قرارداد اجاره باسکول و بررسی شرایط اعتبار اجاره نامه باسکول

-
بروزرسانی:1402/07/13
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره باسکول

سنجش و اندازه ‌گیری یکی از مهمترین بخش‌ها‌ی زندگی انسان‌ها محسوب می‌شود. بیشتر پیشرفت‌های علمی در سطح دنیا، با درک مفهوم اندازه گیری ارتباط مستقیم دارد. از قدیم تا‌ کنون، وسایل گوناگونی برای اندازه گیری به وجود آمده‌اند. یکی از ابتدایی‌ترین وسایل، ترازو‌ها هستند که برای وزن کردن اجسام سبک، کاربرد دارند اما وزن کردن اجسام سنگین با استفاده از وسیله ای به نام باسکول انجام می‌شود. ما در این مقاله، قصد داریم در خصوص نمونه قرارداد اجاره باسکول صحبت کنیم. این قرارداد، از انواع قرارداد اجاره است که از قانون مدنی و به ویژه قواعد مربوط به عقد اجاره تبعیت می‌کند.

باسکول نوعی ترازوی بزرگ است که برای وزن کردن اجسام سنگین استفاده می‌شود. برای مثال، اگر شما بخواهید 100 کیلو گرم برنج را وزن کنید، امکان توزین این مقدار از برنج، با ترازو‌های کوچک وجود ندارد. درنتیجه، باید از باسکول استفاده کنید.

نوع دیگری از باسکول‌ها به صورت یک وسیله هستند. این باسکول‌ها در یک پی (فنداسیون بتنی) قرار می‌گیرند. خودرو‌های سنگین مانند کامیون‌ها با محموله و بار یا بدون بار، روی این ترازو می‌روند تا با این روش، میزان بار حمل شده توسط آن‌ها مشخص شود. این باسکول‌ها، قابلیت وزن کردن محموله‌های سنگین مانند 60 تن را دارند. این نوع باسکول‌ها گاهی به صورت متحرک و گاهی به صورت ثابت ساخته می‌شوند و  معمولا گران قیمت هستند. بیشتر مهندسان ساختمان، در ساخت وساز‌ها به ویژه در پروژه‌های بزرگ ساختمان سازی به باسکول‌ها نیاز دارند. آن‌ها گاهی این وسیله را خریداری می‌کنند و گاهی به دلایل مختلف از جمله بالا بودن قیمت این وسیله، تمایل دارند که در صورت متحرک بودن باسکول، نسبت به تنظیم اجاره نامه باسکول اقدام کنند.

نمونه قرارداد اجاره باسکول چگونه قراردادی است؟

این قرارداد یکی از انواع قرارداد‌های اجاره اشیاء محسوب می‌شود. به موجب این قرارداد، مالک باسکول، این وسیله را برای مدت معین به شخص دیگر اجاره می‌دهد تا او از این وسیله برای وزن کردن اجسام یا یک محموله استفاده کند و در مقابل از او، اجاره بهاء دریافت می‌کند. به مالک باسکول، موجر و به طرف مقابل، مستاجر می‌گویند.

اجاره نامه باسکول یک قرارداد لازم ، تملیکی، مُعَوَض و رضایی محسوب می‌شود.

این قرارداد لازم است، زیرا موجر و مستاجر این اجازه را ندارند که هر زمان که بخواهند به قرارداد خاتمه دهند. مگر در صورتی که قرارداد به یکی از علت‌های قانونی یا یکی از شرایط فسخ پیش بینی شده در قرارداد، قابل فسخ باشد.

این قرارداد تملیکی و در عین حال معوض است، زیرا موجر در طول مدت اجاره، به مستاجر اجازه استفاده از منافع دستگاه را می‌دهد و این منافع را به او تملیک می‌کند اما این تملیک منافع، رایگان نیست و موجر در ازای آن از مستاجر اجاره بهاء می‌گیرد. در نتیجه، این قرارداد یک عقد معوض است.

از طرف دیگر، موجر و مستاجر با توافق قبلی، قصد و رضایت این اجاره نامه را تنظیم می‌کنند و هیچ تشریفات خاصی در قانون برای تنظیم اجاره نامه باسکول پیش بینی نشده است. بنابراین، نمونه قرارداد اجاره باسکول، یک قرارداد رضایی است.

بررسی شرایط لازم جهت اعتبار قانونی قرارداد اجاره باسکول

در این بخش از مقاله به بررسی شرایط و مواردی می‌پردازیم که در صحت و اعتبار این قرارداد نقش اساسی دارند و بی‌توجهی به این شرایط موجب ابطال این اجاره نامه یا عدم اعتبار قانونی آن می‌شود. در تنظیم نمونه قرارداد اجاره باسکول، باید با استناد به ماده 190 قانون مدنی ، ابتدا شرایط عمومی مربوط به صحت کلیه معاملات رعایت شود. بنابراین، موجر و مستاجر باید اهلیت یعنی صلاحیت مورد نظر قانون برای تنظیم این جاره نامه را داشته باشند. طرفین باید با قصد و رضایت این اجاره نامه را بنویسند، موضوع اجاره نامه یعنی باسکول، مشخص و معین باشد و مورد آخر، هدف طرفین از تنظیم این اجاره نامه است که باید، مشروع و قانونی باشد. برای مثال، اگر هدف از تنظیم اجاره نامه باسکول این است که از باسکول برای وزن کردن مواد مخدر استفاده شود، این اجاره نامه مشروع و قانونی نیست.

به علاوه، باید شرایط اختصاصی مربوط به قرارداد اجاره نیز در تنظیم اجاره نامه باسکول رعایت شود. بنابراین، باید موضوع قرارداد یعنی باسکول، معین و مشخص باشد. در غیر این صورت قرارداد باطل است. موجر باید امکان تحویل باسکول به مستاجر را داشته باشد. همچنین، لازم است که استفاده مستاجر از باسکول با حفظ و بقای اصل آن ممکن باشد.

اگر باسکول در طول مدت اجاره، عیب و نقصی پیدا کند یا خراب شود و موجر نتواند آن عیب را بر طرف کند و همین عیب، موجب شود که مستاجر امکان استفاده مطلوب از باسکول را نداشته باشد، در این حالت نیز قرارداد باطل است. در صورتی که باسکول در طول مدت اجاره به هر علت از بین برود، اجاره نامه از همین تاریخ یعنی تاریخ تلف، باطل است و مورد آخر اینکه، باید مدت اجاره باسکول در اجاره نامه تعیین شود در غیر این صورت نیز اجاره نامه باطل خواهد بود.

وظایف مستاجر و مسئولیت ایشان در نمونه قرارداد اجاره باسکول

مستاجر باید به روش عرفی و متعارف، متناسب با نوع باسکول از آن استفاده کند.

باید، از باسکول فقط برای همان مصرف معین در اجاره نامه استفاده شود و اگر روش مصرف در اجاره نامه معین نیست، مستاجر باید از باسکول به روشی استفاده کند که منظور طرفین است و از اوضاع و احوال قرارداد استنباط می‌شود. به علاوه، باید مستاجر اجاره بهاء را طبق تاریخ معین در قرارداد، به موجر پرداخت کند. در واقع، مستاجر در این اجاره نامه در حکم امانت دار است. بنابراین، در خصوص باسکول یعنی اصل دستگاه، هیچ مسئولیتی ندارد. یعنی اگر باسکول بدون کوتاهی، خطا یا سهل انگاری او خراب شود یا کلا از بین برود، مستاجر هیچ مسئولیت قانونی نخواهد داشت اما اگر مستاجر در حفظ و نگهداری باسکول مرتکب خطا یا سهل انگاری شود، در این صورت تحت هر شرایطی در مقابل موجر مسئول است. حتی زمانی که باسکول به علل دیگری غیر از تقصیر مستاجر خراب یا نابود شود.

فوت موجر یا مستاجر چه تاثیری بر نمونه قرارداد اجاره باسکول دارد؟

این اجاره نامه مانند تمام اجاره نامه‌ها یک قرارداد لازم محسوب می‌شود. بنابراین، به طور کلی فوت هیچ یک از طرفین قرارداد، تاثیری در اعتبار قرارداد ندارد و با فوت آن‌ها نیز قرارداد همچنان معتبر خواهد بود. البته یک استثنا در این زمینه وجود دارد. به این صورت که اگر موجر، مالک باسکول نبوده ولی مالک اصلی باسکول، به او اجازه داده باشد که فقط در طول عمرش از منافع باسکول استفاده‌ کند و از آن نفع ببرد و بنا به این اجازه، او باسکول را به مستاجر اجاره داده باشد و خودش در طول مدت اجاره نامه بمیرد، در این شرایط قرارداد باطل می‌شود.

به علاوه، اگر موجر در اجاره نامه برای مستاجر شرط مباشرت بگذارد؛ یعنی شرط کند که فقط شخص مستاجر حق دارد از باسکول استفاده کند، در این شرایط نیز فوت مستاجر باعث ابطال قرارداد می‌شود.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا شرایطی را فراهم کرده است که بتوانید در سریع‌ترین زمان و با هزینه مناسب، از خدمات تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. در تمام مراحل تنظیم و مشاوره این قرارداد، در کنار شما هستیم.

قرارداد اجاره تجهیزات

با استفاده از این قرارداد می‌توانید تجهیزات مورد نیاز خود را اجاره کنید یا تجهیزاتی را اجاره دهید.

نمونه قرارداد اجاره تجهیزات
دانلود نمونه قرارداد اجاره تجهیزات
مریم ده بزرگی
مریم ده بزرگی فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به تالیف مباحث این رشته است. با توجه به علاقه‌ای که به مسائل مرتبط با قراردادها داشته و با توجه به اینکه، بخشی از مطالعات ایشان بر این محور متمرکز است، مریم بخشی از محتواهای مرتبط با مسائل حقوقی را در رکلا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات