قرارداد مشاور رسانه ای در چه مواقعی استفاده می‌شود؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/02
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاور رسانه ای

قرارداد مشاور رسانه ای یک قرارداد کاربردی و مهم است که مورد استفاده بسیاری از اشخاص قرار می‌گیرد. رسانه‌ها یکی از مهمترین پدیده‌های عصر حاضر هستند. عده‌ای رسانه را یک صنعت می‌نامند و عده‌ای دیگر معتقدند که رسانه شامل ابزاری مانند اپلیکیشن‌های اجتماعی، تلوزیون، روزنامه و رادیو است. آنچه از مجموع تعاریف مربوط به رسانه به دست می‌آید، این است که رسانه، مرجعی است که به واسطه آن، میان اشخاص و اعضای یک جامعه و در مواقعی میان تمام مردم جهان، ارتباط برقرار می‌شود. به واسطه رسانه‌ها، اشخاص این امکان را دارند که محتوا و مطالب متعددی را به اشتراک بگذارند، محصول خود را معرفی کنند و مشتریان و علاقه‌مندان محصولاتشان را جذب کنند. مهمترین رکن یک رسانه، این است که مخاطب داشته باشد و شیوه صحیح فعالیت را بداند.

همه ما برای رسانه‌های مختلف، مخاطب محسوب می‌شویم. ما در طول روز، در معرض انواع متعددی از رسانه‌ها قرار می‌گیریم. شیوه عملکرد رسانه‌ها باعث می‌شود که ما جذب یک رسانه شویم و مطالب آن را دنبال کنیم. ممکن است که دنبال کردن آن رسانه، باعث شود که محصولاتی را که معرفی کرده است، استفاده کنیم یا اینکه میزان بازدید مطالب و ویدیو‌های آن‌ها را بالا ببریم که در نهایت، به کسب درآمد رسانه مورد نظر منجر می‌شود. دقیقا به همین دلیل است که صاحبان رسانه‌های مختلف، درصدد یافتن راهکاری هستند که بتوانند به شیوه موثر‌تری عمل کنند. قرارداد مشاور رسانه ای ، قراردادی است که این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

نمونه قرارداد مشاور رسانه ای چگونه است؟

قرارداد مشاوره رسانه ای یک توافق برای دریافت مشاوره و راهنمایی است. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد خدمات مشاوره است. احتمالا بارها درباره مشاوره گرفتن یا مشاوره دادن مطالبی را شنیده‌اید. کار مشاوران با تخصص‌های مختلف، این است که شرایط و اقدامات شما را ارزیابی کنند، راهنمایی‌های مناسبی را در اختیار شما بگذارند و در زمینه موضوع مورد مشاوره، راهکارهای نوین را بیان کنند. بدون شک، شما توقع دارید که با دریافت مشاوره، بتوانید ایرادات کاری خود را شناسایی کنید و همچنین راهکارهای تازه‌ای را برای جذب مخاطب اعمال کنید.

نمونه قرارداد مشاور رسانه ای ، قراردادی است که این توافق را به صورت مکتوب ثبت می‌کند. در این قرارداد، مشاور رسانه و شخصی که متقاضی دریافت مشاوره است، معرفی می‌شوند. همچنین موضوع مشاوره را مشخص می‌کنند. علاوه براین، مدت قرارداد، مبلغ حق الزحمه و سایر تعهدات و شروط طرفین نیز در متن قرارداد نوشته می‌شود. این توافق یک قرارداد خصوصی است که میان اشخاص و با خواست و رضایت آن‌ها برقرار خواهد شد. برای تنظیم قرارداد مشاوره رسانه ای ، لازم است که از قانون مدنی پیروی شود.

لزوم توجه به تخصص مشاور

تعداد رسانه‌ها و گستردگی آن‌ها به اندازه‌ای است که برای همکاری با یک مشاور، نیاز دارید که ابتدا درباره سابقه کاری او و تخصصی که دارد، اطلاعاتی داشته باشید. ممکن است که شما بخواهید درباره شیوه فعالیت در اپلیکیشن‌های اجتماعی اطلاعات بگیرید. بنابراین، لازم است که شخصی را پیدا کنید که به صورت اختصاصی در زمینه اپلیکیشن مورد نظر شما اطلاعات دارد و درباره شیوه صحیح انجام فعالیت در آن رسانه، مشاوره می‌دهد. علاوه براین، لازم است که در متن قرارداد ، موضوع مورد نظرتان را به صراحت و روشنی توضیح دهید.

برای مثال بنویسید که درباره شیوه جذب مخاطب ، نیاز به دریافت مشاوره دارید. رسانه‌هایی مانند تلویزیون و رادیو نیز برای کسب رضایت و جذب مخاطبان خود، از مشاورانی کمک می‌گیرند که به صورت اختصاصی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

شرایط قانونی نمونه قرارداد مشاور رسانه ای

شما برای تنظیم قرارداد مشاور رسانه ای به صورت قانونی، مانعی نخواهید داشت و می‌توانید این قرارداد را مطابق با قانون مدنی، تهیه و تنظیم کنید. قانون مدنی اینگونه قراردادها را یک قرارداد خصوصی می‌نامد. براساس ماده 10 قانون مدنی ، اشخاص می‌توانند با رعایت قانون، به شیوه‌های مختلف و با شروط مورد نظرشان، با یکدیگر قرارداد امضا کنند. البته لازم است که محتوای قرارداد مغایر با قانون نباشد.

لازم بودن قرارداد و شروط فسخ

قرارداد مشاور رسانه ای یک قرارداد لازم است و طرفین نمی‌توانند تا اتمام قرارداد، آن را فسخ کنند. البته این امکان وجود دارد که شما بتوانید شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرید. به این صورت که شروطی را مطرح می‌کنید که به واسطه آن، این امکان را خواهید داشت که در صورت عملی نشدن آن شروط، قرارداد را فسخ کنید.

الزام به انجام تعهدات در این قرارداد، بسیار کاربردی و مهم است. زیرا که طرفین مطمئن خواهند بود که توافقی که انجام شده است، حتما عملی می‌شود. از طرف دیگر، شروط فسخ قرارداد نیز، اختیار بیشتری به اشخاص می‌دهد.

انواع قرارداد مشاور رسانه ای

ابتدا باید مشخص کنید که به چه طریقی با مشاور متخصص در زمینه رسانه، همکاری خواهید کرد. شیوه همکاری شما، نوع قراردادتان را مشخص می‌کند. برای مثال، اگر شما اینچنین توافق کرده‌اید که مشاور با انجام ارزیابی‌ها و بررسی‌ جوانب مختلف فعالیت شما در رسانه مورد نظر، نقاط ضعف و قدرت کار شما را مشخص کند و براساس آن‌‌ها، راهنمایی‌هایی را در اختیارتان قرار دهد، بدون شک، برای انجام این کار، مدت زمانی را در نظر گرفته‌اید و همچنین معیار و ملاک‌های نیز تعیین کرده‌اید. بنابراین در این شرایط، برای شما مناسب خواهد بود که به شیوه قرارداد پیمانکاری تک نفره عمل کنید و شرایط همکاری با مشاور را به این صورت، شرح دهید.

ممکن است شما یک سازمان باشید که به صورت اختصاصی در رسانه‌ای خاص یا در رسانه‌های مختلف فعالیت می‌کنید. حتی ممکن است که شما یک موسسه باشید که به صورت اختصاصی در زمینه مشاوره رسانه‌ای مشغول به کار است. در هر دو صورت، می‌توانید از قرارداد استخدام استفاده کنید و به این شیوه، مشاور متخصص را در سازمان خود جذب کنید. به طور کلی شما می‌توانید به شیوه‌های مختلفی با یکدیگر قرارداد امضا کنید و مانعی برای انجام این کار نخواهد بود.

حق الزحمه نمونه قرارداد مشاور رسانه ای

مبلغ حق الزحمه، مبلغی است که در ازای انجام کار مشاور، به او پرداخت خواهد شد. لازم است که پیش از شروع به کار، طرفین در خصوص مبلغ مورد نظر با یکدیگر توافق کنند و نتیجه نهایی توافق را در متن قرارداد بنویسند. مبلغ قرارداد با توافق و نظر طرفین معین می‌شود. علاوه براین، آن‌ها می‌توانند در خصوص مواردی مانند شیوه پرداخت حق الزحمه نیز با یکدیگر گفتگو داشته باشند و درباره آن، در متن قرارداد توضیح دهند.

شما می‌توانید دقیقا مشخص کنید که در ازای هر ساعت مشاوره، چه مبلغی را به عنوان حق الزحمه مشاور در نظر می‌گیرید. به طور معمول در قراردادهای مشاوره، مبلغ دقیق حق الزحمه هر ساعت ارائه مشاوره تعیین می‌شود و و علاوه براین، معین می‌کنند که در مجموع، چه میزان ساعتی خدمات مشاوره دریافت خواهد شد. به این ترتیب، مجموع مبلغ قرارداد محاسبه می‌شود و طرفین می‌توانند تصمیم بگیرند که این مبلغ به چه صورتی به مشاور پرداخت شود. برای مثال ممکن است توافق به این صورت باشد که کل ساعات تعهد به ارائه خدمات مشاوره به دو الی سه مرحله یا مرحله تقسیم شود و در پایان هر مرحله، حق الزحمه آن دوره پرداخت شود یا ممکن است توافق به این صورت باشد که در پایان هر جلسه مشاوره، حق الزحمه مشاور را بپردازند.
علاوه براین، شما حتی می‌توانید در متن قرارداد توضیح دهید که حق الزحمه مشاور، به چه شماره حساب بانکی یا به چه شماره کارت بانکی واریز شود.

پیشنهاد ما

قرارداد مشاور رسانه ای یک قرارداد خاص است که در میان اصحاب رسانه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم نیست که در چه رسانه‌ای فعالیت می‌کنید، مهم این است که شما می‌توانید با استفاده از این قرارداد، یک مشاور حرفه‌ای در زمینه کسب و پیشه خود را در اختیار داشته باشید و با او درباره سوالاتتان گفتگو کنید. استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، این امکان را به شما می‌دهد که درباره شرایط همکاری و تنظیم قرارداد با مشاور رسانه، اطلاعات بگیرید و با آگاهی بیشتری با مشاور، قرارداد امضا کنید. علاوه براین، شما می‌توانید تنظیم قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. در کنار شما هستیم.

نمونه قرارداد مشاوره

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات