نمونه قرارداد استخدام مشاور املاک و نکات مهمی که در قرارداد کار در مشاور املاک وجود دارد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/05/25
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد استخدام مشاور املاک

قرارداد استخدام مشاور املاک ، یکی از انواع قرارداد کار است که محتوای اصلی آن توانایی اشتغال در کار مشاوره خرید و فروش ملک، مسکن، زمین، مغازه و… است. در گذشته تصور عموم بر این بود که مشاور املاک یک واسطه غیر مفید است و می‌توانند حضور مشاور املاک را در معاملات حذف کنند. اما به مرور، اهمیت مشاوره املاک بیشتر معلوم شد. حتی اهمیت این قشر تا جایی رسید که حالا، کارگزان و قرارداد کارگزاری ملک مطرح شده است.

مشاوران املاک می‌توانند با راهنمایی‌های به موقع، مالکان و خریداران را به راه درست هدایت کنند. علاوه بر خرید و فروش، مشاوران املاک، نیروی قوی برای تنظیم قرارداد اجاره هستند که هر ساله میان موجر و مستاجران امضا می‌شود. در گذشته، هر مشاوره املاکی به تنهایی مشغول به فعالیت بود. اما امروزه بنگاه‌های املاک به شکل گسترده‌تری فعالیت می‌کنند و مناطق بیشتری را تحت پوشش دارند. با رشد بنگاه‌های املاک، اهمیت استخدام نیروی مشاوره املاک نیز مشخص شد. بنگاه‌های املاک به دنبال مشاوران فعال و خلاق هستند که تعاملات اجتماعی قوی، آداب معاشرت خوب، فن بیان مناسب و دانش زمینه‌ای مفیدی داشته باشند. ارتباط کاری میان بنگاه املاک و مشاور املاک به وسیله نمونه فرم قرارداد استخدام مشاور املاک برقرار می‌شود.

نمونه قرارداد استخدام مشاور املاک چیست؟

نمونه قرارداد کار در مشاور املاک ، قراردادی است که میان بنگاه املاک به عنوان کارفرما و مشاور املاک، تنظیم می‌شود. متن قرارداد استخدام مشاور املاک ، براساس قانون کار تنظیم می‌شود و از قوانین کار پیروی می‌کند. براساس این قرارداد، شخص به استخدام بنگاه املاک در می‌آید و تمامی فعالیت‌هایش زیر نظر این بنگاه خواهد بود. به همان نسبت، بنگاه نیز مسئولیت نظارت و بررسی دارد. زیرا اگر خطایی از مشاوران سر بزند، بنگاه نیز به عنوان کارفرما و مسئول، باید پاسخگو باشد. البته بنگاه‌ها می‌توانند در متن قرارداد این مسئولیت را از خود ساقط کنند.

نمونه قرارداد استخدام مشاور املاک از نگاه قانون

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، نمونه قرارداد استخدام مشاور املاک براساس قانون کار تنظیم می‌شود و نوعی قرارداد کار موقت است. ماده 7 قانون کار به تعریف قرارداد کار پرداخته است:

قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن، کارگر در قبال دریافت حق السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

با توجه به این تعریف، قرارداد میان کارفرما و کارگر تنظیم می‌شود. کارفرما همان بنگاه املاک است و مشاور املاک در اصطلاح کارگر نامیده می‌شود. قانون کار در ماده‌های 2 و 3 کارگر و کارفرما را تعریف کرده ‌است:

ماده 2 قانون کار: کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.

ماده 3 قانون کار: کارفرما یک شخصی حقیقی یا حقوقی است. کارفرما کارگران و پرسنل را برای انجام کاری مشخص و با یک قرارداد استخدامی در اختیار می‌گیرد و به اندازه میزان زحمت و کارشان، به آن‌ها حقوق می‌دهد.

نحوه نوشتن و تنظیم نمونه قرارداد استخدام مشاور املاک

برای نوشتن یک نمونه قرارداد کار در مشاور املاک ، لازم است که درباره نحوه نوشتن و تنظیم قرارداد آگاهی داشته باشید. در ادامه این مطلب، نحوه نوشتن متن قرارداد کار مشاور املاک را توضیح می‌دهیم و برای آشنایی بیشتر شما یک نمونه قرارداد استخدام مشاور املاک را شرح می‌دهیم.

تعیین نوع نمونه قرارداد استخدام مشاور املاک

نمونه قرارداد استخدام مشاور املاک در انواع مختلفی مانند: قرارداد دائم، قرارداد کار موقت و قرارداد کار معین تنظیم می‌شود. ممکن است بنگاه املاک قبل از قرارداد نهایی، از قرارداد کار آزمایشی یا آموزشی نیز استفاده کند.

طرفین قرارداد

ابتدای قرارداد با معرفی طرفین شروع می‌شود. طرف اول نمونه قرارداد استخدام مشاور املاک ، بنگاه املاک است. بنگاه املاک را یک شخص حقوقی در نظر می‌گیریم. البته ممکن است صاحب امتیاز یا مالک بنگاه با نام خودش در قرارداد حاضر باشد. در این شرایط، طرف اول یا کارفرما، شخص حقیقی (فرد انسانی) خواهد. بعد از معرفی کارفرما که طرف اول قرارداد است، باید به معرفی مشاور املاک یا طرف دوم قرارداد بپردازیم. مشاور املاک یک شخص حقیقی است که تمایل دارد به عنوان مشاور به استخدام بنگاه املاک در بیاید و در آنجا مشغول به کار شود.

اشاره به حقوقی یا حقیقی بودن اشخاص حاضر در قرارداد، در نحوه معرفی آن‌ها تاثیر گذار است. با توجه به تعاریفی که پیش‌تر ارائه دادیم، اگر شخص حاضر در قرارداد شخص حقیقی باشد، برای معرفی او از اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس استفاده می‌کنیم. همچنین اگر شخص حاضر در قرارداد شخص حقوقی باشد، برای معرفی او به اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده اشاره می‌کنیم.

نکته دارای اهمیت در معرفی طرفین قرارداد استخدام مشاور املاک این است که، از آنجایی که قرارداد حاضر یک قرارداد کار است، برای معرفی کارگر یا همان مشاور املاک نیاز به اطلاعات دیگری مانند وضعیت تاهل، وضعیت نظام وظیفه، تعداد فرزندان، سطح تحصیلات و آخرین مدرک تحصیلی، نداشتن سو سابقه، کارت سلامت و عدم اعتیاد است.

نمونه قرارداد استخدام مشاور املاک

موضوع قرارداد

همانطور که از عنوان هم مشخص است، موضوع قرارداد استخدام مشاور املاک ، جذب نیرو برای بنگاه است. در این بخش از قرارداد باید به این موضوع اشاره شود که حیطه فعالیت مشاور املاک چیست و در چه زمنیه‌هایی باید فعالیت کند. بنگاه املاک باید در متن قرارداد کاری مشاور املاک به طور واضح و روشن به شرح وظایف، مسئولیت‌ها و تعهدات مشاور املاک بپردازد و شرح وظایف را به صورت مکتوب به او ارائه کند. در این بخش از نمونه قرارداد استخدام مشاور املاک مشخص می‌شود که مشاور در کدام یک از حیطه‌های خرید، فروش یا اجاره فعالیت می‌کند.

مدت قرارداد

اگر مشاور املاک به صورت دائم استخدام شود، تعهدی بلند مدت به بنگاه خواهد داشت و باید برای بنگاه کار کند. اما اگر قرارداد به صورت موقتی باشد، لازم است که تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد را در متن قرارداد استخدام مشاور املاک بنویسید. لازم به ذکر هست که در صورت ننوشتن مدت قرارداد، قرارداد کار، دائمی خواهد شد!

ساعت کاری در نمونه قرارداد استخدام مشاور املاک

اداره کار، براساس قانون کار میزان ساعت کاری در یک شبانه روز را 7 ساعت و 20 دقیقه تعیین کرده ‌است. بیشتر از این ساعت، اضافه کار محسوب می‌شود و حق الزحمه‌ای جداگانه دارد. کمتر از این ساعت کاری نیز، کار پاره وقت محسوب می‌شود و شخص در آن، از تمامی مزایا و حقوق قرارداد دائم برخوردار نیست.

حق السعی یا دستمزد در نمونه قرارداد استخدام مشاور املاک

بهانه اصلی تنظیم نمونه قرارداد استخدام مشاور املاک برای مشاور املاک کسب درآمد و حقوقی است که از این راه به دست می‌آورد. ماده 35 قانون کار در تعریف حق السعی اینگونه توضیح می‌دهد:

مزد یا حق الزحمه ، وجه نقد یا غیر نقدی یا هم نقدی و هم غیرنقدی است که در ازای انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود.

حق السعی یا دستمزد ماهانه برای شخصی که به صورت تمام وقت یعنی روزانه 7 ساعت و 20 دقیقه مشغول به کار است، مطابق نرخ پایه حقوق مصوب شورای عالی کار خواهد بود. هر ساله شورای عالی کار با توجه به نرخ تورم مبلغی را به عنوان حقوق پایه تعیین و اعلام می‌کند. تعیین میزان حقوق در قراردادهای کار باید با در نظر گرفتن این مبلغ باشد. عوامل دیگری مانند سابقه کار، میزان تحصیلات، وضعیت تاهل، حق اولاد، اضافه کاری و … باعث افزوده شدن حقوق می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی از نرخ پایه حقوق سال جاری، حتما مقاله دستمزد سال را مطالعه کنید.

حق بیمه در نمونه قرارداد استخدام مشاور املاک

ماده 148 قانون کار درباره اهمیت و لزوم بیمه برای کارگران صحبت می‌کند. براساس این ماده، کارفرما موظف است تمام نیرو‌های تحت امر خود را بیمه کند. ماده 148 قانون کار می‌گوید:

کارفرما مکلف است کارگر را نزد سازمان تامین اجتماعی و یا سایر دستگاه‌های بیمه گذار بیمه نماید.

در لزوم این ماده، تفاوتی میان قرارداد دائم یا موقت و غیره نیست.

تعهدات و وظایف مشاور املاک در نمونه قرارداد استخدام مشاور املاک

  1. مشاور املاک باید آداب و معاشرت خوبی با سایر پرسنل و مراجعه کنندگان داشته باشد.
  2. مشاور املاک باید روحیه تیمی را حفظ کند و با سایر مشاوران در جهت اهداف بنگاه همکاری کند.
  3. مشاور املاک باید با توجه به حیطه کاری خود فهرست (فایل) مناسبی داشته باشد تا به مراجعان ارائه کند.
  4. باید به طور مداوم و پیوسته املاک را مقایسه کند و بررسی دقیقی از بازار داشته باشد.
  5. مشاوران املاک باید برای بازدید و بازرسی ابعاد زمین و تاسیسات خانه و غیره به صورت حضوری مراجعه کنند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، قرارداد کار موقت را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد اینجا بزنید.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا، خدمت دیگری به عنوان مشاوره حقوقی تلفنی ارائه کرده است. برای دریافت مشاوره تلفنی، روی لینک قبل بزنید.

قرارداد استخدام مشاور املاک (استخدامی با پورسانت)

قرارداد مناسب استخدام مشاور املاک

نمونه قرارداد استخدام مشاور املاک
دانلود نمونه قرارداد استخدام مشاور املاک
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(4 نظر)
account_circle
سید رضا نقوی
thumb_up_alt
سلام و عرض ادب. وقت بخیر. ممنون از اطلاعات مفیدی که در خصوص قرارداد استخدام مشاور املاک قرار دادید. موفق باشید.
05:07
12 تیر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. ممنون از شما که وقت گذاشتید و نظرتون رو با ما در میون گذاشتید. شما هم موفق باشید.
15:11
13 تیر 1400
account_circle
محمد صوفی
thumb_up_alt
سلام نمونه فرم استخدام برای مشاور در املاک می‌خواهم.
18:06
02 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. این قرارداد را تنظیم کرده‌ایم. در بخش بانک نمونه قرارداد وب سایت رکلا، همین قرارداد را جستجو کنید تا موتور جستجوی وب سایت، جزئیات این قرارداد را در اختیار شما قرار دهد.
12:35
03 اردیبهشت 1401
account_circle
نهاوندی
thumb_up_alt
سلام صبحتون بخير ببخشید برای مشاور املاک مطالبه بيمه از مدیر املاک متصور است یا خیر؟ مشاور باید از درصد مشاوره خود برای خود بيمه خود اختیاری در نظر بگیرد؟
06:13
17 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. بر خلاف رویه موجود در بنگاه‌های املاک، مشاوران موجود در مجموعه مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی هستند و کارفرمای شما موظف به پرداخت حق بیمه شما خواهد بود.
12:20
18 اردیبهشت 1401
account_circle
حامد ابراهیمی
thumb_up_alt
اگر مدیر املاک مبادرت به نوشتن قرارداد با مشاور املاک نداشته باشد و فقط پورسانت از کار خودش را دریافت کند باز هم موظف به بیمه کردن مشاور است و عدم انعقاد قرارداد در این امر تاثیری دارد؟
21:11
23 دی 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. عدم تنظیم قرارداد در این خصوص تاثیری ندارد و ایشان در هر حال، مشمول قانون کار است.
14:13
25 دی 1402