قرارداد طراحی سازه و تمام نکات مهم درباره نمونه قرارداد طراحی سازه نگهبان

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1403/01/14
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی سازه

سازه ساختاری مهندسی شده است که باعث حفظ تعادل و شکل هندسی ساختمان می‌شود. سازه‌ها در جنس‌های مختلفی طراحی و اجرا می‌شود و نقش مهمی را در مقاومت ساختمان به عهده دارند. به همین دلیل است که طراحی سازه اهمیت بسیار زیادی دارد. این سازه‌های ساختمانی وظیفه انتقال بار ساختمان به زمین را به عهده می‌گیرند و علاوه براین، تکیه گاه ساختمان یا بنا محسوب خواهند شد. به همین دلیل حساسیت زیادی برای طراحی و اجرای سازه‌ها وجود دارد. قرارداد طراحی سازه ، توافقی است که به واسطه آن، مسئولیت طراحی سازه ساختمان و طراحی سازه نگهبان به مهندس طراح سپرده می‌شود.

مهندس‌های طراح سازه که در این حرفه مشغول به فعالیت هستند، با در نظر گرفتن اصول فنی و تخصصی و همچنین با در نظر گرفتن نوع ساختمانی که قرار است احداث شود، شرایط جغرافیایی، نوع خاک و مسائل مهم دیگر، پروژه طراحی سازه را انجام می‌دهند. در این میان، نوشتن نمونه قرارداد طراحی سازه نگهبان حساسیت بیشتری دارد. اگر تمایل دارید که مسئولیت طراحی سازه ساختمان خود را به یک مهندس طراح سازه بسپارید یا اگر شما یک مهندس طراح سازه هستید و تمایل دارید که با یک کارفرما قرارداد امضا کنید، بدون شک نیاز خواهید داشت که از مسائل حقوقی مرتبط با این قرارداد آگاهی داشته باشید و همچنین باید بدانید که در این قرارداد از چه حقوقی برخوردار خواهید بود.

در ادامه این مقاله، به صورت اختصاصی در خصوص قرارداد طراحی سازه توضیح خواهیم داد.

قرارداد طراحی سازه براساس چه فرم قراردادی تنظیم می‌‌شود؟

قرارداد طراحی سازه ساختمان در واقع یک نوع قرارداد پیمانکاری است. زیرا در این قرارداد، مهندس طراح سازه متعهد خواهد بود که در ازای دریافت حق الزحمه، طرح مورد نظر را در زمانی که معین شده است به اتمام برساند و به کارفرما تحویل دهد. برای انجام این قرارداد بازه زمانی مشخصی در نظر گرفته می‌شود و علاوه براین، این قرارداد خصوصی، میان اشخاص و با خواست و رضایت آن‌ها تنظیم خواهد شد.

اگر مهندس طراح سازه یک شخص حقیقی باشد که به صورت مستقل فعالیت می‌کند، بهتر خواهد بود که با او قرارداد پیمانکاری تک نفره امضا کنید و اگر قرار است که پروژه طراحی سازه ساختمان شما توسط شرکت یا موسسه طراحی انجام شود، بهتر است که در قرارداد پیمانکاری، به این مساله اشاره کنید که مسئولیت بیمه، حقوق و سایر تعهدات مالی پرسنل شرکت، به عهده مدیریت شرکت (پیمانکار این قرارداد) خواهد بود و کارفرما در این خصوص مسئولیتی را به عهده ندارد.

نکته مهم در خصوص قرارداد طراحی سازه این است که در واقع یک قرارداد نامعین محسوب می‌شود. قراردادهای معین، قراردادهایی هستند که قانون مدنی به صراحت آن‌ها را تعریف می‌کند و قواعد و ضوابط مشخصی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است و در هنگام تنظیم قرارداد باید به آن قواعد و ضوابط توجه شود. در مقابل، قراردادهای نامعین، قراردادهایی هستند که تعریف دقیقی در قانون مدنی ندارند اما یک قرارداد خصوصی خواهند بود که باید از قانون مدنی تبعیت کنند. با استناد به ماده ده قانون مدنی ، قراردادهای خصوصی میان اشخاص، در صورتی که مغایر با قانون نباشند، صحیح و معتبر هستند.

ضمانت فنی در قرارداد طراحی سازه

قرارداد طراحی سازه ساختمان از جمله قراردادهای مهمی هستند که باید به دقت و براساس اصول فنی و مهندسی شده انجام شوند. بدون شک، ایراد یا اشکال در طراحی نهایی که ارائه می‌شود، ممکن است خسارت‌های جانی و مالی بسیار زیادی به همراه داشته باشد. به همین دلیل، در قرارداد طراحی سازه ، از طراح درخواست می‌شود که ضمانت فنی و مهندسی طرحی که ارائه می‌دهد را به عهده بگیرد.

طراح باید با توجه به خواست کارفرما، توضیح دهد که برای ساخت ساختمان یا بنا در مکان مورد نظر، بهتر است که از چه مصالح و چه روشی استفاده شود. علاوه براین، طرحی که ارائه می‌شود باید شامل شرح دقیقی از ساختار ساختمان اعم از فوندانسیون، دیوارها و سیستم سقف باشد و تا جای ممکن محدودیتی را برای انجام سایر مراحل اجرایی ساختمان ایجاد نکند. به این ترتیب، در نهایت، ضمانت فنی و مهندسی طرحی که ارائه می‌شود، به عهده مهندس طراح سازه خواهد بود. برای طراحی سازه به شیوه‌ای دقیق و کاربردی، لازم است مسائل مختلفی مانند ارزش پایان عمر بنا، سرعت اجرا، هزینه اجرای سازه، وضعیت جوی و آب و هوایی، ویژگی‌های خاص جغرافیایی، وزن ساختمان، مقاومت در برابر حریق و موارد مهم دیگر در نظر گرفته شوند تا طرح نهایی، با توجه به تمام این موارد طراحی شود.

بازه زمانی انجام قرارداد طراحی سازه

برای انجام این قرارداد نیاز به تعیین مدت است. مدت قرارداد، بازه زمانی دقیقی است که برای شروع و پایان این قرارداد در نظر گرفته می‌شود. به واسطه بازه زمانی که برای قرارداد معین شده است، مهندس طراح ملزم خواهد بود که موضوع پروژه را به پایان برساند و طرح سازه را به کارفرما ارائه دهد. این نکته نیز بسیار دارای اهمیت است که اگر طراح برای شروع فرآیند انجام طراحی تعلل داشته باشد یا شروع پروژه را به تعویق اندازد، کارفرما این حق را دارد که با او برخورد کند.

در ادامه، طراح ملزم خواهد بود که در پایان بازه زمانی که تعیین شده است، طرح نهایی را به کارفرما تحویل دهد. به همین ترتیب، شما می‌توانید برای دیرکرد در تحویل پروژه، خسارتی را در نظر بگیرید.

مبلغ حق الزحمه طراح سازه

مبلغ قرارداد طراحی سازه با توافق و رضایت طرفین معین می‌شود. به این صورت که در مذاکرات ابتدایی و پیش از امضای قرارداد ، در خصوص مبلغ حق الزحمه گفتگو می‌کنند و مبلغ نهایی را به صورت مکتوب در قرارداد ثبت خواهند کرد. علاوه بر تعیین مبلغ قرارداد، شما می‌توانید شرایط پرداخت حق الزحمه را نیز تعیین کنید. به این صورت که مشخص شود مبلغ حق الزحمه را به چه شیوه‌ای به مهندس طراح سازه پرداخت خواهید کرد. برای مثال شما می‌توانید مشخص کنید که مبلغ قرارداد به صورت اقساطی و در حساب بانکی مشخصی واریز می‌شود یا مبالغ به نحو دیگری پرداخت می‌شود.

تعهدات مهندس طراح و کارفرما در قرارداد طراحی سازه

زمان نوشتن متن قرارداد طراحی سازه باید در نظر داشته باشید که شرح کامل تعهدات و مسئولیت‌های مهندس طراح و کارفرما، از مهمترین بخش‌های متن قرارداد شما محسوب می‌شود. بنابراین، باید به تفصیل درباره تعهدات مهندس و کارفرما در متن قرارداد توضیح دهید. مسلم است که تعهداتی که برای طراح و کارفرما در نظر می‌گیرید، باید با توافق آن‌ها باشد. بنابراین، نتیجه مذاکرات و توافقات طرفین منجر به تعیین مسئولیت‌ها، شروط و تعهداتی خواهد شد که باید به دقت در قرارداد نوشته شوند.

علاوه بر شرح کامل تعهدات طرفین، شما می‌توانید برای کسب اطمینان بیشتر از عملیاتی و رعایت شدن آن تعهدات، برای هر کدام از طرفین این قرارداد، ضمانت اجرا در نظر بگیرید. در نظر داشته باشید که اگر شرط جبران زیان و خسارت یا شرط پرداخت جریمه در نظر می‌گیرید، باید مبلغ جریمه یا شرایط تعیین میزان خسارت و زیان، در متن قرارداد شما شرح داده شوند.

شرایط فسخ

قرارداد طراحی سازه یک توافق لازم است. لازم بودن این قرارداد به این معنی است که طراح و کارفرما نمی‌توانند این قرارداد را فسخ کنند یا اینکه از انجام موضوع قرارداد پشیمان شوند. بنابراین، امکان فسخ قرارداد برای هر دو طرف وجود ندارد و ملزم هستند که تا پایان مدت قرارداد به تعهدات و مسئولیتی که به عهده گرفته‌اند عمل کنند. البته این حق نیز برای اشخاص در نظر گرفته شده است که برای قراردادهای خود، شروط فسخ در نظر بگیرند. به این ترتیب با در نظر گرفتن شروط فسخ قرارداد، در صورت بروز آن شروط، می‌توانند قرارداد را فسخ کنند.

پیشنهاد ما

به شما پیشنهاد می‌کنیم که این قرارداد را مطابق با خواست خود تنظیم کنید. برای این کار می‌توانید از مشاوران حقوقی مجرب کمک بگیرید یا اینکه از خدمات تنظیم قرارداد و خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات