چند نکته مهم در مورد قرارداد مشاوره نرم افزار که باید بدانیم!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/08
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره نرم افزار

قرارداد مشاوره نرم افزار یکی از انواع قرارداد مشاوره است. اگر این مطلب را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید، احتمالا شخصی هستید که در زمینه ساخت و انجام مراحل شروع به کار نرم افزارهای مختلف فعالیت می‌کند یا اینکه ممکن است شخصی باشید که بخواهد ایده کسب و پیشه خود را به صورت یک نرم افزار کاربردی اجرا کند و در معرض عموم مردم قرار دهد. در هر صورت، آن چیزی که در این موقعیت‌ها دارای اهمیت است، تنظیم یک قرارداد معتبر برای اثبات این رابطه همکاری میان اشخاص است.

زمانی که از قرارداد مشاوره نرم افزار صحبت می‌شود، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، این است که موضوع قرارداد چه چیزی خواهد بود؟ در حوزه نرم افزار، برای موضوعات و شرایط مختلفی، مشاوره دریافت می‌شود. برای مثال ممکن است که شما بخواهید در زمینه طراحی ظاهری و بصری نرم افزار از یک شخص متخصص کمک بگیرید و با او مشورت کنید یا اینکه لازم داشته باشید که برای مراحل اجرایی نرم افزار با یک مشاور گفتگو کنید.

بنابراین محدودیتی برای تنظیم موضوعات مختلف قرارداد وجود ندارد و آن چیزی که شرط اصلی است، این است که قرارداد مطابق با خواست طرفین باشد و محتوای قرارداد بتواند رابطه همکاری و تعهدات آن‌ها را به شیوه مناسبی بیان کند.

چرا باید نمونه قرارداد مشاوره نرم افزار امضا کنیم؟

اگر سابقه زیادی در زمینه انجام کار مشاوره نرم افزار داشته باشید، احتمالا تجربه کرده‌اید و می‌دانید که ممکن است در انجام تعهدات و پرداخت حق الزحمه، ایرادات یا مشکلاتی به وجود بیاید. برای مثال ممکن است که در تعهدات و توافقات شفاهی میان شما، مساله یا شرطی عنوان شود و بعد از گذشت مدتی، یکی از طرفین ادعا کند که چنین شرطی را بیان نکرده‌ایم یا هر مساله کوچک و بزرگ که باعث می‌شود اختلافات و مشکلاتی ایجاد شود. به همین دلیل است که تاکید می‌کنیم، باید حتما پیش از شروع هر نوع همکاری، در زمینه موضوع قرارداد، با یکدیگر گفتگو کنید و نتیجه گفتگو و مذاکراتتان را در متن قرارداد بنویسید.

در اختیار داشتن یک قرارداد مشاور نرم افزار به معنی در اختیار داشتن یک مدرک یا سند مکتوب است که به واسطه آن، می‌توانید روابط کار خود را اثبات کنید و به این شیوه، حقوق خود را مطالبه کنید. در این قرارداد می‌توانید شروط، تعهدات و مسئولیت‌های هر کدام از طرفین را به تفصیل توضیح دهید.

نمونه قرارداد مشاوره نرم افزار از منظر قانون

قرارداد مشاور نرم افزار از قانون مدنی تبعیت می‌کند و مطابق با این قانون، نوشته و تنظیم می‌شود. این توافق، یک قرارداد خصوصی میان مشاور نرم افزار و کارفرمایی است که تمایل دارد با او مشورت کند و راهنمایی بگیرد. طرفین این قرارداد با خواست و رضایت خود و برای انجام یک کار مشخص و معین، با یکدیگر قرارداد امضا می‌کنند. قرارداد مشاور نرم افزار ، نامعین و لازم است. به این معنی که شما می‌توانید به شیوه مختلف و با تعیین شروط خاص خودتان، با یکدیگر همکاری کنید اما نکته دارای اهمیت این است که هر دو طرف باید نسبت به یکدیگر متعهد باشند و نمی‌توانند یک جانبه، قرارداد را فسخ کنند. همچنین محتوای قرارداد نیز نباید مغایر با قانون باشد.

این قرارداد را می‌توانید به صورت یک قرارداد پیمانکاری تک نفره تنظیم کنید یا اینکه اگر تمایل دارید برای مساله خاصی با مشاور گفتگو کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از قرارداد مشاوره ساعتی بهره ببرید. این قراردادها، مطابق با ماده ده قانون مدنی تنظیم می‌شوند. این ماده اینطور بیان می‌کند که شما می‌توانید با شرایطی که در نظر دارید، قراردادتان را تنظیم کنید اما لازم است که قرارداد شما مطابق با قانون نوشته شود.

علاوه براین، برای صحت نمونه قرارداد مشاوره نرم افزار ، لازم است که  شرایط عمومی صحت قرارداد را رعایت کنید.

موضوع نمونه قرارداد مشاوره نرم افزار

برای نوشتن متن قرارداد مشاور نرم افزار ، ابتدا باید به صورت دقیق مشخص شود که موضوع قرارداد چه چیزی است. آیا شما تمایل دارید که درباره محتوای آموزشی نرم افزار، مشاوره دریافت کنید؟ یا طراحی ظاهری نرم افزار برای شما اهمیت دارد؟ یا اینکه تمایل دارید در مراحل برنامه نویسی این نرم افزار با یک شخص متخصص مشورت کنید؟

زمانی که دلیل اصلی درخواست مشاوره با مشاور نرم افزار را تعیین کردید، می‌توانید موضوع قرارداد را به تفصیل توضیح دهید. لازم است که در نوشتن موضوع قرارداد دقت شود. زیرا اگر موضوع مبهم و نامشخص باشد یا اینکه مشروعیت نداشته باشد، قرارداد صحیح نخواهد بود. شما در این بخش می‌توانید توضیح دهید که دقیقا چه توقعی از مشاور نرم افزار دارید.

طرفین نمونه قرارداد مشاوره نرم افزار باید معرفی شوند!

در ابتدای متن نمونه قرارداد مشاوره نرم افزار ، لازم است که مشاور نرم افزار و کارفرما را معرفی کنید. قطعا نیاز خواهد بود که از ابتدا معین باشد که چه اشخاصی مسئولیت این قرارداد را به عهده گرفته‌اند. برای نوشتن مشخصات و اطلاعات مشاور نرم افزار و کارفرما، ابتدا لازم است که مشخص شود طرفین چه اشخاصی هستند. اگر قرار است که با یک شرکت همکاری داشته باشید و قرارداد به نام شرکت امضا خواهد شد، باید اطلاعات ثبت شرکت را نیز در قرارداد بنویسید و همچنین اطلاعات دیگری که شرکت را به صورت کامل معرفی می‌کند را توضیح دهید.

اگر طرفین قرارداد اشخاص انسانی و مستقل باشند، معرفی آن‌ها به سادگی و با اشاره به اطلاعات و مشخصات هویتی آن‌ها انجام می‌شود. به این صورت که اطلاعات هویتی مندرج در کارت شناسایی آن‌ها به همراه شماره تماس و آدرس دقیق محل اقامت در متن قرارداد نوشته می‌شود.

مدت همکاری شما تا چه زمانی است؟

برای نمونه قرارداد مشاوره نرم افزار ، مدت تعیین کنید. شما باید به طور دقیق بنویسید که این همکاری در تاریخ معین شروع می‌شود و در تاریخی که مشخص شده است، به پایان می‌رسد و اینکه می‌توانید تعیین کنید که با مشاور متخصص نرم افزار، 10 جلسه مشاوره خواهید داشت. اگر شرایط کاری به این صورت است که مشاور نرم افزار، باید کار شما را مورد بررسی قرار دهد و نقطه قوت و نقاط ضعف آن را به شما مخابره کند، می‌توانید با تنظیم یک قرارداد پیمانی، این نوع از تعهد را در قرارداد بنویسید.

شما می‌توانید برای انجام کار و تحویل موضوع قرارداد، زمان مشخصی را تعیین کنید. مشاور متعهد می‌شود در زمانی که مشخص شده است، نتایج ارزیابی و بررسی‌های خود را به شما تحویل دهد و همچنین درباره نتایجی که به دست آمده است، مشاوره‌ها و راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما بگذارد.

حق الزحمه مشاور را چگونه بپردازیم؟

از موارد مهمی که موجب ایجاد همکاری میان دو شخص یا عدم همکاری آن‌ها خواهد شد، توافقاتی است که در زمینه حق الزحمه انجام می‌شود. بدون شک، اگر شما از شخصی بخواهید که به عنوان مشاور نرم افزار اطلاعات خود را در اختیار شما قرار دهد و فعالیت مشخصی را برای شما انجام دهد، این شخص مستحق دریافت حق الزحمه خواهد بود.

زمانی که می‌خواهید با یک مشاور متخصص در زمینه نرم افزار همکاری کنید، قطعا پیش از تنظیم قرارداد، درباره میزان حق الزحمه گفتگو کرده‌اید. بنابراین، لازم است که مبلغی که توافق می‌شود را در نمونه قرارداد مشاوره نرم افزار بنویسید و به صورت مکتوب ثبت کنید. نوشتن مبلغ دقیق حق الزحمه در قرارداد، ایجاد تعهد می‌کند. به این صورت که شما متعهد خواهید بود که حق الزحمه مشاور را مطابق همان مبلغ بپردازید و مشاور نیز متعهد خواهد بود که موضوعی که درباره آن توافق کرده‌اید را انجام دهد.

علاوه بر مبلغ قرارداد، شما می‌توانید درباره چگونگی دریافت حق الزحمه مشاور نیز با یکدیگر گفتگو کنید. برای مثال، ممکن است که مبلغ قرارداد را به صورت اقساط پرداخت کنید یا اینکه مبلغ قرارداد پیش از جلسه مشاوره یا بعد از آن، پرداخت شود. بنابراین، مختار هستید که در خصوص نحوه پرداخت این مبلغ با طرف مقابل خود به توافق جامع برسید.
یکی از روش‌های متداول برای تعیین میزان حق الزحمه مشاور در انواع قرارداد ارائه خدمات مشاوره، اشاره به مجموع ساعات ارائه این خدمات است. برای مثال ممکن است شما اینطور توافق کنید که در مجموع 30 ساعت مشاوره دریافت خواهید کرد و حتی در متن قرارداد بنویسید که حق الزحمه هر ساعت مشاوره در خصوص نرم افزار چه مبلغی در نظر گرفته شده است. به این ترتیب، با معین شدن نرخ هر ساعت مشاوره، می‌توانید توافق کنید که اگر ساعات مشاوره از سی ساعت بیشتر شد، با توجه به مبلغ حق الزحمه مشاوره برای هر ساعت، حق الزحمه ساعات اضافی نیز محاسبه می‌شوند.

مشاور نرم افزار و متقاضی دریافت خدمات مشاوره، می‌توانند در متن این قرارداد حتی به شماره حسابی که حق الزحمه مشاور به آن حساب واریز می‌شود نیز اشاره کنند. البته این نکته مهم را در نظر داشته باشید که اگر در متن قرارداد به شماره حساب مشخصی اشاره می‌کنید، تمام مبالغی که بابت حق الزحمه مشاور پرداخت خواهید کرد را فقط به همان شماره حساب واریز کنید.

پیشنهاد ما

برای آنکه بدانید در متن قرارداد مشاوره نرم افزار چه مواردی باید بیان شود و بهتر است که چه شروطی را در این قرارداد اعمال کنید، نیاز دارید که با یک مشاور حقوقی متخصص در زمینه تنظیم قرارداد گفتگو داشته باشید. تیم رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد ، در کنار شما خواهد بود.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا یک نمونه قرارداد مشاوره تنظیم کرده است که می‌توانید در این مورد از آن استفاده کنید. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد مشاوره

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات