی شرکت و یک مدیر باشد. در این شرایط، به این جهت که نماینده از جانب مالک اصلی اجازه امضا قرارداد را دارد، قرارداد صحیح خواهد بود. به این مساله در ماده 473 قانون مدنی، اشاره می‌شود.

ماده 472 نیز به این مساله اشاره می‌کند که تانکرهایی که موضوع این قرارداد هستند، باید معین باشند. بنابراین، در زمانی که وجود تانکرهای آب مجهول است یا در آن تردیدی وجود دارد، نمی‌توانید نمونه قرارداد اجاره تانکر آب امضا کنید.

در نهایت، معین بودن تانکرها، اهلیت و صلاحیت قانونی موجر و مستاجر و رعایت قواعد و شروط قانون مدنی، از جمله مواردی است که باید در تنظیم اجاره نامه تانکر آب به آن توجه داشته باشیم.

محتوای نمونه قرارداد اجاره تانکر آب

برای شروع یک رابطه استیجاری و برقراری ارتباط میان موجر و مستاجر، لازم است که یک قرارداد خوب داشته باشید تا رابطه میان شما را به صورت مکتوب ثبت کند. برای نوشتن قرارداد یا امضای آن، نیاز داریم که از محتوای آن آگاهی داشته باشیم. دقیقا در محتوای قرارداد است که مشخص می‌شود چه اشخاصی به عنوان موجر و مستاجر حضور دارند؛ چه تعداد تانکر اجاره داده می‌شود و این تانکرها چه مشخصاتی دارند؛ مدت قرارداد و مبلغ اجاره بها نیز از دیگر موارد مهمی است که در محتوای قرارداد اجاره تانکر آب معین می‌شود.

لازم است که محتوای قرارداد شما، حاوی تمام مواردی باشد که به آن اشاره کردیم، همچنین می‌توانید شروط و تعهدات دیگری را نیز برای انجام این قرارداد در نظر بگیرید و در متن قرارداد ثبت کنید. قرارداد برای روز اختلاف است. بنابراین، هر چقدر که در متن نمونه قرارداد اجاره تانکر آب ، بدون ابهام، شروط و ویژگی‌های این قرارداد را توضیح داده باشید، در زمان اختلاف و برای مراجعه به مراجع حل اختلاف سهولت بیشتری خواهید داشت.

مدت اجاره نامه تانکر آب

از موارد مهمی که در نوشتن متن نمونه قرارداد اجاره تانکر آب باید به آن توجه شود، تعیین مدت قرارداد است. فرقی نمی‌کند که شما تانکرها را برای چه بازه زمانی نیاز دارید؛ مهم این است که در متن قرارداد به صراحت تاریخ شروع قرارداد و تاریخ پایان آن را بنویسید. ماده 468 قانون مدنی، به صراحت بیان می‌کند که اگر قرارداد شما حاوی مدت معین نباشد، عملا قرارداد شما باطل است. بنابراین، به منظور صحت قرارداد نیز ملزم هستید که مدت آن را مشخص کنید.

مستاجر ملزم خواهد بود که در تاریخ دقیقی که برای اتمام قرارداد در نظر گرفته شده است تانکرها را به موجر برگرداند و موجر نیز متعهد است که با شروع قرارداد، تانکرها را در اختیار مستاجر قرار دهد و از کسب منفعت موجر جلوگیری نکند. ماده 477 نیز معین می‌کند که تانکرها باید به گونه‌ای در اختیار مستاجر قرار بگیرند که امکان استفاده مطلوب از آن‌ها وجود داشته باشد. بنابراین، موجر نباید شرایطی ایجاد کند که در بازه زمانی قرارداد، مستاجر نتواند به شیوه مطلوب از منافع تانکرها بهره ببرد.

خسارت یا تلف شدن تانکرهای آب

ماده 483 قانون مدنی اینطور توضیح می‌دهد که اگر تانکرهای آب، به موجب یک حادثه خراب شوند یا اینکه به نحوی خسارت ببینند، قرارداد اجاره نیز از همان زمان، به دلیل آسیب دیدگی تانکرها و غیر استفاده شدن آن‌ها، فسخ می‌شود. البته اگر تانکرها به میزانی آسیب دیده باشند که بشود از آن‌ها استفاده کرد یا اگر تعدادی از تانکرها آسیب ببینند و تعداد دیگری سالم باشند، مستاجر می‌تواند نمونه قرارداد اجاره تانکر آب را برای آن بخش از تانکرهایی که خسارت دیده‌اند، فسخ کند یا اینکه بخواهد به میزان تانکرهایی که از بین رفته‌اند، از مبلغ اجاره بها کاسته شود.

در این بین اگر مستاجر مسبب خسارتی باشد که ایجاد شده است یعنی خسارت به دلیل تفریط و تعدی او به وجود بیاید، مستاجر باید مسئولیت جبران آن زیان و خسارت را به عهده بگیرد و نسبت به این موضوع، ضامن است و باید پاسخگو باشد اما اگر تانکرها به دلایل فنی دچار مشکل شده باشند، مستاجر مسئولیتی نسبت به جبران خسارت آن‌ها نخواهد داشت.

پیشنهاد ما

قرارداد اجاره تانکر آب یک قرارداد کاربردی برای اشخاصی است که تمایل دارند برای مقاصد مختلف تانکرهایی را اجاره کنند. آشنایی با قوانین و قواعد مربوط به این قرارداد به شما کمک می‌کند که با آگاهی بیشتری برای امضای آن اقدام کنید. خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد این امکان را برای شما ایجاد می‌کند که درباره قرارداد مورد نظرتان از مشاوران متخصص اطلاعات بگیرید و قراردادتان را مطابق میل خود تنظیم کنید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره تانکر آب
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات