چگونگی تهیه و تامین انواع پالت‌ به واسطه قرارداد پالت

-
بروزرسانی:1401/03/18
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پالت

قرارداد پالت ، قرارداد مهمی است که کاربرد زیادی دارد. پالت‌، یک نوع سکو است که برای حمل و نقل یا انبار کردن مواد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از پالت، شما می‌توانید لوازم سنگینی همچون قطعات فلزی و فولادی، جعبه یا کارتن و لوازم شکستنی را جا به جا یا ذخیره کنید. به طور کلی، پالت‌ها در حمل و نقل‌های شهری و در مراکز صنعتی یا غیر صنعتی کاربرد دارند. برای مثال، آن‌ها در اسکله‌ها و مراکز بارگیری، مراکز تهیه محصولات کاغذی، صنایع مواد غذایی و انبارهای نگهداری کالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حال اگر شما برای مصارف مختلف به پالت نیاز دارید، می‌توانید آن‌ها را از دو طریق تهیه کنید. یکی از این روش‌ها، سفارش ساخت پالت و دیگری خرید آن‌ به صورت آماده است. برای حالت اول، شما باید قرارداد ساخت پالت و برای حالت دوم باید نمونه قرارداد فروش پالت را تنظیم و امضا کنید. در این مقاله، تلاش داریم که جزئیات و اصول حاکم بر قرارداد پالت را در دو حالت اخیر توضیح دهیم.

انواع پالت در موضوع قرارداد پالت و بیان مزایای استفاده از آن‌ها

پالت‌ها در انواع و جنس‌های مختلفی به بازار ارائه می‌شوند. انواع پالت از لحاظ جنس، به شرح ذیل است:

  1. پالت‌های چوبی
  2. پالت‌های فلزی
  3. پالت‌های پلاستیکی
  4. پالت‌های چوبی پیش فشرده

به طور کلی پالت‌ها مزایای زیادی را به همراه دارند. یکی از مهم‌ترین کاربرد پالت‌ها، استفاده از آن‌ها برای ذخیره سازی مواد در انبارها است. به این معنا که شما با استفاده از پالت برای ذخیره انواع مواد، از حجم یک مکان به جای سطح آن استفاده می‌کنید. علاوه بر آن، این روش ذخیره سازی سبب می‌شود که کار محاسبه موجودی انبار نیز با سهولت بیشتری همراه شود زیرا این روش ذخیره سازی، همواره نسبت به سایر روش‌ها، نظم بیشتری را در انبار ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر، باید اشاره داشت که پالت‌ها، از ورود آسیب و خسارات گسترده به مواد و کالاها جلوگیری می‌کنند. همچنین استفاده از پالت در حمل و نقل‌های مکانیکی، آمار حوادث ناشی از حمل و نقل دستی و به طور کلی هزینه‌های حمل و نقل را تا 50 درصد کاهش می‌دهد.

قرارداد پالت ؛ تعریف آن و اشاره به ماهیت حقوقی این قرارداد

در این قرارداد، شما بر اساس نیاز و نوع مصرف خود، ساخت پالت‌های مورد نظرتان را به اشخاص تولید کننده سفارش می‌دهید. به عبارت دیگر، شما قصد دارید که پالت‌ها، به شیوه و کیفیت مورد نظر تولید شوند. به همین منظور، شما قرارداد پالت را با شخص سازنده منعقد می‌کنید و در ازای ساخت پالت‌ها، ما به ازایی آن را به او می‌پردازید. با توجه به این تعریف، می‌توان بیان کرد که این قرارداد، نوعی از قرارداد پیمانکاری است. به همین ترتیب، شخص سفارش دهنده، در جایگاه کارفرما و شخص سازنده در جایگاه پیمانکار واقع می‌شود.

قواعد و شرایطی که باید برای تنظیم این قرارداد در نظر بگیریم

باید بیان کرد که قرارداد پالت به دلیل ماهیت پیمانکاری خود، از قراردادهای نامعین به شمار می‌رود. به این خاطر که در نظام حقوقی حاکم بر قراردادها، قراردادی به صورت اختصاصی برای ساخت پالت، تحت این عنوان وجود ندارد و در نتیجه، احکامی برای تنظیم و انعقاد آن یافت نمی‌شود. پس این قرارداد، بر مبنای چه قواعدی تنظیم می‌شود؟

در پاسخ باید اینطور بگوییم که؛ تنظیم و انعقاد این قرارداد، بر اساس اراده شخصی کارفرما و پیمانکار صورت می‌گیرد. این مسئله، از ماده 10 قانون مدنی ناشی می‌شود. به این معنی که؛ اراده طرفین قرارداد تعیین می‌کند که قرارداد حاضر، مطابق با چه شرایطی تنظیم شود و چه آثاری را در بر داشته باشد. در این راستا، کارفرما و پیمانکار موظف هستند تنها، شرایطی را برای قرارداد در نظر بگیرند که دارای مشروعیت باشد. بنابراین تنها محدودیت وارد شده بر اراده کارفرما و پیمانکار در قرارداد ساخت پالت ، تطابق اراده و قصد آن‌ها با قانون و شرع است.

تعهدات کارفرما و پیمانکار در قرارداد پالت

در این قسمت، هر یک از تعهدات کارفرما و پیمانکار را در قرارداد ساخت پالت به صورت مجزا مورد بررسی قرار می‌دهیم:

تعهدات سفارش دهنده در قرارداد پالت

یکی از مهم‌ترین تعهدات کارفرما در این قرارداد، تعهد او نسبت به پرداخت مبلغ ساخت پالت‌ها است. در این راستا، کارفرما می‌تواند به روش‌های مختلفی، مبلغ قرارداد را پرداخت کند. علاوه بر این تعهد، او موظف است که تمامی جزئیات و ویژگی‌های مد نظر خود را برای ساخت پالت به پیمانکار ارائه کند. بنابراین این کارفرما است که باید تعیین کند که پالت‌ها در چه مدل، در چه ابعاد، در چه جنس و به چه تعداد تولید شوند.

این مسئله به حدی در قرارداد اهمیت دارد که اگر کارفرما این موارد را در متن قرارداد تعیین نکند، قادر نخواهد بود هیچ ادعایی را علیه نتیجه نهایی کار سازنده مطرح سازد. البته این به شرطی است که پیمانکار نیز بر اساس عرف، پالت‌ها را ساخته باشد.

تعهدات سازنده در قرارداد پالت

به موجب این قرارداد، پیمانکار تعهد می‌کند که پالت‌ها را به همان کمیت و کیفیت مورد نظر کارفرما تولید و در زمان مقرر در قرارداد به او ارائه کند. علاوه بر آن، پیمانکار موظف است که تمامی اصول و استانداردهای فنی-تخصصی را در ساخت پالت‌ مورد رعایت قرار دهد. در این میان، اگر در فرآیند ساخت پالت‌ها، اشخاصی تحت روابط استخدامی برای پیمانکار کار کنند، پیمانکار تعهد دارد که تمامی حقوق و مزایای آن‌ها را بپردازد. یکی از مهم‌ترین تعهدات پیمانکار در این زمینه، پرداخت حق بیمه کارگران خود مطابق با قانون تامین اجتماعی است.

اجزاء و بخش‌های مهم این قرارداد

مهم‌ترین ارکان این قرارداد، به شرح ذیل است:

  1. مشخصات هویتی سفارش دهنده پالت و سازنده آن: در این قسمت از قرارداد، مشخصاتی همچون نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، آدرس و شماره تلفن را برای اشخاص حقیقی قید کنید. از سوی دیگر، برای اشخاص حقوقی طرف این قرارداد، مشخصاتی همانند نام شخص، نام نماینده، کد اقتصادی، شمار ثبتی، آدرس و شماره تلفن را مورد نظر قرار دهید.
  2. موضوع قرارداد پالت : موضوع این قرارداد، ساخت پالت است. توجه داشته باشید که در این قسمت، شما باید تمام اوصاف و ویژگی‌های حاکم بر ساخت پالت‌ها را تعیین کنید و از کلی گویی بپرهیزید.
  3. تعیین مدت قرارداد: مهم‌ترین قسمت از این قرارداد، تعیین بازه زمانی برای تحقق ساخت پالت‌ها است. علاوه بر تعیین مدت، تاریخی را برای شروع آن در متن قرارداد لحاظ کنید.
  4. محاسبه حق الزحمه قرارداد: مبلغ قرارداد، به شیوه‌های مختلفی قابل تعیین است. توجه داشته باشید که برای پرداخت این مبلغ، روش‌هایی را در متن قرارداد پیش بینی کنید.

نمونه قرارداد فروش پالت ؛ شیوه دیگری برای انجام معامله

علاوه بر قراردادهای پیمانی برای ساخت پالت، قرارداد دیگری در رابطه با آن که علاقه‌مندان زیادی دارد، توافق نامه خرید یا فروش پالت‌های آماده است. اشخاص زیادی برای سهولت و سرعت در دسترسی به پالت، ترجیح می‌دهند که از شرایط خرید و فروش آن بهره ببرند. به همین دلیل، استفاده از قرارداد پالت به صورت یک قرارداد بیع ، کاربرد زیادی دارد. در این راستا، شما می‌توانید با فروشنده پالت‌ها، نمونه قرارداد فروش پالت تنظیم می‌کنید. به واسطه تنظیم این قرارداد، مالکیت پالت‌ها از شخص فروشنده به خریدار منتقل می‌شود. در این راستا، خریدار در ازای کسب مالکیت پالت‌ها، باید مبلغی را به فروشنده آن پرداخت کند.

با توجه به تعریف فوق، می‌توان بیان داشت که این قرارداد، از انواع قرارداد بیع کالا محسوب می‌شود. به همین ترتیب خریدار، به عنوان مشتری و فروشنده، به عنوان بایع محسوب خواهد شد. بر خلاف حالت پیمانی این قرارداد، قرارداد فروش پالت یا خرید آن، به عنوان قراردادی معین شناخته می‌شود. به این معنا که در نظام حقوقی حاکم بر قراردادها، انواع قراردادهای خرید و فروش کالا، تحت عنوان بیع شناسایی می‌شوند و اصول مخصوص به خود را دارند. به همین منظور، تنظیم و انعقاد قرارداد پالت در زمینه خرید پالت نیز باید مطابق با چنین اصولی انجام گیرد.

مهم‌ترین تعهدات بایع و مشتری در نمونه قرارداد فروش پالت چیست؟

به موجب قرارداد پالت ، بایع موظف می‌شود که به نحو مقرر در قرارداد، پالت‌ها را به مشتری تحویل دهد. در این خصوص باید توجه داشت که اگر بایع قادر نباشد که پالت‌های موضوع قرارداد را به مشتری تسلیم کند، قرارداد باطل خواهد شد. از سوی دیگر، اگر فروشنده پالت‌ها را به مشتری تسلیم کند، اما پالت‌ها مطابق با اوصاف و ویژگی‌های مطرح شده در قرارداد نباشد، قرارداد از لحاظ اعتباری خدشه دار می‌شود. در مقابل، در این قرارداد، مشتری وظیفه دارد که ثَمَن یا همان مبلغ قرارداد را مطابق با شرایط مورد توافق، به بایع پرداخت کند.

به طور کلی در زمان تنظیم قرارداد پالت ، چه به صورت پیمانکاری چه به صورت خرید و فروش، به موارد زیر توجه کنید:

  1. شرایط فسخ را در متن این قرارداد پیش بینی کنید. با تعیین شرایط فسخ در قرارداد، شخص دارنده این حق می‌تواند قرارداد را به خاطر وقوع شرایط مقرر شده در قانون خاتمه دهد.
  2. ضمانت اجراهایی را در متن قرارداد تعیین کنید. به طور کلی، ضمانت اجراها سبب می‌شوند که از هر گونه دیرکرد در تحقق تعهدات طرفین و وقوع خسارات ناشی از آن‌ها جلوگیری شود. شما می‌توانید جریمه‌هایی را در قالب جریمه دیرکرد برای قرارداد خود در نظر بگیرید. برای مثال می‌توانید در قرارداد پیمانکاری ساخت پالت بیان کنید که اگر سازنده، پالت‌ها را به نحو مقرر در قرارداد تولید نکند، موظف است که جریمه نقدی تعیین شده در قرارداد را به عنوان ضمانت اجرا به کارفرما بپردازد.
  3. مرجعی را برای حل و فصل اختلافات احتمالی قرارداد در نظر بگیرید. به شما توصیه می‌کنیم که از میان دو مرجع داوری و دادگاه، یکی را برای رسیدگی به دعاوی ناشی از این قرارداد مورد نظر قرار دهید. در حالتی که شما هیچ یک از این مراجع را در متن قرارداد خود تعیین نکنید، اختلافات احتمالی شما توسط مرجع دادگاه پیگیری خواهند شد.

توصیه می‌کنیم:

توصیه می‌کنیم که ابتدا به خوبی از این مساله آگاه باشید که تمایل دارید از چه نوع قراردادی استفاده کنید. این مساله باید مشخص شود که آیا می‌خواهید پالت، به واسطه یک قرارداد پیمانی برای شما ساخته شود یا اینکه قصد دارید در سریع‌ترین زمان ممکن، آن را تهیه کنید و در اختیار بگیرید. بعد از مشخص شدن این مساله، می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرید.

علاوه براین، مطابق با هر نوع قراردادی که در نظر دارید یا هر شرایطی که خواهید داشت، می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری

اگر به یک فرم خام از قرارداد پیمانکاری نیاز دارید، همین حالا روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دریافت نمونه قرارداد پیمانکاری
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
محمدرضانظری
thumb_up_alt
با تشکر بسیار عالی و مفید بود
08:28
03 اسفند 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
از شما بابت مطالعه این مقاله از مقالات رکلا سپاسگزاریم.
12:01
05 اسفند 1402