قرارداد فروش سورس نرم افزار و توضیح قانون مرتبط با این نوع قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/08/22
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش سورس نرم افزار

قرارداد فروش سورس نرم افزار یک قرارداد بسیار مهم برای همکاری با برنامه نویسان است. اساس و پایه نرم افزارها و سایت‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنید را کدهایی تشکیل می‌دهند که پیش‌تر با اهداف مشخصی توسط برنامه نویسان طراحی و اجرا شده‌اند. شما می‌توانید برای کسب و کارهای خودتان یا برای فروش محصول یا ارائه خدمات، سایت‌ها و نرم افزارهایی داشته باشید. بدون شک، برای طراحی و ساخت نرم افزارها و سایت‌های مورد نیاز، لازم است که با برنامه نویسان همکاری کنید.

در قراردادی که با برنامه نویس تنظیم و امضا می‌شود، برنامه نویس متعهد خواهد بود که سایت یا نرم افزار مورد نظر شما را در زمانی که معین کرده‌اید، به شما تحویل دهد اما مساله دارای اهمیت در این همکاری، سورس‌ها یا کدهای منبع هستند. سورس‌ها در واقع همان مغز هوشمند سایت شما محسوب می‌شوند. یعنی دستورالعمل‌هایی به زبان اختصاصی برنامه نویسی هستند که باعث می‌شوند سایت یا نرم افزار شما، در فضای اینترنت ایجاد شود و همچنین آماده به کار باشد. در عرف و در میان برنامه نویسان، مالکیت سورس‌ها در اختیار آن‌ها باقی می‌ماند. به این صورت که سایت یا نرم افزار را برای استفاده در اختیار شما قرار می‌دهند اما سورس آن را نزد خود نگه می‌دارند.

البته این امکان برای شما وجود دارد که سورس یا کدهای منبع را خریداری کنید. برای این منظور، می‌توانید از نمونه قرارداد خرید سورس نرم افزار بهره ببرید. در ادامه این مطلب درباره قرارداد تحویل سورس نرم افزار و دیگر موارد مربوط به آن، توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

مالکیت مادی و معنوی کدهای منبع در قرارداد فروش سورس نرم افزار

برای پاسخ به این سوال که نمونه قرارداد خرید سورس نرم افزار ، چگونه قراردادی است، ابتدا لازم است که به صورت دقیق به ماهیت حقوق معنوی و مادی سورس کدها در قرارداد فروش سورس نرم افزار اشاره کنیم. در این زمینه می‌توانیم به صورت خاص به قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای اشاره کنیم. در ماده اول این قانون آمده است که حق نشر، عرضه، اجرا و حق بهره برداری، چه به صورت مادی و چه به صورت معنوی، متعلق به شخصی است که نرم افزار را پدید آورده است. بنابراین، مالکیت مادی و معنوی سورس‌ها در اختیار برنامه نویس خواهد بود.

آیا این قانون فقط در خصوص نرم افزارها است؟

برای اشخاصی که به این مساله خرده می‌گیرند که در این قانون از نرم افزارها نام برده شده است، لازم است که اصافه کنیم که در ادامه این ماده، توضیح داده می‌شود که به طور کلی تدوین و ارائه داده‌ها در محیط قابل پردازش کامپیوتری نیز مشمول این قانون خواهد بود. حقوق مادی تا 30 سال و حقوق معنوی این اثر به صورت نامحدود در حق برنامه نویس‌ها برقرار است. در این قانون که در 17 ماده تنظیم شده است، توضیح می‌دهند که نام، عنوان، نشانه ویژه یا علامتی که معرف نرم افزار باشد نیز از حمایت این قانون برخوردار خواهد بود و مشمول این قانون می‌شود. همچنین در ادامه شرایط ثبت نرم افزار و موارد مرتبط دیگر را نیز مطرح می‌کند.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که اگر تمام استراتژی محتوایی و ایده اصلی در اختیار شخصی باشد و آن شخص، یک برنامه نویس را برای اجرای آن ایده به صورت نرم افزار یا سایت استخدام کند، شرایط مالکیت سورس‌هایی که تهیه می‌شوند به چه صورت خواهد بود؟ چطور می‌توانیم سورس کدها را در اختیار بگیریم؟ آیا برای در اختیار گرفتن سورس، باید حتما قرارداد فروش سورس نرم افزار امضا کنیم و مبلغ بیشتری را بپردازیم؟

مالکیت سورس‌ها در قراردادهای استخدام

ممکن است که با یک برنامه نویس همکاری کرده باشید و در انتهای پروژه از دادن سورس کدها امتناع کرده باشد. در این شرایط، احتمالا میان شما اختلافاتی ایجاد شده است و نمی‌دانید که دقیقا سورس‌ها در اختیار و در مالکیت چه شخصی هستند و برای در اختیار گرفتن آن‌ها باید چه کاری انجام دهید. احتمالا برای شما لازم خواهد بود که بدانید آیا حتما باید بابت دریافت سورس‌ها، قرارداد فروش سورس نرم افزار را امضا کنید و مبلغ بیشتری بپردازید؟

در ابتدای مقاله توضیح دادیم که به صورت عرف، برنامه نویسان، سورس سایت یا نرم افزار را نزد خود نگه می‌دارند و در ادامه توضیح دادیم که به عنوان پدید آورده، حق مالکیت سورس را در اختیار دارند اما باید به این مساله اشاره کنیم که این شرایط در زمان قرارداد استخدام برنامه نویس متفاوت است.

ماده 6 قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان

در ماده 6 قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای ، توضیح داده شده است که اگر هدف از انجام قرارداد، استخدام باشد، حقوق مادی مربوط به سایت یا نرم افزار و حق تغییر و توسعه آن در اختیار کارفرما است. مگر اینکه در قرارداد به صورت دیگری توافق شده باشد.

بنابراین، اگر برنامه نویس هستید یا اگر شخصی هستید که یک برنامه نویس را استخدام می‌کنید، یادتان باشد که باید در رابطه با حقوق مادی سورس‌ها، از ابتدا در متن قرارداد توضیح کاملی ارائه دهید. در این شرایط، توافق شما، ملاک اصلی تصمیم گیری در نظر گرفته می‌شود. شما می‌توانید در متن قرارداد توضیح دهید که سورس را در اختیار کارفرما قرار خواهید داد یا اینکه در مالکیت خودتان است. حتی می‌توانید تعیین کنید که در ازای درصد بیشتر یا مبلغ بالاتر، سورس‌ها را به کارفرما تحویل می‌دهید. شما می‌توانید این موارد را در قرارداد تحویل سورس نرم افزار ، به صورت مکتوب بنویسید.

قرارداد فروش سورس نرم افزار چگونه قراردادی است؟

توضیح دادیم که شما می‌توانید در قراردادهای اولیه برای برنامه نویسی سایت و نرم افزار به این مساله اشاره کنید که سورس به چه کسی تعلق دارد. توضیح دادیم که به صورت عرف، سورس‌ها در اختیار برنامه نویسان باقی می‌ماند و برنامه نویسان حتما این مساله را در قراردادهای خود ذکر می‌کنند. با این حال، اگر شما تمایل داشته باشید می‌توانید با استفاده از قرارداد فروش سورس نرم افزار ، سورس سایت یا نرم افزار مورد نظر خود را خریداری کنید.

حتی گاهی ممکن است که شما به عنوان یک برنامه نویس، با استفاده از قرارداد فروش سورس نرم افزار ، سورس یک سایت یا نرم افزار مخصوص را از یک برنامه نویس خریداری کنید تا با استفاده از کدهای آن، بتوانید برنامه سایت‌های دیگری را بنویسید. در هر حال، می‌توانیم قرارداد فروش سورس نرم افزار را یک قرارداد خرید کالا در نظر بگیریم و تاکید می‌شود که لازم است برای این معامله، یک قرارداد مناسب تنظیم شود.

شما در قرارداد فروش سورس نرم افزار ، توضیح می‌دهید که در ازای مبلغ مشخصی، سورس‌ها را در اختیار شخص دیگری قرار خواهید داد.

مبلغ قرارداد

مبلغ قرارداد، مبلغی است که برای خرید سورس‌ها به برنامه نویس پرداخت می‌شود. در این بخش از قرارداد فروش سورس نرم افزار ، لازم است که به صورت دقیق، مبلغی که بابت خرید سورس‌ها پرداخت خواهد شد را معین کنید و در متن قرارداد بنویسید. به این ترتیب، خریدار برای در اختیار گرفتن سورس‌ها ملزم می‌شود که مبلغ مورد نظر را به برنامه نویس پرداخت کند.

شما می‌توانید برای انجام این معامله، تاریخ دقیقی را در نظر بگیرید. به این صورت که اگر در تاریخی که معین شده است، خریدار مبلغ را پرداخت کند، معامله را انجام می‌دهید و اگر خریدار در زمان معین، نتواند مبلغ را پرداخت کند، شما تا 3 روز حق فسخ قرارداد را خواهید داشت.

سوالات شما درباره قرارداد فروش سورس نرم افزار

بدون شک ممکن است بعد از خواندن این مقاله، هنوز هم سوالات زیادی درباره این قرارداد داشته باشید. مشاوران حقوقی رکلا، در کنار شما هستند که به سوالات شما در رابطه با قراردادهای مختلف پاسخ دهند. به این منظور شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و همچنین این امکان فراهم است که تنظیم قرارداد خود را به تیم رکلا بسپارید. در کنار شما هستیم.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات