قرارداد کاشت میلگرد به همراه جزئیات شیوه پرداخت مبلغ این قرارداد

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1401/07/14
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کاشت میلگرد

کاشت میلگرد روشی برای تقویت و گسترش سازه‌های بتنی است که امروزه در میان مهندسان عمران و معماری طرفداران زیادی دارد. موضوع این قرارداد در مواقعی انجام می‌شود که بخواهند یک بنای بتنی در حال احداث را به دلایلی مثل تغییر در نقشه یا اصلاح آن توسعه بدهند یا مقاوم سازی کنند. کاشت میلگرد روشی کاربردی و مقرون به صرفه است که باعث افرایش مقاومت سازه‌های بتنی نیز می‌شود. نمونه قرارداد کاشت میلگرد به صورت پیمانکاری و برای اتصال بتن جدید به قدیم و اتصال اجزاء و سازه‌های فولادی به ساختمان‌های بتنی تنظیم می‌شود.

این قرارداد در راستای اهداف مختلفی تنظیم خواهد شد. تقویت سازه بتنی، اصلاح نواقص اجرایی در حین ساخت سازه بتنی، اعمال تغییرات در نقشه‌های اجرایی سازه‌های بتنی در حال احداث از جمله اهداف کاشت میلگرد هستند. علاوه براین قرارداد، قرارداد دستمزدی اسکلت بتنی نیز از دیگر قراردادهای پرکاربردی است که مورد استفاده ساختمان سازان قرار می‌گیرد.

قرارداد مربوط به کاشت بتن به صورت پیمانکاری تنظیم می‌شود و به موجب آن پروژه کاشت میلگرد به پیمانکار سپرده خواهد شد تا در بازه زمانی معینی آن را انجام دهد.

نمونه قرارداد کاشت میلگرد در کدام دسته بندی قرار می‌گیرد و طبق چه قانونی است؟

در نظام حقوقی ایران، قراردادها در یک دسته بندی کلی به قراردادهای معین و نامعین دسته می‌شوند:

  1. قراردادهای معین تعداد محدودی دارند و در اصطلاح به آن‌ها عقود اسلامی گفته می‎شود زیرا تمام قراردادهای معین برگرفته از فقه امامیه هستند. تعریف قراردادهای معین و همچنین شرایط قانونی مربوط به آن‌ها در مجموعه قوانین ایران مشخص شده است.
  2. عقود نامعین تعداد بی‌شمار و نامحدودی دارند و در راستای پیشرفت جامعه و اصل آزادی قراردادها تحقق پیدا کرده‌اند. قراردادهای نامعین در ماده 10 قانون مدنی مورد پذیرش قانون گذار قرار گرفته‌اند. قرارداد پیمانکاری نیز از انواع قراردادهای نامعین به شمار می‌رود که استفاده از آن‌ها رواج پیدا کرده است. شرایط قراردادهای پیمانکاری براساس توافق میان کارفرما و پیمانکار تعیین می‌شود. موضوع قراردادهای پیمانکاری نیز به صورت پروژه‌ای تعریف خواهد شد.

نمونه قرارداد کاشت میلگرد نیز به صورت پیمانکاری و برای انجام پروژه اجرا و کاشت میلگرد در سازه‌های بتنی تنظیم می‌شود. مدت انجام این قرارداد و شرایط و ضوابط انجام پروژه نیز به وسیله توافق میان اجرا کننده میلگرد و کارفرما مشخص خواهد شد.

در قانون مدنی، اصل بر صحت تمامی قراردادها گذاشته شده است و از سوی دیگر شرایط عمومی تمامی قراردادها را نیز در ماده 190 قانون مدنی معین کرده‌اند. بنابراین قرارداد کاشت و اجرای میلگرد در صورتی صحیح محسوب می‌شود که شرایط ماده 190 قانون مدنی در هنگام تنظیم و امضای آن رعایت شده باشد.

لازم است به این نکته توجه کنید که باطل شدن نمونه قرارداد کاشت میلگرد به موجب حکم قضایی انجام می‌شود. بنابراین تا زمانی که حکم باطل بودن این قرارداد صادر نشده باشد، صحیح است و از نفوذ قانونی نیز برخوردار خواهد بود.

آیا برای پرداخت مبلغ حق الزحمه، حتما باید همان ابتدا مبلغ را پرداخت کنم؟

در نمونه قرارداد کاشت میلگرد حق الزحمه اجراء کننده میلگرد براساس توافق میان او و کارفرما تعیین می‌شود. نحوه پرداخت حق الزحمه و زمان پرداخت آن نیز براساس توافق میان کارفرما و اجرا کننده میلگرد تعیین خواهد شد. کارفرما می‌تواند در زمان امضای نمونه قرارداد کاشت میلگرد ، در حین انجام پروژه کاشت میلگرد یا در زمان خاتمه انجام پروژه، حق الزحمه اجرا کننده میلگرد را پرداخت کند.

نحوه پرداخت حق الزحمه اجرا کننده میلگرد می‌تواند به صورت نقدی یا اقساطی باشد.

حق الزحمه نقدی اجرا کننده میلگرد به صورت یکجا پرداخت می‌شود اما حق الزحمه اقساطی طی دو یا چند قسط و در فواصل زمانی معینی به اجرا کننده میلگرد پرداخت خواهد شد. کارفرما می‌تواند اقساط حق الزحمه اجرا کننده میلگرد را براساس مراحل و روند انجام پروژه کاشت میلگرد به او پرداخت کند.

همچنین کارفرما می‌تواند قسمتی از حق الزحمه اجرا کننده میلگرد را در زمان تنظیم و امضای قرارداد به او بدهد و قسمتی از حق الزحمه او را به عنوان ضمانت حسن اجرای تعهدات در نزد خودش (کارفرما) نگه دارد. قسمتی از حق الزحمه اجرا کننده میلگرد که به عنوان ضمانت حسن اجرای تعهدات در نزد کارفرما باقی مانده است باید در زمان خاتمه پروژه و انجام بی و کم کاست پروژه کاشت میلگرد به اجرا کننده آن داده شود.

در نمونه قرارداد کاشت میلگرد اگر در انجام تعهدات تاخیر به وجود بیاید باید چکار کنم؟

معمولاً در زمان تنظیم نمونه قرارداد کاشت میلگرد برای انجام پروژه مربوط به کاشت میلگرد برنامه ریزی زمانی انجام می‌گیرد و زمان آغاز کاشت میلگرد و زمان خاتمه آن مشخص می‌شود.

به دلایل مختلفی امکان دارد که پیمانکار با تاخیر، پروژه کاشت میلگرد را به اتمام برساند و نتواند آن را در زمان مقرر تمام کند.

تاخیر اجرا کننده میلگرد به دو دسته عمده تقسیم می‌شود؛

  1. تاخیر موجه: تاخیر موجه به دلایلی خارج از اراده و کنترل اجرا کننده میلگرد به وجود آمده‌اند و باعث تاخیر در روند انجام پروژه شده‌اند. در تاخیر موجه، مدت قرارداد تمدید می‌شود و پیمانکار نیز ملزم به تادیه خسارت تاخیر در انجام تعهد نخواهد بود. مثال بارز تاخیر موجه وقوع حوادثی مثل بلایای طبیعی، آتش سوزی، اپیدمی، اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای و دیگر مواردی است که خارج از اراده و کنترل اجرا کننده میلگرد هستند.
  2. تاخیر غیر موجه: تاخیراتی هستند که در اثر کوتاهی اجرا کننده میلگرد به وجود آمده‌اند. در اینجا، اجرا کننده میلگرد مقصر است و باید خسارات کارفرما را جبران کند. برای مثال، اجرا کننده میلگرد در زمان مقرر، پروژه را شروع نمی‌کند و به صورت عمدی و با تعلل بی مورد خودش باعث تاخیر در روند انجام و اتمام پروژه کاشت میلگرد می‌شود.

ممکن است که کوتاهی و تقصیر کارفرما دلیل تاخیر غیر موجه در روند انجام و اتمام پروژه باشد. برای مثال کارفرما، ساختمان محل انجام پروژه را در موعد زمانی مقرر به اجرا کننده میلگرد تحویل نمی‌دهد. تاخیر در روند انجام و اتمام پروژه باعث تحمیل هزینه‌های اضافی به پیمانکار می‌شود. در این حالت، پیمانکار می‌تواند خسارات خودش را از اجرا کننده میلگرد مطالبه کند.

کارفرما و پیمانکار می‌توانند در زمان تنظیم و امضای نمونه قرارداد کاشت میلگرد در خصوص خسارات تاخیر در انجام پروژه و نحوه جبران انجام آن نیز پیش بینی‌های لازم را اتخاذ کنند.

چگونه از نمونه قرارداد کاشت میلگرد خارج شوم؟

در قانون مدنی، اصل بر لازم الاجرا و غیر قابل انحلال بودن تمام قراردادها گذاشته شده است. نمونه قرارداد کاشت میلگرد نیز از نوع قراردادهای لازم و غیر قابل انحلال محسوب می‌شود. هیچ یک از کارفرما و اجرا کننده میلگرد نمی‌توانند به تنهایی این قرارداد را منحل کنند و باید تا زمان خاتمه قرارداد به تعهدات خودشان پایبند باشند.

در نظام حقوقی ایران، فسخ به انحلال قراردادهای لازم از سوی یکی از طرفین آن گفته می‌شود. اصل بر غیر قابل فسخ بودن قرارداد کاشت و اجرای میلگرد است اما کارفرما و اجرا کننده میلگرد می‌توانند در زمان تنظیم و امضای قرارداد حق فسخ آن را به سود خودشان شرط کنند.

حق فسخ به این صورت است که هر یک از کارفرما و اجرا کننده میلگرد شرط می‌کنند که تا مدت معینی، خودشان یا شخص ثالثی حق فسخ و برهم زدن قرارداد را داشته باشند. برای مثال کارفرما شرط می‌کند که به مدت یک هفته از زمان امضای قرارداد حق فسخ آن را داشته باشد.

همچنین کارفرما و اجرا کننده میلگرد می‌توانند در ضمن نمونه قرارداد کاشت میلگرد ، شرط کنند که اگر یکی از طرفین قرارداد به تعهد خودش عمل نکرد، دیگری حق فسخ آن را پیدا خواهد کرد. برای مثال، اجرا کننده میلگرد شرط می‌کند که اگر حق الزحمه‌اش در موعد مقرر پرداخت نشود او از حق فسخ قرارداد برخوردار خواهد شد و به استناد آن می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

اجرا کننده میلگرد و کارفرما می‌توانند با توافق یکدیگر نیز قرارداد نصب و کاشت میلگرد را منحل کنند که در اصطلاح به آن اقاله قرارداد گفته می‌شود.

راه‌های حل اختلاف میان طرفین در نمونه قرارداد کاشت میلگرد

به دلایل مختلفی ممکن است که بین کارفرما و اجرا کننده پروژه کاشت میلگرد اختلافات حقوقی ایجاد شود یا بخواهند بر علیه یکدیگر شکایت مطرح کنند. در ادامه مراجع قضایی رسیدگی کننده به این اختلافات را معرفی می‌کنیم. مراجع قضایی برای حل و فصل اختلافات حقوقی میان کارفرما و اجرا کننده میلگرد عبارت هستند از:

  1. دادگاه عمومی حقوقی: دادگاه عمومی حقوقی محل تنظیم قرارداد یا محل اقامت طرف دعوا، مرجع قضایی رسیدگی و حل و فصل اختلافات حقوقی میان کارفرما و اجرا کننده پروژه میلگرد است.
  2. شورای حل اختلاف: کارفرما و اجرا کننده میلگرد برای حل و فصل اختلافات مالی میان خودشان که بهای آن بیشتر از 200 هزار تومان باشد، می‌توانند به شورای حل اختلاف مراجعه کنند.
  3. داوری: داوری از دیگر مراجع قانونی حل و فصل اختلافات حقوقی میان کارفرما و اجرا کننده میلگرد است که به وسیله توافق میان آن‌ها تعیین می‌شود. داوری نیز به اختلافات حقوقی میان کارفرما و اجرا کننده میلگرد رسیدگی و برای آن رأی صادر می‌کند.

برای تنظیم و امضای این قرارداد:

پیشنهاد می‌کنیم که برای تنظیم و امضای این قرارداد، حتما با مشاوران حقوقی یا وکلای پایه یک دادگستری که در زمینه تنظیم انواع قرارداد مهارت دارند، گفتگو کنید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم که درخواست مشاوره حقوقی تلفنی خود را ثبت کنید. بعد از ثبت درخواست، با شما تماس می‌گیریم. علاوه بر این، این امکان نیز برای شما وجود دارد که درخواست تنظیم قرارداد خود را نیز ثبت کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری

برای تهیه یک فرم خام از قرارداد پیمانکاری عمومی، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات