قرارداد اجاره میکسر و توضیحات کامل نمونه قرارداد اجاره تراک میکسر

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/10/03
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره میکسر

اشخاصی که در زمینه ساخت و اجرای پروژه‌های عمرانی فعالیت می‌کنند به خوبی می‌دانند که یکی از مهمترین تجهیزات و ابزارهایی که باید در اختیار داشته باشند، تراک‌های میکسر یا کامیون‌های میکسر هستند. می‌دانیم که بتن از مهمترین مصالحی است که برای انواع ساخت و سازها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین نسبت نیز، در اختیار داشتن تجهیزاتی که امکان میکس بتن و آماده سازی و انتقال آن را فراهم کند، برای صاحبان پروژه بسیار ضروری خواهد بود. نمونه قرارداد اجاره میکسر ، قراردادی است که تهیه یک دستگاه میکسر بتن را برای شما امکان پذیر می‌کند.

نمونه قرارداد اجاره میکسر یکی از انواع قرارداد اجاره است. شما با استفاده از این قرارداد می‌توانید میکسر بتن را برای مدت مشخصی در اختیار بگیرید و برای پروژه عمرانی مورد نظر استفاده کنید. بدون شک، هزینه اجاره دستگاه نسبت به هزینه‌ خرید آن، بسیار به صرفه‌تر خواهد بود و این قرارداد می‌تواند هزینه‌های پروژه مورد نظر شما را تا میزان زیادی کاهش دهد. به طور معمول این ماشین‌ها و تجهیزات توسط شرکت‌های خصوصی یا دولتی اجاره داده می‌شوند و در انواع پروژه‌های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه این مقاله، به صورت اختصاصی درباره نمونه قرارداد اجاره تراک میکسر توضیحات بیشتری ارائه می‌دهیم.

نمونه قرارداد اجاره میکسر چگونه قراردادی است؟

ماده 466 قانون مدنی درباره یک عقد معین توضیح می‌دهد. این ماده که در واقع یک تعریف قانونی از عقد اجاره است، اینطور توضیح می‌دهد که اجاره؛ قراردادی است که به موجب آن، مستاجر، مالک منافع عین مستاجره می‌شود. در این تعریف، منظور از منافع عین مستاجره، مجموعه منعفت‌هایی است که از یک مال کسب خواهد شد. برای مثال، زمانی که ما یک تراک میکسر را اجاره می‌کنیم، می‌توانیم با آن کار کنیم و در فرآیند ساخت پروژه مورد نظرمان از تراک میکسر منفعت ببریم. حق کسب منفعت دقیقا چیزی است که با قرارداد اجاره در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد.

براساس این ماده، شخص حقیقی یا شرکتی که مالکیت تراک میکسر را در اختیار دارد، موجر نامیده می‌شود و مستاجر نیز شخصی است که تمایل دارد این ماشین را برای مدت مشخصی در اختیار بگیرد. منظور از عین مستاجره نیز، تراک میکسر است. نمونه قرارداد اجاره تراک میکسر ، یک نوشته مکتوب یا بهتر بگوییم، یک سند مکتوب قانونی است که مشخص می‌کند میان مالک تراک میکسر و شخصی که آن را اجاره کرده‌ است، رابطه‌ای استیجاری برقرار خواهد بود و طرفین برای انجام این قرارداد با یکدیگر توافق کرده‌اند.

اجاره نامه میکسر از نگاه قانون

اجاره نامه قراردادی است که مطابق با عقد اجاره تهیه و تنظیم می‌شود. عقد اجاره از عقود معین و لازم در قانون مدنی است که این قانون، قواعد و ضوابط معینی را برای آن در نظر گرفته است. اجاره نامه میکسر را می‌توانیم یک نوع از اجاره اشیاء در نظر بگیریم. زیرا موضوع اصلی این قرارداد، در اختیار گرفتن تراک میکسر است که در واقع یک شیء محسوب می‌شود.

همانطور که توضیح دادیم، قانون مدنی قواعد مشخصی را برای نمونه قرارداد اجاره تراک میکسر تعیین می‌کند و به این جهت، قرارداد مورد نظر یک عقد معین خواهد بود. از طرف دیگر، موجر و مستاجر ملزم هستند که تا پایان مدتی که مشخص کرده‌اند، نسبت به تعهدات و مسئولیت‌هایی که دارند متعهد باشند و به آن‌ تعهدات عمل کنند. همچنین موجر و مستاجر نمی‌توانند نمونه قرارداد اجاره میکسر را یک جانبه فسخ کنند. البته برای آن‌ها این امکان وجود دارد که بتوانند شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند.

محتوای نمونه قرارداد اجاره میکسر

اگر شخصی هستید که در زمینه اجاره تراک میکسر فعالیت می‌کنید یا اگر شخصی هستید که برای انجام پروژه عمرانی خود نیاز به این ماشین دارید، ابتدا لازم است که درباره قرارداد اجاره تراک میکسر اطلاعاتی داشته باشید تا بتوانید این ماشین را با شرایط مناسبی اجاره کنید. بدون شک محتوای قرارداد شما، مشخص می‌کند که به چه شیوه‌ای با یکدیگر همکاری خواهید کرد.

در متن نمونه قرارداد اجاره میکسر ، ابتدا دو طرف قرارداد، یعنی موجر و مستاجر معرفی می‌شوند و مشخصات و اطلاعات هویتی آن‌ها در قرارداد ثبت می‌شود. در ادامه، موضوع قرارداد بیان خواهد شد. مدت اجاره، مبلغ کرایه، شروط و تعهدات طرفین، شیوه پرداخت کرایه و تعهدات و ضمانت‌ها، از مهمترین مواردی هستند که در متن قرارداد نوشته می‌شوند. محتوای این متن، باید حاوی تمام توافقات و شروطی باشد که میان طرفین معین شده است. بنابراین، پیش از نوشتن قرارداد ، لازم است که موجر و مستاجر با یکدیگر گفتگو کنند و در مذاکراتی که میان آن‌ها انجام می‌شود و درباره شروط مورد نظر طرفین تصمیم گیری‌های لازم صورت بگیرد.

در نهایت بعد از تایید هر دو طرف قرارداد، شروط مورد نظر باید در متن قرارداد نوشته شود. امضای اجاره نامه میکسر ، موجر و مستاجر را ملزم می‌کند که به تعهدات مندرج در قرارداد عمل کنند.

موضوع اجاره نامه میکسر

موضوع نمونه قرارداد اجاره میکسر ، اجاره یک یا چند عدد تراک میکسر است. لازم است که به صورت دقیق، صریح و معین در خصوص نوع تراک میکسر و مدل آن، در این بخش از قرارداد نوشته شود. شما می‌توانید معین کنید که تراک میکسر برای چه پروژه‌ای استفاده شود. در این بخش از قرارداد به صورت دقیق می‌نویسید که تراک میکسر دارای چه شرایطی است و چه ویژگی‌هایی دارد. نوشتن این اطلاعات به طرفین کمک می‌کند که در هنگام تحویل تراک میکسر، معیاری برای ارزیابی وضعیت این ماشین در اختیار داشته باشند.

مدت قرارداد را معین کنید!

مستاجر می‌تواند با توجه به تجربه‌هایی که در گذشته داشته است، تخمین بزند که برای انجام پروژه عمرانی مورد نظر، به چه میزان زمان نیاز دارد. به این صورت، می‌تواند درخواست کند که تراک میکسر را برای بازه زمانی مشخصی اجاره کند. لازم است که در متن قرارداد، به صورت دقیق، تاریخ شروع و پایان اجاره را بنویسید. براساس تاریخی که در نمونه قرارداد اجاره میکسر نوشته می‌شود، موجر ملزم خواهد بود که در تاریخ شروع قرارداد، تراک میکسر را در اختیار مستاجر بگذارد و مانع کسب منفعت او از ماشین نشود. قانون مدنی به صراحت بیان می‌کند که موجر باید مال اجاره را به صورتی در اختیار مستاجر بگذارد که امکان کسب منفعت برای مستاجر برقرار باشد.

در ادامه، مستاجر نیز ملزم است که در تاریخ اتمام قرارداد، تراک میکسر را به موجر تحویل دهد. مستاجر باید تراک میکسر را به همان صورتی که دریافت کرده است، به موجر بازگرداند. موجر می‌تواند برای تحویل به موقع تراک میکسر شرط تعیین کند یا برای دیرکرد تحویل آن، جریمه در نظر بگیرد. به این صورت که در ازای هر روز دیرکرد، مبلغ مشخصی جریمه برای مستاجر لحاظ شود. تعیین این شروط، باعث می‌شود که مستاجر تراک میکسر را در زمانی که معین شده است، به موجر بازگرداند.

مبلغ نمونه قرارداد اجاره میکسر

مبلغ اجاره بهاء یا کرایه‌ میکسر معمولا براساس تعرفه‌ شرکت‌ها، عرف و در نهایت با توافق موجر و مستاجر معین می‌شود. برای مثال ممکن است که شرکت یا شخص حقیقی که میکسر را اجاره می‌دهد، تعرفه مشخصی را برای اجاره دادن انواع ماشین‌ها از جمله تراک میکسر در نظر داشته باشد. شما می‌توانید آن تعرفه‌ها را بپذیرید یا اینکه با مالک تراک میکسر به شیوه دیگری توافق کنید. بنابراین، در هر صورت مبلغ قرارداد با توافق طرفین معین می‌شود.

خسارت و ضرر به نمونه قرارداد اجاره میکسر

قانون مدنی مشخص می‌کند که مستاجر ملزم است که تراک میکسر را به همان صورتی که دریافت کرده است، به موجر برگرداند. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که ابتدای قرارداد، حتما بازرسی فنی این ماشین را در نظر داشته و از سلامت آن آگاه باشید. در نهایت، اگر نوع استفاده مستاجر از میکسر باعث بروز آسیب یا خسارت به این دستگاه شود؛ یعنی خسارتی که ایجاد شده است، ناشی از تفریط و تعدی مستاجر باشد، مستاجر ضامن پرداخت خسارت ماشین خواهد بود و ملزم است که زیان وارد شده به آن را بپردازد اما اگر آسیب تراک میکسر به مسائل فنی مربوط بوده و ارتباطی به شیوه استفاده مستاجر نداشته باشد، مسئولیتی متوجه مستاجر نیست و خسارتی که وارد شده است، به عهده موجر خواهد بود.

در این شرایط اگر خسارت فنی که ایجاد شده است مانع فعالیت مستاجر بوده و از مدت قرارداد نیز باقی مانده باشد؛ مستاجر می‌تواند برای زمان باقی مانده، قرارداد را فسخ کند.

پیشنهاد ما

قرارداد اجاره میکسر را ابتدا بشناسید و سپس برای امضای آن اقدام کنید. شما نیاز دارید که با آگاهی از ابعاد قانونی و حقوقی این قرارداد، برای انجام آن تصمیم بگیرید. خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و خدمات تنظیم قرارداد از خدماتی هستند که تیم حقوقی رکلا در این زمینه ارائه خواهد داد. با شما همراه هستیم.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات