مهمترین وظایف مهندس نرم افزار، تعهدات مهندس در برابر انتظارات و توقعات کارفرما!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/28
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مهندس نرم افزار

نرم افزارها از جمله مهمترین بسترهای مجازی هستند برای برقراری ارتباط و ارائه خدمات یا حتی عرضه محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از نرم افزارها و برقراری ارتباط با مخاطب به واسطه آن‌ها، نقش قابل توجهی در بازدهی و کسب نتیجه مطلوب در کسب و کارهای اینترنتی و حتی در رونق کسب و کارهای سنتی دارد. نرم افزار‌ در واقع، به مجموعه‌‌ای از کدنویسی‌های قابل اجرا می‌گویند که توسط فردی تحت عنوان مهندس نرم افزار اجرا شود. با این مقدمه می‌توانیم بگوییم که امروزه بازار کار بسیار خوبی برای متخصصان طراحی و ساخت نرم افزار ایجاد شده است.

ما در مقاله حاضر تصمیم داریم به صورت کاملا دقیق و تخصصی قابلیت‌ها و شرح وظایف مهندس نرم افزار و همچنین کارایی و اهمیت این فرصت شغلی را تحلیل و بررسی کنیم. ضمن اینکه به موارد دیگر نظیر مزایا و میزان درآمد و آینده شغلی حرفه مربوطه نیز اشاره خواهیم کرد. از این رو به افرادی که برای توافق کاری در این حوزه، در سمت کارفرما یا کارپذیر قرار دارند، توصیه می‌کنیم حتما مطالب این مقاله را تا انتها مطالعه کنند.

فعالان این حوزه می‌توانند با امضای انواع قرارداد استخدام ، توسط یک سازمان یا شرکت استخدام شوند یا اینکه می‌توانند به صورت فریلنسری فعالیت کنند و با مشتریان خود قرارداد طراحی نرم افزار داشته باشند.

مهندس نرم افزار کیست؟

به فردی که با توجه به نیازهای کاربر و به واسطه تجزیه و تحلیل دقیق آن نیازها و همچنین با استفاده از دانش تخصصی در حوزه طراحی و اجرای اپلیکیشن‌ها، برنامه‌هایی کاربردی را طراحی می‌کند، مهندس نرم افزار می‌گویند. بنابراین کارشناسان این حوزه باید تخصص و توانایی‌ کار با ابزارها و فناوری به کار رفته در نرم افزار‌ها را داشته باشند تا بتوانند برنامه‌ای کاربردی طراحی کنند. مهندس نرم افزار در زمان طراحی، در عین حال که باید به کاربردی بودن نرم افزار توجه کند، لازم است به صرفه اقتصادی و هزینه‌های اجرایی آن نیز توجه داشته باشد.

نرم افزار‌ها در واقع انواع برنامه‌هایی هستند که کارایی مخصوص به خود را دارد. ممکن است یک برنامه کاربردی، یک بازی یارانه‌ای یا اپلیکیشنی برای ارائه خدمات باشند. کاربرد نرم افزارها امروزه به جایی رسیده‌ است که حتی می‌توانند برای صاحبان آن‌ها یک شغل و محلی برای کسب درآمد باشند. از این رو وظایف مهندس نرم افزار در ساخت و طراحی این برنامه‌ها، بسیار تخصصی و مهم است. به همین دلیل، متخصصان این حوزه علاوه بر کسب مدارک دانشگاهی، باید با انجام پروژه‌های عملی فراوان، تجربه و مهارت خود را افزایش دهند.

با این مقدمه به اهمیت این فرصت شغلی اشاره کردیم. در ادامه به بیان مهمترین وظایف و مهارت‌های لازم برای این متخصصان می‌پردازیم. برای شروع همکاری با این نیروی متخصص می‌توانید از قرارداد استخدام برنامه نویس استفاده کنید.

وظایف مهندس نرم افزار چیست؟

اگر بخواهیم به صورت خلاصه شرح وظایف مهندس نرم افزار را بیان کنیم، می‌توانیم به مواردی همچون طراحی، ساخت و آزمایش برنامه‌های طراحی شده، برطرف کردن مسائل و مشکلات برنامه با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی، قابل درک و مشاهده کردن اطلاعات برای کاربران، تجزیه و تحلیل روند عملکرد سیستم‌ها و همکاری با سایر اعضای گروه جهت رفع کردن اشکالات برنامه‌ها اشاره کنیم. در ادامه سایر مواردی که در ردیف وظایف این مهندسان قرار می‌گیرند را شرح می‌دهیم.

توانمندی‌‌های ضروری برای موفقیت در شغل مهندسی نرم افزار

اگر به طور جدی قصد دارید به عنوان یک کارشناس نرم افزار حرفه‌ای و موفق فعالیت کنید و مسئولیت‌های خود را به نحو احسن انجام دهید، لازم است که در وهله اول، مهارت‌ها و تخصص لازم برای ورود به این حرفه را کسب کنید. از جمله مواردی که در گروه توانمندی‌ها و وظایف مهندسی نرم افزار قرار دارند، عبارتند از:

  1. توانایی ارزیابی و تحلیل نیاز‌های شرکت مربوطه؛
  2. برخورداری از توانایی تجزیه و بررسی اطلاعات فنی و نرم افزاری دشوار و سخت؛
  3. توانایی تحقیق و پژوهش در زمینه‌های مختلف نرم افزاری؛
  4. مهارت در فرموله کردن و ارائه راهکارهای کارآمد؛
  5. شناخت و تسلط کافی به ساخت برنامه مناسب و کاربردی؛
  6. آشنایی کامل با کلیه زبان‌های برنامه نویسی از جمله جاوا، روبی، مایکروسافت، پی اچ پی، پایتون و غیره؛
  7. توانایی شناخت و بررسی کدهای منبع؛
  8. تسلط به قوانین یک نرم افزار شناخته شده و معتبر؛
  9. قادر به طراحی و تدوین راهکارهای سازنده جهت راه‌ اندازی سیستم‌های کاربردی و دشوار؛
  10. دارای قابلیت رهبری و هدایت همزمان چند پروژه در یک بازه مشخص؛
  11. توانایی کار با زبان‌های برنامه نویسی مانند سی شارپ، سی پلاس و سی؛
  12. توانایی تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات پیش آمده و در نهایت تدوین یک راه‌ حل مناسب و بهینه؛
  13. شناخت کامل به علوم فناوری کامپیوتر اعم از داده‌ها، سیستم‌های عامل و سایر بخش‌های فنی؛
  14. شناخت و تسلط به اطلاعاتی همچون مانگو، دی‌بی، اس کیوال سرور و غیره؛
  15. ارائه کارکرد و فعالیتی منحصر به فرد و کارآمد به دو صورت فردی یا گروهی؛
  16. برخورداری از مهارت‌‌های اجتماعی بالا جهت تبادل نظر و تعامل سازنده با همکاران، کارفرمایان؛
  17. توانایی ثبت دقیق جزئیات و گزارش فعالیت‌های خود.

حدود مسئولیت‌ها و پیچیدگی شرح وظایف مهندس نرم افزار

کارشناسان حوزه کامپیوتر و سیستم‌های رایانه‌ای در هر شرکتی که باشند، اعم از شرکت‌های کوچک و بزرگ، به دلیل پیچیدگی‌های موجود در شغل خود مسئولیت‌ها‌ی متعدد و متنوعی به عهده می‌گیرند. در اصل، وظایف مهندسی نرم افزار را می‌توان تحلیل و بررسی کامل تمام فرآیند و مراحل قابل اجرا در یک سیستم دانست که به طور مستمر و پیوسته باید تحت نظارت و مدیریت کارشناس مربوطه باشند.

مواردی کاربردی و مهم از مسئولیت‌های این حرفه

  1. همکاری و مشارکت با سایر کارشناسان مانند طراحان گرافیک، کارشناسان فنی و UX و مدیران کسب و کار مورد نظر؛
  2. ویرایش و به روز کردن کدهای نوشته شده در گذشته؛
  3. تعامل و تبادل نظر با مهندسان دیگر، تحلیلگران سیستم، برنامه نویسان و اشخاص متخصص دیگر برای طراحی برنامه‌ها و برطرف کردن اشکالات؛
  4. ایجاد تغییر و تحول در نحوه فعالیت سیستم‌ها جهت بهبود و ارتقاء عملکرد ‌آن‌ها از جمله وظایف مهندس نرم افزار است؛
  5. شناسایی و ارزیابی نیاز‌های مشتریان و انجام دادن پروژه با توجه به میزان بودجه و زمان آن‌ها؛
  6. تعیین جلسه با مدیران شرکت‌های مربوطه و معرفی و ارائه خدمات بعد از طراحی و عرضه برنامه‌ها؛
  7. راه‌ اندازی سیستم‌ها در محل مشخص شده و انجام بررسی‌های لازم جهت ساخت نرم افزار مطابق دستورالعمل‌ها؛
  8. انجام آزمایشات دوره‌ای و همچنین ثبت تمام فعالیت‌های صورت گرفته در راستای ساخت اپلیکیشن‌ها از دیگر وظایف مهندسی نرم افزار است؛
  9. ارزیابی نیازمندی‌های کسب و کار مورد نظر و همچنین ارائه مدت زمان و بودجه لازم برای طراحی برنامه مورد نیاز؛
  10. شناسایی و مشخص کردن استاندارد‌های قابل اجرا در سیستم‌ها؛
  11. و در نهایت، نظارت بر چگونگی کارکرد برنامه نویسان و در صورت نیاز ارائه آموزش‌های لازم به طراحان و کد نویسان تازه کار از جمله شرح وظایف مهندس نرم افزار محسوب می‌شود.

مزیت‌های شغل مهندس نرم افزار چیست؟

مهندسی سیستم‌های رایانه‌ای از جمله شغل‌های مهم و پر متقاضی شناخته می‌شود که امروزه جوانان زیادی به فعالیت در آ‌ن گرایش پیدا کرده‌اند. اگر شاغلین در این حوزه کاری از تخصص و دانش کافی برخوردار باشند، فعالیت در این حرفه مزایای زیادی برای ‌آن‌ها خواهد داشت. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم:

  1. رشد و توسعه، در عین ثبات داشتن: طبق تحقیقات انجام شده تا سال‌های آینده برای توسعه برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها، به کارشناسان زیادی نیاز خواهد شد. بنابراین شاغلین این حرفه با افزایش اطلاعات و تجارب خود، قطعا موقعیت و جایگاه شغلی قابل توجهی را کسب می‌کنند.
  2. کسب موقعیت مالی و شغلی مطلوب در کوتاه مدت: افرادی که به عنوان کارشناس نرم افزار مشغول به کار هستند، اگر در حرفه خود دانش و تجربه کافی را کسب کنند در مدتی نه چندان طولانی به جایگاه ویژه‌ای خواهند رسید.
  3. منعطف بودن: به این صورت که فرد می‌تواند در هر شرایطی کار کند و در واقع، این امکان را دارد که برخلاف بسیاری از مشاغل دیگر، به صورت دور کاری فعالیت خود را انجام دهد.

حقوق و درآمد شاغلین حوزه مهندس نرم افزار

کارشناسان حوزه کامپیوتر با توجه به اینکه چه میزان توانمندی، تخصص، تجربه و سابقه کار دارند و همچنین مطابق مقررات شرکت و سازمانی که در آن کار می‌کنند، دارای حقوق و دستمزد متفاوتی هستند. با این حال، می‌توان به طور میانگین گفت در کشور خودمان دستمزد پایه یک کارشناس نرم افزار مطابق حقوق پایه اداره کار است که در صورت داشتن تجربه و مهارت بیشتر، این امکان وجود دارد که کارفرما و مهندس برای مبالغ بالاتر نیز با یکدیگر توافق کنند. همینطور در نظر داشته باشید فعالین این حوزه، می‌توانند با کسب تجربه و مهارت در شغل خود به سمت‌‌های بالاتری نظیر مدیر فناوری اطلاعات نیز دست پیدا کنند یا اینکه شرکت خود را ثبت کنند.

آینده کاری مهندسان نرم افزار

همانطور که می دانید امروزه کار با کامپیوتر یکی از ارکان ثابت و مهم هر کسب و کار و موسسه‌ای محسوب می‌شود و از این رو افرادی که در زمینه طراحی نرم افزار و برنامه‌های کامپیوتری تخصص و مهارت کافی دارند، مسلما از موقعیت شغلی بسیار خوبی برخوردار خواهند بود. ضمن اینکه استفاده از سیستم‌ها و روش‌های کار با رایانه‌ روز به روز در حال گسترش و توسعه است. بنابراین کارشناسان و مهندسان فعال در زمینه سیستم‌های دیجیتالی، آینده شغلی رضایت بخشی خواهند داشت.

توجه به ابعاد حقوقی فعالیت شما

در مقاله حاضر تلاش کردیم تا جای ممکن شرحی مفید و کاربردی از حوزه کاری مهندسان نرم افزار ارائه دهیم. با این حال، اگر به دنبال کسب موفقیت و جایگاهی مطلوب در این شغل هستید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا دانش و تخصص‌ لازم برای کار در این حوزه را کسب کنید. ضمن اینکه آگاهی از نکات حقوقی آن نیز می‌تواند در عملکرد و انتخاب‌های شما موثر باشد. در وب سایت رکلا این امکان برای شما فراهم است که از طریق ثبت درخواست مشاوره تلفنی حقوقی با تیم رکلا، سوالات مورد نظر خود را بپرسید یا در صورت نیاز، درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی خود را در بخش مربوطه ثبت کنید. حتما نظرات و سوالات خود را نیز در زیر همین مطلب و در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

قرارداد استخدام برنامه نویس

روابط کاری و استخدامی با یک برنامه نویس، به این قرارداد نیاز دارد. برای تهیه آن روی تصویر بزنید.

نمونه قرارداد استخدام برنامه نویس
دانلود نمونه قرارداد استخدام برنامه نویس

قرارداد طراحی نرم افزار

برای سپردن پروژه طراحی نرم افزار به یک برنامه نویس، از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد طراحی نرم افزار
دانلود نمونه قرارداد طراحی نرم افزار
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات