قوانین قرارداد بازیکنان فوتبال و نکاتی که باید در فرم قرارداد باشگاه و بازیکن فوتبال رعایت شود!

-
بروزرسانی:1402/02/04
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بازیکن فوتبال

فوتبال یکی از ورزش‌های بسیار پرحواشی و پرطرفدار است اما قوانین قرارداد بازیکنان فوتبال کمتر شناخته شده است. عبارت نمونه قرارداد بازیکن فوتبال با باشگاه را در نظر بگیرید. در این جمله توضیح سه کلمه (قرارداد)، (بازیکن) و (باشگاه) لازم به نظر می‌رسد. با ذکر این مقدمه در خصوص فرم قرارداد باشگاه و بازیکن فوتبال به توضیح و بیان متن اصلی مقاله حاضر می‌پردازیم.

توضیح اصطلاحات

در این بخش، به صورت مختصر، چند اصطلاح مهم را با هم بررسی می‌کنیم:

قرارداد

فرمی که به موجب امضای آن و شروع اعتبارش، طرفین ملزم به رعایت موارد مندرج در آن هستند. در صورتی که هر یک از طرفین به مواد مندرج در آن عمل نکند، طرف مقابل می‌تواند از طریق مراجعه به مرجع حل اختلاف، الزام به انجام تعهد را از او درخواست کند.

بازیکن

شخصی حقیقی است که در زمان تنظیم این قرارداد باید از نظر فیزیک جسمی، مناسب و از نظر فدراسیون فوتبال، حق حضور در مسابقات را داشته باشد.

باشگاه

باشگاه به عنوان یکی از طرفین قرارداد بازیکن فوتبال یک شخص حقوقی است که پروانه معتبر برای انجام فعالیت خود را دارا است. در واقع باشگاه باید مطابق با شاخصه‌های ارائه شده توسط وزارت ورزش و جوانان تاسیس شده باشد و پس از ثبت آن، عضویت فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال را داشته باشد. امور مربوط به باشگاه توسط نماینده صاحب حق امضای آن انجام و پیگیری می‌شود؛ بنابراین در زمان بررسی صلاحیت باید صلاحیت باشگاه و آن نماینده بررسی شود.

قرارداد بازیکنان فوتبال

جایگاه نمونه قرارداد بازیکن فوتبال و حمایت قانون

فرم قرارداد باشگاه و بازیکن فوتبال از جمله قراردادهایی است که تحت حمایت ماده ی 10 قانون مدنی شکل می‌گیرد. در این ماده عنوان می‌شود طرفین می‌توانند قرارداد بین خود را به طور کامل مطابق با توافقات تنظیم کنند. این قرارداد برای هر دو طرف الزام‌آور خواهد بود و قانون نیز از آن حمایت می‌کند.

یک شرط مهم در این ماده برای فرم قرارداد بازیکنان فوتبال در نظر گرفته شده است و آن شرط، رعایت چارچوب‌های قانونی است. در این ماده که مبنای آزادی طرفین در زمان تنظیم نمونه متن قرارداد بازیکنان فوتبال است، پایبندی طرفین به شرایط عمومی صحت قرارداد خواسته شده است.
شرایط عمومی قراردادها شامل قصد و رضایت کامل طرفین، شایستگی آن‌ها برای امضای قرارداد بازیکن فوتبال و شفافیت دلیل انجام قرارداد است. اگر هر یک از سه مورد گفته شده مورد بی توجهی طرفین در قرارداد بازیکن فوتبال با باشگاه واقع شود، قانون گذار نیز از آن قرارداد حمایت نمی‌کند و در نتیجه اعتبار قانونی نخواهد داشت یا اعتبار آن معلق است.

طرفین قرارداد بازیکن فوتبال

بازیکن یا باشگاهی که تصمیم به تنظیم نمونه قرارداد بازیکن فوتبال می‌گیرند، طرفین آن قرارداد شناخته می‌شوند. بر همین اساس، خود آن اشخاص باید به مواد این قرارداد و سایر تعهدات خود در خصوص قوانین قرارداد بازیکنان فوتبال پایبند باشند و نمی‌توانند تعهدات خود را به شخص دیگری واگذار کنند. همان طور که در بخش تعریف اصطلاحات توضیح داده شد، یکی از طرفین، شخص حقیقی و دیگری شخص حقوقی است.

منظور از شخص حقیقی افراد عادی جامعه است و شخص حقوقی، شرکت‌ها و موسسات را شامل می‌شود. البته در خصوص نمونه فرم قرارداد بازیکن فوتبال ، شخص حقوقی باشگاه معتبری است که سایر شرایط گفته شده را داشته باشد.

مدت قرارداد بازیکن فوتبال

بازه زمانی اعتبار این قرارداد، شروع و پایان تعهدات بازیکنان و باشگاه را مشخص می‌کند. هیچ یک از طرفین نمی‌توانند در مدت قرارداد عملی را انجام دهد که بر خلاف متن قرارداد باشد. برای مثال ممکن است یک بازیکن پس از انعقاد فرم قرارداد باشگاه و بازیکنان فوتبال نتواند قرارداد اسپانسری با شخص ثالث تنظیم کند یا شغل دیگری داشته باشد که با منافع باشگاه و اسپانسر های آن تضاد داشته باشد. اما پس از پایان اعتبار قرارداد، باشگاه نمی‌تواند بازیکن را ملزم به انجام تعهدات مندرج در آن کند، مگر آن که در متن قرارداد بازیکنان فوتبال این عمل از بازیکنان خواسته شده باشد. برای مثال تعهد آن‌ها به حفظ محرمانگی اطلاعات باشگاه.

حفظ محرمانگی نمونه قرارداد بازیکن فوتبال به چه معناست؟

زمانی که طرفین تصمیم به تنظیم قرارداد می‌گیرند، متعهد می‌شوند که اطلاعات مندرج در آن را نزد اشخاص دیگر بازگو نکنند. به این اصل مهم، حفظ محرمانگی اطلاعات می‌گویند. در نمونه فرم قرارداد فوتبالی بازیکنان ، هم باشگاه و هم آن بازیکن ملزم به حفظ اطلاعات طرف مقابل هستند. برای مثال مبلغ قرارداد از جمله نکاتی است که معمولا پنهان باقی می‌ماند و حتی پس از پایان اعتبار قرارداد نزد شخص ثالث بازگو نمی‌شود. این مثال را می‌توان در خصوص تعهد بازیکن به باشگاه نیز مطرح کرد.

زمانی که یک فرم قرارداد بازیکنان فوتبال تنظیم می‌شود و بازیکن به هر شکل از اطلاعات آن باشگاه مطلع می‌شود، به هیچ وجه حق ندارد آن را به اشخاص دیگر منتقل کند. گاهی این عمل جرم به حساب می‌آید و باشگاه حق شکایت از بازیکن را نیز خواهد داشت.

البته ممکن است محرمانگی در یک قرارداد مجزا به توافق طرفین برسد. در این صورت باید قرارداد محرمانگی اطلاعات تنظیم شود.

مبلغ قرارداد

وجهی که به موجب امضای نمونه فرم قرارداد بازیکن فوتبال ، باشگاه متعهد به پرداخت آن می‌شود، باید به طور دقیق تعیین شود. ممکن است طرفین توافق کنند که وجه به صورت اقساط یا نقدی پرداخت شود یا درصدی از هر بازی باشد. علاوه بر این، روش پرداخت باید مشخص شده باشد. شماره حساب یا شماره کارت بازیکن نیز در متن قرارداد بازیکن فوتبال نوشته می‌شود. فراموش نکنید که واحد پول را نیز تعیین کنید. اگر قرارداد با بازیکن داخلی تنظیم شده باشد، معمولا وجه آن با ارز رایج پرداخت می‌شود.

اگر این قرارداد با یک بازیکن خارجی تنظیم شده است، بهتر است که قبل از تنظیم متن، واحد پول مد نظر طرفین به صورت توافقی تعیین شود. برای مثال اگر باشگاه متعهد به پرداخت صد هزار دلار شود نمی‌تواند وجه قرارداد را با ارز داخلی پرداخت کند. توجه کنید که باشگاه ممکن است وجهی را به عنوان پاداش یا جریمه برای طرف قرارداد خود در نظر بگیرد. در این صورت باید به طور دقیق مشخص شود که در چه صورتی به بازیکنان پاداش تعلق می‌گیرد.

فراموش نکنید که در متن نمونه فرم قرارداد بازیکنان فوتبال تعیین کنید که اگر جریمه‌ای برای او از سوی کمیته انضباطی فدراسیون و کمیته انضباطی داخلی و هر مرجع دیگری تعیین شده باشد، پرداخت آن بر عهده بازیکن خواهد بود و باشگاه هیچ مسئولیتی نخواهد داشت.

فرم فسخ قرارداد بازیکنان فوتبال

علاوه بر روش‌های گفته شده برای پایان دادن به اعتبار این قرارداد، طرفین می‌توانند توافق کنند که با رضایت کامل یکدیگر یک فرم فسخ قرارداد بازیکنان فوتبال را تنظیم و امضا کنند. این فرم شامل مشخصات کامل باشگاه و فوتبالیست، شماره قرارداد، تاریخ انعقاد و امضای هر دو طرف خواهد بود. فرم فسخ قرارداد بازیکنان فوتبال شامل سه بخش است که بخش دوم آن مربوط به هیئت فوتبال می‌شود که باید مهر و امضای هیات فوتبال در آن ثبت شود. بخش سوم نیز مربوط به سازمان لیگ است که دبیرکل سازمان لیگ باید آن را امضا کند.

پیشنهاد ما برای نمونه قرارداد بازیکن فوتبال

تیم حقوقی رکلا، به عنوان یک مرجع تخصصی در حوزه تنظیم قرارداد، این افتخار را خواهد داشت که تنظیم قرارداد شما را به عهده بگیرد. شما می‌توانید درخواست خود را ثبت کنید. در اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم.

علاوه بر خدماتی که در راستای تنظیم قرارداد ارائه می‌شوند، شما می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز بهره ببرید. برای این منظور نیز کافی است که با ورود به صفحه مشاوره حقوقی تلفنی ، درخواستتان را ثبت کنید.

فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
رولی
thumb_up_alt
چه مدت بعد از فسخ، بازیکن می‌تواند برای باشگاه جدید بازی کند؟
15:42
07 آذر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
جز در حالتی که به موجب قرارداد قبل، محدودیتی برای بازیکن ایجاد شده باشد، به محض اتمام مدت قرارداد یا فسخ آن، ایشان می‌تواند برای تیم دیگری تعهد قبول کند.
10:40
08 آذر 1400
account_circle
احمد ربانی
thumb_up_alt
مشاوره در خصوص ثبت قرارداد نیاز دارم. چطور می‌تونم کمک بگیرم؟
15:33
27 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. درخواست شما را ثبت کردیم. همکارانم با شما در تماس خواهند بود.
16:49
28 خرداد 1401