قرارداد آموزش نرم افزار بر چه اساسی نوشته می‌شود؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/10
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد آموزش نرم افزار

نرم افزارها، برنامه‌های کاربردی هستند که فرآیند انجام بسیاری از امور را ساده کرده‌اند. اشخاص در مشاغل و حوزه‌های کاری مختلف، با نرم افزارهای متعددی کار می‌کنند که به صورت تخصصی عملیات کامپیوتری مورد نیاز آن‌ها را اجرا می‌کند. برای مثال، نرم افزارهای حسابداری، ادیت و تدوین، نرم افزارهای آمارگیری و انواع مختلف دیگری از نرم افزارها، به اندازه‌ای کاربرد دارند که گاهی آشنایی و مهارت در استفاده از یک نرم افزار، می‌تواند برای شما موقعیت‌های کاری مناسبی را فراهم کند. به همین دلیل، توجه و علاقه به آموزش نرم افزارهای کاربردی، روز به روز افزایش می‌یابد و علاقه‌مندان زیادی را جذب می‌کند. قرارداد آموزش نرم افزار یک قرارداد کاربردی است که برای دریافت یا ارائه آموزش در این حوزه استفاده خواهد شد.

قرارداد آموزش نرم افزار یک قرارداد خصوصی میان مدرس و متقاضی دریافت آموزش است که با توافق و رضایت طرفین تهیه و امضا می‌شود. اکثر اشخاص تمایل دارند که برای یادگیری آموزش و استفاده از نرم افزارهای خاص به موسسات و مراکز آموزشی مراجعه کنند تا در پایان دوره آموزش، از موسسه مورد نظر یک مدرک مبنی بر گذراندن دوره آموزشی کسب کنند. مواقعی نیز، اشخاص ترجیح می‌دهند که کار با نرم افزار مورد نظرشان را از یک شخص متخصص آموزش ببینند. در هر دو صورت، برای ارائه و دریافت آموزش، نیاز به تنظیم و امضای قرارداد است.

در این مقاله سعی می‌کنیم که درباره این قرارداد و مهمترین نکات مربوط به آن صحبت کنیم. همچنین در خصوص بخش‌های مختلف قرارداد نیز توضیح خواهیم داد.

قرارداد آموزش نرم افزار را بر چه اساسی می‌نویسیم؟

پیش از نوشتن قرارداد ، ابتدا لازم است بدانید که توافق میان شما بر چه اساسی نوشته خواهد شد. برای این منظور باید توضیح دهیم که قرارداد حاضر تابع چه قانونی است و از چه قواعدی پیروی می‌کند. قرارداد آموزش نرم افزار تابع قانون مدنی است. ماده 10 قانون مدنی ، قاعده‌ای کلی در خصوص قراردادها بیان می‌کند و آن قاعده، این است که قراردادهای خصوصی به شرط رعایت قانون صحیح و معتبر هستند. بنابراین، اشخاص مختلف می‌توانند به هر شیوه‌ای با یکدیگر همکاری و توافق کنند و فقط کافی است به این مساله توجه داشته باشند که قرارداد آن‌ها مغایر با قانون نباشد.

بنابراین، اگرچه قرارداد آموزش نرم افزار یک قرارداد نامعین است و تعریف دقیقی درباره آن در قانون نیامده است اما اگر محتوای توافقات طرفین مغایر با قانون نباشد، صحیح خواهد بود. این قبیل قراردادها که به قراردادهای خصوصی معروف هستند، علاقه‌مندان زیادی دارند. زیرا برای انجام توافقات میان اشخاص، آزادی بیشتری در نظر می‌گیرند.

علاوه بر ماده 10، ماده‌های 190، 219 و 220 قانون مدنی نیز، از دیگر موادی هستند که به این قرارداد اشاره دارند. توافق حاضر، یک قرارداد معوض و لازم محسوب می‌شود. معوض بودن به این معنی است که برای انجام موضوع این قرارداد، باید حق الزحمه‌ای به مدرس پرداخت شود و انجام این آموزش‌ها رایگان نخواهد بود. لازم بودن قرارداد نیز به آن جهت است که طرفین اجازه فسخ ندارند و ملزم هستند که به تعهداتی که در قرارداد بیان کرده‌اند، عمل کنند. البته شرایطی وجود دارد که شما می‌توانید برای فسخ قرارداد ، شروط خاصی را تعیین کنید.

محتوای قرارداد آموزش نرم افزار

محتوای متن قرارداد آموزش نرم افزار باید حاوی تمام جرئیات روابط کاری میان مدرس و متقاضی آموزش نرم افزار باشد. اگر موسسه یا مجموعه‌ای هستید که به صورت اختصاصی در حوزه آموزش نرم افزارهای خاصی فعالیت می‌کنید، باید در نظر داشته باشید که موسسه شما نیاز به قراردادی اختصاصی دارد تا شروط مد نظر شما برای ارائه خدمات به متقاضیان را شرح دهد. یعنی باید مشخص باشد که هر دو طرف قرارداد چه تعهداتی نسبت به یکدیگر دارند و چه مسئولیت‌هایی را به عهده گرفته‌اند. همچنین باید معین کنند که طرفین تا چه حدودی می‌توانند نسبت به انجام موضوع قرارداد از یکدیگر توقع داشته باشند و از چه حقوقی برخوردار خواهند بود.

تمام مواردی که بیان شد، در موقعیتی که مدرس یک شخص حقیقی مستقل باشد نیز برقرار است و مدرسانی که به صورت شخصی، خدمات آموزشی ارائه می‌دهند نیز باید به تنظیم قرارداد اختصاصی میان خود و متقاضیان توجه داشته باشند. علاوه براین، با دریافت خدمات مشاوره حقوقی قراردادها می‌توانید به طور دقیق از حقوقی که در مقابل متقاضیان و هنرجویان خود دارید، مطلع شوید. محتوای قرارداد، مهمترین سند و مدرکی است که از این روابط کاری در اختیار خواهید داشت. بنابراین، لازم است که به طور دقیق، تمام موارد را در هنگام نوشتن قرارداد در نظر داشته باشید.

در ادامه به بخش‌های مهمی از قرارداد اشاره می‌کنیم:

معرفی طرفین قرارداد آموزش نرم افزار

بدون شک پیش از شروع آموزش نرم افزار، باید ابتدا طرفین قرارداد معرفی شوند و مشخص شود که مسئولیت این قرارداد به عهده چه اشخاصی خواهد بود. برای معرفی طرفین قرارداد، لازم است که اطلاعات و مشخصات هویتی آن‌ها به دقت در قرارداد ثبت شود. برای مثال، مدرس مستقل و متقاضیان آموزش نرم افزار به عنوان اشخاص حقیقی با اطلاعات و مشخصات مندرج در کارت‌ شناسایی خود معرفی می‌شوند و علاوه براین، باید اطلاعات دقیق محل اقامتگاه شخص و شماره تماس آن‌ها نیز در قرارداد نوشته شود. در مقابل، معرفی اشخاص حقوقی، با استفاده از اطلاعات ثبتی شرکت یا موسسه مورد نظر انجام می‌شود.

موضوع قرارداد آموزش نرم افزار

موضوع این قرارداد ارائه و دریافت خدمات آموزش نرم افزار است. در این بخش از قرارداد باید مشخص کنید که منظور شما از نرم افزار، دقیقا چه نرم افزاری است و مدرس موظف خواهد بود که در چه زمینه و چه سطحی به شما آموزش دهد. اطلاعاتی که در این بخش بیان می‌کنید، روابط میان مدرس و متقاضی کسب آموزش را مشخص می‌کند و معین خواهد کرد که قرارداد حاضر به چه دلیلی میان طرفین امضا شده است.

بازه زمانی انجام آموزش

باید مشخص باشد که مدرس یا موسسه آموزشی تا چه زمانی متعهد هستند که متقاضی را آموزش دهند و دوره‌های آموزشی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. تعیین بازه زمانی قرارداد، به این معنی است که شما تاریخ دقیق شروع آموزش‌ها و تاریخ اتمام دوره آموزشی را معین کنید. علاوه براین، این امکان وجود دارد که به صورت دقیق تاریخ جلساتی که قرار است برگزار شوند نیز، در متن قرارداد نوشته شود.

در حدود بازه زمانی که معین شده است، طرفین نسبت به یکدیگر متعهد هستند و بعد از اتمام مدت قرارداد، عملا موسسه آموزشی یا مدرس، مسئولیت دیگری ندارند. البته با توجه به شرایط هر موسسه یا مدرس، ممکن است طرفین قرارداد به شیوه دیگری نیز تعامل داشته باشند و برای آموزش‌ها تا مدت مشخصی، ضمانت و پشتیبانی ارائه شود.

از نکات مهمی که پیشنهاد می‌کنیم حتما در این ماده از قرارداد به آن اشاره کنید، این موضوع است که توضیح دهید دوره آموزش نرم افزار در چند جلسه برگزار خواهد شد و اینکه هر جلسه از این آموزش، چند ساعت خواهد بود. شما می‌توانید مجموع ساعات آموزشی را تعیین کنید و همچنین به مجموع تعداد جلسات آموزشی نیز اشاره داشته باشید. حتی این امکان را دارید که در متن قرارداد به صراحت بنویسید که دوره آموزش نرم افزار مورد نظر متقاضی، به صورت حضوری برگزار می‌شود یا اینکه این آموزش به صورت مجازی خواهد بود.

مبلغ حق الزحمه قرارداد آموزش نرم افزار

به طور معمول موسسات و مراکز آموزشی، نرخ مشخصی را برای ارائه خدمات آموزش نرم افزارها در نظر می‌گیرند. از طرف دیگر، مدرسان مستقل نیز نرخ مشخصی را برای ارائه خدمات خود معین کرده‌اند. با این حال، ملاک اصلی برای تعیین مبلغ قرارداد، توافق طرفین است. یعنی اینکه طرفین باید در خصوص مبلغ حق الزحمه با یکدیگر توافق کنند و مطابق با توافقی که انجام می‌شود، مبلغ حق الزحمه را در متن قرارداد بنویسند. علاوه بر تعیین میزان حق الزحمه، شما می‌توانید شرایط پرداخت این مبلغ را نیز توضیح دهید.

پیشنهاد ما

قراردادهای آموزش به خصوص در زمینه آموزش نرم افزاری خاص، از متداول‌ترین قراردادهای خدمات رسانی هستند که به تعدد مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل ممکن است بی احتیاطی در تنظیم این قراردادها، اختلافات زیادی را ایجاد کند. برای جلوگیری از اختلافات و مشکلات احتمالی، به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از امضای قرارداد، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و همچنین می‌توانید با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد ، این قرارداد را به صورت اختصاصی داشته باشید.

قرارداد آموزش خصوصی

با امضای این قرارداد، برای ارائه و دریافت آموزش خصوصی، با یکدیگر توافق کنید.

نمونه قرارداد آموزش خصوصی
دانلود نمونه قرارداد آموزش خصوصی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات