قرارداد حق العمل کاری خدمات و مثالی در خصوص قرارداد حق العمل کاری ترخیص کالا

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/25
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد حق العمل کاری خدمات

قرارداد حق العمل کاری خدمات یکی از حالت‌های قرارداد حق العمل کاری است که موضوع آن در خصوص انجام فعالیت‌هایی است که موضوع آن‌ها ارائه خدمات باشد. البته این عنوان ممکن است ابهاماتی را ایجاد کند و در مواقعی به منظور دیگر تعبیر شود. به همین دلیل لازم است که ابتدا مشخص کنیم که این عنوان، دقیقا برای چه مواردی کاربرد دارد.

عده‌ای از اشخاص که تمایل دارند از این توافق نامه بهره ببرند، در واقع می‌خواهند که شخصی را برای انجام کاری به خدمت بگیرند و در ازای انجام آن کار، به آن شخص حق العمل یا حق الزحمه بپردازند. احتمال می‌دهیم که دلیل انتخاب این قرارداد این مساله باشد که بخواهند تعهدات تامین اجتماعی و اداره کار را به عهده نگیرند. در این خصوص باید بگوییم که قانون کار و قانون تامین اجتماعی به تمام روابط کاری نیروی انسانی نظارت دارد. بنابراین اگر رابطه کاری شما مشمول ضوابط رابطه کارگر و کارفرما باشد، ناگریز هستید که از قوانین تامین اجتماعی و اداره کار تبعیت کنید و بهتر است که یک قرارداد استخدام داشته باشید.

در ادامه این مطلب درباره نمونه قرارداد حق العمل کاری خدمات و شرایط بهره برداری از آن توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

نمونه قرارداد حق العمل کاری خدمات چگونه قراردادی است؟

برای توضیح و تعریف دقیق قرارداد حق العمل کاری خدمات ابتدا لازم است که اطلاعاتی از حق العمل کاری داشته باشیم. براساس تعریف قانون تجارت ، حق العمل کار شخصی است که کاری را به نام خود و به حساب آمر انجام می‌دهد. در این قرارداد نیز حق العمل کار، خدماتی را به نام خود و به حساب آمر انجام خواهد داد. منظور از حساب آمر در این تعریف این است که منفعت و نتیجه حاصل از حق العمل کاری خدمات به آمر (امر کننده، کارفرما) خواهد رسید. البته نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه شود، این است که رابطه کاری که ایجاد خواهد شد، اهمیت بسیار زیادی دارد.

همانطور که در ابتدای مقاله نیز توضیح دادیم، اگر شیوه همکاری حق العمل کار و آمر به صورتی است که رابطه کارگری و کارفرمایی ایجاد می‌شود، لازم است که قرارداد کار مورد استفاده قرار بگیرد. در قرارداد حق العمل کاری خدمات ، فرآیند انجام کار یا معامله‌ای مطرح می‌شود که موضوع آن خدمات است. برای مثال، قرارداد حق العمل کاری ترخیص کالا یک شیوه از فعالیت خدماتی است و یکی از انواع قرارداد حق العمل کاری واردات کالا محسوب می‌شود.

فعالیت‌هایی مانند قرارداد حق العمل کاری ترخیص کالا و امثال آن که مربوط به انجام یک توافق در خصوص خدمات باشند یا توافقی که به واسطه آن، خدمات خاصی توسط حق العمل کار انجام ‌شود، از جمله موضوعاتی هستند که می‌توانیم برای انجام آن‌ها از این توافق بهره ببریم.

اوصاف قانونی نمونه قرارداد حق العمل کاری خدمات

اگر تمایل دارید که با استفاده از نمونه قرارداد حق العمل کاری خدمات این شیوه از رابطه کاری را با اشخاص دیگر تجربه کنید، لازم است که از اوصاف قانونی این قرارداد آگاه باشید و درباره ابعاد قانونی آن نیز اطلاعاتی کسب کنید. حق العمل کار در قانون تجارت تعریف شده است. البته قانون تجارت در خصوص سایر موارد مربوط به شیوه تنظیم قرارداد با حق العمل کار، سکوت کرده است و این مساله به منزله تبعیت او از قانون مدنی خواهد بود.

نمونه قرارداد حق العمل کاری خدمات یک قرارداد خصوصی میان اشخاص است که لازم است که برای تنظیم و امضای آن، شروط صحت قرارداد به دقت رعایت شوند. این قرارداد یک توافق اصولاً جایز، معوض، اذنی و عهدی است. دو شخصی که در این قرارداد حضور دارند، آمر و حق العمل کار نامیده می‌شوند. آمر صاحب خدمات یا صاحب سرمایه است و شخصی خواهد بود که به حق العمل کار امر می‌کند که اموری را به حساب او انجام دهد.

در مقابل، حق العمل کار نیز شخصی است که می‌پذیرد امور مورد نظر آمر را مطابق با شروط توافق انجام دهد. این رابطه کاری با توافق و رضایت هر دو طرف انجام می‌شود و آن‌ها برای انجام موضوع قرارداد با یکدیگر توافق می‌کنند. به واسطه امضای این توافق، حق العمل کار از جانب آمر اجازه خواهد داشت که مشغول به ارائه خدمات باشد.

برای مثال در قرارداد حق العمل کاری ترخیص کالا ، حق العمل کار از جانب آمر اجازه دارد که کالاهای مورد نظر را ترخیص کند و تحویل بگیرد. انجام این فعالیت، به نوعی ارائه خدمات به آمر است.

شروط فسخ قرارداد

قرارداد حق العمل کاری خدمات یک قرارداد جایز است. جایز بودن این قرارداد به این معنی است که حق العمل کار خدمات و آمر، این حق را دارند که هر زمان که تمایل داشتند از ادامه همکاری منصرف شوند و قرارداد را فسخ کنند. همین مساله ممکن است که برای شما نگرانی ایجاد کند. به طور معمول اشخاص تمایل دارند ضمانت و تعهدی برای حضور در قرارداد و انجام موضوع آن در نظر گرفته شود.

برای این منظور می‌توانیم پیشنهاد کنیم که از شروط قرارداد بهره ببرید. شما می‌توانید امکان فسخ توافق را فقط برای شروط مشخصی در نظر بگیرید. برای انتخاب آن شروط نیز لازم است که با یکدیگر توافق کنید و نتیجه نهایی را در متن قرارداد بنویسید. به این صورت، هر دو طرف متعهد هستند که تا پایان مدت توافق به تعهدات خودشان متعهد باشند و مسئولیت‌هایی که به عهده گرفته‌اند را انجام دهند.

ضرر و خسارت در قرارداد!

مساله مهمی که لازم است حتما در متن قرارداد درباره آن توضیح دهید، مساله خسارت و زیان‌هایی است که امکان دارد در جریان انجام موضوع قرارداد پیش بیاید. باید معین شود که کدام یک از اشخاص حاضر در قرارداد باید مسئولیت خسارت و زیان را به عهده بگیرند.

برای تصمیم گیری درباره ضرر و خسارت قرارداد، باید به این مساله توجه کرد که چه چیزی باعث به وجود آمدن زیان شده است. به طور کلی مسئولیت نتیجه حاصل از موضوع قرارداد به حساب آمر است. برای مثال اگر شما با یک حق العمل کار، قرارداد حق العمل کاری ترخیص کالا را امضا کنید و بعد از انجام کار توسط او، در ارائه کالا به بازار دچار مشکل شوید و خسارت و زیانی به شما برسد، این مساله متوجه حق العمل کار نیست.

مثلا اگر اجناس شما مورد توجه قرار نگیرد و نتوانید از آن‌ها درآمد کسب کنید، این مساله متوجه حق العمل کار نخواهد بود اما اگر زیان و خسارت نتیجه رفتار حق العمل کار باشد، در این شرایط او ضامن است و  باید خسارت را جبران کند. برای مثال اگر حق العمل کار برای ترخیص کالا اقدامات مناسبی انجام ندهد و با طولانی شدن مراحل ترخیص، به شما ضرر و خسارت وارد شود، در این زمان حق العمل کار مسئول جبران خسارت خواهد بود.

چگونگی تعیین حق الزحمه در این قرارداد

قرارداد حق العمل کاری خدمات یک عقد معوض است. منظور از معوض بودن این قرارداد این است که حق العمل کار در ازای خدماتی که ارائه می‌دهد مستحق دریافت حق الزحمه خواهد بود. تعیین میزان حق الزحمه‌، موضوعی است که درباره آن سوالات متعددی پرسیده می‌شود. در این زمینه باید بگوییم که ملاک اصلی تعیین میزان حق الزحمه، توافق آمر و حق العمل کار است. یعنی اینکه دو طرف می‌توانند در خصوص مبلغ حق الزحمه با یکدیگر توافق کنند و محدودیتی برای تعیین این مبلغ نخواهند داشت. در نهایت، لازم است که نتیجه نهایی توافقات درباره این موضوع را به صورت مکتوب در قرارداد بنویسند.

علاوه بر مبلغ قرارداد، دو طرف می‌توانند درباره شرایط پرداخت حق الزحمه نیز با یکدیگر توافق کنید. اینکه حق الزحمه به صورت وجه نقد یا در قالب مال دیگری مانند زمین یا خانه محاسبه و پرداخت شود، به توافق و تصمیم دو طرف بستگی دارد. حتی این امکان نیز وجود دارد که حق الزحمه درصدی از مبلغی باشد که به واسطه اجرای موضوع این قرارداد، به دست می‌آید. در هر صورت لازم است که درباره تمام این موارد، به صورت دقیق در متن قرارداد توضیح دهید.

پیشنهاد ما

شما برای آگاهی از نکات مهم و قانونی یک قرارداد و همچنین برای انتخاب قرارداد مورد نیاز خود، نیاز دارید که با یک مشاور حقوقی گفتگو کنید. تیم حقوقی رکلا امکان ارتباط و دسترسی به مشاوران حقوقی را برای شما فراهم کرده است. شما می‌توانید با شرایط مناسبی از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید و همچنین می‌توانید تنظیم قرارداد خود را به صورت اختصاصی به تیم حقوقی رکلا بسپارید. در کنار شما هستیم.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات