نمونه قرارداد اجاره دامداری و تمام نکاتی که باید در مورد محتوای متن قرارداد اجاره دامداری بدانید!

-
بروزرسانی:1401/09/16
زمان مطالعه: 16 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره دامداری

قرارداد اجاره دامداری ، یکی از نمونه قراردادهایی است که امروزه بسیار پرکاربرد می‌باشد. در گذشته با شنیدن واژه اجاره ذهن اکثر افراد به سمت قرارداد اجاره خانه یا قرارداد اجاره مغازه متبادر می‌شد در صورتی که در دنیای متنوع امروز، دایره شمول این مفاهیم گسترده شده است و اماکنی مانند دامداری، مرغداری، پرورش ماهی و غیره هم، به راحتی اجاره داده می‌شوند.

افراد بسیاری هستند که در این راستا سرمایه‌ گذاری می‌کنند، مثلاً دامداری راه می‌اندازند، اما با توجه به غیر منتظره بودن زندگی و برخی از اتفاقات دیگر، قادر به اداره آن فعالیت نیستند. در اینجا برای جلوگیری از متضرر شدن، بهترین گزینه اجاره دادن آن مکان است تا هم آن ملک حفظ شود و هم اگر بعد از یک مدتی خواستند دوباره این کار را از سر بگیرند، برگشت به آن کار امکان‌پذیر باشد. از طرف دیگر خیلی از افراد هستند که در این زمینه، یعنی دامداری، تخصص زیادی دارند اما هزینه احداث دامداری را ندارند و می‌توانند با اجاره کردن این مکان، مهارت خودشان را به اجرا بگذارند و سرمایه کسب کنند.

نحوه نوشتن قرارداد اجاره دامداری

حال می‌خواهیم ببینیم برای انعقاد نمونه قرارداد اجاره دامداری چه نکاتی را چه به عنوان موجر و چه به عنوان مستأجر، باید در نظر داشته باشیم و این‌که انعقاد متن قرارداد اجاره دامداری به چه صورت است. زیرا تنظیم درست و دقیق متن اجاره نامه دامداری نیاز به آگاهی دارد زیرا در صورت عدم آگاهی و امضای قرارداد، آثار حقوقی ناخواسته‌ای را بر خود تحمیل می‌کنیم و دیگر ادعای عدم آگاهی از مفاد قرارداد پذیرفته نیست. بنابراین آگاهی از جزئیات متن قرارداد اجاره دامداری از ضروریات است.

عنوان قرارداد

نمونه قرارداد اجاره دامداری بر طبق ماده 466 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران تنظیم می‌شود و همان قرارداد اجاره تلقی می‌شود. بنابراین همان شرایط و آثاری را دارد که سایر قراردادهای اجاره دارند؛ از قبیل قرارداد اجاره خانه، قرارداد اجاره مغازه و… اما با توجه به شرایط و توافق طرفین، در جزئیات، با هم متفاوت هستند.

طرفین نمونه قرارداد اجاره دامداری

ماده 466 قانون مدنی جمهوری اسلامی که عقد اجاره را تعریف می‌کند بیان می‌دارد که به واسطه این عقد، مستأجر مالک منافع عین مستأجره (دامداری) می‌شود. بنابراین در این‌جا موجر، یعنی کسی که ملک را اجاره می‌دهد، باید یا مالک واقعی آن ملک باشد یا متصرف قانونی یا قراردادی آن ملک باشد؛ یعنی یا از طرف کسی وکیل شده باشد که آن ملک را اجاره دهد یا قَیِّم یک فردی باشد و مسئولیت اداره اموال آن فرد را بر عهده داشته باشد که در این‌جا باید مدارکی که نشان دهنده وکیل بودن یا قیم بودن آن فرد می‌باشد را ارائه دهد و احراز سمت صورت بگیرد.

یک زمانی پیش می‌آید که موجر نه مالک واقعی است و نه از طرف کسی نماینده است بلکه خودش در اصل مستأجر است! چطور ممکن است شخصی که در متن اجاره نامه دامداری ، به عنوان موجر معرفی شده است خودش مستأجر باشد؟

لازم است بیان کنم که، بله. امکان‌پذیر است! نه تنها در فرم اجاره نامه دامداری ، بلکه دراکثر فرم‌های اجاره نامه تنظیمی از طرف بنگاه قید شده است که مستأجر می‌تواند مورد اجاره را به شخص دیگر اجاره دهد. چون درست است که مستاجر مالک ملک نیست اما مالک منافع ملک است و این حق را دارد. پس در اینجا، یعنی نمونه قرارداد اجاره نامه دامداری ، هم قابل پذیرش است که موجر خود در ابتدا مستأجر باشد و فقط کافی است سند عقد اجاره قبلی، یعنی اجاره مربوط به خودش را که اثبات کننده این امر است ارائه دهد. منتها اگر موجر (مالک دامداری) تمایل نداشته باشد که مستأجر، ملک را به شخص دیگری اجاره دهد می‌تواند آن را در نمونه فرم اجاره نامه دامداری قید کند و مستأجر را از این کار منع نماید.

در بخش مشخصات طرفین نمونه اجاره نامه دامداری چه بنویسم؟

اگر یکی از طرفین قرارداد یا هر دو طرف، شخص حقیقی هستند، اطلاعات مورد نیاز، نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، محل صدور، شماره ملی، نشانی و شماره تماس ایشان می‌باشد.

اما اگر حداقل یکی از طرفین، شخص حقوقی است، لازم است این اطلاعات در قرارداد نوشته شود: نام شرکت، شماره ثبت شرکت، کد اقتصادی، نشانی، تلفن، نام و نام خانوادگی نماینده و سمت ایشان.

نمونه قرارداد اجاره دامداری

اهلیت طرفین نمونه اجاره نامه دامداری یعنی چی؟

یک مسئله‌ای که در این قرارداد بسیار مهم است، اهلیت طرفین است. یعنی موجر و مستأجر باید برای تنظیم نمونه فرم اجاره نامه دامداری و در نهایت تنظیم عقد اجاره، اهلیت داشته باشند. منظور از اهلیت این است که عاقل و بالغ و رشید باشند. یعنی هم به بلوغ و هم به سن قانونی (18 سال) رسیده باشند. البته اگر مالک کم سن باشد و به سن قانونی نرسیده باشد می‌تواند از طریق قیم خود اقدام به اجاره دادن ملک بنماید. عاقل باشد یعنی این‌ کسی که در نمونه اجاره نامه دامداری به عنوان موجر یا مستأجر شناخته شده است، دیوانه و مجنون نباشد.

یک نکته مهم دیگر که در متن قرارداد اجاره دامداری و در قسمت مربوط به اهلیت باید مورد توجه قرار بگیرد اینست که طرفین قرارداد نباید جزء آن دسته از افرادی باشند که از تصرف در اموال و حقوق مالی خود منع شده‌اند. به عنوان مثال در بسیاری از مواقع پیش می‌آید که طرف ورشکسته شده است و در این‌جا ممکن است مثلاً موجر نتوانسته باشد از عهده اداره دامداری بربیاید و ورشکسته شده باشد یا حتی همان مستأجر، شاید یک فرد ورشکسته باشد. بعد از ورشکستگی، اداره اموالش شخص ورشکسته با مدیر تصفیه است و به هیچ عنوان نمی‌تواند بعد از صدور حکم توقف و به اصطلاح ورشکستگی، مالی را اجاره دهد یا مالی را اجاره کند. بنابراین به این نکته در تنظیم متن اجاره نامه دامداری توجه داشته باشید.

اقامتگاه طرفین قرارداد اجاره دامداری

این‌که در نمونه قرارداد اجاره دامداری باید در قسمت مشخصات طرفین حتماً اقامتگاه قراردادی موجر و مستأجر قید شود هیچ بحثی نیست اما مسأله‌ای که این‌‌جا اهمیت زیادی دارد این است که اقامتگاه یا همان نشانی طرفین باید به طور صحیح و دقیق در نمونه فرم اجاره نامه دامداری نوشته شود. این تأکید برای آن است که اگر زمانی بین طرفین اختلاف به‌ وجود آید احضاریه و اوراق قضایی به نشانی مذکور در قرارداد فرستاده می­شود و اگر آدرس به درستی قید نشود و اوراق به دست شما نرسیده باشد و از جریان دادرسی غافل بمانید، ممکن است برای شما آثار حقوقی منفی در پی داشته باشد و حق شما تضییع گردد.

موضوع نمونه قرارداد اجاره دامداری

موضوع قرارداد که در فرم اجاره نامه دامداری نوشته می‌شود، همان ملک مورد اجاره (دامداری) است که باید به صورت دقیق و با جزئیات، مشخصات آن ذکر شود. به عنوان مثال؛ تملیک منافع 6 دانگ دامداری واقع در شهر….خیابان…..کوچه…..شماره…… و همچنین با ذکر مشخصات ثبتی صورت می‌گیرد. البته این مشخصات در سند مالکیت ذکر شده است.

متن قرارداد اجاره دامداری

بنابراین هر چقدر در متن اجاره نامه دامداری مشخصات ملک مورد اجاره دقیق‌تر ذکر شود و همچنین تجهیزات و امکانات آن هم مشخص شود، از بروز اختلافات جلوگیری می‌شود. منظور از تجهیزات و امکانات مواردی مانند: آب، گاز، تلفن، برق و انباری… می‌باشد و هر چیزی دیگری که از امکانات آن دامداری به حساب آید. اگر مستأجر امکانات خاصی را مد نظر داشته باشد در صورت توافق با موجر می‌تواند آن را بخواهد و به عبارتی طلب کند. البته این خواسته در قسمت شروط و تعهدات طرفین آورده می‌شود.

همچنین اگر اجاره برای مقصود خاصی باشد باید حتماً در نمونه قرارداد اجاره دامداری قید شود. مثلاً آورده شود که صرفاً این محل به دامداری اختصاص داده شود و مستأجر می‌تواند فقط به نگهداری و پرورش دام یا همان دامداری بپردازد و از فعالیتی غیر از آن منع می‌شود. چون در برخی مواقع دیده می­شود برخی از افراد تحت عنوان خاصی و برای کار خاصی آن مکان را اجاره کرده‌اند اما بعد از مدتی آن مکان را به کار دیگری اختصاص دادند. بنابراین ذکر این نکته هم در فرم اجاره نامه دامداری اهمیت اساسی دارد تا بتوانند جلوی سوءاستفاده برخی از اشخاص را بگیرند و در صورت تخلف بتوانند قرارداد را فسخ نمایند که البته این بند هم می‌تواند در قسمت شروط و تعهدات درج شود..

مدت نمونه قرارداد اجاره دامداری

اغلب قرارداد‌های اجاره یکساله است اما اگر قرارداد اجاره برای مدت کمتر یا بیشتر از یکسال باشد باز هم منعی ندارد. معمولاً در نمونه قرارداد اجاره دامداری مدت اجاره بیشتر از یکسال نوشته می‌شود. مثلاً برای 3 سال یا حتی 5 سال. زیرا برای کسب سود در این فعالیت باید حتما یک مدت زمان مستمری را به این کار اختصاص داد تا بتوان از آن نتیجه گرفت.

لازم به ذکر است که به محض اتمام مدت قید شده در قرارداد، اجاره پایان می‌یابد. بر همین اساس بهتر است مستأجر قبل از اتمام قرارداد، یا با موجر توافق نماید که قرارداد را تمدید نماید و در صورت توافق، این را در نمونه اجاره نامه دستی دامداری قید کنند. یا یکدیگر را به وسیله ارسال اظهارنامه مطلع نمایند که می‌خواهند قرارداد را تمدید کنند یا مستاجر می‌خواهد تخلیه کند تا از مشکلات بعدی در امان بماند.

طرفین قرارداد هم می‌توانند به بنگاه مراجعه نمایند و نمونه اجاره نامه دستی دامداری را تمدید نمایند و هم خودشان می‌توانند نمونه قرارداد اجاره دامداری را پشت نویسی کنند. در مورد اینکه آیا برای تمدید قرارداد اجاره از طریق بنگاه باید قرارداد جدید تنظیم کرد یا لازم نیست؟ باید بیان شود که اگر به همان بنگاهی که نمونه اجاره نامه دستی دامداری را تنظیم کرده باشد مراجعه کنید دیگر نیاز نیست قرارداد جدید تنظیم نمائید بلکه یک متمم یا الحاقیه به نمونه قرارداد اجاره دامداری قبلی اضافه می‌کنیم و دیگر نیازی به گرفتن کد رهگیری و هزینه برای کد رهگیری نمی‌باشد اما کمیسیون باید پرداخت گردد که میزان آن بستگی به توافق طرفین دارد. اما اگر بخواهند به بنگاه جدید مراجعه نمایند باید نمونه قرارداد اجاره دامداری جدید تنظیم نمایند و کد رهگیری دریافت کنند و تمام هزینه‌ها را پرداخت نمایند.

اجاره نامه دامداری را دستی بنویسم یا در بنگاه تنظیم شود؟

یک مسأله ای که باز هم مورد توجه است این است که قرارداد اجاره را، هم می‌توان از طریق بنگاه تنظیم نمود که در این‌جا نمونه قرارداد اجاره دامداری ، سند عادی محسوب می‌شود و هم می‌توان به دفاتر ثبت اسناد مراجعه کرد و آن را ثبت نمود که در این‌جا نمونه قرارداد اجاره دامداری ، سند رسمی محسوب می‌شود.

فرق بین این دو نوع سند اجاره در زمانی که اختلاف به وجود می‌آید مشخص می‌شود. یعنی زمانی که این قرارداد از طریق بنگاه تنظیم می‌گردد اگر اختلافی به وجود آید، چه در زمان اجاره و چه در زمان تخلیه، برای حل اختلاف باید به دادگاه و شورای حل اختلاف مراجعه نمود که این پروسه زمانبر است. علت آن هم این است که سند اجاره نامه تنظیمی از طرف بنگاه، یک سند عادی محسوب می‌شود و برای همین باید به دادگاه یا شورای حل اختلاف مراجعه نمود.

اما زمانی که سند اجاره در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم می‌گردد، اگر اختلاف ایجاد شود می‌توان از طریق اجرائیه ثبت اقدام نمود مثلاً در صورت تخلف طرفین می‌توان به اجرائیه ثبت مراجعه نمود و از طریق آن، مستأجر را ملزم به تخلیه کرد که این روش سریع‌تر می‌باشد. بنابراین بهتر است قبل از تنظیم نمونه قرارداد اجاره دامداری تمام این نکات را مدنظر قرار دهید و راه خود را مشخص کنید.

میزان اجاره بها در متن اجاره نامه دامداری

میزان اجاره بها در نمونه اجاره نامه دامداری به توافق طرفین بستگی دارد. البته یادتان باشد که میزان اجاره بها بستگی به عرف دارد که برای آن مکان و آن محل چه مقدار اجاره متعارف است. هر چند که می‌توان به میزان بیشتر یا کمتر از آن هم توافق کرد. نحوه پرداخت اجاره هم به توافق طرفین بستگی دارد. می‌توان اول ماه آن را مطالبه کرد یا آخر ماه و برای تضمین پرداخت اجاره هم، می‌توان چک درخواست نمود. تعداد چک هم بستگی به توافق طرفین دارد. می‌توان به تعداد ماه‌های اجاره چک اخذ کرد (هر چک برای اجاره یک ماه) یا می‌توان یک عدد چک، به مبلغ جمع تمامی اجاره بها اخذ نمود.

برای مثال، به کادر قرمز رنگ تصویر زیر نگاه کنید. این تصویر، یکی از صفحات قرارداد اجاره دامداری رکلا است، در این نمونه قرارداد، اجاره بها به صورت ماهیانه به شماره کارت یا حساب صاحب دامداری (موجر) پرداخت می‌شود:

شروط و تعهدات طرفین

بهتر است در زمان نوشتن نمونه قرارداد اجاره دامداری ، طرفین خواسته‌های خود را مطرح کنند و آن تعهدات در قرارداد نوشته شود تا بتوان خواسته‌ها و انتظارات طرفین را موجه دانست. در این‌جا درج شرایط در متن اجاره نامه دامداری بستگی به طرفین دارد که چه شرایطی از نظر آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در زیر، چند نمونه از شرایطی که معمول است را آورده‌ام:

  1. مستأجر موظف است به نحو متعارف از مورد اجاره بهره ببرد و استفاده‌ای خلاف عرف نکند.
  2. مالیات مستغلات و شهرداری به عهده موجر می‌باشد و مالیات بر درآمد و مشاغل به عهده مستأجر می‌باشد.
  3. اگر موجر در طول مدت اجاره ملک خود را به دیگری بفروشد، به این واسطه نمی‌تواند مستأجر را ملزم به تخلیه کند و باید از قبل با مالک جدید این قضیه را مطرح کند که ملک در اجاره است و تا قرارداد قبلی تا فلان تاریخ اعتبار دارد.
  4. مستأجر نمی‌تواند مورد اجاره را به شخص دیگری اجاره دهد و صرفاً خودش می‌تواند مستأجر دامداری باشد.
  5. مستأجر موظف است با توجه به فعالیت مربوطه (دامداری) نسبت به اخذ پروانه از سازمان مربوطه اقدام کند.

فسخ قرارداد اجاره دامداری

در انتها می‌توان در متن قرارداد اجاره دامداری ذکر کرد که در صورت تخلف طرفین از شروط، می‌توان قرارداد را یکطرفه فسخ کرد یا این‌ که حق فسخ را نادیده بگیرند و به جای آن وجه التزام (خسارت) در نظر بگیرند.

اینکه در نمونه فرم اجاره نامه دامداری بخواهید حق فسخ را بیاورید یا وجه التزام، بستگی به خودتان دارد. فقط ذکر این نکته ضروری است که برای پیگیری حق فسخ باید رسیدگی قضایی در پیش بگیرید که زمانبر است اما اگر در متن قرارداد اجاره دامداری وجه التزام را بیاورید هم جبران خسارت سریعتر صورت می‌گیرد و هم هزینه رسیدگی ندارد. لازم به ذکر است که وجه التزام یک نوع جریمه تلقی می‌شود که اگر هر یک از طرفین از شروط تخلف کنند، باید مبلغی را به عنوان وجه التزام پرداخت نمایند.

مساله وجه التزام را می‌توانیم یکی از مهمترین مسائل مربوط قراردادها بدانیم. تعیین وجه التزام در انواع قراردادها اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند تا حدود زیادی، ضامن انجام شدن تعهدات قراردادی باشد. به همین دلیل تعیین آن و مشخص کردن شروطی در رابطه با آن، بسیار توصیه شده است. برای آشنایی بیشتر درباره این مفهوم حقوقی، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ای با همین عنوان را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید. روی لینک وجه التزام بزنید و به صفحه اختصاصی این مقاله وارد شوید.

خاتمه قرارداد اجاره دامداری

این قرارداد با اتمام مدت اجاره به پایان می‌رسد.

فوت هریک از طرفین باعث انحلال قرارداد اجاره نمی‌شود و قرارداد همچنان اعتبار دارد، مگر این‌که موجر به مدت عمر خود مالک منافع عین مستأجره بوده باشد که در این صورت، با فوت موجر (مالک دامداری) قرارداد اجاره دامداری باطل می‌شود.

در صورت تخلف از شرایط مندرج در متن اجاره نامه دامداری و پیش‌بینی نمودن حق فسخ یکطرفه برای طرفین، فسخ هم یکی از علل خاتمه قرارداد اجاره دامداری است.

امضای قرارداد

مرحله پایانی نوشتن نمونه قرارداد اجاره دامداری ، امضای آن می‌باشد. در این‌جا باید تعداد نسخه‌ها نوشته شود که اصولاً در دو نسخه تنظیم می‌گردد و به طرفین داده می‌شود.

تمامی برگه های نمونه اجاره نامه دامداری باید دارای امضا و اثر انگشت طرفین باشد و حتماً باید دو شاهد زیر آن را امضا کنند.

بنابراین مشخص شد که نمونه قرارداد اجاره دامداری مانند بقیه قرارداد‌های اجاره است و فقط در برخی از جزئیات که توسط طرفین توافق می‌شود تفاوت دارد. با این وجود باید در تنظیم متن قرارداد اجاره دامداری ، نکات و جزئیات را رعایت کرد و دقت کافی داشت و حتی سختگیرانه عمل کرد تا در آینده هیچ مشکلی در این خصوص به وجود نیاید.

پیشنهاد ما در مورد این قرارداد!

تیم حقوقی رکلا، اجاره نامه دامداری را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید. ضمن اینکه شما می‌توانید در خصوص این قرارداد از تیم حقوقی رکلا، مشاوره حقوقی تلفنی دریافت کنید.

همچنین می‌توانید، تنظیم قرارداد اجاره دامداری خود را به ما محول کنید. برای این کار، خدمات تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دانلود نمونه قرارداد اجاره دامداری (با پول پیش)

در صورتی که دامداری را در ازای اجاره بها به انضمام پول پیش (قرض الحسنه) اجاره می‌دهید باید از قرارداد زیر استفاده شود. این قرارداد، یک قرارداد با پول پیش است.

نمونه قرارداد اجاره دامداری (با پول پیش)
دانلود نمونه قرارداد اجاره دامداری (با پول پیش)

دانلود نمونه قرارداد اجاره دامداری (بدون پول پیش)

برای آنکه بتوانید دامداری را صرفا در ازای پرداخت اجاره بها، اجاره کنید یا اجاره دهید می‌توانید از این قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد اجاره دامداری (بدون پول پیش)
دانلود نمونه قرارداد اجاره دامداری (بدون پول پیش)
دکتر ساجده اکبرپور
خانم «دکتر ساجده اکبرپور» فارغ التحصیل رشته حقوق خصوصی در مقطع دکترا است و در تالیف مباحث حقوقی - قراردادی رکلا، نقش مستقیمی داشته است. علاقه دکتر اکبرپور به نگارش مقالات، زمینه ساز تالیف مقالات مهمی در وب سایت حقوقی رکلا شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
علی عامری
thumb_up_alt
ممنونم از اطلاعات و معلومات شما ، پاینده باشید .
09:12
23 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. خوشحالیم که اطلاعات کافی را دریافت کردید. سلامت باشید.
13:32
19 آذر 1399
account_circle
محسن ضرغامی
thumb_up_alt
دامداری اجاره کردم. در تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۱۱ توی قولنامه ۴ ضلع دامداری مشخص شده و گفته شده دارای امتیازات آب و برق و گاز است ولی مشخص شد که گاز ندارد و توی قولنامه نوشتم خانه نشستن و اتاق زیر آن در اختیار موجر ولی فقط برای اینکه وسایل شخصیش رو همونجا قرار بده و جابجا نکنه. شاهدم دارم که اتاق فقط برای قرار دادن وسایل باشه. حالا موجر از این کلمه اختیار سو استفاده کرده و بدون رضایت بنده به دامداری رفت و آمد می‌کند و حتی از آب و برق دامداری که توی قولنامه قید شده در اختیار بنده است استفاده می‌کند حالا تکلیف چیه چطور می‌تونم از شرش خلاص شم؟
22:23
25 بهمن 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
ممکن است که اقدامات ایشان مصداق مزاحمت باشد. اما باید متن قرارداد به دقت مطالعه شود. قرارداد را در بخش «بررسی قرارداد» وب سایت قرار دهید تا با شما تماس داشته باشیم و شما را از جزئیات اقداماتی که می‌توانید انجام دهید مطلع کنیم.
17:31
26 بهمن 1400