نمونه قرارداد بروکری نفتی و شرایط مهم متن قرارداد بروکری نفتی

-
بروزرسانی:1402/02/11
زمان مطالعه: 14 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد بروکری نفتی

قرارداد بروکری نفتی از جمله کمیاب‌ترین قراردادها در دنیای کارگزاری و تجارت امروزی به شمار می‌آید. این قرارداد یکی از انواع قرارداد بروکری است. گرچه بسیاری از افراد در داخل کشور، شناخت کافی از این قرارداد ندارند اما باید توجه داشت که امروزه این قرارداد در زمینه صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در سراسر دنیا، بسیار کاربردی است.

در واقع بخش بزرگی از اقتصاد کشورهای دنیا، به صادرات و واردات نفتی وابسته است و در راستای این اهمیت، تنظیم نمونه قرارداد بروکری نفتی نیز بیش از گذشته، جایگاه منحصر به فرد خود را در میان سایر قراردادهای تجاری امروزی پیدا کرده است.

در ایران، با توجه به سیاست‌های حاکم بر کشور، فعالیت‌هایی همچون صادرات و واردات نفت و هرگونه اقدام در زمینه‌های مختلف که به نوعی با فرآورده‌های نفتی در ارتباط باشند، تابع اصل 44 و 45 قانون اساسی به عنوان قانون مادر در کشور و البته قانون نفت مصوب 1366 می‌باشد.

بروکر نفتی و سرعت در خرید و فروش یا صادرات و واردات نفت

دولت‌هایی که به صورت انحصاری، فعالیت‌های تجاری مربوط به فرآورده‌های نفتی را به انجام می‌رسانند، در اغلب اوقات، برای صادرات یا خرید و فروش نفت از اشخاص کارگزار یا بروکرها استفاده می‌کنند و نمونه قرارداد بروکری نفتی را میان خودشان و بروکرها تنظیم می‌کنند.

بروکرها، اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که با توجه به اطلاعات و حجم وسیعی از ارتباطات با سایر افراد، بهترین خریدار نفتی را برای فروشنده و در مقابل، بهترین فروشنده را برای خریدار با در نظر گرفتن شرایط پیشنهادی از سوی طرفین پیدا می‌کنند.

به عبارت دیگر، بروکرها به عنوان واسطه‌ای متخصص، خریدار و فروشنده یا وارد کننده و صادر کننده محصولات نفتی را با یکدیگر آشنا می‌کنند و مقدمات را برای نوشتن قرارداد میان آن‌ها فراهم می‌کنند.

بروکرهای موضوع نمونه قرارداد بروکری نفتی

بروکرهایی که قرارداد بروکری نفتی را با طرف دیگر تنظیم می‌کنند اغلب به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. ممکن است شرکت‌های بروکری وجود داشته باشند که به صورت مستقیم توسط شرکت نفت تایید شده باشند و نزد شرکت‌های نفتی دولتی، شناخته شده باشند. به این بروکرها، شرکت‌های نفتی رجیستر می‌گویند.
  2. بخش وسیعی از بروکرهای نفتی، فعالیت خود را در قالب کارگزاری بورس به انجام می‌رسانند. اشخاص بروکر اشاره شده، بروکرهای رسمی بورس انرژی هستند و با ارائه خدمات مربوط به بورس فرآورده‌های نفتی، به مشتریان خود سرویس می‌دهند. معمولا هنگامی که نفت یا فرآورده‌های نفتی در مقادیر کم یا متوسط خرید و فروش می‌شوند یا به کشور دیگری صادر می‌شوند، استفاده از بروکر بورس، بسیار مرسوم است.
  3. بروکرهایی نیز وجود دارند که بدون برخورداری از اینترپرایز و تشکیلات مناسب و به صورت فردی، فعالیت‌های مربوط به بروکری نفتی را انجام می‌دهند و نمونه قرارداد بروکری نفتی را شخصاً با طرف مقابل خود تنظیم می‌کنند. با این وجود بسیاری از اشخاصی که قصد صادرات کالاهای نفتی را دارند، به بروکرهایی مراجعه می‌کنند که از هویت و سازمان خاصی برخوردار باشند.

به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت صادرات و واردات نفت برای کشورها به عنوان مالک انحصاری این محصولات و البته رد و بدل شدن حجم وسیعی از سرمایه‌های مادی، امروزه دولت‌ها و مالکان فرآورده‌های نفتی برای انجام اقدامات متفاوت، از شرکت‌هایی استفاده می‌کنند که اعتبار داشته باشند و از تشکیلات و سیستم امنیتی مطلوبی نیز برخوردار باشند.

بنابراین در یک جمع بندی می‌توان گفت از سه دسته بروکرهای اشاره شده، حتماً یکی از دسته‌ها به عنوان طرف نمونه قرارداد بروکری نفتی تعیین خواهد شد.

چرا شرکت‌های بروکری کارآمدتر هستند؟

در تمامی حوزه‌های کسب و کار که بروکرهای مخصوص آن‌ها، فعالیت‌های ویژه‌ای را برای مشتریان خود به انجام می‌رسانند، برخورداری از تخصص کافی در زمینه‌های مربوطه، سرعت زیادی را برای مشتریان به همراه خواهد داشت.

در واقع طیف وسیعی از مشتریان بروکرها در حرفه‌های مختلف، تجار می‌باشند. زیرا سرعت در انجام معاملات برای آن‌ها بسیار مهم است و البته استفاده از یک بروکر با پرداخت هزینه بسیار پایین نیز می‌تواند به آن‌ها در داشتن تجارتی پرسود کمک کند.

در این نوع از قرارداد نیز، منافع زیادی برای مشتریان در اثر ارائه خدمات متنوع و تخصصی ایجاد می‌شود. از سرعت در به فروش رساندن نفت و فرآورده‌های نفتی همچون بنزین، گازوئیل و … گرفته تا پیدا کردن بهترین خریدار و فروشنده با عالی‌ترین قیمت و شرایط!

علاوه بر این بازار، کسب و کار انرژی و محصولات نفتی، بسیار پرخطر و دارای ریسک بالا می‌باشد و عملاً نیاز به تخصص و اطلاعات کافی در این بازار، مشتریان بروکرهای نفتی را یک گام جلوتر خواهد برد و در نتیجه، مشتریان در این عرصه، به سود قابل توجهی دست خواهند یافت.

علاوه بر این، بروکرهای نمونه قرارداد بروکری نفتی با توجه به رابطه طولانی مدتی که با دولت و شرکت‌های نفتی دارند، از جزئیات خرید و فروش و شرایط دولتی حاکم بر انرژی نفتی اطلاع دارند و بهتر می‌توانند مشتریان خاص محصولات نفتی کشور را به فروشندگان، معرفی کنند.

متن قرارداد بروکری نفتی را تنظیم کنیم!

بعد از آنکه فروشندگان محصولات نفتی (که در ایران منحصراً شرکت‌های دولتی هستند) ، به بروکر مراجعه کردند، نوبت به تنظیم نمونه قرارداد بروکری نفتی می‌رسد.

دولت با تهیه قرارداد بروکری نفتی مهم‌ترین وظایف و تکالیف مربوط به خرید و فروش یا صادرات و واردات نفتی را به شخص بروکر یادآوری می‌کند و به عنوان تعهدات وی در فرم قرارداد بروکری نفتی بیان می‌کند.

بهتر است پیش از تنظیم یا تهیه نمونه قرارداد بروکری نفتی به نکات تجربی مهمی که در خصوص بروکری به دست آورده‌ایم، توجه داشته باشید.

قوانین حاکم بر متن قرارداد بروکری نفتی

معمولاً قراردادهای مربوط به بروکری، بر اساس ماده 10 قانون مدنی ایران تنظیم می‌شوند. با توجه به ماده اشاره شده، اشخاص می‌توانند با یکدیگر قرارداد خصوصی بنویسند و تعهدات و وظایفی را به دلخواه خود و در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، در متن آن قرار دهند.

از طرف دیگر با توجه به آنکه طرف دیگر بروکری نفتی، دولت می‌باشد، معمولاً مقررات اداری خاصی نیز بر مفاد نمونه قرارداد بروکری نفتی حاکم خواهد بود.

با وجود این نکته ممکن است سوال شود که اگر دولت از برخی از قوانین اداری و محدود کننده استفاده می‌کند، دیگر اختیار در تنظیم قرارداد که موضوع ماده 10 قانون مدنی می‌باشد، وجود نخواهد داشت. اما باید توجه داشت، همین که بروکر با اراده خود، قبول می‌کند که طرف مقابل متن قرارداد بروکری نفتی قرار بگیرد، کفایت می‌کند، صرف نظر از اینکه چه تعهداتی را دولت به صورت یک جانبه به طرف مقابل خود تحمیل می‌کند. در واقع بروکر پذیرفته است که با دولت در زمینه نقل و انتقال نفت و منابع نفتی همکاری کند و همین نکته مصداق بارز همکاری اختیاری با طرف مقابل از سوی بروکر می‌باشد.

همچنین در خصوص فرم قرارداد بروکری نفتی مقررات باب ششم قانون تجارت ایران مصوب 1311 نیز حاکم است.

وزارت نفت و بروکری نفتی

طرف اول نمونه قرارداد بروکری نفتی در ایران، به صورت انحصاری، وزارت نفت می‌باشد که کارفرما نامیده می‌شود و به عنوان شخصیت حقوقی حقوق عمومی، وظایف و تکالیف مربوطه را در متن قرارداد بروکری نفتی مشخص می‌کند.

از سوی دیگر، طرف دوم قرارداد، یکی از 3 دسته بروکرهایی می‌باشد که در همین متن به آن اشاره کردیم. بروکرهای نفتی می‌توانند شخص حقیقی یا حقوقی داشته باشند.

اگر بروکر طرف نمونه قرارداد بروکری نفتی شخص حقوقی باشد، باید مشخصاتی از قبیل نام شرکت، شماره ثبت، اقامتگاه یا مرکز عملیات اداری و همچنین شماره تماس خود را در متن قرارداد ذکر کند.

همچنین به این نکته نیز توجه داشته باشید که خریداران نفت از دولت و شخص بروکر در نمونه قرارداد بروکری نفتی هیچ گونه نقشی ندارند.

نمونه قرارداد بروکری نفتی

موضوع متن قرارداد بروکری نفتی

اقدام کلی که باید بروکر نفتی به انجام برساند در این بخش از قرارداد ذکر می‌شود. ممکن است بروکر وظیفه داشته باشد برای فروش هزار بشکه نفتی، مشتری مناسبی پیدا کند و در کشوری دیگر، بهترین خریدار را با عالی‌ترین شرایط پیدا کند.

در نتیجه نیز بروکر نمونه قرارداد بروکری نفتی به عنوان واسطه میان خریدار و فروشنده (دولت) قرار می‌گیرد و در نتیجه با همکاری در این زمینه، قرارداد فروش نفت یا فرآورده‌های نفتی را میان دو طرف معامله، تنظیم می‌کند.

چگونگی انجام فرم قرارداد بروکری نفتی

این امکان وجود دارد که متن قرارداد بروکری نفتی برای مدت طولانی (مثلاً 2 سال) تنظیم شود و در این زمان دولت تعیین کند که چند بشکه نفت، بنزین یا گازوئیل توسط بروکر به مشتریان فروخته شود.

از طرف دیگر، دولت به شکل جزئی نیز می‌تواند مسئولیت فروش مقداری بشکه را برای بروکر تعیین کند، مثلاً چنین شرط می‌کند که بروکر موظف است ماهانه یا هر فصل، حداقل یک میلیون بشکه نفت را به کشورهای متقاضی یا سایر مشتریان بفروشد. در نظر داشته باشید توضیحاتی که بیان شد، احتمالاتی است که می‌توان برای این قرارداد در نظر گرفت و به غیر از این شیوه، طرفین می‌توانند برای انجام شدن موضوع قرارداد، به روش‌های مختلف دیگری نیز توافق کنند. در فرآیند انجام این قبیل قراردادها، معمولا پیش از جسله نهایی امضای قرارداد، جلسات، مذاکرات و گفتگوهای مفصلی انجام می‌شود. محتوای متن قرارداد را نیز، مطابق با مجموع توافقات حاصل از این مذاکرات می‌نویسند. علاوه براین، بعد از نگارش نهایی قرارداد، طرفین می‌توانند از وکلا و مشاوران حقوقی خود بخواهند تا محتوای متن قرارداد را مجدد مطالعه کنند.

مدت نمونه قرارداد بروکری نفتی

مدت قراردادهای امروزی، با توجه به توافقات میان طرفین معامله تعیین خواهد شد. با این وجود، با توجه به اینکه یک طرف قرارداد دولت قرار می‌گیرد و نقش بیشتری را در قرارداد ایفا می‌کند، معمولاً مهلت قرارداد توسط دولت تعیین می‌شود و بروکر نیز پس از بررسی، زمان اشاره شده را تایید می‌کند. در واقع طرفین پیش از امضای قرارداد می‌توانند در خصوص تعیین بازه زمانی قرارداد با یکدیگر گفتگو و رای زنی داشته باشند اما در نهایت، هر تاریخی که توافق شد، باید به صراحت در متن قرارداد نوشته شود. به تناسب تعیین تکلیف در خصوص مدت قرارداد، طرفین می‌توانند برای توجه به تاریخ و التزام طرفین به رعایت این شرط، ضمانت‌ها یا خسارت‌هایی را نیز در نظر بگیرند. بهتر است درباره این مساله در یک ماده از قرارداد به صورت مفصل توضیح داده شود.

محل اجرای نمونه قرارداد بروکری نفتی

یکی از قسمت‌های مهم قرارداد اشاره شده، تعیین مکان اجرا شدن قرارداد است. طرفین باید به نکاتی در این زمینه دقت نظر داشته باشند از جمله اینکه بروکر در کدام مکان و کدام کشورها حق دارد به فعالیت‌ها و وظایف خود بپردازد؟ به هر حال بروکر مسئولیت نظارت و مدیریت انتقال محصولات به مقصد را نیز دارد.

بنابراین تعیین کشور وارد کننده، بندرگاهی که محموله در آن تخلیه می‌شود و به صورت کلی مبداء و مقصد متن قرارداد بروکری نفتی ، بسیار مهم است و باید به آن توجه شود.

امروزه شاهد هستیم که حمل و نقل بین المللی فرآورده‌های نفتی و نفت خام از طریق حمل و نقل جاده‌ای بسیار مرسوم است و متصدیان حمل با گذر از مرزهای رسمی کشور، محصولات نفتی را به کشورهای همسایه از قبیل ترکیه، عراق، پاکستان، افغانستان و سایر کشورها انتقال می‌دهند.

تعهدات بروکر فرم قرارداد بروکری نفتی

  1. بروکر مربوطه، باید از جزئیات و اخبار مربوط به فرآورده‌های نفتی و همچنین نفت خام اطلاع داشته باشد و از روند بازار نفت و کیفیت فروش نفت در دنیا، مطلع باشد.
  2. آشنایی با قراردادهای بازرگانی بین المللی و برخورداری از مهارت در ارتباطات با سایر افراد و سرمایه گذاران و خریداران کالاها در بسیاری از نقاط دنیا، از جمله ویژگی‌های شخص بروکر می‌باشد.
  3. برای یک بروکر نفتی، مهارت در برقراری ارتباط و بازاریابی فروش محصولات و همچنین همکاری با متخصصان در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی بسیار مهم و در نحوه فعالیت و جذب مشتریان، بسیار کارآمد و ضروری می‌باشد.
  4. از طرف دیگر، قیمت فروش نفت، توسط دولت به عنوان کارفرمای نمونه قرارداد بروکری نفتی تعیین می‌شود. در نتیجه بروکر باید با حداقل قیمتی که دولت تعیین کرده است، محصول نفتی را به فروش برساند، مگر اینکه ثابت کند فروش به قیمتی که دولت معین کرده است، امکان پذیر نخواهد بود.
  5. با توجه به اهمیت صادرات محصولات نفتی و منتقل شدن حجم وسیعی از کالاها به کشور دیگر، نیاز به کسب اطمینان از خریدار برای دولت و بروکر نفتی وجود دارد. در نتیجه، بروکر می‌تواند با مطالبه بارنامه‌های معاملات قبلی از خریدار، از هویت و اعتبار خریدار مطمئن شود و در نتیجه با خیالی آسوده، خرید و فروش نفت را به انجام برساند.

سایر وظایف و تعهدات بروکر

  1. بروکر نفتی باید نظارت کامل بر فرآیند حمل و نقل نفت را داشته باشد و با مشتری و سایر افراد، هماهنگی‌های لازم را به عمل آورد. به عنوان مثال او باید به میزان محصولاتی که توسط مشتری سفارش داده شده است، توجه لازم را داشته باشد و البته حمل و نقل مناسب آن‌ها را با توجه به دستورات دولت، فراهم کند. همچنین وی باید اطمینان حاصل کند که در زمانی که توسط مشتری تعیین شده است، نفت یا فرآورده‌های نفتی به مقصد برسد و در این خصوص، با دولت به عنوان فروشنده، مذاکراتی داشته باشد.
  2. بروکر قرارداد بروکری نفتی با توجه به توافقات میان خود و دولت به عنوان فروشنده نفت و فرآورده‌های نفتی، نحوه پرداخت قیمت بشکه‌های نفتی را به خریدار اطلاع می‌دهد. به عنوان مثال ممکن است مبلغ مربوطه، به صورت ریالی و در داخل کشور به حساب‌های مربوطه منتقل شود یا حتی ممکن است در خارج از کشور و به صورت ارز خارجی، به حساب‌های اشاره شده توسط دولت یا شرکت‌های دولتی نفتی، واریز شود. به هر حال نکته‌ای که مسلم می‌باشد این است که بعد از تعیین روش پرداخت، دیگر نمی‌توان تغییری را در نحوه پرداخت به وجود آورد.
  3. در صورتی که معامله توسط بروکر بورس، در بورس مربوط به فرآورده‌های نفتی قطعی و نهایی شد یا اینکه حواله نفت و فرآورده‌های نفتی صادر شد، تغییر مقصدی که خریدار آن را تعیین کرده است، ممکن نخواهد بود و بروکر موظف است این نکته را پیش از تنظیم قرارداد، به خریدار، اطلاع دهد.

تعهدات کارفرمای متن قرارداد بروکری نفتی

  1. کارفرما باید فرمول محاسبه هزینه‌ها و قیمت هر بشکه نفت خام یا فرآورده‌های نفتی را به بروکر اطلاع دهد تا در صورت پرسش از سوی خریدار، بروکر بتواند جزئیات و اطلاعات مربوط به هزینه و قیمت بشکه‌ها را در اختیار مشتری خود قرار دهد.
  2. کارفرمای فرم قرارداد بروکری نفتی باید کلیه اطلاعات، اسناد و مدارک مورد نیاز برای تنظیم قرارداد اشاره شده را در اختیار بروکر بگذارد و مجموعه سفارشات و شرایط خود را به بروکر مربوطه اطلاع دهد.
  3. کارفرما باید با توجه به توافقات میان خود و بروکر در فرم قرارداد بروکری نفتی حق الزحمه یا کمیسیون او را در موعد مقرر و با توجه به نحوه مشخص شده در متن قرارداد، پرداخت کند.
  4. در صورتی که کارفرما، نمونه قرارداد بروکری نفتی را امضاء نکرد یا به تعهدات مندرج در این عقد از قبیل اجرای برخی از مسئولیت‌ها و… پایبند نبود، حق الزحمه یا کمیسیون شخص بروکر، محفوظ خواهد ماند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم نمونه قرارداد بروکری نفتی را به ما واگذار کنید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید. ما در اسرع وقت با شما تماس می‌گیریم.

اگر تمایل دارید که در سریع‌ترین زمان ممکن با مشاوران حقوقی مجرب و وکلای حرفه‌ای ارتباط بگیرید، بهترین پیشنهاد به شما، سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. با استفاده از این سرویس، هر کجا که باشید، می‌توانید وقت مشاوره حقوقی خود را با تیم حقوقی رکلا تنظیم کنید.

سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
پیمان پیکری
thumb_up_alt
درود بر شما. توضیحات کلی شما بسیار عالی و جامع بود.
12:19
18 شهریور 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام و وقت بخیر. از اینکه «رکلا» رو انتخاب کردید از شما تشکر می‌کنیم.
16:03
19 شهریور 1401
account_circle
Shahnazi
thumb_up_alt
سلام. وقت بخیر. نمونه قرارداد بروکری شما برای فروش نفت خام میتونیم استفاده کنیم؟ با تشکر.
14:04
02 شهریور 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
لازم است در این خصوص، قبل از اظهار نظر درباره مناسب بودن یا مناسب نبودن نمونه قراردادهای موجود در سایت برای هدف شما، ابتدا بدانیم که رابطه کاری شما با طرفین به چه صورت است؟ آیا طرفین همگی اتباع ایران هستند یا خیر؟ شما حق الزحمه بروکری خود را از خریدار دریافت می‌کنید یا فروشنده؟ لازم است پاسخ این سوالات را بدانیم. لذا توصیه می‌کنیم حتما با همکارانم تماس بگیرید و اطلاعات بیشتری در اختیار ایشان بگذارید یا از بخش پشتیبانی آنلاین، جزئیات بیشتر را با ما در میان بگذارید.
18:03
03 شهریور 1402