نمونه قرارداد تجهیز رستوران ؛ یک نوع قرارداد پیمانکاری و معماری!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/12
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد تجهیز رستوران

قرارداد تجهیز رستوران ، قراردادی است که در اکثر مواقع پیش از شروع رسمی فعالیت رستوران تنظیم می‌شود. با این وجود ممکن است در حین انجام کار یا بعد از گذشت مدتی از فعالیت رستوران و برای رفع کاستی‌ها یا انجام تغییرات اساسی، این قرارداد تنظیم و استفاده شود. نمونه قرارداد تجهیز رستوران ، از انواع قراردادهای پیمانکاری است که در آن شخصی می‌پذیرد کار، پروژه یا عملیاتی را برای شخص دیگر انجام دهد و در ازای آن حق الزحمه دریافت کند.

رستوران‌ها از مراکز خدمات رسانی و حتی تفریحی در سطح شهر هستند و زیبایی، داشتن امکانات مورد نیاز و حفظ کیفیت غذای آن‌ها شرط اصلی جذب مشتری و رونق و توسعه رستوران می‌باشد. تجهیز رستوران ابعاد مختلفی دارد. دکوراسیون داخلی و تجهیزات سالن رستوران، تجهیز ابزار و وسایل مورد نیاز آشپزی، تهیه ماشین آلات، اجاق گازها و فرهای مخصوص برای انجام کار و… از بخش‌هایی هستند که به رسیدگی و تجهیز ابزار نیاز دارند.

صاحبان رستوران‌ها برای پیشبرد هرچه سریع‌تر کارها و مجهز شدن رستوران، می‌توانند این کار را به یک پیمان‌کار عمومی که در این زمینه سابقه و تجربه دارد نیز بسپارند. این کار باعث می‌شود که زمان کمتری صرف شود و در نتیجه آشنایی پیمانکار با بازار خرید، هزینه‌های صاحب رستوران نیز کاهش یابد. همچنین ممکن است مالک رستوران سرمایه گذاری باشد که به خوبی از روند تجهیز کردن رستوران آگاه نباشد. بنابراین در این شرایط بهتر است که از یک پیمانکار با تجربه کمک بگیرد. بدون شک تجهیز رستوران در کیفیت کاری رستوران بسیار تاثیر گذار است. بنابراین این بخش بسیار اهمیت دارد. در ادامه توضیحات بیشتری را درباره قرارداد تجهیز رستوران بیان می‌کنیم.

نمونه قرارداد تجهیز رستوران چیست؟

همانطور که گفتیم یکی از بهترین راه‌ها برای تجهیز رستوران‌ها استفاده از نیروی پیمانکار است. اگر می‌خواهید با یک پیمانکار کار کنید، لازم است که ارتباط ایجاد شده میان شما در متن یک قرارداد توضیح داده شود. قرارداد تجهیز رستوران ، قراردادی است که باید میان صاحب رستوران و پیمانکار تنظیم شود. در این قرارداد صاحب رستوران، طرف اول و کارفرما است. پیمانکار هم شخصی است که می‌پذیرد سفارش و پروژه تجهیز رستوران را انجام دهد و طرف دوم قرارداد است.

در متن نمونه قرارداد تجهیز رستوران درباره چگونگی انجام کار، حدود و اختیارات پیمانکار، تعهدات و وظایف طرفین، مدت قرارداد، حق الزحمه و موارد دیگر نوشته می‌شود. پیشنهاد متخصصان حقوقی این است که تنظیم کنندگان قرارداد دوراندیشی داشته باشند. به عبارت دیگر شرایط مختلف را در نظر بگیرند و درباره موضوعات مهم، در قرارداد مربوطه توضیحات لازم را ارائه دهند. همچنین نکاتی که در متن قرارداد نوشته می‌شود و به امضای طرفین می‌رسد باید به انجام برسد و عمل نکردن به آن‌ها توسط هر یک از طرفین، دارای ضمانت اجرای خاص خود می‌باشد.

حاکمیت قانون

همانطور که پیش‌تر گفتیم، نمونه قرارداد تجهیز رستوران یک قرارداد پیمانکاری است. قرارداد پیمانکاری براساس قانون مدنی نوشته می‌شود. با وجود اینکه در قانون به طور صریح درباره این قرارداد صحبت نشده است و جزء عقود نامعین محسوب می‌شود اما با توجه به ماده 10 قانون مدنی تنظیم و عقد آن ایرادی ندارد. بر اساس ماده 10 قانون مدنی که به طور مستقیم به اصل آزادی قراردادها اشاره می‌کند، قراردادهای خصوصی می‌توانند بدون محدودیت تنظیم شوند، اما تنها با وجود یک شرط و آن شرط نیز در نظر گرفتن شرع و عمل کردن به قانون است. بنابراین اگر در تنظیم نمونه قرارداد تجهیز رستوران به نکات قانونی توجه شود، تنظیم آن موجه است و ایرادی نخواهد داشت.

در واقع قانون مدنی درباره چگونگی تنظیم عقود معین توضیحات لازم را ارائه داده است اما در مورد عقود نامعین دستورالعمل خاصی ندارد. بنابراین لازم است که در حین تنظیم عقود نامعین مانند پیمانکاری، توجه و نظارت کافی وجود داشته باشد، زیرا این قرارداد است که مشخص می‌کند طرفین به چه صورت باید عمل کنند، چه اختیاراتی دارند و حقوق آن‌ها در چه مواردی خلاصه می‌شود.

نمونه قرارداد تجهیز رستوران

نحوه تنظیم و نوشتن متن قرارداد

برای تنظیم متن نمونه قرارداد تجهیز رستوران یا امضای آن باید به محتوای این قرارداد آگاهی داشته باشید. همانطور که گفتیم نه تنها در متن قرارداد درباره جنبه‌های مختلف پیمانکاری و رابطه ایجاد شده توضیح داده می‌‌شود بلکه شرایط و تعهدات طرفین نیز مشخص می‌شود. علاوه بر مواردی که اشاره شد، در متن قرارداد هم شرایط عمومی تنظیم قراردادها و هم شرایط خصوصی مربوط به رابطه ایجاد شده ذکر می‌شود. به عبارت دیگر شما به عنوان یکی از طرفین این قرارداد در عین حال که از اصول نگارش و قوانین قرارداد پیروی می‌کنید، به طور اختصاصی درباره شرایط مربوط به این قرارداد نیز توضیحاتی را ارائه می‌دهید.

در ادامه به مهم‌ترین نکات و شرایط حاکم بر قرارداد تجهیز رستوران اشاره می‌کنیم.

مشخصات پیمانکار و کارفرما

اولین ماده از این قرارداد، باید به بیان مشخصات و اطلاعات هویتی طرفین قرارداد بپردازد. این اطلاعات برای مشخص شدن طرفین قرارداد نوشته می‌شود. ممکن است طرفین این قرارداد اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. هر کدام از این اشخاص باید با اطلاعات هویتی مربوط به خود معرفی شوند تا ابهامی در خصوص آن‌ها وجود نداشته باشد. برای مثال برای معرفی اشخاص حقوقی، باید شماره ثبت، پروانه و نام تجاری و مواردی مانند آن را بیان کنید. اشخاص حقیقی نیز با اطلاعات کارت شناسایی خود مانند نام و نام خانوادگی، شماره ملی، نام پدر و امثالهم معرفی می‌شوند. تعیین اقامتگاه قراردادی طرفین در متن قرارداد نیز می‌تواند اقدام مناسبی در جهت معرفی این اشخاص باشد.

مدت اجرای نمونه قرارداد تجهیز رستوران

از مهم‌ترین نکاتی که برای کارفرمایان بسیار اهمیت دارد، مدت اجرای پروژه است. کارفرما تمایل دارد که در سریع‌ترین بازه زمانی، پروژه با کیفیت مطلوبی انجام شود. به همین دلیل با مشخص کردن بازه زمانی برای نمونه قرارداد تجهیز رستوران ، هم رسمیت بیشتری به قرارداد بخشیده می‌شود و هم پیمانکار موظف می‌شود در بازه زمانی مشخص شده، پروژه را انجام دهد. اگر پیمانکار بدون داشتن دلیل موجهی نتواند کار را در زمان مشخص شده به اتمام برساند، کارفرما می‌تواند از او درخواست خسارت کند. این نوع از خسارت را در بخش وجه التزام توضیح می‌دهند.

وجه التزام در نمونه قرارداد تجهیز رستوران

وجه التزام به طور کلی برای مواقعی تنظیم می‌شود که بخواهیم برای کم کاری طرفین یا عدم انجام تعهدات، خسارت یا جریمه‌ای را در نظر بگیریم، به عنوان مثال شما مدتی را برای انجام تعهدات نمونه قرارداد تجهیز رستوران مشخص می‌کنید. در بخش التزام هم می‌نویسید که اگر پیمانکار نتواند در مدت تعیین شده کار را به اتمام برساند، به ازای هر روز دیرکرد به مبلغ مشخصی جریمه خواهد شد. در آخر نیز پیمانکار وظیفه دارد جریمه را شخصا ‌پردازد یا اینکه کارفرما اجازه دارد که از مبلغ حق الزحمه او مبلغ خسارت را کم کند. بنابراین پیمانکاران باید به دقت میزان کار را برآورد کنند و براساس آن مدت قرارداد را مشخص کنند.

تعهدات پیمانکار در نمونه قرارداد تجهیز رستوران

پیمانکار در جریان انجام پروژه موضوع این قرارداد تعهدات و وظایفی را به عهده دارد که در این بخش از نوشتار به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

  1. پیمانکار متعهد می‌شود که در پایان هر مرحله، گزارش پیشرفت پروژه را به اطلاع کارفرما برساند.
  2. پیمانکار پیش از هرگونه ایجاد تغییرات ساختاری، باید با کارفرما صحبت کند و او را در جریان بگذارد.
  3. پیمانکار نمی‌تواند بدون اطلاع رسانی به کارفرما و دریافت اجازه از او، کار را به شخص دیگری واگذار کند یا از پیمانکاری دست دوم استفاده کند، مگر اینکه شخص کارفرما در نمونه قرارداد تجهیز رستوران این اجازه را به او داده باشد.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد تجهیز رستوران خود را به ما بسپارید. تنظیم قرارداد از جمله مهمترین سرویس خدماتی تیم رکلا است. علاوه براین، این امکان را نیز خواهید داشت که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز بهره ببرید.

دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره

اگر تجهیز رستوران توسط یک فرد انجام می‌شود این قرارداد را بین خودتان و پیمانکار امضا کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره

دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری

در صورتی که وظیفه تجهیز رستوران به یک تیم سپرده می‌شود از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات