قرارداد طراحی نرم افزار از چه جنبه‌هایی اهمیت دارد؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/20
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی نرم افزار

احتمالا شما هم در تلفن همراه یا رایانه‌های شخصی، نرم افزارهایی کاربردی دارید که با توجه به حوزه کاری و تخصص خود از آن‌ها بهره می‌برید. نرم افزارها، برنامه‌های بسیار متنوع و کاربردی هستند که با توجه به موضوع و محتوایی که دارند، مورد استفاده گروه‌های خاصی از اشخاص قرار می‌گیرند. ممکن است که نرم افزار مورد نظر شما یک برنامه محاسبه و مهندسی باشد یا اینکه ممکن است یک نرم افزار ساده سرگرمی را در نظر داشته باشید، در هر صورت، طراحی و ساخت این نرم افزارها نیاز به تخصص، مهارت و دانش خاصی دارد. به همین دلیل است که برای طراحی انواع نرم افزار، نیاز است که پروژه را به یک شخص متخصص بسپارید. نمونه قرارداد طراحی نرم افزار یک قرارداد است که برای این اقدام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بسیاری از موسسه‌های آموزشی، ارائه دهندگان خدمات آنلاین ، صاحبان کالا و تعداد زیادی از اشخاصی که به فعالیت در فضای مجازی علاقه‌مند هستند، تمایل دارند که نرم افزار اختصاصی خود را ثبت کنند یا اینکه برای کسب وکار خود یک نرم افزار اختصاصی داشته باشند تا با این شیوه بتوانند با مخاطبان و مشتریان خود ارتباط بهتری برقرار کنند. این اشخاص می‌توانند با تنظیم یک نمونه قرارداد طراحی نرم افزار ، مسئولیت ساخت و طراحی نرم افزار را به مهندسان متخصص در این زمینه واگذار کنند. ساخت این نرم افزارها روشی نوین برای ارائه خدمات و کالا است که اگر به شیوه‌ای کارآمد طراحی شوند، علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب خواهند کرد.

نمونه قرارداد طراحی نرم افزار و انواع آن!

نمونه فرم قرارداد طراحی نرم افزار در واقع یک نوع از قرارداد پیمانکاری است. هدف از تنظیم و امضای این قرارداد، طراحی، ساخت یا تولید یک نرم افزار است. این قرارداد با درخواست کارفرما و پذیرش پیمانکار میان طرفین برقرار می‌شود. به این ترتیب، تمام مراحل پروژه طراحی و ساخت یک نرم افزار به شخص متخصصی در این حوزه سپرده خواهد شد. برای شروع این همکاری، خواست و رضایت طرفین بسیار مهم است. همچنین لازم است که با درخواست کارفرما، ایجاب و قبول نیز انجام شود. در نهایت، این قرارداد به عنوان یک عهد یا پیمان در خصوص انجام یک پروژه مشخص میان طرفین برقرار می‌شود. کارفرما و پیمانکار، متعهد خواهند بود که در راستای موضوع مورد توافق، به تمام مسئولیت‌ها و وظایفی که به عهده آن‌ها قرار می‌گیرد عمل کنند.

گفتیم که نمونه قرارداد طراحی نرم افزار را می‌توانیم به صورت یک قرارداد پیمانکاری بنویسیم. در ادامه باید این توضیح را نیز اضافه کنیم که به طور معمول، زمانی که طرف دوم این قرارداد یک موسسه یا شرکت باشد که تمایل دارد مسئولیت ساخت نرم افزار خود را به چند پرسنل بسپارد، برای تنظیم قرارداد با آن شرکت، قرارداد پیمانکاری مناسب خواهد بود. لازم است که حتما در متن این قرارداد به این مساله تاکید کنید که تمام مسئولیت مربوط به حق و حقوق پرسنل به عهده پیمانکار (شرکت یا موسسه‌ای که قرارداد را امضا می‌کند) خواهد بود.

در مقابل اگر تمایل دارید که به طور کلی، پروژه ساخت، طراحی و تولید نرم افزار را به یک شخص متخصص بسپارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که این کار را با استفاده از قرارداد پیمانکاری تک نفره انجام دهید. در چنین موقعیتی، این قرارداد برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

نکات قانونی مرتبط با نمونه قرارداد طراحی نرم افزار

نمونه فرم قرارداد طراحی نرم افزار یک قرارداد پیمانی است که مطابق با قواعد و ضوابط قانون مدنی تهیه و امضا می‌شود. این قرارداد یک عقد نامعین ، عهدی، رضایی، لازم و معوض است. به این صورت که کارفرما و پیمانکار در نمونه فرم قرارداد طراحی نرم افزار ، با یکدیگر متعهد می‌شوند که با رضایت و توافق همدیگر موضوع این قرارداد را انجام دهند. قرارداد طراحی و تولید نرم افزار یک قرارداد نامعین محسوب می‌شود. زیرا در قانون مدنی تعریف مشخصی برای آن بیان نشده است. با این حال، به این دلیل که یک قرارداد خصوصی میان اشخاص محسوب می‌شود، باید از قانون مدنی تبعیت کند.

نمونه قرارداد طراحی نرم افزار باید مطابق با ماده‌های 10، 190، 219 و ماده 220 قانون مدنی تهیه و تنظیم شود. ماده 10 قانون مدنی در خصوص تنظیم انواع این قراردادها اینطور توضیح می‌دهد که تنظیم قراردادهای خصوصی میان اشخاص به شرط رعایت قانون صحیح و معتبر است. یعنی اینکه قراردادی که تنظیم می‌شود نباید مغایرتی با قانون مدنی داشته باشد. در این صورت قرارداد ایرادی نخواهد داشت.

چند نکته قانونی دیگر

برای انجام موضوع نمونه قرارداد طراحی نرم افزار ، لازم است که در ازای طراحی و تولید نرم افزار، بها یا حق الزحمه‌ای به پیمانکار متخصص پرداخت شود. یعنی اینکه این قرارداد رایگان یا مجانی نیست و برای آن حق الزحمه‌ای تعریف شده است که باید میان طرفین قرارداد رعایت شود.

نکته مهم دیگر در خصوص این قرارداد، لازم بودن آن است. لازم بودن این قرارداد به این معنی است که امکان فسخ آن برای طرفین در نظر گرفته نشده است. یعنی کارفرما و پیمانکار نمی‌توانند این توافق را فسخ کنند یا اینکه از انجام آن پشیمان شوند. اگرچه این امکان وجود دارد که اشخاص برای فسخ قرارداد ، شروط خاصی را نیز در نظر بگیرند.

محرمانگی اطلاعات در قرارداد طراحی و تولید نرم افزار

اشخاصی که پروژه ساخت و طراحی یک نرم افزار را به اشخاص متخصص در این حوزه می‌سپارند، نگران این مساله هستند که به چه صورتی اطلاعات محرمانه نرم افزار را محفوظ نگه دارند و چه اقدامی برای محافظت از ایده و اطلاعات آن‌ها کاربردی خواهد بود. برای این منظور می‌توانیم به شما پیشنهاد کنیم که اگر برای ساخت و طراحی یک نرم افزار قرارداد امضا می‌کنید، حتما در کنار آن قرارداد، یک قرارداد محرمانگی اطلاعات و همچنین یک قرارداد عدم رقابت را نیز امضا کنید.

تنظیم و امضای قراردادهای عدم افشای اطلاعات و محرمانگی باعث می‌شود که آسودگی خاطر بیشتری داشته باشید و بتوانید از افشا شدن اطلاعات خود جلوگیری کنید. علاوه براین، از این مساله نیز اطمینان خواهید داشت که ایده شما محفوظ باقی می‌ماند و طراح نرم افزار نمی‌تواند از ایده شما به نفع خود استفاده کند یا اینکه با شما رقابتی داشته باشد.

مساله مالکیت در نمونه قرارداد طراحی نرم افزار

یک نکته بسیار مهم در خصوص ساخت و طراحی نرم افزارها، مساله مالکیت نهایی نرم افزار و کدهای منبع نرم افزار است. لازم است که درباره این مساله حتما توضیحاتی بیان شود و نباید این مساله را نادیده بگیرید. شما باید در متن نمونه قرارداد طراحی نرم افزار به این مساله اشاره کنید که بعد از اتمام پروژه و تحویل نهایی به کارفرما، مالکیت نرم افزار و همچنین کدهای منبع نرم افزار به صورت کامل در اختیار کارفرما خواهد بود. همچنین می‌توانید توضیح دهید که پیمانکار در خصوص کدهای منبع، اختیاری نخواهد داشت و نمی‌تواند ادعا کند که آن کدها به او اختصاص دارند. البته ممکن است که توافق شما با مواردی که بیان شد، مغایر باشد. در این صورت نیز طرفین می‌توانند با خواست و نظر خود، در خصوص مساله مورد نظر توافق کنند.

محتوای نمونه قرارداد طراحی نرم افزار

به طور معمول محتوای متن هر قرارداد، حاوی اطلاعاتی است که رابطه میان طرفین آن قرارداد را به صورت دقیق مشخص می‌کند و درباره توافقات، مسئولیت‌ها و تعهدات هر کدام، توضیح می‌دهد. برای مثال محتوای متن قرارداد طراحی نرم افزار باید حاوی اطلاعات دقیقی از مشخصات هویتی کارفرما و پیمانکار باشد و همچنین درباره موارد مهمی مانند موضوع قرارداد، مدت انجام پروژه، زمان تحویل نرم افزار، مبلغ حق الزحمه، شروط و تعهدات طرفین و موارد مهم دیگر که ابعاد توافق میان کارفرما و پیمانکار را مورد توجه قرار می‌دهند، توضیح دهد.

پیشنهاد ما

اگر تمایل دارید که طراحی نرم افزار خود را به یک شخص متخصص بسپارید، بهترین راهکار برای انجام این کار، آگاهی داشتن از مسائل قانونی و حقوقی قراردادها است. برای این مظور به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. علاوه براین، می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد نیز استفاده کنید و قرارداد مورد نیازتان را با توجه به شرایط خودتان در اختیار بگیرید.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا یک نمونه قرارداد کامل تنظیم کرده است که می‌توانید با زدن بر روی تصویر زیر آن را دریافت کنید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد طراحی نرم افزار
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات