قرارداد اجاره نیسان از هر نوع چه شرایطی دارد؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/23
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره نیسان

قرارداد اجاره نیسان یکی از انواع قرارداد اجاره خودرو است که مطابق با قوانین مربوط به عقد اجاره تهیه و تنظیم می‌شود. قرارداد اجاره انواع متعددی دارد. شما می‌توانید با استفاده از این قرارداد، اموال منقول یا اموال غیرمنقول خود را اجاره دهید. انواع نیسان از جمله نیسان‌های یخچالدار از جمله وسایل نقلیه‌ای هستند که برای حمل و انتقال کالا، محصولات یا هر چیز دیگری که قابل انتقال باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرارداد نیسان ، قراردادی است که میان مالک نیسان و شخصی که تمایل دارد نیسان را برای مدت مشخصی در اختیار بگیرد، تنظیم و امضا می‌شود.

یکی از شیوه‌های کسب درآمد از نیسان یا نیسان یخچالدار، اجاره دادن آن‌ است. مالک خودرو با امضای قرارداد اجاره نیسان یخچالدار ، متعهد می‌شود که برای بازه زمانی مشخصی، نیسان را در اختیار متقاضی بگذارد و در ازای آن، مبلغی را به عنوان اجاره بها دریافت کند. بدون شک اجاره دادن نیسان و دریافت اجاره بها، موجب کسب منفعت برای مالک آن خواهد بود. به همین دلیل است که صاحبان نیسان، تمایل دارند که به این شیوه با متقاضیان اجاره کردن نیسان همکاری کنند. از طرف دیگر، اشخاصی که تمایل دارند نیسان را برای مدت مشخصی در اختیار بگیرند، برای انجام این قرارداد دلایل متعددی خواهند داشت اما در مجموع، اجاره نیسان، منافع آن‌ها را نیز تامین خواهد کرد.

در ادامه این مطلب، سعی می‌کنیم که درباره این قرارداد و نکات مهم مربوط به آن مطالبی را بیان کنیم. به خاطر داشته باشید که اگر تمایل دارید نیسان خود را اجاره دهید یا اگر شخصی هستید که می‌خواهید یک نیسان را اجاره کنید، لازم است که حتما درباره نکات حقوقی مربوط به این قرارداد اطلاعات کافی داشته باشید.

قرارداد اجاره نیسان یخچالدار و نکات حقوقی و قانونی آن!

قرارداد اجاره نیسان یخچالدار در واقع یک اجاره نامه است که برای تنظیم آن باید از قواعد مربوط به عقد اجاره در قانون مدنی تبعیت کنیم. قانون مدنی در ماده 466 به تعریف اجاره می‌پردازد و اجاره را تعریف می‌کند. براساس این ماده از قانون مدنی، اجاره قراردادی است که به موجب آن، شخصی که مالکیت نیسان را در اختیار دارد یا اینکه از جانب مالک اختیاراتی دارد، می‌تواند نیسان را برای مدت مشخصی در اختیار شخص دیگری بگذارد. به واسطه این قرارداد، شخصی که نیسان را اجاره می‌کند، در بازه زمانی که برای اجاره مشخص شده است، مالک منافع صاحب نیسان می‌شود و می‌تواند در حد عرف از نیسان منفعت کسب کند.

در این قرارداد، مالک یا صاحب نیسان، موجر است و شخصی که نیسان را اجاره می‌کند، مستاجر نامیده خواهد شد. قرارداد نیسان نیز مانند سایر قراردادهای دیگر دارای ویژگی‌ها و شرایط خاصی است که برای تنظیم و امضای آن باید به آن‌ها توجه شود. برای مثال، این قرارداد یک عقد معین محسوب می‌شود. زیرا ماده 466 قانون مدنی درباره آن توضیح داده است. علاوه براین، در خصوص این قرارداد، قواعد و قوانین مشخصی در قانون مدنی بیان شده است که برای تنظیم قرارداد، ملزم هستیم که به آن‌ها توجه داشته باشیم.

بنابراین، برای نوشتن قرارداد نیسان بهتر است از شخصی کمک بگیرید که درباره نکات قانونی و حقوقی قرارداد اجاره اطلاعات کافی داشته باشد. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم تنظیم قرارداد خود را به یک مشاور حقوقی یا یک وکیل پایه یک دادگستری بسپارید.

انواع قرارداد اجاره نیسان

اینکه شما نیسان را به چه صورتی اجاره می‌کنید، نوع قرارداد شما را مشخص خواهد کرد. به طور معمول قرارداد اجاره نیسان با راننده یا بدون راننده، دو نوع قراردادی هستند که برای اجاره این وسیله می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. در ادامه در خصوص هر کدام از این قراردادها توضیحاتی را بیان می‌کنیم.

بدون راننده

این قرارداد برای زمانی است که شما تمایل دارید یک یا چند دستگاه نیسان را برای مدت مشخصی در اختیار بگیرید. یعنی اینکه صرفا، نیسان را نیاز دارید و می‌خواهید که در بازه زمانی معینی از آن استفاده کنید. در چنین شرایطی، احتمالا لازم است توضح دهید که از نیسان برای چه کاری استفاده خواهید کرد و تمایل دارید که چه چیزی را با آن جابه جا کنید. به طور معمول این شیوه از قرارداد برای موقعیتی مناسب است که شخصی که نیسان را اجاره می‌کند، توانایی رانندگی با نیسان را داشته باشد یا اینکه به هر شیوه‌ای بتواند بدون راننده اصلی، از نیسان مورد نظر بهره ببرد.

قرارداد اجاره نیسان بدون راننده فقط در حدود اجاره نیسان به عنوان یک دستگاه یا شیء است و مطابق با قواعد مربوط به قرارداد اجاره اشیاء تنظیم و امضا می‌شود.

همراه با راننده

قرارداد با راننده، نوع دیگری از این قرارداد است که به حضور راننده نیز توجه می‌کند. این قرارداد زمانی استفاده می‌شود که هدف شما از اجاره نیسان، جابه جایی و حمل و نقل باشد و بخواهید که مالک نیسان برای انجام این کار با شما همکاری کند. برای مثال، ممکن است اینطور توافق کرده باشید که نیسان را همراه با راننده برای مدت مشخصی اجاره کنید تا بتوانید وسایل خود را جابه جا کنید.

در این موقعیت، یا راننده، مالک نیسان است یا امکان دارد که راننده توسط مالک نیسان استخدام شده باشد. در شرایطی که راننده مالک نیسان است، مبلغی که بابت اجاره بها در نظر می‌گیرید، با احتساب تمام هزینه‌ها و همچنین حق الزحمه راننده خواهد بود که به صورتی یک مبلغ مشخص و کلی به عنوان اجاره بها در متن قرارداد نوشته می‌شود. به این صورت که مالک نیسان و شخصی که آن را اجاره می‌کند، با در نظر گرفتن تمام این شرایط، در خصوص مبلغ حق الزحمه توافق می‌کنند.

تفاوت اصلی!

تفاوت اصلی این دو قرارداد، این است که در قراردادی که در آن، به حضور راننده تاکید شده است، حضور راننده نیز از جمله شروط قرارداد محسوب می‌شود و باید حتما انجام شود. حالت دیگری نیز از این قرارداد وجود دارد و آن حالت، زمانی است که راننده نیسان، مالک نیسان نیست اما توسط مالک نیسان استخدام شده است. در این شرایط، احتمالا میان راننده و مالک نیسان، نمونه قرارداد راننده نیسان تنظیم می‌شود و رابطه راننده و مالک، یک رابطه استخدامی خواهد بود. در چنین شرایطی لازم است که حتما در متن قرارداد اجاره نیسان با راننده ، به این مساله اشاره کنید که مسئولیت پرداخت حقوق و مزایای راننده با مالک نیسان خواهد بود و مستاجر در این خصوص تعهد و مسئولیتی ندارد. البته اگر به شیوه دیگری نیز توافق می‌کنید، می‌توانید قرارداد را مطابق با توافقات خود تنظیم کنید.

مسئولیت هزینه‌های جاری در این قرارداد

یکی از مسائل مهمی که در مذاکرات ابتدایی مربوط به امضای قرارداد اجاره نیسان باید مطرح شود، تعیین تکلیف درباره مسئولیت پرداخت کردن هزینه‌های جاری نیسان است. هزینه‌هایی مانند بیمه، عوارض شهرداری، هزینه تعمیرات و رسیدگی به نیسان و سایر مواردی که به طور معمول در استفاده از نیسان اهمیت دارند، باید در این تصمیم گیری در نظر گرفته شوند. البته باید بدانید که در خصوص مسئولیت رسیدگی به نیسان و هزینه‌های مربوط به آن، قانون مشخصی وجود ندارد و آن چیزی که تعیین می‌شود، معمولا توافقی برحسب عرف یا نظر دو طرف قرارداد است.

پیشنهاد ما

قرارداد اختصاصی خودتان را داشته باشید. برای شما مناسب است که با تنظیم قرارداد مخصوص به خودتان، به تمام شروط و تعهداتی که لازم می‌دانید اشاره کنید. همچنین برای این اقدام می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز بهره ببرید.

نمونه قرارداد اجاره خودرو بدون راننده

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره خودرو بدون راننده
دانلود قرارداد

نمونه قرارداد استخدام راننده بدون خودرو

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد استخدام راننده بدون خودرو
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات