قرارداد دوربین نقشه برداری را با آگاهی از قوانین بشناسید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/28
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد دوربین نقشه برداری

یکی از مهمترین مسائل پیش از شروع پروژه‌های عمرانی، تهیه ابزار و تجهیزات است. کیفیت ابزار و تجهیزات، در نتیحه نهایی پروژه تاثیر می‌گذارد. تجهیزاتی که با جدیدترین تکنولوژی‌ها و علم روز دنیا ساخته شده‌ باشند، امکانات بیشتری ارائه می‌دهند و باعث می‌شوند که در طول اجرای پروژه نقشه برداری، محاسبات فنی دقیق‌تری انجام شود. دوربین‌های نقشه برداری اهمیت بسیاری در پروژه‌های نقشه برداری دارند. برای انجام این پروژه‌ها یا تجهیزات لازم تهیه می‌شوند یا می‌توانیم با استفاده از قرارداد دوربین نقشه برداری ، این تجهیزات را برای مدت مشخصی اجاره کنیم. این قرارداد و سایر انواع قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی از قراردادهای کاربردی هستند که در پروژه‌های عمرانی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با استفاده از فرم قرارداد دوربین نقشه برداری ، می‌توانید یک یا چند دوربین را برای مدت مشخصی اجاره کنید. تهیه تجهیزات، به خصوص تجهیزات و ابزار ساختمانی بسیار هزینه‌بر است. به همین دلیل بسیاری از مهندسان، نقشه بردارها و اشخاصی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، برای تهیه ابزار و تجهیزات از قراردادهای اجاره استفاده می‌کنند.

از طرف دیگر بسیاری از سرمایه گذاران با استفاده از این شرایط تصمیم می‌گیرند که سرمایه راکد خود را به این حوزه وارد کنند. سرمایه گذاری در جهت تهیه تجهیزات، به منظور بهره برداری از آن انجام می‌شود. به این صورت که امکان اجاره دوربین و ابزار مهندسی، برای صاحبان پروژه‌های مهندسی مهیا می‌شود. با ادامه روند اجاره تجهیزات، سرمایه گذاران از سرمایه راکد خود درآمد کسب می‌کنند.

اهمیت نمونه قرارداد اجاره دوربین نقشه برداری

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، اجاره دوربین نقشه برداری و به طور کلی تجهیزات ساختمانی و فنی، یکی از مهمترین روش‌های درآمد زایی در این حرفه است. برای انجام پروژه‌های نقشه برداری، علاوه بر دوربین به تجهیزات و ابزارهای دیگری نیز نیاز داریم که محاسبات فنی با دقت بیشتری انجام شوند. با توجه به این مساله، شرکت‌هایی تاسیس شده‌اند که به صورت اختصاصی ابزار و تجهیزات مورد نیاز پروژه‌های عمرانی را اجاره می‌دهند. شما می‌توانید با این شرکت‌ها یا اشخاص حقیقی دیگری که این دوربین‌ها را اجاره می‌دهند، نمونه قرارداد اجاره دوربین نقشه برداری تنظیم کنید.

این قرارداد هم روشی برای درآمدزایی سرمایه گذاران است و هم بسیاری از دغدغه‌‌ها و مشکلات صاحبان پروژه را برطرف می‌کند. به همین دلیل است که ادعا می‌شود انواع قرارداد اجاره تجهیزات به خصوص قرارداد دوربین نقشه برداری از قراردادهای کاربردی در پروژه‌های مهندسی هستند.

قرارداد دوربین نقشه برداری چگونه قراردادی است؟

قرارداد دوربین نقشه برداری ، قراردادی است که به واسطه آن، یک یا چند دوربین در اختیار مهندس نقشه بردار قرار می‌گیرد. البته برای حضور در قرارداد، نیاز نیست که شخص مستاجر، حتما یک مهندس نقشه بردار باشد. کارفرما، پیمانکار، مسئول پروژه یا هر شخص دیگری می‌تواند در این قرارداد حضور داشته باشد. تنها شرط لازم این است که تعهدات قرارداد را بپذیرد و به آن متعهد باشد. در این صورت می‌تواند دوربین نقشه برداری را اجاره کند.

قرارداد دوربین نقشه برداری ، نوشته‌ای است که به صورت مکتوب میان مستاجر و موجر امضا می‌شود. براساس این قرارداد، موجر می‌پذیرد که برای بازه زمانی تعیین شده‌ای و در ازای دریافت مبلغ مشخصی، دوربین نقشه برداری را در اختیار مستاجر قرار دهد. در این قرارداد، مستاجر شخصی است که تمایل دارد دوربین را اجاره کند. البته در هر صورت قراردادی که میان طرفین قرارداد امضا می‌شود، یک سند معتبر حقوقی است که رابطه مستاجر و موجر را توضیح می‌دهد. در صورت بروز هرگونه اختلاف یا مشکل، طرفین می‌توانند با استناد به متن قرارداد در دادگاه حاضر شوند و از شخص متخلف شکایت کنند.

فرم قرارداد دوربین نقشه برداری از نگاه قانون

نمونه قرارداد اجاره دوربین نقشه برداری، یک قرارداد اجاره یا اجاره نامه است. این قرارداد براساس شرایط عقد اجاره در قانون تنظیم می‌شود. اجاره دوربین نقشه برداری، در گروه قرارداد اجاره اشیاء قرار می‌گیرد و از مواد این قانون پیروی می‌کند. قانون مدنی در ماده 466، عقد اجاره را توضیح می‌دهد. در این توضیح آمده است که براساس این قرارداد، مستاجر برای مدت مشخص مالک منافع مورد اجاره می‌شود و می‌تواند از آن استفاده کند. در ادامه و در ماده 467 ، به این مساله اشاره شده است که اجاره می‌تواند انسان، اشیا یا حیوان باشد.

قرارداد دوربین نقشه برداری نیز یکی از انواع قرارداد اجاره است. ماده 472 در خصوص اجاره اشیاء می‌گوید که مورد اجاره یا عین مستاجره باید معین باشد. اگر مورد اجاره مجهول و نامعین باشد یا اینکه در آن تردیدی وجود داشته باشد، قرارداد اجاره باطل خواهد بود.

قانون مدنی در ماده 466، موجر «شخص اجاره دهنده» ، مستاجر« شخص اجاره گیرنده» و مورد اجاره «مثلا دوربین نقشه برداری» را تعریف می‌کند. علاوه بر این، در ماده 473 به این مساله اشاره می‌کند که شخصی که تمایل دارید چیزی را اجاره دهد، باید مالک آن باشد. اگر مالک نیست، باید مالک منافع اشیاء باشد یا اینکه به صورت قانونی به او وکالت دهند که قرارداد اجاره را امضا کند. براساس این قرارداد، مالک ملزم است که دوربین را در اختیار مهندس نقشه بردار بگذارد. اگر مالک از انجام این کار صرف نظر کند، براساس ماده 476، موظف به انجام این کار خواهد بود. اگر مجدد همکاری نکند، مستاجر اجازه فسخ خواهد داشت.

شرایط تحویل دوربین

همانطور که گفتیم قرارداد دوربین نقشه برداری ، زمانی محقق می‌شود که دوربین در اختیار مستاجر قرار بگیرد و او بتواند از آن استفاده کند. قانون مدنی در باب اجاره، در ماده‌های متعددی به این مساله پرداخت است. برای مثال ماده 477 قانون مدنی می‌گوید مورد اجاره باید به صورتی به مستاجر تحویل داده شود که مستاجر بتواند از آن استفاده کند. بنابراین هر شرایطی که مانع استفاده مستاجر از مورد اجاره شود، صحیح نیست.

اگر دوربین نقشه برداری پیش از تحویل به مستاجر یا در حین تحویل به او معیوب باشد، مستاجر می‌تواند قرارداد را فسخ کند. البته ممکن است که قرارداد را فسخ نکند و با همان شرایطی که قرارداد را امضا کرده‌اند به آن ادامه دهند. ممکن است دوربین نقشه برداری معیوب باشد و موجر و مستاجر از آن بی خبر باشند. اگر موجر، دوربین را به نحوی تعمیر کند و در اختیار مستاجر قرار دهد، مستاجر نمی‌تواند قرارداد را فسخ کند. زیرا شرط اصلی فسخ قرارداد این است که به مستاجر ضرر برسد.

از طرف دیگر، قانون مدنی به این مساله اشاره می‌کند که موجر در طول قرارداد نمی‌تواند کارهایی انجام دهد که منافع مستاجر تحت تاثیر قرار بگیرد یا محدود شود.

البته اگر در طول مدت اجاره، دوربین نقشه برداری نیاز به تعمیرات داشته باشد و عدم انجام تعمیرات در آینده به موجر خسارت و آسیب برساند، مستاجر نمی‌تواند مانع موجر شود و لازم است که در این زمینه با او همکاری کند.

آیا مستاجر ضامن دوربین نقشه برداری است؟

سوال متداولی که در رابطه با موضوع این مقاله پرسیده می‌شود این است که آیا با اجاره دوربین نقشه برداری، مستاجر ضامن عین مستاجره خواهد بود؟ ماده 493 به این سوال پاسخ می‌دهد. در این ماده اینطور توضیح داده شده است که به طور کلی، مستاجر ضامن عین مستاجره نیست. یعنی مستاجر مسئولیتی در قبال دوربین نقشه برداری ندارد مگر در مواردی که به دلیل سوء رفتار یا تفریط در استفاده از دوربین، باعث آسیب رساندن یا خسارت دیدن دوربین شده باشد.

اگر خسارتی که وارد شده است، به دلیل استفاده معمول و مطابق عرف از دوربین باشد، مسئولیتی به عهده مستاجر نخواهد بود اما اگر ثابت شود که مستاجر در استفاده از دوربین نقشه برداری تفریط و تعدی داشته است، باید خسارت دوربین را بپردازد.

تنظیم این قرارداد

شما می‌توانید وظیفه تنظیم این قرارداد را به وکیل قراردادها بسپارید. دقت داشته باشید که برای سپردن مسئولیت تنظیم قرارداد به شخص دیگر، حتما وکیل یا مشاور حقوقی مجربی را پیدا کنید که به صورت اختصاصی در زمینه قرارداد‌ها فعالیت کند و از چهارچوب‌های قانونی و چالش‌های حقوقی این حرفه مطلع باشد.

تیم حقوقی رکلا به عنوان مرجع تخصصی تنظیم قرارداد، در کنار شما خواهد بود تا در سریع‌ترین زمان، قرارداد مناسب خود را در اختیار بگیرید. برای این منظور، می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی خود را در سایت ثبت کنید. علاوه براین، برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی نیز می‌توانید به سایت وارد شوید و درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد اجاره دوربین نقشه برداری

برای تهیه این نمونه قرارداد، اینجا بزنید!

نمونه قرارداد اجاره دوربین نقشه برداری
دانلود نمونه قرارداد اجاره دوربین نقشه برداری
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات