قرارداد اجاره دستگاه پوز چه شرایط قانونی دارد؟

-
بروزرسانی:1402/07/18
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره دستگاه پوز

در این مقاله، قصد داریم در خصوص یکی دیگر از انواع اجاره نامه ، یعنی قرارداد اجاره دستگاه پوز صحبت کنیم. این قرارداد اجاره در زندگی امروزه، کاربرد زیادی دارد و اشخاص به دلایل مختلف، تمایل دارند که نسبت به تنظیم اجاره نامه کارتخوان اقدام کنند.

اشخاص در گذشته، برای انجام هر معامله یا خرید و فروش، باید از پول نقد استفاده می‌کردند و قیمت کالاها و اجناس را به صورت وجه نقد پرداخت می کردند، اما امروزه با در دست داشتن یک کارت بانکی به آسانی می‌توانند تمام معاملات خود را بدون نیاز به حمل و نقل پول نقد انجام دهند. از طرف دیگر، صاحبان مشاغل نیز به لحاظ رعایت احتیاط و حفظ سرمایه و درآمد خود از سرقت سارقان، تمایل دارند که معاملات و خرید و فروش مشتریان با استفاده از کارت‌ها‌ی بانکی انجام شود.

تمام موارد ذکر شده در بالا موجب شده است که اشخاص بخواهند از قرارداد اجاره دستگاه پوز استفاده کنند. این قرارداد یک اجاره نامه است. بنابراین، باید در تنظیم نمونه قرارداد اجاره کارتخوان مانند سایر اجاره نامه‌ها، مواردی را در نظر داشته باشید تا این قرارداد، صحیح و معتبر باشد. در این مقاله، ابتدا ماهیت، شرایط و موارد لازم در تنظیم نمونه اجاره نامه دستگاه پوز را بررسی می‌کنیم.

قرارداد اجاره دستگاه پوز چه ماهیتی دارد؟

قرارداد اجاره دستگاه پوز یکی از انواع اجاره نامه است. به موجب این قرارداد، مالک دستگاه پوز آن را برای مدت معین، به شخصی که می‌خواهد از آن استفاده کند، اجاره می‌دهد و در ازای آن، اجاره بهاء دریافت می‌کند. به مالک دستگاه، موجر و به شخص مقابل، مستاجر می‌گویند.

این قرارداد یک قرارداد معین ، مُعَوَض و تملیکی است. زیرا یکی از انواع قرارداد اجاره اشیاء محسوب می‌شود. در قانون مدنی در خصوص اجاره نامه اشیاء صحبت شده است و تمام مسائل مرتبط با آن به طور معین توضیح داده می‌شود. به علاوه، این قرارداد رایگان نیست و موجر در مقابل اجاره دستگاه و تملیک تمام منافع دستگاه به مستاجر در طول مدت اجاره، از او اجاره بهاء دریافت می‌کند.

نمونه اجاره نامه دستگاه پوز ، یک توافق لازم و رضایی نیز محسوب می‌شود. زیرا بعد از تنظیم عقد اجاره ، موجر و مستاجر اجازه ندارند که قرارداد را فسخ کنند، مگر در صورتی که در قرارداد، شرط فسخ را پیش بینی کنند یا اجاره نامه کارتخوان به یک علت یا دلیل قانونی، قابل فسخ باشد. به علاوه، با توجه به اینکه طرفین با قصد و رضایت خودشان این اجاره نامه را تنظیم می‌کنند و همین قصد و رضایت برای اعتبار این توافق کافی است، بنابراین، نمونه قرارداد اجاره کارتخوان رضایی محسوب می‌شود.

شرایط قانونی لازم جهت صحت و اعتبار قرارداد اجاره دستگاه پوز

برای اینکه نمونه اجاره نامه دستگاه پوز از لحاظ قانونی معتبر باشد، باید در تنظیم این اجاره نامه، تمام شرایط عمومی اعتبار قرارداد‌ و شرایط اختصاصی مربوط به اجاره اشیا را رعایت کنید. بنابراین، ابتدا باید طرفین با قصد و رضایت نسبت به تنظیم این قرارداد اقدام کنند. موضوع این قرارداد باید مشخص باشد و موجر و مستاجر اهلیت (صلاحیت قانونی برای امضای اجاره نامه) داشته باشند و محدودیت قانونی نیز وجود نداشته باشد. به علاوه، باید دقت شود که هدف آن‌ها از تنظیم نمونه قرارداد اجاره کارتخوان مشروع و مورد تایید قوانین کشور باشد.

موارد بالا شرایط عمومی تنظیم هر قراردادی است که ماده 190 قانون مدنی مستند قانونی آن محسوب می‌شود، اما در خصوص اجاره نامه کارتخوان، شرایط اختصاصی مربوط به این اجاره نامه نیز وجود دارد که این شرایط را نیز بیان می‌کنیم.

شرایط اختصاصی مربوط قرارداد

  1. در این اجاره نامه، مدت قرارداد را تعیین کنید و آغاز و پایان آن را نیز بنویسید، زیرا در غیر این صورت، قرارداد شما باطل است.
  2. موضوع این قرارداد را نیز تعیین کنید و مشخصات کامل و ویژگی‌ها‌ی دستگاه کارت خوان را شرح دهید. به طوری که هیچ تردیدی در این خصوص وجود نداشته باشد زیرا اگر موضوع قرارداد شما مبهم باشد، قرارداد باطل است.
  3. باید موجر امکان تحویل دستگاه پوز را به مستاجر داشته باشد.
  4. اگر استفاده مستاجر از دستگاه کارتخوان با حفظ و بقای آن ممکن نباشد، در این شرایط نیز قرارداد معتبر نیست.
  5. باید موجر در شرایطی دستگاه پوز را به مستاجر بدهد که ایشان امکان استفاده مطلوب از آن را داشته باشد.
  6. هر گاه دستگاه پوز عیب و نقصی داشته باشد که موجر نتواند آن را برطرف کند و دستگاه به همین علت، قابلیت استفاده نداشته باشد، قرارداد در این حالت نیز باطل است.
  7. اگر دستگاه پوز نابود شود، قرارداد اجاره کارتخوان از تاریخ نابودی یا تلف دستگاه باطل است.

بررسی تکالیف مستاجر و ضمانت او

مستاجر تکالیفی را در این قرارداد به عهده دارد. اول اینکه، مبلغ اجاره بهاء را طبق تاریخ معین در اجاره نامه بپردازد. مورد دوم اینکه، از دستگاه کارتخوان، فقط به همان صورت استفاده‌ کند که در اجاره نامه ذکر شده است و اگر در اجاره نامه به این مطلب به صورت مستقیم اشاره نشده باشد، باید، از دستگاه براساس عرف رایج استفاده شود. مورد آخر اینکه در حافظت و نگهداری از دستگاه کوشا باشد و به نحو غیر متعارف از آن استفاده نکند.

با توجه به این موارد، مستاجر در این اجاره نامه در حکم امین است. بنابراین با استناد به ماده 493 قانون مدنی ایشان در صورت رعایت موارد ذکر شده، نسبت به اصل دستگاه، هیچ مسئولیتی ندارد، یعنی اگر دستگاه پوز بدون تقصیر ایشان خراب یا نابود شود، ایشان مسئول نیست، اما اگر در نگهداری از آن، قصور یا سهل انگاری کند، او در هر حالت، در مقابل موجر مسئول جبران خسارات خواهد بود. حتی در مواردی که دستگاه بدون تقصیر خراب شود.

تاثیر فوت موجر و مستاجر در قرارداد اجاره دستگاه پوز

نمونه اجاره نامه دستگاه پوز یک عقد لازم محسوب می‌شود. بنابراین فوت هیچ یک از طرفین اجاره نامه، به طور کلی تاثیری در صحت و اعتبار آن ندارد. تنها در دو حالت، این قرارداد باطل خواهد شد. حالت اول شرایطی است که موجر، مالک دستگاه نیست و فقط از جانب مالک اجازه دارد که در طول عمرش، از منافع دستگاه استفاده کند. اگر این شخص در این حالت، منافع دستگاه را به شخص دیگری (مستاجر) اجاره ‌دهد و در طول مدت اجاره فوت ‌کند، بعد از فوت او قرارداد باطل می‌شود.

در حالت دوم، اگر موجر در اجاره نامه برای شخص مستاجر شرط مباشرت بنویسد یعنی فقط به مستاجر حق استفاده از این دستگاه را بدهد، در این صورت نیز فوت مستاجر باعث می‌شود که این قرارداد باطل شود.

پیشنهاد ما در مورد قرارداد اجاره دستگاه پوز

به منظور آشنایی با ابعاد حقوقی قرارداد اجاره دستگاه پوز ، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. علاوه براین، تیم حقوقی رکلا به جهت تنظیم قرارداد مورد نظر شما، کنارتان خواهد بود.

مریم ده بزرگی
مریم ده بزرگی فارغ التحصیل رشته حقوق و علاقه مند به تالیف مباحث این رشته است. با توجه به علاقه‌ای که به مسائل مرتبط با قراردادها داشته و با توجه به اینکه، بخشی از مطالعات ایشان بر این محور متمرکز است، مریم بخشی از محتواهای مرتبط با مسائل حقوقی را در رکلا تالیف کرده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات