نمونه قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی یکی از انواع قرارداد اجاره اشیاء!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/14
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی

قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی ، از انواع قرارداد اجاره است که به طور مستقیم درباره اجاره اشیا و ابزار مربوط به ساختمان صحبت می‌کند. واضح است که برای هر کاری ابزار خاصی مورد نیاز می‌باشد به خصوص ساخت و ساز ساختمان که امروزه بدون استفاده از ابزار، ماشین آلات و وسایل انجام نمی‌شود. به خوبی می‌دانیم که برای شروع به کار و ساخت و ساز، نیازمند مصالح و ابزار و تجهیزات لازم هستیم. وسایل و تجهیزات ساخت از ساده‌ترین ابزار و وسایل تا ابزار پیچیده‌تر و بزرگ‌تر را شامل می‌شود. براساس توافق اولیه، یکی از دو شخص پیمانکار یا کارفرما موظف هستند که این تجهیزات را برای شروع به کار تهیه کنند. بدون شک خرید یا تهیه همه ابزار و تجهیزات لازم برای ساخت و ساز ساختمان نیازمند سرمایه زیادی است.

همچنین از آنجایی که هر ساختمان یا سازه فقط یک بار و در جریان ساخت به آن ابزار و وسایل نیازمند است، خرید و تهیه آن‌ها برای هر پروژه ساختمان سازی به هیچ وجه معقول و از نظر اقتصادی به صرفه نیست. در هر صورت این وسایل و تجهیزات باید تهیه شوند و در اختیار گروه سازنده ساختمان یا پیمانکار قرار بگیرند. در این زمان است که کارفرمایان و صاحبان پروژه از ایده اجاره وسایل و تجهیزات بهره‌ می‌برند و در نتیجه این اموال را با استفاده از نمونه قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی برای ساخت ملک خود تامین می‌کنند.

نمونه قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی چیست؟

نمونه قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی قراردادی است که در آن درباره موضوع اجاره تجهیزات و وسایل ساخت ساختمان صحبت شده است. این قرارداد یک سند معتبر قانونی است که براساس قانون مدنی میان طرفین تنظیم می‌شود. یک طرف این قرارداد، شخصی است که ابزار، وسایل و تجهیزات ساخت را در اختیار دارد و طرف دیگر کارفرما یا پیمانکار می‌باشد که برای ساخت و انجام پروژه ساختمانی خود، باید این ابزار را تهیه کند. براساس این قرارداد، ابزار و وسایل از سوی طرف اول قرارداد به طرف دوم برای مدت معلوم و مشخص اجاره داده می‌شود.

قانون مدنی، عقد اجاره را اینگونه تعریف می‌کند:

(اجاره عقدی است که به موجب آن، مستأجر، مالک منافع عین مستأجره می‌شود. اجاره‌دهنده را موجر و اجاره‌کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجره می‌گویند.)

نمونه قرارداد اجاره وسایل ساختمانی نیز قرارداد اجاره‌ای است که شرایط گفته شده در جمله بالا در آن لحاظ شده است.

عنوان مناسب‌تر!

همانطور که گفتیم نمونه قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی قراردادی است که در آن از اجاره ابزار و تجهیرات صحبت می‌شود. اما کمی با دقت‌تر به این عنوان توجه کنید. آیا این عنوان برای قرارداد شما کامل و مناسب است؟!

زمانی که ما عنوان (نمونه قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی) را به کار می‌بریم منظورمان این است که وسایلی که برای ساخت یک ساختمان مورد نیاز است، اجاره شده است. اما چیزی که در عنوان خوانده می‌شود به معنی اجاره دادن تجهیزات ساختمان است. تجهیزات یک ساختمان جزء اقلام یا اجناس قابل اجاره دادن نیست و در ساخت ساختمان به کار رفته است. بنابراین بهتر این است که این قرارداد را به صورت « نمونه قرارداد اجاره تجهیزات و وسایل ساخت ساختمان » بنویسیم. به عبارت دیگر بهتر است مرحله ساخت ساختمان را برای تعیین عنوان این قرارداد بیشتر مد نظر قرار دهیم. با این حال اگر با عنوان نمونه قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی نیز رو به رو می‌شویم، می‌دانیم که منظور از این عنوان، همان اجاره وسایل مورد نیاز برای ساخت یا بازسازی ساختمان می‌باشد.

شرایط خاص قانون مدنی در رابطه با این نوع قرارداد

تعدادی از مواد قانون مدنی به اجاره اموال ارتباط دارد به عنوان مثال ماده ۴۶۷، اجازه اجاره اشیا را براساس قانون مدنی صادر می‌کند. از طرفی در توضیحاتی که در ادامه ماده‌های قانونی آمده‌ است، برای اجاره اشیاء شروط خاصی وجود دارد که لازم است طرفین در این قرارداد به آن‌ها توجه کنند. در همین نوشتار، برخی از شروط را مورد بررسی قرار می‌دهیم. همچنین به طور کلی، نمونه قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی عقدی لازم است، یعنی امکان فسخ قرارداد برای طرفین وجود نخواهد داشت مگر آنکه طرفین شرط دیگری را در قرارداد ذکر کرده باشند.

نمونه قرارداد اجاره وسایل ساختمانی

قانون روابط موجر و مستاجر!

قانون روابط موجر و مستاجر، مجموعه‌ای از قوانین مدون است که از سال 1356 به تصویب رسیده است و همچنین چندین بار اصلاح شده است. این قانون براساس نیاز مردم و جامعه تغییر یافته است و هدف قانون گذار از انجام این تغییرات، بهبود ارتباطات میان شخص موجر و مستاجر می‌باشد. قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376 ذکر می‌کند: در صورتی که طرفین قصد داشته باشند قرارداد خود را تحت شمول این قانون قرار دهند باید سه شرط را رعایت کنند:

  1. مدت نمونه قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی تعیین شده و نوشته شده باشد .
  2. نمونه قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی در دو نسخه تنظیم شود.
  3. نمونه قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی ، بعد از به امضا رسیدن توسط موجر و مستاجر، به امضای دو شاهد عاقل و بالغ نیز برسد.

با رعایت و انجام این سه شرط، نمونه قرارداد اجاره وسایل ساختمانی تحت شمول قانون روابط موجر و مستاجر قرار می‌گیرد.

اشخاص حاضر در نمونه قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی

به طور کلی اشخاص حاضر در نمونه قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی به دو گروه تقسیم می‌شوند که در اصطلاح به آن‌ها طرف اول و طرف دوم می‌گویند. طرف اول این قرارداد، شخصی خواهد بود که ابزار و وسایلش را به شخص دیگر اجاره می‌دهد. در متن قرارداد به این شخص، موجر نیز گفته می‌شود.

بعد از معرفی و ثبت اطلاعات و مشخصات موجر در نمونه قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی ، نوبت به معرفی مستاجر می‌رسد. مستاجر آن شخصی خواهد بود که خواهان به اجاره گرفتن ابزار و وسایل است. باید مشخصات هویتی مستاجر نیز به دقت در قرارداد ثبت شود.

مدت اجاره در قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی

مدت اجاره از مباحث بسیار مهم در نمونه قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی است. لازم است که تاریخ شروع و پایان قرارداد به طور دقیق در متن نمونه قرارداد اجاره وسایل ساختمانی نوشته و ثبت شود.

در این خصوص ماده 468 قانون مدنی می‌گوید: در اجاره‌ی اشیا، مدت اجاره باید معین شود. در غیر این صورت عقد اجاره باطل است. بنابراین یکی از مهمترین نکات در زمینه نگارش و تنظیم نمونه قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی ، تعیین مدت دقیق قرارداد توسط طرفین می‌باشد. از طرفی دیگر در ماده ۴۶9 قانون مدنی چنین بیان شده است که مدت اجاره از روزی شروع می‌شود که بین طرفین قرارداد تنظیم شده باشد. بنابراین اگر در عقد اجاره، زمان دقیق آغاز قرارداد ذکر نشده باشد، قانون شروع عقد مربوطه را از زمان تنظیم آن توسط طرفین تا موعد مقرر در متن قرارداد در نظر می‌گیرد.

مبلغ اجاره و نحوه پرداخت آن در قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی

مبلغ اجاره براساس تعداد روزهایی که ابراز و وسایل ساخت ساختمان در اختیار و در اجاره شخص مستاجر است، محاسبه می‌شود. مستاجر بر اساس مبلغ مشخص شده در این بخش و به صورت ماهانه یا به صورت کلی در انتهای قرارداد، مبلغ اجاره را به مستاجر پرداخت می‌کند. عدم پرداخت مبلغ اجاره، مطابق با متن قرارداد اجاره، می‌تواند حق فسخ قرارداد را برای مالک (موجر) ایجاد کند.

تعهدات مستاجر در قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی

به موجب تنظیم این قرارداد تعهدات و وظایفی به‌ عهده مستاجر قرار می‌گیرد. از جمله مهمترین تعهدات برای این شخص عبارت است از:

  1. مستاجر مسئولیت محافظت و نگهداری از ابزار، وسایل و ماشین آلاتی که برای ساخت ساختمان اجاره شده است را به عهده دارد.
  2. در صورت به وجود آمدن هر گونه نقص، ایراد یا مشکل در این ابزار و وسایل، مستاجر باید خسارت و زیان آن‌ها‌ را بپردازد.
  3. مستاجر متعهد است که در زمان تعیین شده، ابزار و وسایل موضوع این قرارداد را به طور کامل به موجر برگرداند.
  4. پرداخت مبلغ اجاره یا اجاره بها در موعد مقرر توسط شخص مستاجر الزامی است.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید تنظیم قرارداد اجاره تجهیزات ساختمانی خود را به ما بسپارید. برای این کار روی عبارت تنظیم قرارداد بزنید و با وارد شدن به صفحه اختصاصی آن، درخواستتان را ثبت کنید. همچنین اگر تمایل دارید که در رابطه با نکات قانونی و حقوقی اقدامات خود با مشاوران حقوقی و وکلا گفتگو داشته باشید، لازم است که به صفحه مشاوره حقوقی تلفنی بروید.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا، یک نمونه کامل از قرارداد اجاره تجهیزات تنظیم کرده است. شما می‌توانید با وارد شدن به بانک قرارداد رکلا، این نمونه قرارداد را جستجو کنید.

دانلود نمونه قرارداد اجاره تجهیزات

نسخه کامل و قانونی از این قرارداد را در بانک قرارداد رکلا قرار داده‌ایم و شما می‌توانید با زدن بر روی تصویر زیر، وارد صفحه توضیحات این قرارداد جامع شوید.

نمونه قرارداد اجاره تجهیزات
دانلود نمونه قرارداد اجاره تجهیزات
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
علی طاهری
thumb_up_alt
سلام. چرا ابزاری که صد نفر دیگر هم قبلا اون رو اجاره کردند و یک روز دست ما افتاده و خراب شده، به گردن ما هست؟ این خیلی غیر منطقی است.
06:24
20 آذر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد باید در قرارداد راجع به ورود خسارت غیر عمدی به تجهیزات صحبت شود. بدون شک، در حالت عدم وجود قصد تخریب و عدم قصور یا تقصیر، مسئولیتی متوجه مستاجر نخواهد بود.
12:56
21 آذر 1400
account_circle
محمد مردانی
thumb_up_alt
باسلام و خسته نباشید. خواستم یک قرارداد محکم و محکمه پسند در مورد اجاره تهجیزات بتنی ما بین موجر و مستاجر داشته باشم. ممنون.
05:42
07 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت شما بخیر. این قرارداد را تنظیم کرده‌ایم و در بخش «نمونه قرارداد» وب سایت رکلا، در دسترس شما قرار دارد.
11:52
08 تیر 1401