قرارداد اجاره مرغداری چه نکات و بندهایی دارد؟ + نمونه قرارداد مرغداری

-
بروزرسانی:1402/11/14
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره مرغداری

نمونه قرارداد اجاره مرغداری مانند قرارداد اجاره دامداری ، یک نوع مهم از قرارداد اجاره و مصداق ماده 466 قانون مدنی ایران است.

ممکن است مالک یک مرغداری باشید و برای به دست آوردن درآمد بیشتر، آن ملک را اجاره دهید. از طرف دیگر، ممکن است به منظور توسعه کسب و کار خود ملکی که مناسب مرغداری است اجاره کنید. در هر دو صورت، امضای نمونه قرارداد برای شما لازم است.

هر قرارداد در دنیای حقوق و در عرصه‌های مختلف همچون خرید و فروش، مشارکت یا اجاره ، ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. برای مثال، ممکن است هر یک از طرفین، به تعهدات خود توجه نکنند و مستاجر، اجاره بها را در زمان تعیین شده پرداخت نکند. یا به عنوان مثال، صاحب ملک به امتیازاتی که طبق قرارداد اجاره به مستاجر تعلق دارد، توجه نکند یا به دلایل مختلف، اختلاف به وجود آید به طوری که مراجعه به دادگاه ضروری شود.

بنابراین نوشتن یک قرارداد اجاره به صورت کتبی، که از تمامی امتیازات خاص مربوط به مالک و مستاجر برخوردار باشد، برای شما یک اقدام ضروری است. از طرف دیگر، یک قرارداد خوب باعث می‌شود تا رسیدگی به شکایات و اختلافات از سوی دادگاه آسان‌تر و سریع‌تر انجام شود.

پیش از مطالعه ادامه این مقاله، توصیه می‌کنیم حتما ویدئوی زیر را ببینید. ما در این ویدئو، در خصوص نکات مهم قرارداد اجاره مرغداری صحبت کرده‌ایم تا با اطلاع کامل از بندهای مهم این قرارداد، نسبت به امضای آن اقدام کنید.

اجاره دادن مرغداری

قرارداد اجاره مرغداری با سایر قرارداد‌های اجاره موضوع ماده 466 قانون مدنی فرقی ندارد.مقررات مربوط به تخلیه ملک، مالیاتی که از سوی دولت به ملک اختصاص داده می‌شود و همچنین، سایر قوانین مربوط به اجاره نامه محل کسب و کار، باید در مورد این قرارداد نیز رعایت شود.

 

قوانین مربوط به قرارداد اجاره مرغداری

پیش از نوشتن هر نوع قرارداد مانند عقد اجاره ، باید از قوانینی که به موضوع آن قرارداد مربوط می‌شوند، اطلاع داشته باشید.
در مورد نمونه قرارداد اجاره سالن مرغداری نیز، مهمترین قوانین، قانون مدنی و قوانین روابط موجر و مستاجر است.
طبق مفاد این قوانین، هر یک از طرفین قرارداد اجاره ، دارای حقوق و تکالیفی هستند که در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره کوتاهی می‌کنیم.

تخلیه ید مرغداری

مطابق آیین دادرسی مدنی، تخلیه ید هنگامی است که شخص ادعا می‌کند ادامه تسلط خوانده بر ملک بر خلاف قرارداد یا قانون است و باید ملک را تخلیه کند. بنابراین، ممکن است میان طرفین قرارداد از این جهت، اختلاف به وجود بیاید. برای مثال، مستاجر بیشتر از آنچه در قرارداد تعیین شده است، در ملک بماند و  موجر به عنوان طرف دیگر این قرارداد ادعا کند که این کار، خلاف توافقات مندرج در قرارداد است. در این صورت، چگونگی تخلیه مستاجر، در قانون روابط موجر و مستاجر و مقررات مربوط به اجاره سالن مرغداری ذکر شده است.

نحوه نوشتن نمونه قرارداد اجاره مرغداری

اولین اقدامی که باید به آن توجه لازم داشته باشید، مکتوب بودن نمونه قرارداد اجاره مرغداری گوشتی است. هرگز به صورت شفاهی توافق نکنید.

همچنین در قرارداد اجاره سالن مرغداری باید تمامی شرایط و تعهدات مربوط به هر یک از طرفین قرارداد ذکر شود. پس از آنکه شرایط و تعهدات در قرارداد اجاره مرغداری نوشته شد، دو شاهد باید این قرارداد را امضاء کنند. همچنین بهتر است این دو شاهد در مورد مشخصات طرفین قرارداد و تعهدات آنان، اجاره بها و سایر شرایط هر یک از طرفین، توضیحات اجمالی در صفحه آخر قرارداد بدهند و آن را امضاء کنند.

در اینجا به فرآیند تنظیم نمونه قرارداد اجاره سالن مرغداری می‌پردازیم:

طرفین نمونه قرارداد اجاره مرغداری

طرفین قرارداد‌های مربوط به اجاره، موجر و مستاجر نامیده می‌شوند.

هر دو طرف قرارداد باید در هنگام تنظیم آن حضور داشته باشند یا وکیل آن‌ها به نمایندگی از ایشان، در جلسه حضور داشته باشد. همانطور که اشاره شد، نمونه قرارداد مرغداری ، باید به صورت مکتوب تنظیم شود و البته طرفین قرارداد باید تمام صفحات آن را امضاء کنند.

از طرفی، مطابق ماده 211 قانون مدنی، هر یک از طرفین معامله باید عاقل، بالغ و رشید باشند.

قانون فوق، در ماده 212، معاملات انجام شده میان افرادی که از ویژگی‌های بالا برخوردار نیستند را باطل می‌داند.

البته قانون مدنی برای مالکینی که از ویژگی‌های بالا برخوردار نیستند هم راه‌ حل ارائه کرده است.

در صورتی که مالکی از ویژگی‌های عقل، بلوغ و رشید بودن (رسیدن به سن 18 سال تمام) برخوردار نباشد، ولی یا قیم او، می‌تواند قرارداد اجاره را امضاء کند.

موضوع قرارداد مرغداری

در هر قراردادی، تعیین موضوع مربوط به آن، از اهمیت بسیاری برخوردار است. لازم است مشخصات و جزئیات دقیق مرغداری در این قسمت نوشته شود. به عبارت دیگر، در این بخش به ماهیت آنچه موضوع قرارداد اجاره است اشاره می‌شود (بر اساس ماده 467 قانون مدنی) باید کمیت و کیفیت مرغداری مشخص شود و ابهامی در بیان جزئیات آن باقی نماند.

اجاره‌ بها

تعیین میزان اجاره بها در نمونه قرارداد اجاره مرغداری براساس توافق است. معمولا اجاره بها با توجه به در‌آمد معمول ناشی از ملک مورد اجاره، تعیین می‌شود. اما طرفین می‌توانند در مورد مبلغ بیشتر یا کمتر نیز، توافق کنند. همچنین در تعیین میزان اجاره بها به امکانات ملک مورد اجاره مانند برخورداری از آب، برق، تلفن، چاه، گاز و… نیز توجه می‌شود.

شرایط و تعهدات طرفین در نمونه قرارداد اجاره سالن مرغداری

هر یک از طرفین قرارداد اجاره مرغداری گوشتی ، حقوق و تعهداتی دارند.
به عبارت دیگر هر کدام از طرفین انتظاراتی دارند که باید مورد توجه قرارگیرد و برای انجام شدن هر چه بهتر آن‌ها، ضمانت اجرای مناسبی نیز در نظر گرفته شود.

تمامی نکات زیر باید در متن قرارداد اجاره سالن مرغداری به صورت کتبی ذکر شود:

  1. مسئول پرداخت هزینه‌های جزئی و مصرفی مرغداری مانند آب، برق و گاز کیست.
  2. هزینه تعمیرات کلی به‌ عهده چه کسی است.
  3. آیا مستاجر حق دارد ملک را در طول مدت قرارداد به شخص دیگری اجاره دهد.
  4. مسئول پرداخت مالیات‌ها و عوارض به عهده موجر یا مستاجر است.
  5. و غیره.

در قرارداد اجاره مرغداری که همراه با قرض الحسنه (ودیعه / رهن) است باید حتما نحوه بازپرداخت مبلغ قرض الحسنه را مشخص کنید. برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر، بخشی از قرارداد اجاره مرغداری با پول پیش است که توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده و در بخش نمونه قراردادهای سایت قرار گرفته است:

نمونه قرارداد اجاره مرغداری

مرجع حل اختلاف نمونه قرارداد مرغداری

در صورتی که هر یک از طرفین به تعهدات، شرایط یا هریک از مفاد مندرج در قرارداد مرغداری عمل نکند، طرف دیگر می‌تواند دادخواست تنظیم کنید و به دادگاه یا شورای حل اختلاف تقدیم کند. ضمن آنکه طرفین می‌توانند مرجع حل اختلاف قرارداد خود را «داوری» قرار دهند. در این صورت، برای حل اختلاف موجود میان طرفین، باید به داور مذکور در متن قرارداد مراجعه شود.

تعداد نسخه‌های قرارداد

از قرارداد اجاره باید دو نسخه تهیه شود ، یک نسخه به موجر تعلق دارد و نسخه دیگر نیز باید به مستاجر داده شود. همچنین لازم است، دو شاهد قرارداد اجاره را امضاء کنند. این یک شرط ضروری است.

نمونه این قرارداد کاربردی!

تیم حقوقی رکلا، قرارداد اجاره دامداری را در دو قالب (با پیش پرداخت و بدون پیش پرداخت) تنظیم کرده است. روی قرارداد مورد نظر و مناسب خودتان بزنید و وارد توضیحات آن شوید.

شما می‌توانید، تنظیم قرارداد خود را به عهده تیم حقوقی رکلا بگذارید. از طرف دیگر، در رکلا امکان دریافت خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز فراهم است. به منظور دسترسی به هر کدام از این خدمات، روی لینک‌های مشخص شده بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد اجاره بدون ودیعه

از این قرارداد کامل با زدن بر روی تصویر زیر استفاده کنید.

نمونه اجاره نامه مرغداری
دریافت قرارداد

قرارداد اجاره به همراه ودیعه (قرض الحسنه - رهن)

این قرارداد کامل از طریق تصویر زیر در دسترس شما است. روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد اجاره مرغداری
دریافت قرارداد
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات