ماهیت کار مشاور املاک و بررسی چند موقعیت‌ شغلی در آژانس املاک

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/05/25
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مشاور املاک

شغل املاک نیز همانند بسیاری از مشاغل دیگر، یکی از مراکز خدمات رسانی ضروری و پر کاربرد است که افراد مشغول در آن، متناسب با دانش و اطلاعات خود از بازار مسکن و مستغلات، به متقاضیان خرید و فروش املاک کمک می‌کنند که انتخاب‌های مناسب و سودمندی داشته باشند. از این رو، هدف از تحریر مقاله حاضر این است که علاوه بر سمت شغلی مشاور املاک ، مسئولیت‌ها و وظایف مشاوران املاک را شرح دهیم. بنابراین اگر در حوزه مسکن فعالیت می‎‌کنید یا علاقمند به فعالیت در این حوزه هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما مطالب حاضر را مورد مطالعه قرار دهید.

در اغلب موارد، فعالیت در یک آژانس املاک به واسطه امضای قرارداد استخدام مشاور املاک با کارفرما آغاز می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم که با زدن روی لینک، درباره این قرارداد و نکات حقوقی مرتبط با آن مطالعه کنید. مطالعه این قبیل مطالب می‌تواند بسیار کاربردی باشد و در انتخاب موقعیت شغلی بهتر به شما کمک کند. علاوه براین، با کسب این اطلاعات، می‌توانید به شیوه موفق‌تری برای احقاق حقوق خود اقدام کنید.

شناختی اجمالی از مشاور املاک

مشاور املاک به کسی گفته می‌شود که وظیفه دارد در حوزه خرید و فروش مستغلات به افراد خریدار یا فروشنده، مشاوره و راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد. کارشناسان املاک می‌توانند مستقل یا به صورت کارمند برای دفاتر و آژانس‌های مسکن، فعالیت کنند. ماهیت کار مشاورین املاک به طور کلی، بررسی و ارزیابی بازار مستغلاتی نظیر زمین و خانه است تا در صورت نیاز متقاضیان خرید و فروش مستغلات، بتوانند مشاوره‌هایی کاربردی به آن‌ها ارائه دهند. البته در حال حاضر با توجه به رشد چشمگیر شبکه‌های اجتماعی، این موقعیت برای کارشناسان املاک فراهم شده است که خدمات خود را به صورت مجازی و آنلاین نیز به مشتریان عرضه کنند.

شرح کلی از مسئولیت‌های یک مشاور املاک

با توجه به شرایط و درخواست مشتریان و همچنین به واسطه شرایط محیط کاری هر آژانس مسکن، کارشناسان املاک مسئولیت‌های متفاوتی به عهده می‌گیرند، با این حال، مواردی نظیر کسب اطلاعات تخصصی و یادگیری مهارت‌های لازم برای این حرفه، برقراری ارتباطی سازنده با مشتریان و متقاضیان معامله املاک و همچنین انجام بازاریابی و تبلیغات را می‌توان در محدوده مسئولیت‌های کلی کارشناسان املاک قرار داد. حال، برای اینکه شناختی دقیق‌تر از این شغل داشته باشیم در ادامه، درباره هر کدام از این موارد توضیح می‌دهیم.

تکنیک، اطلاعات و تجربه رمز موفقیت مشاور املاک

شاغلین حرفه املاک اگر قصد دارند در شغل خود به جایگاه مطلوبی برسند و موفق باشند، باید در وهله اول درباره شرایط بازار کار این حرفه و تکنیک‌های خاص فعالیت در این شغل تحقیقات لازم را انجام دهند تا بتوانند راهنمایی‌های مناسب و رضایت بخشی به مشتریان خود ارائه دهند. در حقیقت، داشتن دانش و اطلاعات کافی در زمینه املاک و مستغلات، یکی از عوامل مهم و موثر در داشتن بازدهی ایده آل شاغلین این حرفه خواهد بود.

برنامه ریزی ملاقات‌ها و جلسات با مشتریان و خریداران

از جمله مسئولیت‌های مهم دیگری که کارشناسان حوزه مستغلات باید به صورت مستمر انجام دهند، تعیین و برنامه ریزی جلسات و ملاقات‌های لازم با مشتریان، پاسخگویی به تماس‌های تلفنی و ایمیل‌ها، بررسی و ارزیابی فایل‌ها و در صورت نیاز به روز کردن آن‌ها، بررسی اسناد و در نهایت نوشتن قرارداد است. البته با توجه به این مساله که نگارش متن یک قرارداد یک کار تخصصی است، به طور معمول مشاوران املاک از نسخه‌های آماده قولنامه ، مبایعه نامه یا قرارداد اجاره استفاده می‌کنند.

اهمیت بازاریابی و تبلیغات برای مشاور املاک

از دیگر اقداماتی که یک کارشناس حوزه مسکن باید انجام دهد این است که کسب و کار خود را به شیوه مناسبی تبلیغ کند. از جمله روش‌های موثر برای این کار، راه اندازی یک شبکه اجتماعی برای بهتر نمایش دادن خدمات، ارتباط برقرار کردن آسان با مشتریان و فروشندگان و بهره‌گیری از سایر امکانات این شبکه‌های مجازی است. هر چقدر که کسب و کار خود را به شیوه موثرتری تبلیغ کنید، شانس مواجه شدن با مشتریان بیشتری را دارید. به همین ترتیب، درآمد شما نیز افزایش خواهد داشت. تبلیغات رکن مهم هر کسب و کار است که باید به خوبی به آن توجه داشته باشید.

از دیگر مسئولیت‌های این شغل

  1. بررسی و تحلیل بازار املاک جهت شناسایی بهترین و سودمندترین مناطق برای معامله؛
  2. شناسایی و ایجاد ارتباط با افراد مایل به سرمایه‌‎گذاری در زمینه مستغلات؛
  3. ارائه اطلاعات لازم درباره خدمات خود به مشتریان از طریق پیامک یا تماس‌های تلفنی؛
  4. ایجاد تعامل و ارتباط با کارشناسان حقوقی جهت تنظیم صحیح اسناد و مدارک.

مشاور املاک در برابر فروشندگان چه مسئولیت‌هایی دارد؟

وظایف مشاور املاک در برابر کسانی که قصد دارند مستغلات خود را بفروشند عبارت است از:

  1. بررسی و تحلیل قیمت‌های بازار مربوطه جهت ارائه یک قیمت به صرفه و رضایت بخش؛
  2. ارزیابی و انتخاب بهترین و مناسب‌ترین منطقه‌های محل مورد نظر برای سرمایه‌گذاری؛
  3. شرح دادن مزایا و فواید ملک برای افراد خریدار؛
  4. آماده‌ سازی مدارک لازم و همچنین پیش نویس قراردادها و غیره؛
  5. عکاسی از تمام جهات ملک مورد نظر.

وظایف مشاور املاک در برابر خریداران املاک

کارشناسان حوزه مستغلات در برابر خریداران ملک و املاک دارای مسئولیت‌های به خصوصی هستند که موارد زیر را شامل می‌شود:

  1. هماهنگ کردن جلسات لازم با شخص خریدار برای بازدید از ملک مورد نظر؛
  2. ملاقات و مذاکره با خریدار جهت آگاهی از دیدگاه‌های او؛
  3. بررسی مدارک و تدوین‌ پیش‌نویس‌های لازم؛
  4. مذاکره با فروشنده به نمایندگی از خریدار، جهت برطرف کردن عیوب ملک؛
  5. انجام تعمیرات مورد نیاز در صورت لزوم.

آگاهی از حقوقی که از آن برخوردار هستید، اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم پیش از قرار گرفتن در جایگاه خریدار یا مشاور املاک، حتما از حقوقی که دارید یا از وظایفی که به عهده گرفته‌اید مطلع باشید. زمانی که به عنوان خریدار، وظایف مشاور املاک را بشناسید، می‌توانید مطابق با آنچه در عرف و قانون به عهده مشاور است، از او توقع داشته باشید که خدمات مناسبی را ارائه دهد. همچنین آگاهی از حقوقی که از آن برخوردار هستید، به شما کمک می‌کند که از زایل شدن حقوق خود جلوگیری کنید.

وظایف مدیر مشاور املاک چیست؟

افرادی که به عنوان مدیر یک آژانس مسکن فعالیت می‌کنند با توجه به دانش و تجربه خود می‌توانند پیشرفت و اعتباری زیادی را برای آژانس مربوطه به همراه داشته باشند. در واقع، مدیر یک دفتر املاک، موظف است که بر کلیه امور از جمله نحوه فعالیت و کارکرد پرسنل و همچنین چگونگی برخورد مشاوران با مشتریان، مدیریت و نظارتی دقیق داشته باشد تا در نهایت، متقاضیان عملکردی مناسب و سودمند را ارائه دهند. بنابراین، سرپرستی و هدایت مدیران آژانس‌های مسکن، در میزان کارکرد و بازدهی مجموعه آن‌ها تاثیر قابل توجهی دارد که بدین منظور، جهت آشنایی بیشتر شما در زیر، شرحی کلی از وظایف مدیر مشاور املاک ارائه خواهیم کرد:

  1. کنترل ساعت ورود و خروج کارکنان؛
  2. مشخص کردن مسئولیت‌های مشاورین املاک؛
  3. تحلیل مشکلات و ارائه راه‌ حل مناسب؛
  4. برگزاری جلسات و نهایی کردن قرارداد‌ها؛
  5. نظارت و مدیریت دقیق کلیه مراحل معامله؛
  6. تامین امکانات و لوازم مورد نیاز آژانس؛
  7. نظارت بر نحوه کارکرد و برخورد مشاورین با مشتریان؛
  8. برقرار کردن ارتباط مناسب و دوستانه میان پرسنل؛
  9. نظارت کامل بر چگونگی فعالیت تمام کارکنان اعم از مشاورین، مدیران داخلی، منشی و آبدارچی؛
  10. اخراج، استخدام و مصاحبه با نیروهای مورد نیاز؛
  11. ارائه آموزش‌های لازم به کلیه پرسنل مخصوصا افراد تازه کار؛
  12. و در آخر، برگزار کردن جلسات هفتگی یا ماهانه با کارمندان، جهت ارزیابی عملکرد آن‌ها و همچنین تدوین راهکارهای مناسب برای کارایی بهتر، از جمله وظایف مدیر مشاور املاک محسوب می‌شوند.

منشی مشاور املاک چه کارهایی انجام می‌دهد؟

منشیان دفاتر مستغلات، با توجه با گستردگی فعالیت‌های این محیط کاری، مسئولیت‌های متعددی به عهده دارند که در این مقاله تنها به کلیاتی از آن‌ وظایف اشاره خواهیم کرد. بنابراین وظایف منشی مشاور املاک به صورت خلاصه عبارتند از:

  1. تنظیم و برقراری جلسات مدیر و مشتریان؛
  2. پاسخگویی به مشتریان به صورت حضوری یا تلفنی؛
  3. ارتباط مستمر با کارشناسان املاک و پیگیری مراحل مشاوره با مشتریان؛
  4. مراقبت دقیق از کلیه امکانات آژانس؛
  5. بایگانی و مرتب کردن لیست‌ها و فایل‌های مستغلات؛
  6. ثبت مستمر اطلاعات و گزارشات مربوطه؛
  7. انجام هماهنگی‌های لازم برای جلسات مدیر با سایر کارکنان؛
  8. آماده کردن شرایط تنظیم قرارداد و معاملات؛
  9. و در نهایت، گرفتن کد رهگیری از جمله مسئولیت‌هایی است که در حیطه وظایف منشی مشاور املاک قرار می‌گیرد.

نکات حقوقی این موقعیت شغلی

حوزه مسکن یکی از حوزه‌های شغلی مهم محسوب می‌شود که فعالیت در آن اگرچه به تحصیلات آکادمیک چندانی نیاز ندارد اما با این وجود، شاغلین آن باید حتما به اطلاعات و مهارت‌های مورد نیاز این حرفه تسلط کامل داشته باشند. در واقع، آگاهی کافی از اصول و همینطور چگونگی فعالیت در این حرفه باعث می‌شود که فعالین، از موقعیت مالی و اجتماعی مطلوبی برخوردار شوند. ضمن اینکه داشتن شناخت کافی در مورد مسائل حقوقی نیز این مزیت را برای شما به همراه دارد که در نتیجه خدمات بهتری را ارائه دهید.

وب سایت رکلا یک مرجع حقوقی آنلاین است که به صورت تخصصی در زمینه تنظیم قرارداد فعالیت می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به رکلا، از خدماتی نظیر خدمات مشاوره تلفنی حقوقی برخوردار شوید. البته ناگفته نماند که در پلتفرم حقوقی رکلا این امکان نیز وجود دارد که در صورت نیاز از خدمات دیگری همچون خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی نیز برخوردار شوید.

در آخر اگر درباره مطالب فوق سوالی دارید آن را در بخش نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

قرارداد استخدام مشاور املاک (استخدامی با پورسانت)

برای استخدام مشاور در آژانس املاک، از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد استخدام مشاور املاک
دانلود نمونه قرارداد استخدام مشاور املاک
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات