وکیل قرارداد ملک ؛ تنظیم قرارداد خود را با اطمینان خاطر به متخصص بسپارید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/08
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
وکیل قرارداد ملک

وکیل قرارداد ملک یکی از انواع وکیل قرارداد و شخص متخصصی است که در حیطه معاملات ملکی و دیگر مسائل پیرامون این معاملات فعالیت می‌کند. هر قرارداد که در ارتباط با یک ملک تنظیم شود، چه در حیطه خرید و فروش و چه در حیطه انواع قرارداد اجاره ، در واقع سند مکتوبی از معاملات و توافقات میان طرفین آن قرارداد است. این نوع قرارداد معمولا در ارتباط با املاک تجاری و غیر تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. معاملات ملکی به اندازه‌ای متداول و پر کاربرد هستند که تقریبا کسی را پیدا نمی‌کنید که شاهد این معاملات نباشد.

تهیه ملک از نیازهای ضروری افراد جامعه محسوب می‌شود و یکی از دغدغه‌های مهم دولت و مردم هر کشور است. قیمت ملک با توجه به نرخ تورم و شرایط اقتصادی تغییر می‌کند و امروزه، خرید و فروش ملک در کشور ما به روشی برای کسب درآمد تبدیل شده است. علاوه بر این، در این سال‌ها بیشتر از گذشته، متغیر بودن قیمت ملک باعث شد که تعداد زیادی از اشخاص تمایل داشته باشند از ملک خود به عنوان روشی برای سرمایه گذاری استفاده کنند. به این صورت که با توجه به نوسانات بازار ملک و انجام معاملات هدفمند، سرمایه خود را افزایش دهند.

با این تفاسیر، حتما شما هم به این مسئله پی برده‌اید که معاملات ملک، حساسیت بالایی دارند. برای تنظیم یک قرارداد معتبر و انجام یک معامله بدون مشکل، لازم است که به بسیاری از جنبه‌های قانونی توجه شود. وکیل قراردادهای ملکی ، شخصی است که می‌توانید به او اعتماد کنید و پیگیری مسائل قانونی قرارداد و معامله ملکی خود را به او بسپارید.

وکیل قرارداد ملک چه شخصی است؟

این را به خاطر داشته باشید که وکیل قراردادهای ملکی می‌تواند هر شخصی باشد! به طور کلی به دو صورت می‌توانید وکالت معاملات ملکی خود را به شخص دیگری بسپارید. در ادامه این دو مورد را شرح می‌دهیم.

  1. وکالت ملکی به وکیل دادگستری: وکیل در کشور ما شخصی است که در رشته حقوق تحصیل کرده است و بعد از موفقیت در آزمون وکالت، به عنوان وکیل پایه یک دادگستری فعالیت خود را آغاز می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به دفتر کار وکیل، در یک جلسه تعیین شده با او گفت و گو کنید و درباره نحوه صحیح انجام معاملات ملکی از او اطلاعات بگیرید. علاوه بر این وکیل می‌تواند جزئیات ملک را برای شما بررسی کند، قرارداد مناسب معامله شما را تنظیم کند یا اگر با طرف دیگر قرارداد دچار مشکل و اختلاف شدید، در دادگاه حضور پیدا کند و از حق شما دفاع کند.
  2. وکالت ملکی به شخص مورد اعتماد: علاوه بر وکلای دادگستری، شما می‌توانید با تنظیم قرارداد وکالت، شخص مورد اعتماد خود را به عنوان وکیل انتخاب کنید. شخص مورد اعتماد شما می‌تواند از آشنایان یا بستگان شما باشد، یا اینکه فرد متخصصی است که در حیطه انجام معاملات ملکی و خرید و فروش، مهارت دارد. برای مثال بسیاری از افراد، مسئولیت پیگیری خرید و فروش ملک خود را به فرزندان خود می‌سپارند و برای این منظور، به فرزند خود وکالت می‌دهند. نکته مورد توجه و مهم در خصوص واگذاری وکالت کاری این است که این نوع وکالت فقط برای پیگیری و انجام امور کاری مناسب است. به عبارت دیگر شخصی که به عنوان وکیل انتخاب کرده‌اید، نمی‌تواند برای دفاع از شما در دادگاه حاضر شود یا اینکه ممکن است توانایی و دانش تنظیم قرارداد را نداشته باشد.

اهمیت تنظیم قرارداد توسط وکیل قرارداد ملک !

یکی از خدماتی که وکیل قرارداد ملک ارائه می‌دهد، تنظیم قرارداد معاملات شما است. همانطور که می‌دانید، عمده‌ترین قراردادها با موضوع ملک، در حوزه قرارداد بیع «خرید و فروش» و عقد اجاره قرار می‌گیرد. علاوه براین، قرارداد کارگزاری ملک یا قرارداد جعاله ملک نیز از انواع قراردادهایی هستند که با موضوع ملک انجام می‌شوند. وکیل قرارداد ملک با مهارت و دانشی که در تنظیم قرارداد دارد، می‌تواند بهترین قرارداد را برای شما تنظیم کند. علاوه براین، این امکان وجود دارد که با توجه به شرایط شما شروط و بخش‌های خاصی را نیز به قرارداد اضافه کند. تنظیم قرارداد از مسائل مهمی است که نیازمند مهارت و دانش خاصی است. بهتر است قرارداد معاملات ملکی شما توسط یک وکیل مجرب تنظیم شود. وکیلی که به خوبی به قوانین و حقوق متقابل طرفین آگاهی دارد و می‌تواند به درستی در متن قرارداد ، به این موارد اشاره کند.

وکالت در شکایات و اختلافات!

منظور از شکایات ملکی، اقداماتی است که با موضوع ملک، در دادگاه‌ها یا شوراهای حل اختلاف، پیگیری می‌شود. طرفین این شکایت اشخاصی هستند که به نوعی در رابطه با یک ملک با یکدیگر دچار اختلاف شده‌اند. هر کدام از طرفین می‌توانند با یک وکیل قرارداد ملک ، در ارتباط باشند و با او مشورت کنند. یا اینکه از او بخواهند که وکالت این دعوی را به عهده بگیرد. وکیل از جانب موکل خود در دادگاه حاضر می‌شود و از حق او دفاع می‌کند. عمده‌ترین شکایات ملکی در خصوص قراردادهای اجاره، خرید و فروش و ملک مشاعی است که طرفین تمایل به افراز و تفکیک آن دارند. وکیل قرارداد ملک با دانشی که در خصوص قوانین و مفاد قانونی دارد و به عنوان وکیل پایه یک دادگستری، مسئولیت پیگیری پرونده موکل خود را می‌پذیرد.

وکیل ملک مشاعی!

یکی از متداول‌ترین دعوا‌های ملکی، شکایات مربوط به ملک مشاع یا مالکیت مشاع است. به دلیل وجود حقوق مشترک و محدودیت‌هایی که این نوع از مالکیت ایجاد می‌کند، احتمال بروز اختلافات و مشکلات بسیار زیاد است. پیگیری شکایات مربوط به این نوع مالکیت، فرآیندی طولانی دارد و نیازمند شخصی است که دانش خوبی در حیطه قوانین داشته باشد. وکیل قرارداد ملک با پذیرش این پرونده، تلاش می‌کند که در دادگاه به نفع موکل خود، رای بگیرد.

گاهی شرایط به گونه‌ای است که تنها راه پایان دادن به اختلافات، تفکیک ملک مشاع یا حتی افراز آن است. وکیل قرارداد ملک این درخواست مالکان را از طریق دادگاه پیگیری می‌کند و به صورت قانونی، فرآیند جداسازی سهم هر مالک را مدیریت می‌کند.

اهمیت گفت و گو با وکیل قرارداد ملک !

گاهی در میان مردم، مباحثی در خصوص لزوم استفاده از وکیل، مطرح می‌شود. در این قبیل موارد، اشخاص به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. اشخاصی که موافق هستند؛
  2. اشخاصی که موافق نیستند.

یکی از دلایلی که ممکن است توسط افرادی که موافق گرفتن وکیل نیستند، مطرح شود، هزینه بالای وکالت است. این اشخاص معتقد هستند که خودشان می‌توانند با طرف مقابل توافق کنند و در نتیجه نیازی به وکیل و پرداخت هزینه وکالت نیست.

اما گروه دوم که استفاده از خدمات ارائه شده توسط وکیل قرارداد ملک را تایید می‌کنند، معتقد هستند که هر معامله‌ای باید به صورت قانونی انجام شود. برای آنکه بتوانیم از سرمایه مالی خود محافظت کنیم و قرارداد و معامله‌ای بدون ایراد و دردسر داشته باشیم، لازم است با یک وکیل قرارداد ملک گفت و گو کنیم و از او کمک بخواهیم.

درخواست راهنمایی از وکیل متخصص

شما می‌توانید مشاوره حقوقی تلفنی را با ما تجربه کنید. روی لینک قبل بزنید و درخواست خود را ثبت کنید. ما در اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم و یک راهنمایی کامل و متفاوت را تجربه خواهید کرد. علاوه براین، با ثبت درخواست در بخش تنظیم قرارداد اختصاصی ، برای نگارش محتوای قراردادی که در نظر دارید، در خدمت شما هستیم. دپارتمان حقوقی رکلا، در سریع‌ترین زمان، درخواست تنظیم قرارداد شما را بررسی و پیگیری خواهد کرد.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات