شغل املاک نیز همانند بسیاری از مشاغل دیگر، یکی از مراکز خدمات رسانی ضروری و پر کاربرد است که افراد مشغول در آن، متناسب با دانش و اطلاعات خود از بازار مسکن و مستغلات، به متقاضیان خرید و فروش املاک کمک میکنند که انتخابهای مناسب و سودمندی داشته باشند. از این رو، هدف از تحریر مقاله حاضر این است که علاوه بر سمت شغلی مشاور املاک ، مسئولیتها و وظایف مشاوران املاک را شرح دهیم. بنابراین اگر در حوزه مسکن فعالیت میکنید یا علاقمند به فعالیت در این حوزه هستید، پیشنهاد میکنیم حتما مطالب حاضر را مورد مطالعه قرار دهید.
در اغلب موارد، فعالیت در یک آژانس املاک به واسطه امضای قرارداد استخدام مشاور املاک با کارفرما آغاز میشود. پیشنهاد میکنیم که با زدن روی لینک، درباره این قرارداد و نکات حقوقی مرتبط با آن مطالعه کنید. مطالعه این قبیل مطالب میتواند بسیار کاربردی باشد و در انتخاب موقعیت شغلی بهتر به شما کمک کند. علاوه براین، با کسب این اطلاعات، میتوانید به شیوه موفقتری برای احقاق حقوق خود اقدام کنید.
مشاور املاک به کسی گفته میشود که وظیفه دارد در حوزه خرید و فروش مستغلات به افراد خریدار یا فروشنده، مشاوره و راهنماییهای لازم را ارائه دهد. کارشناسان املاک میتوانند مستقل یا به صورت کارمند برای دفاتر و آژانسهای مسکن، فعالیت کنند. ماهیت کار مشاورین املاک به طور کلی، بررسی و ارزیابی بازار مستغلاتی نظیر زمین و خانه است تا در صورت نیاز متقاضیان خرید و فروش مستغلات، بتوانند مشاورههایی کاربردی به آنها ارائه دهند. البته در حال حاضر با توجه به رشد چشمگیر شبکههای اجتماعی، این موقعیت برای کارشناسان املاک فراهم شده است که خدمات خود را به صورت مجازی و آنلاین نیز به مشتریان عرضه کنند.
با توجه به شرایط و درخواست مشتریان و همچنین به واسطه شرایط محیط کاری هر آژانس مسکن، کارشناسان املاک مسئولیتهای متفاوتی به عهده میگیرند، با این حال، مواردی نظیر کسب اطلاعات تخصصی و یادگیری مهارتهای لازم برای این حرفه، برقراری ارتباطی سازنده با مشتریان و متقاضیان معامله املاک و همچنین انجام بازاریابی و تبلیغات را میتوان در محدوده مسئولیتهای کلی کارشناسان املاک قرار داد. حال، برای اینکه شناختی دقیقتر از این شغل داشته باشیم در ادامه، درباره هر کدام از این موارد توضیح میدهیم.
شاغلین حرفه املاک اگر قصد دارند در شغل خود به جایگاه مطلوبی برسند و موفق باشند، باید در وهله اول درباره شرایط بازار کار این حرفه و تکنیکهای خاص فعالیت در این شغل تحقیقات لازم را انجام دهند تا بتوانند راهنماییهای مناسب و رضایت بخشی به مشتریان خود ارائه دهند. در حقیقت، داشتن دانش و اطلاعات کافی در زمینه املاک و مستغلات، یکی از عوامل مهم و موثر در داشتن بازدهی ایده آل شاغلین این حرفه خواهد بود.
از جمله مسئولیتهای مهم دیگری که کارشناسان حوزه مستغلات باید به صورت مستمر انجام دهند، تعیین و برنامه ریزی جلسات و ملاقاتهای لازم با مشتریان، پاسخگویی به تماسهای تلفنی و ایمیلها، بررسی و ارزیابی فایلها و در صورت نیاز به روز کردن آنها، بررسی اسناد و در نهایت نوشتن قرارداد است. البته با توجه به این مساله که نگارش متن یک قرارداد یک کار تخصصی است، به طور معمول مشاوران املاک از نسخههای آماده قولنامه ، مبایعه نامه یا قرارداد اجاره استفاده میکنند.
از دیگر اقداماتی که یک کارشناس حوزه مسکن باید انجام دهد این است که کسب و کار خود را به شیوه مناسبی تبلیغ کند. از جمله روشهای موثر برای این کار، راه اندازی یک شبکه اجتماعی برای بهتر نمایش دادن خدمات، ارتباط برقرار کردن آسان با مشتریان و فروشندگان و بهرهگیری از سایر امکانات این شبکههای مجازی است. هر چقدر که کسب و کار خود را به شیوه موثرتری تبلیغ کنید، شانس مواجه شدن با مشتریان بیشتری را دارید. به همین ترتیب، درآمد شما نیز افزایش خواهد داشت. تبلیغات رکن مهم هر کسب و کار است که باید به خوبی به آن توجه داشته باشید.
وظایف مشاور املاک در برابر کسانی که قصد دارند مستغلات خود را بفروشند عبارت است از:
کارشناسان حوزه مستغلات در برابر خریداران ملک و املاک دارای مسئولیتهای به خصوصی هستند که موارد زیر را شامل میشود:
آگاهی از حقوقی که از آن برخوردار هستید، اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل است که پیشنهاد میکنیم پیش از قرار گرفتن در جایگاه خریدار یا مشاور املاک، حتما از حقوقی که دارید یا از وظایفی که به عهده گرفتهاید مطلع باشید. زمانی که به عنوان خریدار، وظایف مشاور املاک را بشناسید، میتوانید مطابق با آنچه در عرف و قانون به عهده مشاور است، از او توقع داشته باشید که خدمات مناسبی را ارائه دهد. همچنین آگاهی از حقوقی که از آن برخوردار هستید، به شما کمک میکند که از زایل شدن حقوق خود جلوگیری کنید.
افرادی که به عنوان مدیر یک آژانس مسکن فعالیت میکنند با توجه به دانش و تجربه خود میتوانند پیشرفت و اعتباری زیادی را برای آژانس مربوطه به همراه داشته باشند. در واقع، مدیر یک دفتر املاک، موظف است که بر کلیه امور از جمله نحوه فعالیت و کارکرد پرسنل و همچنین چگونگی برخورد مشاوران با مشتریان، مدیریت و نظارتی دقیق داشته باشد تا در نهایت، متقاضیان عملکردی مناسب و سودمند را ارائه دهند. بنابراین، سرپرستی و هدایت مدیران آژانسهای مسکن، در میزان کارکرد و بازدهی مجموعه آنها تاثیر قابل توجهی دارد که بدین منظور، جهت آشنایی بیشتر شما در زیر، شرحی کلی از وظایف مدیر مشاور املاک ارائه خواهیم کرد:
منشیان دفاتر مستغلات، با توجه با گستردگی فعالیتهای این محیط کاری، مسئولیتهای متعددی به عهده دارند که در این مقاله تنها به کلیاتی از آن وظایف اشاره خواهیم کرد. بنابراین وظایف منشی مشاور املاک به صورت خلاصه عبارتند از:
حوزه مسکن یکی از حوزههای شغلی مهم محسوب میشود که فعالیت در آن اگرچه به تحصیلات آکادمیک چندانی نیاز ندارد اما با این وجود، شاغلین آن باید حتما به اطلاعات و مهارتهای مورد نیاز این حرفه تسلط کامل داشته باشند. در واقع، آگاهی کافی از اصول و همینطور چگونگی فعالیت در این حرفه باعث میشود که فعالین، از موقعیت مالی و اجتماعی مطلوبی برخوردار شوند. ضمن اینکه داشتن شناخت کافی در مورد مسائل حقوقی نیز این مزیت را برای شما به همراه دارد که در نتیجه خدمات بهتری را ارائه دهید.
وب سایت رکلا یک مرجع حقوقی آنلاین است که به صورت تخصصی در زمینه تنظیم قرارداد فعالیت میکند. شما میتوانید با مراجعه به رکلا، از خدماتی نظیر خدمات مشاوره تلفنی حقوقی برخوردار شوید. البته ناگفته نماند که در پلتفرم حقوقی رکلا این امکان نیز وجود دارد که در صورت نیاز از خدمات دیگری همچون خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی نیز برخوردار شوید.
در آخر اگر درباره مطالب فوق سوالی دارید آن را در بخش نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.
قرارداد استخدام مشاور املاک (استخدامی با پورسانت)
برای استخدام مشاور در آژانس املاک، از این قرارداد استفاده کنید.