نمونه قرارداد استخدام مدلینگ و نکات کامل مربوط به قرارداد مدل لباس

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/06/02
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مدلینگ

قرارداد مدلینگ می‌تواند همزمان در دسته بندی قرارداد کار و قرارداد پیمانکاری قرار بگیرد. ما در این مقاله، حالتی را در نظر گرفته‌ایم که طرفین رابطه حقوقی خود را بر اساس قانون کار تنظیم کرده‌اند. تولید کنندگان و صاحبان کالا به خوبی می‌دانند که تبلیغات چه تاثیر بزرگی در رونق و توسعه کسب و کار و میزان فروش دارد. نقش و اهمیت تبلیغات به اندازه‌ای است که می‌توانیم مدعی شویم هیچ کسب و کاری بدون تبلیغ و بدون معرفی رونق پیدا نمی‌کند. از جمله روش‌های بسیار مرسوم تبلیغات، استفاده از مدل است. این شگرد تبلیغاتی از سال‌ها پیش استفاده شده و روز به روز به صورت حرفه‌ای‌تر پیش می‌رود. تا جایی که مد و مدلینگ به صنعت و حرفه تبدیل شده است و هر روزه علاقه مندان بسیاری را جذب می‌کند.

بسیاری از افراد می‌کوشند فاکتورهای لازم برای وارد شدن به حرفه مد و مدلینگ را کسب کنند و از این راه به درآمدزایی برسند. نمونه قرارداد مدلینگ ، قراردادی است که موجب ارتباط کاری مدل‌ها با شرکت‌های تبلیغاتی و برندها و شرکت‌های تولیدی محصولات متفاوت می‌شود. نمونه قرارداد استخدام مدلینگ در حرفه‌های مختلف و حتی در جایگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است نمونه قرارداد با مدلینگ در سطح بسیار پیشرفته و در شرکت‌های بزرگ مدلینگ تنظیم شود یا قرارداد یک بوتیک یا فروشگاه برای تبلیغات اجناسش در مغازه یا شبکه اجنماعی باشد. این قرارداد همچنین می‌تواند به صورت‌های موقت، دائمی، پاره وقت یا برای پروژه معینی تنظیم شود. چیزی که دارای اهمیت است این است که نمونه قرارداد مدلینگ نوعی از قرارداد کاری است و به وسیله این قرارداد، شخصی به استخدام شخص دیگر درمی آید.

نمونه قرارداد مدلینگ از نگاه قانون

این قرارداد از قانون کار پیروی می‌کند. قانون کار برای تعیین قواعد و طریقه رسیدگی به استخدامی‌ها و به کار گرفتن اشخاص گردآوری شده است. نمونه قرارداد مدلینگ نیز نوعی از قرارداد کار است. زیرا در آن، یک طرف در ازای دریافت حق الزحمه یا حق السعی، وظایف سپرده شده را انجام می‌دهد. قانون کار در ماده‌هایی از کارفرما و مدل صحبت کرده است و درباره آن‌ها توضیح می‌دهد.

ماده 7 قانون کار تعریفی برای فرارداد کار است:

«قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن، کارگر در قبال دریافت حق السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.»

علاوه بر تعریف قرارداد کار، قانون کار در ماده‌های 2 و 3 کارگر و کارفرما را نیز تعریف می‌کند.

انواع نمونه قرارداد مدلینگ

مدلینگ رشته گسترده‌ای است که برای تبلیغ بسیاری از اجناس و کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همین مساله موجب شده است که شاهد قراردادهایی مثل قرارداد مدلینگ کودک ، قرارداد مدل لباس بزرگسال، زنانه، مردانه و نوجوان و حتی قرارداد برای معرفی کفش، کیف، مدلینگ عکاسی و… باشیم. از متداول ترین قراردادهای مدلینگ، قرارداد مدل لباس است و با رونق گرفتن صنعت مدلینگ و تبلیغات به این شیوه، شاهد ورود بسیاری از کودکان در این رشته هستیم و به همین دلیل، قرارداد مدلینگ کودک نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه نوشتن و تنظیم نمونه قرارداد مدلینگ

برای نوشتن متن این قرارداد، لازم است که درباره محتوای قرارداد و قوانین خاص استخدام و قرارداد کار آگاهی کاملی داشته باشید. اطلاع از نحوه نوشتن و تنظیم فرم قرارداد مدلینگ ، به شما کمک می‌کند تا قرارداد بدون خطا و ایرادی داشته باشید و با اطمینان خاطر بیشتری اقدام به امضای قرارداد کنید. در ادامه به شرح نکات مهم یک نمونه قرارداد مدلینگ می‌پردازیم و ابعاد مختلف آن را بررسی می‌کنیم. در ابتدای این قرارداد می‌توانید به این نکته اشاره کنید که قرار حاضر براساس قانون کار تنظیم می‌شود. اگر تمامی قوانین به درستی رعایت شود، قرارداد شما دارای اعتبار کافی خواهد بود.

قرارداد استخدام مدلینگ

اطلاعات و مشخصات طرفین

اولین بخشی که در نمونه قرارداد استخدام مدلینگ نوشته می‌شود، توضیحاتی درباره اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد است. این مشخصات باید جامع باشد و طرف قرارداد را به خوبی معرفی کند. به گونه‌ای که مرجع قانونی یا اداره کار، به خوبی بتواند شخص را شناسایی کند و در صورت بروز مشکل یا خطا بتواند با او برخورد کند. در ابتدای قرارداد، کارفرما معرفی می‌شود. کارفرما شرکت تبلیغاتی، موسسه یا هر پایگاه دیگری است که به تبلیغ و مدلینگ محصولات و کالاهای مختلف می‌پردازد. این شرکت می‌تواند با مدل‌ها قراردادهای دائم یا موقت تنظیم کند و با استفاده از نمونه قرارداد با مدلینگ آن‌ها را به استخدام خود دربیاورد. علاوه بر موسسات و شرکت‌های مدلینگ بزرگ، بسیاری از فروشگاه‌ها، بوتیک‌ها و حتی آنلاین‌ شاپ‌ها از مدل برای تبلیغات لباس و محصولات خود استفاده می‌کنند. مواردی که ذکر شد، کارفرمای قرارداد محسوب می‌شوند که می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند.

اگر کارفرما، شخص حقوقی (شرکت، موسسه، فروشگاه) باشد، با اشاره به اطلاعاتی مانند نام مجموعه یا شرکت ، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل مجموعه یا شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده، او را معرفی می‌کنیم. اگر کارفرما شخص حقیقی باشد لازم است که از اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس نوشته شود. بعد از معرفی کارفرما، نوبت به معرفی مدل است. مدل‌ها اشخاص حقیقی هستند که در این حرفه مشغول به فعالیتند. برای معرفی آن‌ها به همان ترتیبی که برای کارفرما گفته شد، عمل می‌کنیم. البته ممکن است که برای استخدام مدل، لازم باشد با شرکت‌هایی که مدل‌های فراوانی را آموزش می‌دهند، صحبت کنید و طرف اصلی قرارداد شما، آن شرکت‌ها باشند.

تعیین نوع قرارداد در نمونه قرارداد مدلینگ

نمونه قرارداد استخدام مدلینگ در انواع مختلفی تنظیم می‌شود:

  1. نمونه قرارداد با مدلینگ به صورت دائم
  2. فرم قرارداد مدلینگ به صورت قرارداد کار موقت
  3. نمونه قرارداد مدلینگ برای کار معین

ممکن است قرارداد مدل با یک شرکت مدلینگ بزرگ باشد و به صورت دائم استخدام شود یا ممکن است که برای فروشگاه‌ها یا شرکت‌های دیگر به صورت موقتی استخدام شود. در بسیاری از موارد نیز مدل‌ها را به صورت پروژه‌ای استخدام می‌کنند. به این ترتیب که برای انجام پروژه‌ای خاص، مدل را به خدمت می‌گیرند و بعد از اتمام پروژه، قرارداد نیز به پایان می‌رسد. لازم است در متن قرارداد مدلینگ ، نوع قرارداد استخدام نیز مشخص شود.

شرح وظایف مدل در نمونه قرارداد مدلینگ

از مهمترین بخش‌های قرارداد کار، نوشتن شرح وظایف است. در این بخش از قرارداد که به نوعی موضوع قرارداد نیز محسوب می‌شود، لازم است که شرح کاملی از وظایفی که مدل به عهده دارد، نوشته شود. مدل باید به تمامی موارد عمل کند و هرگونه قصور یا تقصیر در انجام وظایف، عدم وفای به عهد محسوب می‌شود. در این زمان کارفرما می‌تواند با مدل برخورد کند و از او بابت کوتاهی و کم کاری جواب بخواهد. در ادامه به مواردی از شرح وظایف مدل اشاره می‌کنیم:

  1. حاضر بودن به موقع در محل عکس برداری یا فیلم برداری
  2. دقت در نگهداری و محافظت از لباس یا کالای دیگری که به قصد تبلیغ در اختیار مدل قرار می‌گیرد.
  3. هماهنگی با مدیر برنامه‌ها برای ایجاد تغییرات ظاهری در صورت، مدل مو و…
  4. پوشیدن انواع لباس‌، پوشاک و زیورآلاتی که مطابق نظر طراح یا کارفرما است.
  5. رعایت شیوه‌ای خاص از برنامه روزانه و رژیم غذایی خاص
  6. متعهد بودن به شرکت یا موسسه مورد نظر و عدم افشای اطلاعات آن سازمان
  7. تعهد به حضور به موقع و تعهد به عدم غیبت ناگهانی

وظایف کارفرما در نمونه قرارداد مدلینگ

بعد از مشخص شدن شرح وظایف مدل، تعهدات و مسئولیت‌های کارفرما نیز در متن قرارداد نوشته می‌شود. در ادامه به مواردی از این مسئولیت‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. رسیدگی و ایجاد آمادگی برای فعالیت مدل
  2. رسیدگی به خواسته‌های مدل در جهت انجام موضوع قرارداد
  3. پرداخت به موقع حقوق و مزایای مدل
  4. انتخاب پوشاک و لباس‌هایی که مغایر با عرف و قانون نباشد.

مدت نمونه قرارداد مدلینگ

نکته بسیار دارای اهمیت در تنظیم نمونه قرارداد مدلینگ ، تعیین مدت قرارداد است. مدت قرارداد، در واقع مدت تعهد مدل برای حضور در قرارداد و همکاری با کارفرما است. در این بخش از قرارداد، مشخص می‌شود که قرارداد به صورت دائم برقرار می‌شود یا به صورت موقت. اگر قرارداد به صورت موقت تنظیم شود، لازم است که تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد به دقت تعیین و ثبت شود.

پیشنهاد ما

شروع یک همکاری موفقیت آمیز به توافقات و شروط طرفین بستگی دارد. تعیین دقیق توافقات و ثبت مکتوب آن‌ها، احتمال خطا را کاهش می‌دهد و می‌تواند از حقوق طرفین محافظت کند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم نوشتن این قرارداد را به مشاوران حقوقی و وکلای مجرب رکلا بسپارید. برای این منظور لازم است که درخواستتان را در بخش تنظیم قرارداد اختصاصی ثبت کنید.

علاوه بر خدمات تنظیم قرارداد، برای گفتگو با مشاوران حقوقی با تجربه، می‌‌توانید درخواستتان را در بخش مشاوره حقوقی تلفنی نیز ثبت کنید. با شما ارتباط می‌گیریم.

قرارداد استخدام مدلینگ

رابطه استخدامی خود با مدلینگ را با امضای این قرارداد، ثبت کنید.

نمونه قرارداد استخدام مدلینگ
دریافت نمونه قرارداد استخدام مدلینگ

قرارداد مدلینگ (پروژه‌ای)

با استفاده از این قرارداد، می‌توانید به صورت پیمانکاری با مدلینگ قرارداد امضا کنید.

نمونه قرارداد مدلینگ (پروژه‌ای)
دریافت نمونه قرارداد مدلینگ (پروژه‌ای)
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات