قرارداد حق العمل کاری بازاریابی و نکات قانونی و مهم این نوع قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/27
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد حق العمل کاری بازاریابی

نیروی محرکه کسب و کارهای امروزی، بازاریابی است. فرقی نمی‌کند که شما در حوزه ارائه محصولات و اجناس فعالیت می‌کنید یا مرجعی برای خدمت رسانی هستید، بدون شک شما به مهارت‌ها و فعالیت‌های بازاریابی نیاز دارید و حتما تا به حال از شگردهای مربوط به آن نیز بهره برده‌اید. بازاریابی به اندازه‌ای مهم و کاربردی است که اشخاص به شیوه‌های مختلف مشغول به انجام آن هستند و این قرارداد را در شرایط و موقعیت‌های متعدد به کار می‌برند. یکی از حالت‌های مهم این قرارداد، نمونه قرارداد حق العمل کاری بازاریابی است که بازاریابی را به صورت یک توافق حق العمل کاری در نظر می‌گیرد.

اگر به هر شیوه‌ای مشغول به فعالیت در بازار کار هستید، احتمالا می‌توانید از مهارت و تخصص بازاریاب‌ها بهره ببرید اما پیش از شروع همکاری با بازاریاب، لازم است که بهترین قرارداد را برای همکاری با آن‌ها تهیه و امضا کنید. زیرا قراردادی که تنظیم می‌شود، معرف روابط میان شما است و همچنین در خصوص هر نوع از رابطه کاری، قوانین و ضوابطی در نظر گرفته شده‌اند. در ادامه این مطلب تلاش می‌کنیم که درباره نمونه قرارداد حق العمل کاری بازرگانی و بازاریابی صحبت کنیم و این قرارداد را مورد بررسی قرار دهیم.

آیا نمونه قرارداد حق العمل کاری بازاریابی برای من مناسب است؟

پیش از آنکه درباره نمونه قرارداد حق العمل کاری بازاریابی توضیح دهیم، ابتدا لازم است که بدانیم آیا این قرارداد برای ما مناسب است و آیا نیاز است که ادامه این مقاله را مطالعه کنیم؟

همانطور که در مقدمه نیز بیان کردیم، بازاریابی یک تخصص است که به شیوه‌های مختلف به کار برده می‌شود. اگر شما سازمان یا مجموعه‌ای هستید که تمایل دارید تعداد مشخصی بازاریاب را در ساعات مشخصی از روز در اختیار داشته باشید و با پرداخت حقوق ثابت با آن‌ها همکاری کنید، لازم است که از قرارداد کار بازاریابی بهره ببرید. اگرچه برای این قرارداد نیز حق الزحمه در نظر گرفته می‌شود اما این نوع رابطه کاری باید مطابق با قانون کار و قانون تامین اجتماعی باشد و از ضوابط خاصی پیروی کند.

از طرف دیگر، ممکن است که شما شرایطی را ایجاد کنید که اشخاص مختلف تحت عنوان بازاریاب بتوانند بدون محدودیت خاصی فعالیت کنند و در ازای هر ثبت سفارش، پورسانت معینی به آن‌ها تعلق بگیرد. در این شرایط نیز قرارداد بازاریابی به صورت پیمانی برای شما مناسب خواهد بود اما نمونه قرارداد حق العمل کاری بازاریابی با مواردی که بیان کردیم شرایط متفاوتی دارد. حق العمل کار در قانون تجارت تعریف می‌شود. این قرارداد در اغلب مواقع میان بازرگانان و عاملان تهیه و تنظیم خواهد شد و به همین دلیل است که نمونه قرارداد حق العمل کاری بازرگانی نیز محتوای یکسانی با حق العمل کاری بازاریابی دارد. در واقع در هر دو قرارداد، حق العمل کاران تلاش می‌کنند که معاملاتی را مطابق با خواست آمر انجام دهند.

حق العمل کاری بازاریابی یک نوع دلالی است؟!

نکته مهم در خصوص نمونه قرارداد حق العمل کاری بازرگانی این است که نقش حق العمل کار در این قرارداد را نمی‌توانیم یک دلال یا وکیل در نظر بگیریم. با توافقاتی که میان آمر و حق العمل کار معین می‌شود، ممکن است دایره اختیارات حق العمل کار بسیار بیشتر از یک بازاریاب صرف باشد.

حق العمل کار در نمونه قرارداد حق العمل کاری بازاریابی ، می‌تواند به نام خودش و به حساب آمر فعالیت کند. این امکان نیز برای او فراهم می‌شود که بتواند در مواقع بحرانی به شیوه دیگری بازاریابی را انجام دهد و همچنین یک حق العمل کار، مانند دلال صرفا یک واسطه نیست.

در قراردادهایی که با عنوان قرارداد حق العمل کاری بازاریابی تهیه و تنظیم می‌شوند، رابطه میان اشخاص حاضر در قرارداد، رابطه میان آمر (امرکننده، کارفرما) و عامل (حق العمل کار) است. این نوع از قرارداد به طور معمول در حوزه فعالیت‌های بازرگانی تنظیم و امضا می‌شود. از متداول‌ترین دلایل برای به کار بردن این قرارداد، بهره برداری از تخصص، مهارت، دانش و تجربه بازاریاب در حوزه معاملات بازرگانی است.

علاوه براین، حق العمل کار بازاریابی می‌تواند در زمان‌های مختلف و در مکان‌های متعددی حضور داشته باشد و به نیابت از آمر، معاملات مناسبی را انجام دهد. فعالیت حق العمل کار می‌تواند موجب درآمدزایی بسیار خوب و انجام معاملات پر سود شود و دایره فعالیت‌های تجاری آمر را گسترش دهد.

قانون درباره قرارداد حق العمل کاری بازاریابی چه می‌گوید؟!

نمونه قرارداد حق العمل کاری بازرگانی یکی از حالت‌های قرارداد حق العمل کاری است. حق العمل کار در قانون تجارت ، شخصی است که انجام کاری را به نام خود و به حساب شخص دیگر، به عهده می‌گیرد. منظور از حساب شخص دیگر در این تعریف، این است که در نهایت نتیجه حاصل از انجام معامله، چه منفعت باشد و چه زیان، به آمر خواهد رسید. آمر نیز شخصی است که به حق العمل کار امر می‌کند که امور مشخصی را انجام دهد و به او برای انجام کار اجازه می‌دهد. علاوه براین، سرمایه و مسئولیت سود و زیان نهایی معامله نیز به عهده آمر است.

نمونه قرارداد حق العمل کاری بازاریابی اصولاً یک قرارداد جایز و در مواردی لازم، معوض، اذنی و رضایی است که با توافق میان آمر و حق العمل کار، میان آن‌ها امضا می‌شود. منظور از جایز بودن، این است که آمر و حق العمل کار می‌توانند هر زمان که بخواهند این توافق را فسخ کنند و از ادامه همکاری انصراف دهند. اگرچه این امکان برای آن‌ها وجود دارد که شروطی معین کنند که امکان فسخ قرارداد از هر دو طرف سلب شود. یعنی اینکه اگر تمایل دارید آمر و حق العمل کار نتوانند به راحتی قرارداد را فسخ کنند، می‌توانید در متن قرارداد به این شرط اشاره کنید.

همچنین می‌توانید فسخ قرارداد را تنها به شروط مشخصی محدود کنید. یعنی بنویسید که فقط در صورت بروز این شرایط، قرارداد فسخ خواهد شد. این قرارداد با رضایت و توافق آمر و حق العمل کار تهیه و امضا می‌شود و نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم، این است که قرارداد حاضر یک عقد معوض است. به این معنا که حق العمل کار در ازای اموری که انجام می‌دهد، حق الزحمه یا عوض دریافت خواهد کرد.

وظایف و مسئولیت‌های آمر

همانطور که حق العمل کار در نمونه قرارداد حق العمل کاری بازاریابی ، مسئولیت‌ها و وظایفی را به عهده می‌گیرد، آمر نیز در این خصوص ملزم است تعهداتی را انجام دهد. آمر باید کمیسیون یا حق الزحمه‌ای که برای عامل در نظر گرفته شده است را به او پرداخت کند. همچنین ملزم است سفارش‌هایی که توسط حق العمل کار ثبت می‌شود را بپذیرد و اقدامات لازم را انجام دهد.

نکته مهم دیگر دراین خصوص این است که آمر مسئول کیفیت و سلامت محصولات و اجناس است. بنابراین، اگر بعد از معامله بازاریابی معین شود که اجناس یا محصولی که معامله شده است، نقص و عیب دارد، آمر ملزم است که آن جنس را پس بگیرد، تعویض کند یا اینکه مبلغی که پراخت شده است را عودت دهد.

محتوای متن نمونه قرارداد حق العمل کاری بازاریابی

برای امضای نمونه قرارداد حق العمل کاری بازاریابی لازم است از محتوای متن این قرارداد آگاهی کامل داشته باشید. برای آشنایی با محتوای متن قرارداد، ابتدا باید آن را به صورت کامل و دقیق مطالعه کنید و سپس درباره بخش‌های مختلف قرارداد با مشاوران حقوقی به گفتگو بپردازید. همچنین شما این امکان را نیز دارید که متن قرارداد را در اختیار مشاور حقوقی یا وکیلتان قرار دهید تا او نیز، قرارداد شما را مطالعه کند.

محتوای متن نمونه قرارداد حق العمل کاری بازاریابی باید حاوی اطلاعات و مشخصات هویتی کامل و دقیقی از آمر و حق العمل کار باشد. این اطلاعات در واقع همان مشخصات شناسنامه‌ای دو طرف هستند که آن‌ها را معرفی می‌کنند. علاوه بر اشاره به این مشخصات و اطلاعات، لازم است اطلاعات دیگری از قبیل بازه زمانی همکاری میان آمر و حق العمل کار و همچنین مبلغ حق الزحمه عامل نیز به صراحت در متن قرارداد نوشته شوند.

بازه زمانی همکاری و مبلغ حق الزحمه، از موارد مهمی هستند که با توافق آمر و حق العمل کار معین می‌شوند. یعنی طرفین قرارداد می‌توانند درباره چگونگی دریافت کمیسیون و شیوه پرداخت آن با یکدیگر توافق کنند.

پیشنهاد ما

قرارداد حق العمل کاری از جمله قراردادهایی است که شما می‌توانید با توجه به شروط خاصی که در نظر دارید، آن را تنظیم و امضا کنید. در این زمینه لازم است که حتما با یک مشاور حقوقی گفتگو کنید تا راهنمای شما باشد. برای این منظور می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید و همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای اطمینان از صحت متن قرارداد، تنظیم قرارداد مورد نظر را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. در کنار شما هستیم.

قرارداد بازاریابی

با زدن روی تصویر، برای دریافت این قرارداد هدایت می‌شوید.

نمونه قرارداد بازاریابی
دانلود نمونه قرارداد بازاریابی

قرارداد کار بازاریابی

روی تصویر بزنید و به صفحه دریافت این قرارداد وارد شوید.

نمونه قرارداد کار بازاریابی
دانلود نمونه قرارداد کار بازاریابی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات