چند نکته مهم که حتما باید در قرارداد نگهداری سردخانه به آن اشاره کنید

-
بروزرسانی:1400/10/13
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نگهداری سردخانه

تعمیر و نگهداری سردخانه‌ها، سبب می‌شود که طول عمر سیستم‌ها افزایش یابد و بازدهی آن‌ها بیشتر شود. همچنین چنین اقداماتی موجب جلوگیری از پرداخت مبالغی برای هزینه‌های مضاعف تعمیرات خواهد شد. یکی از اهداف ابتدایی از تعمیرات و نگهداری سردخانه‌ها، پیشگیری از وقوع خرابی‌های ناگهانی در سیستم و تعویض قسمت‌های مختلف آن است. در این راستا اگر شما نیز تمایل دارید که در خصوص بهبود کارکرد سردخانه خود اقدامی انجام دهید، به اشخاص متخصص فعال در این حوزه مراجعه و با آن‌ها در این زمینه قراردادی را تنظیم کنید. این قرارداد، نمونه قرارداد نگهداری سردخانه نامیده می‌شود.

با توجه به اهمیت انعقاد قرارداد تعمیر نگهداری سردخانه برای انجام عملیات موضوع قرارداد، ابتدا در این مقاله اصول حاکم بر این قرارداد و سپس نحوه نگارش آن را شرح می‌دهیم. ممکن است که شما مالک سردخانه باشید یا اینکه پیش‌تر برای در اختیار گرفتن سردخانه، قرارداد اجاره سردخانه را امضا کرده باشید. آن چیز که اهمیت دارد این است که، اگر به صورت موقتی هم مالک منافع سردخانه شوید، این امکان را دارید که قرارداد نگهداری از آن را نیز امضا کنید.

انواع فعالیت‌های مرتبط با قرارداد نگهداری سردخانه

به طور کلی می‌توان فعالیت‌های مربوط به تعمیر و نگهداری سردخانه‌ها را به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول از این فعالیت‌ها، نگهداری با ماهیت پیشگیرانه است. در این نوع از نگهداری، شخص متخصص باید در بازه‌های زمانی از پیش تعیین شده، ‌از سیستم‌های موجود در سردخانه بازرسی و عملکرد صحیح آن‌ها را ارزیابی کند. این عملیات باعث می‌شود که از وقوع خرابی‌های ناگهانی در سیستم‌ها پیشگیری شود. تمیزکاری، تعویض برخی از قطعات و کالیبراسیون، نمونه‌هایی از نگهداری پیشگیرانه محسوب می‌شوند. دسته دیگری از فعالیت‌های نگهداری در نمونه قرارداد نگهداری سردخانه ، نگهداری‌های اصلاحی است. بر خلاف دسته اول، این نوع از نگهداری‌ها، بدون هیچ برنامه ریزی قبلی و برای رفع نقص‌های پیش آمده در سیستم‌های سردخانه صورت می‌گیرند.

آیا می‌توانیم نمونه قرارداد تعمیر و نگهداری سردخانه را به صورت پیمانکاری تنظیم کنیم؟

قبل از پاسخ به این سوال، ابتدا هدف اصلی طرفین از انعقاد نمونه قرارداد نگهداری سردخانه را مورد بررسی قرار می‌هیم. همانطور که بیان شد و از نام این قرارداد نیز مشخص است، در این قرارداد شخص متقاضی تعمیر و نگهداری از سردخانه، به اشخاص متخصص در این حوزه مراجعه و از آن‌ها انجام عملیات تعمیر یا نگهداری سردخانه را درخواست می‌کند. به بیان دیگر، انجام عملیات مطرح شده فوق، فرآیندی تخصصی است و شخص متقاضی قادر نخواهد بود که خود شخصا آن‌ها را انجام دهد. در این راستا، شخص متقاضی باید در بازه زمانی مشخص در قرارداد، پولی را به عنوان ما به ازای عملیات تعمیر و نگهداری، به طرف شخص متخصص پرداخت ‌کند.

با توجه به این تعریف، بله می‌توان این قرارداد را به صورت یک قرارداد پیمانکاری تنظیم کرد. در این قرارداد، به شخص متقاضی، کارفرما و به شخص متخصص، پیمانکار گفته می‌شود. تنظیم این قرارداد به صورت پیمانی، اصول و آثاری را به همراه دارد که در قسمت‌های بعد، آن‌ها را مورد اشاره قرار می‌دهیم.

مبنای اصلی تنظیم نمونه قرارداد تعمیر و نگهداری سردخانه ؛ ماده 10 قانون مدنی

در ابتدا باید اشاره داشت که با توجه به ماهیت پیمانکاری نمونه قرارداد نگهداری سردخانه ، این قرارداد نوعی از قراردادهای نامعین است زیرا در نظام حقوقی حاکم بر قراردادها، قرارداد مخصوصی برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری سردخانه یافت نمی‌شود و در نتیجه اصول منحصر به فردی برای آن وجود ندارد. به همین ترتیب، این قرارداد را باید بر اساس ماده 10 قانون مدنی تنظیم کرد. این ماده، به اعتبار قراردادهای خصوصی که میان اشخاص و برای اهداف مختلف منعقد می‌شود اشاره می‌کند. همچنین برای صحت آن‌ها نیز شرایطی را در نظر گرفته است.

از آنجا که نمونه قرارداد نگهداری سردخانه نامعین است، این قرارداد بر اساس اراده و توافق فی‌مابین کارفرما و پیمانکار تنظیم می‌شود. به همین دلیل، رعایت چهارچوب طرح شده در ماده 10 قانون مدنی بسیار اهمیت دارد. به این صورت که شرایطی که طرفین برای این قرارداد در نظر می‌گیرند، باید دارای مشروعیت باشند و از اصول شرعی و قانونی تبعیت کنند.

کارفرما و پیمانکار، چه تعهداتی را در قرارداد نگهداری سردخانه به عهده خواهند داشت؟

در قرارداد تعمیر نگهداری سردخانه ، شخص متقاضی انجام عملیات تعمیر و نگهداری سردخانه، باید تمامی جزئیات لازم در زمینه اجرای این عملیات را برای پیمانکار شرح دهد. عدم توضیح این موارد، سبب آن می‌شود که کارفرما نتواند ادعایی را بر خلاف اقدامات نهایی پیمانکار مطرح کند. البته در مواردی که کارفرما از ذکر توضیحات لازم در متن قرارداد خودداری می‌کند، پیمانکار تعهد دارد که موضوع قرارداد را به صورت متعارف اجرا کند. تعهد دیگر کارفرما این است که در مقابل انجام عملیات تعمیر و نگهداری سردخانه مورد نظر، به پیمانکار مبلغ مقرری را پرداخت کند.

در مقابل، پیمانکار وظیفه دارد آنچه که کارفرما از او درخواست کرده است را به نحو مقرر در قرارداد پیاده سازی کند و تمام استانداردهای فنی-تخصصی را در اثنای انجام کار، مورد رعایت قرار دهد. اگر شخص پیمانکار، برای انجام این پروژه، تحت روابط استخدامی از نیروی کار دیگری نیز استفاده می‌کند، موظف است که تمامی حقوق و مزایای آن‌ها را پرداخت کند.

مشخصات شخص متقاضی و متخصص در قرارداد نگهداری سردخانه

در این قسمت، شما باید اطلاعات هویتی طرفین قرارداد را به طور دقیق وارد کنید. برای کسب اطمینان بیشتر از صحت این اطلاعات، شما می‌توانید کپی اسناد شناسایی طرفین را به قسمت پیوست نمونه قرارداد نگهداری سردخانه الصاق کنید. تاکید بر صحت این اطلاعات، به دلیل آثاری است که به همراه دارند. یکی از این آثار، ارسال ابلاغیه‌های مراحل تعقیب اختلافات ناشی از قرارداد براساس داده‌های این قسمت است. به همین ترتیب، نام شخص، نام نماینده، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی و شماره تلفن را برای کارفرما یا پیمانکار حقوقی و نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، نشانی و شماره تلفن را برای کارفرما یا پیمانکار حقیقی درج کنید.

موضوع قرارداد نگهداری سردخانه

انجام عملیات تعمیر و نگهداری سردخانه، به عنوان موضوع نمونه قرارداد نگهداری سردخانه محسوب می‌شود. شما باید در این قسمت، جزئیات دقیق پروژه تعمیر و نگهداری سردخانه را مشخص کنید. کلی گفتن موضوع در این قسمت، سبب می‌شود که قرارداد از لحاظ اعتباری دچار مشکل شود. به همین دلیل، به صورت دقیق قید کنید که آیا این قرارداد را صرفا برای انجام امور مربوط به نگهداری پیشگیرانه یا نگهداری اصلاحی یا برای هر دوی آن‌ها منعقد می‌کنید.

مبلغی که در قرارداد در نظر می‌گیریم؟

نمونه قرارداد نگهداری سردخانه ، یک قرارداد معوض است. در این قرارداد، کارفرما باید در ازای دریافت خدمات به پیمانکار پول بپردازد. مبلغ و نحوه پرداخت آن نیز بر اساس توافق طرفین تعیین می‌شود. در مورد نحوه انجام عملیات پرداخت باید اشاره داشت که شما می‌توانید مبلغ قرارداد را به روش‌های مختلفی بپردازید. به شما پیشنهاد می‌شود که از پرداخت تمام مبلغ قرارداد، به صورت یکجا خودداری کنید.

بازه زمانی شروع و پایان قرارداد

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این قرارداد، مدت آن است. به طور کلی تعیین مدت در این قرارداد، تعیین یک بازه زمانی برای تحقق تعهدات طرفین (علی الخصوص پیمانکار) خواهد بود. در اغلب موارد، عدم تعیین مدت در قرارداد، بستر بروز اختلافات بسیاری فی مابین طرفین می‌شود. به خاطر داشته باشید که مدت قرارداد، از تاریخی که کارفرما و پیمانکار تعیین می‌کنند آغاز می‌شود. در صورت عدم تعیین زمان آغاز مدت قرارداد، تعهدات قرارداد از زمان امضای آن بر طرفین بار خواهد شد.

یک توصیه کاربردی

برای تنظیم قراردادهای پیمانی و قراردادهای تابع ماده 10 قانون مدنی، باید دقت و توجه زیادی به خرج داد زیرا در این قبیل قراردادها، نظر طرفین غلبه دارد و اشخاص می‌توانند مطابق با شروط و تعهداتی که در نظر دارند، قرارداد مورد نظر خود را تنظیم کنند.

در همین راستا استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و همچنین خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

قرارداد پیمانکاری تک نفره

اگر تعمیر و نگهداری از سردخانه را به یک شخص حقیقی متخصص می‌سپارید، می‌توانید این فرم ساده از قرارداد پیمانکاری تک نفره را مطابق با شرایطی که در نظر دارید، شخصی سازی و استفاده کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری تک نفره

نمونه قرارداد پیمانکاری

اگر برای همکاری و توافق با گروه متخصصان یا شرکت‌های فعال در این حوزه به یک فرم خام و ساده قرارداد پیمانکاری نیاز دارید، این نمونه قرارداد را می‌توانید از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات