قرارداد نقشه برداری در کدام دسته بندی قرارداد است و نکات کلیدی آن چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/29
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نقشه برداری

مهندسی نقشه برداری یکی از رشته‌های زیر مجموعه علوم مهندسی است. مهندسی نقشه برداری به انجام عملیاتی می‌پردازد که در نهایت به ساخت یک سازه عمرانی منجر شود. سازه، بنا، جاده، ریل، شهرسازی، ساخت پل و طراحی معابر، بیمارستان‌ها، بناهای بزرگ دولتی و غیر دولتی، از انواع سازه‌هایی هستند که توسط مهندسان عمران طراحی شده‌اند. قرارداد نقشه برداری از انواع قرارداد پیمانکاری است که برای شروع همکاری میان نقشه بردار و کارفرما تنظیم می‌شود.

نقشه برداری از مهمترین مراحل تهیه و ساخت یک سازه است. بدون استفاده از یک نقشه مهندسی شده، در فرآیند ساخت و ساز و همچنین در زمان بهره برداری، ایرادات و مشکلات زیادی به وجود می‌آید. این ایرادات و مشکلات به روش‌های مختلف تاثیرات منفی و خسارات و زیان بسیاری به جای می‌گذارند.

مهندس نقشه برداری، فارغ التحصیل یکی از شاخه‌های علوم مهندسی است. این شخص با گذراندن دوره‌های کارآموزی، تجارب بسیاری به دست می‌آورد. مهندس نقشه بردار به صلاحدید خود و با توجه به علم، دانش، مهارت و تجربه‌ای که از آن برخوردار است، عملیات نقشه برداری را انجام می‌دهد. نقشه برداری، عملیاتی است که با استفاده از اطلاعات کارفرما، نیاز پروژه و هدف نهایی از اجرای پروژه اجرا می‌شود. عملیاتی مانند جمع آوری اطلاعات، پردازش آن‌ها، تحلیل و بررسی، بازیابی، انتقال و موارد دیگر از جمله اقداماتی هستند که توسط مهدس نقشه بردار انجام می‌شود.

اهمیت و کاربرد قرارداد خدمات نقشه برداری

مهندس نقشه برداری شخصی است که با توجه به اطلاعات ملک و شرایط بهره برداری از آن، نقشه ساخت و ساز را طراحی می‌کند. نقشه برداری جزء اولین مراحل ساخت و ساز پروژه‌های عمرانی است. براساس نمونه قرارداد پیمانکاری نقشه برداری ، نقشه بردار و کارفرما با یکدیگر همکاری خواهند کرد. کارفرما با توضیحاتی که به نقش بردار ارائه می‌دهد، از او توقع دارد که نقشه‌ای کاربری و با رعایت تمام ملاحظات عمرانی و فنی تحویل دهد.

نقشه بردار که شخص متخصصی است، با توجه به قوانین نقشه برداری، هدف نهایی از ساخت سازه، سفارشات کارفرما و مسائل مهم دیگر عملیات نقشه برداری را آغاز می‌کند.

احتمالا درباره طراحی و نقشه برداری منازل مسکونی مطالب بسیاری شنیده‌‌اید. محدودیتی برای اجرای پروژه‌های نقشه برداری وجود ندارد. برای مثال ممکن است یک نقشه بردار در زمینه نقشه‌ بناهای مسکونی مهارت داشته باشد، اما نقشه بردار دیگر، به نقشه برداری پروژه‌های بزرگ عمرانی مانند تونل، مترو، خطوط انتقال آب و نیرو و موارد مهم دیگر علاقه مند باشد. قرارداد تیپ خدمات نقشه برداری این امکان را می‌دهد که پیمانکار با توجه به قوانین و اصول علمی، پروژه نقشه برداری را انجام دهد.

نقشه بردار در قرارداد نقشه برداری چه وظایفی دارد؟

فعالیت و وظایف نقشه بردار در نمونه قرارداد نقشه برداری به دو مرحله تقسیم می‌شود. در مرحله اول، نقشه بردار با استفاده از ابزار و امکانات مهندسی مشخصات محیط مورد نظر را بررسی می‌کند. اندازه گیری مکان و تعیین مرز ظاهری از عملیاتی است که با استفاده از وسایل و ابزار مخصوص انجام می‌شود. با استفاده از فنون و روش‌های خاص محاسبات حقیقی و مقیاس‌ها، اطلاعات و اندازه گیری‌ها روی کاغذ ترسیم می‌شود.

دومین مرحله از فعالیت نقشه بردار، ترسیم کاربردی اطلاعات و مشخصات پروژه روی کاغذ است که در موضوع نمونه قرارداد عملیات نقشه برداری درباره آن توضیح می‌دهند. براساس متن قرارداد ، نقشه بردار ملزم است که مسئولیت‌ها و وظایفی که برای او در نظر گرفته شده است را انجام دهد. نقشه بردار باید تمام محاسبات و اطلاعات و مشخصات فنی مورد نیاز برای اجرای عملیات ساخت و ساز را در کاغذ ترسیم کند. این کاغذ که حاوی اطلاعات کاربردی، نشانه‌های فنی، و ابعاد و اندازه‌های محاسبه شده است، نقشه نامیده می‌شود.

در ادامه فرآیند پروژه ساخت و ساز، این نقشه، مبنای اصلی ساخت و ساز خواهد بود. شرط اصلی این است که سازه نهایی، کاملا مطابق با نقشه باشد. البته ممکن است که در حین اجرای عملیاتی نقشه، مشکل یا ایرادی وجود داشته باشد که مهندسان نتوانند کاملا مطابق با نقشه طراحی شده عمل کنند. در این شرایط می‌توانند به نقشه بردار مراجعه کنند و از او بخواهند که به این مساله رسیدگی کند.

قرارداد نقشه برداری چگونه قراردادی است؟

قرارداد نقشه برداری یک نوع سند حقوقی مهم است و می‌توانیم آن را به یک نوشته حقوقی تعبیر کنیم که اعتبار قانونی بسیار زیادی دارد. در واقع قرارداد نقشه برداری سندی است که از رابطه کاری میان نقشه بردار و کارفرما صحبت می‌کند. اگر در روند تهیه نقشه ایراد و مشکلی پیش بیاید، طرفین می‌توانند با استناد به قرارداد های نقشه برداری از شخص متخلف شکایت کنند.

نمونه متن قرارداد نقشه برداری ، حاوی اطلاعات جامعی است که حدود روابط کاری نقشه بردار و کارفرما را مشخص می‌کند. تعهدات هر کدام از طرفین در قرارداد به دقت نوشته شده است. اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد ، موضوع قرارداد، مدت اجرای پروژه نقشه برداری، مبلغ تعیین شده به منظور حق الزحمه، شرایط خاص طرفین، ضمانت و تعهدات، تعیین وجه التزام و خسارت دیرکرد در تحویل نقشه و موارد مهم دیگر از جمله اطلاعاتی است که در فرم خام قرارداد نقشه برداری نوشته می‌شود.

قانون ناظر بر فرم این قرارداد

فرمت قرارداد نقشه برداری معمولا به صورت قرارداد پیمانکاری تنظیم می‌شود. مناسب‌ترین قرارداد برای واگذاری پروژه نقشه برداری، قرارداد پیمانکاری تک نفره است. براساس این قرارداد، پیمانکار یا همان نقشه بردار، ملزم می‌شود که در بازه زمانی تعیین شده، سفارش طراحی و نقشه برداری را به پایان برساند و به کارفرما تحویل دهد. قرارداد حاضر از نگاه قانون ، در گروه قراردادهای خصوصی قرار می‌گیرد. این قرارداد از مواد قانون مدنی تبعیت می‌کند و به استناد ماده 10 قانون مدنی صحیح و نافذ است.

ماده‌های 10 و 190 قانون مدنی ، تاکید دارند که با بررسی شرایط صحت قرارداد و با رعایت قانون، قراردادهای خصوصی نافذ هستند و ایرادی برای استفاده از آن‌ها وجود ندارد.

قانون مدنی، قرارداد‌های پیمانکاری را یک قرارداد نامعین معرفی می‌کند. از آن جهت که قانون مدنی برای قرارداد نقشه برداری ، نام مشخصی در نظر ندارد و احکامی برای نحوه تنظیم این قرارداد تعیین نشده است، این قرارداد یک قرارداد نامعین خواهد بود. از ویژگی‌های مثبت قراردادهای نامعین این است که طرفین می‌توانند با توجه به شرایط و موقعیت خود احکام و موارد آن را تعیین کنند.

نمونه قرارداد اکیپ نقشه برداری

گاهی ممکن است پروژه نقشه برداری بسیار بزرگی به شما سپرده شود که برای اجرای آن پروژه به حضور چند نقشه بردار نیاز باشد. در این زمان، شما می‌توانید از دو نوع قرارداد برای همکاری با این نقشه برداران استفاده کنید. در یک حالت ممکن است شخص یا شرکتی، با تنظیم یک قرارداد پیمانکاری، متعهد شود که تعداد مشخصی نقشه بردار را برای انجام موضوع پروژه در اختیار شما بگذارد. بنابراین، این نقشه برداران توسط آن پیمانکار استخدام می‌شوند و تمام حقوق و مزایای خود را از او طلب خواهند کرد.

شما دیگر در خصوص جزئیات پرداخت حقوق و مزایای نقشه برداران مسئولیتی ندارید و تمام این موارد به عهده پیمانکاری است که آن‌ها را استخدام می‌کند. در این شرایط شما با تنظیم و امضای یک نمونه قرارداد اکیپ نقشه برداری با پیمانکار، اکیپی متشکل از چندین نقشه بردار را در اختیار خواهید داشت که به صورت هدفمند برای اجرای پروژه مورد نظرتان فعالیت می‌کنند.

پیشنهادی که ما داریم!

تیم حقوقی رکلا یک مرجع تخصصی در حوزه تنظیم قرارداد است. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید. درخواست خود را در فرم آن صفحه تکمیل کنید تا با شما ارتباط بگیریم.

علاوه براین، برای استفاده از خدمات مشاوره و راهنمایی حقوقی نیز، می‌توانید درخواستتان را در صفحه مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات