نمونه قرارداد سرمایه گذاری استارتاپ و انواع قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ را بشناسیم!

-
بروزرسانی:1402/05/17
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد سرمایه گذاری استارتاپ

قرارداد سرمایه گذاری استارتاپ یکی از انواع قرارداد سرمایه گذاری و یکی از قراردادهای رایج میان سرمایه گذاران و مالکان استارتاپ‌های گوناگون می‌باشد. امروزه بسیاری از کسب و کارهای نوپا برای پیشرفت و دستیابی به اهداف خود، نیازمند حمایت سرمایه گذاران هستند و روند صعودی پیشرفت این کسب و کارها نیز نشان می‌دهد که در آینده، سرمایه گذاران زیادی برای دستیابی به منفعت بیشتر، قرارداد سرمایه گذاری استارتاپ را تنظیم می‌کنند.

شما به عنوان یک سرمایه گذار به احتمال زیاد تصمیم دارید استارتاپی را انتخاب کنید که بعد از سرمایه گذاری، در مدتی کوتاه برای شما سود قابل توجهی را ایجاد کند. اکثر استارتاپ‌ها نیز برای مطرح شدن و درخشش هر چه بیشتر تلاش می‌کنند تا بهترین عملکرد خود را برای سرمایه گذاران به نمایش بگذارند و در نتیجه پس از همکاری با یک سرمایه گذار، کسب و کار خود را هر چه بیشتر توسعه دهند.

آنچه برای سرمایه گذاران بیش از هر چیزی اهمیت دارد، حفظ سرمایه و در عین حال افزایش آن است. آن‌ها به خوبی می‌دانند که برای ادامه همکاری و پیروزی مداوم استارتاپ انتخاب شده، نیازمند قراردادی هستند که به تعهدات و حقوق هر یک از طرفین اشاره کند و در نتیجه مسیر را برای رسیدن به موفقیت هر یک از طرفین تعیین کند.

بدون شک اطلاع از قوانین حاکم بر نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ و آنچه قانون گذار در خصوص کسب و کارها و ایده‌های نو آورانه مطرح کرده است، گامی بلند برای رسیدن به مرحله‌ای است که سرمایه گذاران و مالکان استارتاپ‌ها آن را مد نظر دارند.

تنظیم قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ ؛ آغاز یک همکاری پرسود!

استارتاپ‌ها حجم قابل توجهی از کسب و کارهای کنونی را تشکیل می‌دهند. بسیاری از اشخاص کارآفرین برای دستیابی به موفقیت و توسعه استارتاپ خودشان، به سرمایه کافی نیاز دارند. همچنین سرمایه گذاران نیز همیشه به دنبال راهی برای افزایش درآمد خود هستند و با توجه به تغییرات امروزی در عرصه کسب و پیشه، در جست و جوی استارتاپی هستند که در زمانی کوتاه بتواند سود و منفعت زیادی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

بعد از انتخاب استارتاپ و انجام مذاکرات میان شخص سرمایه گذار و شخص کارآفرین، اولویت با تنظیم نمونه قرارداد سرمایه گذاری استارتاپ می‌باشد. در این قرارداد، کلیه تعهدات، مسئولیت‌ها، وظایف، میزان سرمایه، خدمات و سایر جزئیات مربوط به همکاری نوشته می‌شود.

علاوه بر این با توجه به مکتوب بودن مندرجات قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ ، هر یک از طرفین از تنظیم آن احساس اطمینان و امنیت می‌کنند، چرا که این قرارداد یک سند معتبر قانونی یا حقوقی است و در صورت به وجود آمدن هرگونه اختلاف میان طرفین قرارداد ، استفاده از این سند در مراجع حل اختلاف، امکان پذیر می‌باشد.

تحمل ریسک کسب و کار توسط هر یک از طرفین!

البته به این نکته مهم توجه داشته باشید که هر کسب و کار یا استارتاپ خطراتی را به همراه دارد و در نتیجه بعد از شکل گیری ارتباط میان طرفین، علاوه بر شخص بنیان گذار، سرمایه گذار استارتاپ نیز با ریسک بالایی مواجه می‌باشد. با این وجود تنظیم نمونه قرارداد سرمایه گذاری استارتاپ ، راهی برای رسیدن به موفقیت و توسعه ایده توسط طرفین می‌باشد. تعیین سود، سهم، امور مالی و سایر نکات مهم و قانونی در متن قرارداد ، یکی از مهم‌ترین فواید تنظیم این متن حقوقی است. در حقیقت طرفین بعد از تنظیم نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ ، برای دستیابی به هدفی مشترک تلاش می‌کنند و در نتیجه با یکدیگر در سود و زیان ناشی از کسب و کار مربوطه، شریک می‌شوند.

نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ

انواع نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ

نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ به اشکال گوناگونی تنظیم می‌شود که این تفاوت با توجه به نوع توافق میان طرفین شکل می‌گیرد. با توجه به توافقات میان طرفین، نمونه قرارداد سرمایه گذاری استارتاپ به دو صورت تنظیم می‌شود:

  1. نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ به صورت سهامی
  2. نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ در قالب قرض قابل تبدیل به سهام

در ادامه هر یک از این قراردادها را بررسی می‌کنیم.

نمونه قرارداد سرمایه گذاری استارتاپ به صورت سهامی

معمولا سرمایه گذاران و بنیان گذاران استارتاپ‌ها از این قرارداد برای شکل گیری همکاری میان خود استفاده می‌کنند. در واقع این قرارداد، شایع‌ترین قرارداد سرمایه گذاری میان این افراد می‌باشد.

با توجه به ماهیت این عقد، سرمایه گذار، میزان سرمایه ذکر شده در متن قرارداد را به استارتاپ اختصاص می‌دهد و در مقابل سهامی از سوی بنیان گذار استارتاپ به او تعلق می‌گیرد.

البته مانند سایر قراردادهای سرمایه گذاری، شخص سرمایه گذار در طول مدتی که نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ اعتبار دارد، در سود و زیان کسب و کار شریک می‌باشد و با توجه به سهمی که در متن قرارداد تعیین می‌شود، می‌تواند نظرات خود را با اعضای استارتاپ مربوطه به اشتراک بگذارد.

قرارداد سرمایه گذاری استارتاپ در قالب قرض قابل تبدیل به سهام

در این نوع از قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ ، سرمایه گذار مبلغ یا سرمایه‌ای را در قالب قرض به شخص بنیانگذار انتقال می‌دهد. به همین ترتیب در جذب سرمایه‌های آینده، او حق دارد یا سرمایه خود را از استارتاپ خارج کند یا اینکه مالک بخشی از سهام شرکت شود.

البته نکته مثبتی که در اینجا وجود دارد این است که برای فروش سهام، تخفیف نیز در نظر گرفته می‌شود. این سرمایه گذاری بیشتر زمانی انجام می‌شود که مالکان استارتاپ عقیده دارند که ارزش کار ایشان و استارتاپ مورد نظر، بسیار بیشتر از سرمایه پیشنهادی توسط سرمایه گذار مربوطه می‌باشد و در نتیجه در آینده می‌توانند سرمایه بیشتری را برای پیشبرد اهداف خود جذب کنند.

قانون حاکم

با اینکه قراردادهای سرمایه گذاری نوعی قرارداد مشارکت مدنی می‌باشند که توسط بسیاری از افراد تنظیم و اجرا می‌شوند، اما قانون مدنی ایران در خصوص این دسته از قراردادها، به مطلب خاصی اشاره نکرده است.

در حقیقت قرارداد سرمایه گذاری و قرارداد شراکت با توجه به ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شوند. با توجه به ماده 10، عقود نامعین در صورتی که مخالف متن قانون یا شرع نباشند، می‌توانند با توجه به توافقات میان طرفین تنظیم شوند.

منظور از نامعین بودن یک عقد، اختصاص نیافتن مواد قانونی به آن می‌باشد. به عبارت دیگر در صورتی که در هیچ قانونی به قرارداد مربوطه اشاره نشود، این قرارداد نامعین است و در نتیجه این امکان برای طرفین فراهم است که با استفاده از توافقات شخصی، آن را تنظیم کنند.

بنابراین با توجه به ماده 10 که به اصل آزادی قراردادی اشاره می‌کند، می‌توانید قرارداد سرمایه گذاری در استارتاپ خود را با خیال راحت تهیه یا تنظیم کنید و در نتیجه از لحاظ قانونی هیچ مشکلی برای شما یا طرف مقابل به وجود نمی‌آید.

تعهدات قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ

مانند سایر قراردادهایی که در دنیای حقوقی امروز تنظیم می‌شوند، این قرارداد نیز برای هر یک از طرفین، دارای مجموعه‌ای از وظایف، مسئولیت‌ها و تعهدات است. این تعهدات به صورت دقیق و در دو بخش مجزا در متن قرارداد بیان می‌شوند تا هر کدام از طرفین قرارداد، از حدود وظایف خود اطلاع کافی داشته باشند و به خوبی آن‌ها را اجرا کنند.

در متن نمونه قرارداد سرمایه گذاری در استارت آپ باید به حق و حقوق هر یک از طرفین قرارداد اشاره شود. بدون شک، اشخاصی که این قرارداد را امضا می‌کنند، علاوه بر اینکه موظف هستند به تعهدات خود عمل کنند، از حق و حقوقی نیز برخوردار خواهند بود که انتظار می‌رود طرف مقابل به آن‌ها احترام بگذارد.

باید در متن این قرارداد درباره این موضوع توضیح داده شود که بعد از توافقات نهایی در خصوص سرمایه گذاری، چه میزان از سهام شرکت به شخص سرمایه گذار تعلق می‌گیرد. تعیین میزان این سهم یکی از مهمترین مواردی است که باید در هنگام تنظیم یک قرارداد معتبر و کامل به آن اشاره شود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم نمونه قرارداد سرمایه گذاری استارتاپ خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد یا دریافت مشاوره حقوقی تلفنی روی هریک از لینک‌های قبل بزنید.

پکیج قرارداد استارتاپ

این پکیج قراردادی شامل 7 نمونه قرارداد مرتبط با حوزه کاری یک استارتاپ است. با زدن روی تصویر به صفحه توضیحات آن وارد می‌شوید.

نمونه قرارداد استارتاپ
دانلود پکیج نمونه قرارداد استارتاپ
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات