سرپرست کارگاه معدن کیست؟ (آشنایی با مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای این شغل)

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/05/18
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
سرپرست کارگاه معدن

سِمَت سرپرست کارگاه یکی از مشاغل مهم است که در پروژه‌های مختلفی از جمله معدن کاربرد دارد. افرادی که به عنوان سرپرست کارگاه معدن فعال هستند بنابر محیط و شرایط کاری خود، مسئولیت‌های متعددی دارند که لازمه اصولی انجام شدن آن‌ مسئولیت‌ها، برخوردار بودن از توانایی و مهارت‌های تخصصی مربوط به شغل سرپرست کارگاه در حوزه فعالیت معادن است. در حقیقت، تسلط کافی به تخصص‌های هر شغلی میتواند پیامدهای مطلوبی نظیر ارائه کارکرد منحصر به فرد، اجرای درست مسئولیت‌ها و در نهایت کسب درآمدی ایده آل برای شاغلین آن حوزه را به همراه داشته باشد. از این رو در مقاله حاضر قصد داریم که شرحی کامل از مجموعه وظایف سرپرست کارگاه معدن ، قابلیت‌ها، چگونگی کار کرد و همچنین میزان دستمزد او را ارائه دهیم. بنابراین اگر در سمت فوق اشتغال دارید یا اینکه به فعالیت در این حوزه علاقمند هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این مقاله را مورد مطالعه قرار دهید.

در ابتدا لازم است برای علاقه‌مندان به این حرفه توضیح دهیم که این نوع رابطه کاری در اغلب موارد در چهارچوب یک قرارداد استخدام (روی لینک بزنید) میان طرفین برقرار می‌شود و از قانون کار و قانون تامین اجتماعی تبعیت می‌کند.

البته این امکان نیز وجود دارد که در مواردی، رابطه کاری میان طرفین این همکاری در ابعاد یک قرارداد پیمانکاری (روی لینک بزنید) باشد. برای مطالعه درباره هر کدام از این انواع قرارداد ، می‌توانید روی لینک‌ها بزنید و با مراجعه به صفحه مقاله مورد نظر، آن را مطالعه کنید.

سرپرست کارگاه معدن کیست؟

سرپرست کارگاه معدن به فردی گفته می‌شود که بنابر دستورات کارفرما وظیفه دارد کلیه فعالیت‌های صورت گرفته در محل کار از جمله نحوه عملکرد سایر نیروها را تحت نظارت و هدایت دقیق خود قرار دهد. در حقیقت، فرد شاغل در سمت مذکور موظف است مسئولیت‌هایی را انجام دهد که در ادامه به صورت تیتروار بیان می‌کنیم:

  1. چگونگی کارکرد دستگاه‌ها و تجهیزات؛
  2. انجام هماهنگی‌های لازم جهت ارتباط کارفرما با سایر کارکنان؛
  3. ثبت و ارائه گزارشات فعالیت‌های انجام شده به مسئول مربوطه؛
  4. بررسی و ارزیابی مراحل کار و موارد مهم دیگر.

در ادامه، جزئیات بیشتری از شرح وظایف سرپرست کارگاه معدنی را توصیف خواهیم کرد. از جمله قراردادهایی که می‌تواند روابط یک سرپرست کارگاه با کارفرما را به خوبی شرح دهد، قرارداد سرپرست کارگاه است. پیشنهاد می‌کنیم مقاله مرتبط با آن را نیز در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید.

شرح کلی درباره فعالیت‌های سرپرست کارگاه معدن

سرپرستان کارگاه معدن به محض اینکه توسط کارفرما استخدام شوند، باید متناسب با قوانین و شرایط کارگاه به صورت مستمر در محل کار حضور داشته باشند. به طور خلاصه، سرپرست کارگاه معدن فعالیت‌هایی نظیر تهیه و تقسیم مسئولیت‌های سایر نیروها، نظارت بر کارکرد بخش‌های مختلف پروژه، ارائه راهنمایی و آموزش‌های لازم به کارکنان، مشورت و معاشرت با کارفرما جهت تدوین راهکارهای قابل توسعه و سازنده و موارد مهم دیگر را بر عهده دارد. سرپرست یک کارگاه معدنی همچنین موظف است گزارشات لازم از چگونگی اجرایی شدن پروژه‌های معدن را به کارفرما ارائه دهد.

شرح وظایف سرپرست کارگاه معدنی چیست؟

افرادی که در سمت سرپرستی نیروهای معدن فعالیت می‌کنند با توجه به دستورالعمل‌های کارفرما مسئولیت‌هایی دارند که به طور کلی عبارتند از:

  1. اخذ دستورالعمل‌ها و خط مشی‌های مربوطه از کارفرما و انجام پیگیری‌های لازم جهت به موقع اجرایی شدن آن‌ها؛
  2. برنامه ریزی‌های لازم جهت تهیه و تدارک تجهیزات و ابزار آلات مورد نیاز معدن؛
  3. ارزیابی و بررسی هزینه‌های کارگاه و مقایسه آن‌‎ها با میزان درآمد حاصل شده؛
  4. نظارت بر رعایت اصول ایمنی از سوی کلیه کارگران حاضر در معدن در حال کار؛
  5. ایجاد انگیزه و روحیه در نیروهای معدن جهت بهبود سطح کیفی عملکرد آن‌ها و انتقال حس با اهمیت بودن به آن‌ها؛
  6. برطرف کردن مشکلات و اختلافات پیش آمده میان نیروهای معدن به عنوان یکی از مهمترین وظایف سرپرست کارگاه معدن؛
  7. کنترل و نظارت مداوم بر نحوه انجام به موقع فعالیت‌های نیروها و صحت اقدامات؛
  8. پیگیری‌ جهت دریافت مصوبات و تاییدات لازم از کارفرما؛
  9. بررسی و ارزیابی عملیات کارگاه و ارائه آمار‌ها و گزارش‌های لازم به کارفرما؛
  10. تقسیم وظایف میان نیروهای معدن؛
  11. تهیه گزارشات روزانه از تمام مراحل انجام گرفته در معدن جهت انتقال اطلاعات به کارفرما؛
  12. تهیه و تنظیم بازه زمانی لازم برای انجام هر یک از عملیات پروژه و نظارت دقیق بر چگونگی انجام آن‌ها؛
  13. طراحی و تدوین چگونگی به کارگیری کلیه منابع و امکانات اعم از نیروهای انسانی، تجهیزات، ماشین‌آلات، مواد و غیره؛
  14. و در آخر، بررسی میزان سود و زیان‌های کارگاه و در صورت نیاز، ارائه راهکارهایی کاربردی و مناسب به کارفرما، از دیگر مسئولیت‌هایی است که در حیطه وظایف سرپرست کارگاه معدن قرار می‌گیرد.

سرپرست کارگاه معدن نیازمند چه قابلیت‌هایی است؟

افراد متقاضی هر شغل باید قبل از شروع به فعالیت خود در حرفه مورد نظر، حتما مهارت‌های تخصصی آن حرفه را فرا گیرند. سرپرستی کارگاه معدن نیز از جمله سمت‌های شغلی است که فعالین آن، برای ارائه عملکردی مطلوب، لازم است مهارت‌هایی را کسب کنند. جهت آشنایی بیشتر شما در زیر به تعدادی از توانمندهای لازم شغل سرپرستی کارگاه معدن اشاره خواهیم کرد:

  1. آشنایی کامل با محیط کار و همچنین مجموعه فعالیت‌های قابل انجام در معدن؛
  2. شناخت قوانین و مقرارت شغل مورد نظر و همچنین اصول ایمنی؛
  3. توانایی تصمیم‌گیری مناسب و سریع، مخصوصا در مواقع بحرانی؛
  4. تسلط کافی به بهره‌گیری از ابزارها و امکانات در دسترس؛
  5. مهارت در مدیریت و رهبری منابع مالی پروژه‌های در حال اجرای معدن؛
  6. توانایی حل مسائل و مشکلات احتمالی ایجاد شده در میان کارگران معدن؛
  7. آشنایی کلی با ابزارها و تکنولوژی‌های نوین قابل استفاده در حوزه معدن؛
  8. مسلط به مهارت‌های برقراری ارتباط سازنده با همکاران و سایر نیروهای معدن.

تحصیلات، بازار کار و میزان حقوق

تمام افرادی که قصد دارند در سمت سرپرست کارگاه معدن مشغول به کار شوند، باید حتما به دانش‌ تخصصی این حرفه تسلط کامل داشته باشند. بنابراین، سرپرستان کارگاه معدن، می‌توانند مهارت‌های لازم را در رشته‌های مدیریتی یا سایر شاخه‌های مهندسی مرتبط با حوزه معدن کسب کنند. با این اوصاف، افراد فعال در موقعیت شغلی سرپرستی کارگاه معدن در صورت برخورداری از دانش و مهارت‌های مورد نیاز این حرفه، از بازار کار و فرصت‌های شغلی مناسبی در پروژه‌های قابل اجرا در معادن برخوردار می‌شوند. البته باید توجه داشته باشید که سرپرست کارگاه معدن علاوه بر استخدام رسمی، می‌تواند به صورت پروژه‌ای نیز فعالیت کند که در این حالت حقوق و مزایای او بر اساس میزان ساعاتی که فعالیت دارد محاسبه خواهد شد.

حقوق یک سرپرست کارگاه معدن تا حدودی به نحوه استخدام او بستگی دارد. در حقیقت، اگر فرد، قرارداد پیمانکاری داشته باشد، در این حالت دستمزد و مزایای تعلق گرفته به او مطابق نکات و شرایط کار پروژه‌ای خواهد بود اما اگر قرارداد منعقد شده میان کارفرما و کارپذیر بر اساس قوانین اداره کار باشد، میزان دستمزد فرد نیز طبق مصوبات وزارت کار ( حقوق کارگر در سال جدید ) در نظر گرفته خواهد شد. البته یادآوری این نکته بسیار حائز اهمیت است که میزان تجربه، مهارت و عملکرد فرد می‌تواند نقش قابل توجهی در ارتقاء موقعیت مالی و شغلی او داشته باشد.

نکات حقوقی مرتبط

علاقه‌مندان به این سمت شغلی با توجه به دشواری‌های محیط کار خود لازم است که علاوه بر مهارت‌های کاربردی، از سایر قواعد و اصول کاری نظیر نکات ایمنی، نکات حقوقی و مسائل دیگر مربوط به این شغل نیز آگاهی کسب کنند. به عنوان مثال، افزایش آگاهی در زمینه مسائل حقوقی سرپرست کارگاه معدن باعث می‌شود که شما چه در موقعیت کارفرما و چه در سمت کارپذیر، در نهایت، توافق‌ نامه‌ای استاندارد و قانونی را منعقد کنید.

وب سایت رکلا از مراجع تخصصی در زمینه ارائه خدمات حقوقی به صورت آنلاین است و این امکان را برای شما فراهم می‌کند که به محض نیاز، از خدمات مشاوره تلفنی حقوقی یا در صورت لزوم، از خدماتی دیگر همچون تنظیم قرارداد مورد نظر خود به صورت اختصاصی بهره‌مند شوید. اگر درباره مطالب فوق سوالی دارید آن را در بخش نظرات همین مقاله درج کنید تا در اولین فرصت‌، پاسخگوی شما باشیم.

قرارداد کار سرپرست کارگاه

استخدام سرپرست کارگاه به این قرارداد نیاز دارد.

نمونه قرارداد کار سرپرست کارگاه
دانلود نمونه قرارداد کار سرپرست کارگاه
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات