نمونه قرارداد شراکت گاوداری و نکات متن قرارداد شراکت گاوداری (شراکت نامه گاوداری) چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/08/17
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نمونه قرارداد شراکت گاوداری

قرارداد شراکت گاوداری (شراکت نامه گاوداری) ، نوعی قرارداد در زمینه پرورش دام است که به طور مخصوص برای پرورش گاو نوشته می‌شود. دام و علی‌الخصوص گاو ، امروزه جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی مردم اقصی نقاط دنیا دارند. چه سلیقه‌ غذایی سنتی داشته باشید و چه سلیقه‌ غذایی مدرن، گاو جایگاه خودش را در هرم رژیم غذایی شما باز کرده است. تولید شیر، گوشت و فرآورده‌های لبنی، محتاج این حیوان درشت دوست داشتنی است. میزان تقاضای محصولاتی که از گاو به دست ما می‌رسد این زمینه را فراهم کرده است که سرمایه داران بسیاری فکر سرمایه گذاری روی این حیوان را در سر داشته باشند. همین مسئله خود به خود موجب افزایش و رشد صنعت گاوداری و پرورش گاو در جهان شده است. قرارداد شراکت یک واحد گاوداری نیز مانند هر قرارداد مشارکت دیگری، نیازمند دقت و رعایت تمام شرایطی است که طبق قانون مدنی مشخص شده است.

چرا شریک بگیریم؟

گاوداری و پرورش گاو از سری مشاغلی است که احتیاج به تخصص خاص دارد. شما برای احداث گاوداری باید دامپرور یا دامپزشک متخصص باشید یا دامپرور و دامپزشک متخصص را به مشارکت بگیرید. پرورش گاو حساسیت‌ها، مراقبت‌ها، تخصص و دانش خاص می‌خواهد. به همین دلیل اگر سرمایه دار هستید و قصد وارد شدن به این صنعت را دارید، باید دامپرور یا دامپزشک متخصصی را برای شراکت انتخاب کنید.

از طرف دیگر، نمونه قرارداد شراکت گاوداری به زیر ساخت‌ها و منابع مالی قابل توجهی احتیاج دارد که بدون حضور سرمایه گذار میسر نمی‌شود. تاسیس مکان نگه داری و پرورش گاو و تجهیزات و وسایل، نیاز به سرمایه مالی زیادی دارد. بنابراین اگر فردی توانا و ماهر در دامپروری هستید، یا دامپزشک متخصصی هستید و قصد تاسیس گاوداری را دارید باید سرمایه گذار مطمئنی را برای شراکت انتخاب کنید. لازمه این شراکت و قرارداد، شراکت نامه گاوداری است. متن قرارداد شراکت گاوداری ، بر اساس قانون مدنی نوشته می‌شود و با رعایت الزامات قانونی و تعیین مسئولیت‌ها، وظایف، تعهدات و حقوق طرفین شراکت کاری، مسیر همکاری شما را هموارتر می‌کند و ضمانتی در این کار برای شما خواهد بود.

الزامات قانونی نمونه قرارداد شراکت گاوداری

از الزامات حقوقی برای شروع هر اشتغالی همچون گاوداری، دریافت مجوز و پروانه اشتغال از مراجع ذی‌صلاح است. شما برای شروع کار گاوداری به مجوز هایی مربوطه نیاز دارید و باید مرحله به مرحله اخذ شوند.

اولین مرحله دریافت موافقت اصولی است. این مرحله، مجوزی برای شروع کار شما محسوب می‌شود ولی به معنی پروانه اشتغال نیست. مدت اعتبار آن 6 ماه است. بعد از اخذ موافقت اصولی شما باید برای اخذ پروانه تاسیس گاوداری اقدام کنید. پروانه تاسیس گاوداری 2 سال اعتبار دارد. باید در طی این دو سال تمام زیر ساخت های لازم همچون زمین و مکان و سالن و تجهیزات آماده شوند و کارگران و نیروهای متخصص استخدام و آماده شروع به کار باشند.

در این زمان، شما می‌توانید برای دریافت پروانه بهره برداری اقدام کنید. در این زمان کمیسیون صدور پروانه استان موظف می‌شود طی دو هفته شرایط بازدید بازرسان از دامپروری و دامپزشکی را فراهم کند. بعد از بازدید و تایید واحد گاوداری، به شما پروانه بهره برداری داده می‌شود و شما می‌توانید شروع به کار کنید. در آخر شما باید مجوز بهداشتی گاوداری را نیز دریافت کنید.

نحوه ی نوشتن نمونه قرارداد شراکت گاوداری

متن قرارداد شراکت گاوداری ، باید شامل بند‌ها و بخش‌های مشخص باشد و در هر قسمت اطلاعات به درستی و بدون ابهام بیان شود. در ابتدای شراکت نامه گاوداری ذکر می‌شود که قرارداد، قرارداد مشارکتی است و طبق ماده 10 قانون مدنی و سایر ماده‌های قانونی مرتبط نوشته شده است. طرفین با میل و رضایت خود و به دور از اجبار حاضر به امضای این قرارداد شده اند.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که یکی از نمونه شراکت نامه‌های موجود در بانک قرارداد است، توجه کنید.

نمونه قرارداد مشارکت گاوداری

مشخصات طرفین قرارداد مشارکت گاو داری

در ابتدای نمونه قرارداد مشارکت در گاوداری ، باید مشخصات دو طرف قرارداد به صورت کامل و واضح و بدون ابهام بیان شود. در واقع، در این بخش طرف اول و دوم شراکت نامه مشخص می‌شود و با عنوان دامپرور، دامپزشک یا سرمایه دار وظایف و مسئولیت هر کدام از طرفین مشخص خواهد شد.

موضوع نمونه قرارداد شراکت گاوداری

بعد از بیان مشخصات طرفین، باید موضوع شراکت نامه گاوداری به صورت شفاف بیان شود. مثلا می‌نویسید قرارداد شراکت یک واحد گاوداری و اشتغال در فعالیت‌های مشخص (فعالیت‌ها دقیقاً مشخص می‌شود.) می‌توان گفت که موضوع از مهمترین بخش‌های قرارداد شما است و سایر بندهای قرارداد بر اساس همین بخش، تفسیر خواهد شد.

مدت قرارداد شراکت گاوداری

در ماده بعدی نمونه قرارداد شراکت گاوداری ، باید مدت شراکت نامه ذکر شود. این بند به شما تضمین می‌دهد که طرفین پیش از اتمام زمان مشخص قرارداد، نمی‌توانند از قرارداد مشارکت کنار بکشند.

مکان اجرای تعهدات شراکت نامه گاوداری

مکان احداث گاوداری و اشتغال آن باید توضیح داده شود و البته مجوز‌های لازم را داشته باشد.

جزئیات سرمایه گذاری شراکت نامه گاوداری

آورده های طرفین شراکت نامه گاوداری دارای اهمیت زیادی است. آورده‌ها و سرمایه گذاری هر کدام باید به صورت کامل و با جزئیات بیان شود. هم مجوزی که توسط نیروی متخصص دامپرور و دامپزشک کسب شده و هم هزینه هایی که سرمایه گذار انجام می‌دهد، به منزله ی آورده های قرارداد شراکت محسوب می‌شد که ذکر آن‌ واجب است.

به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این بخش از تصویر نیز، مربوط به جزئیات میزان سهم شرکا در قرارداد مشارکت مدنی است که در بانک قرارداد رکلا موجود می‌باشد.

قرارداد شراکت گاوداری

تعهدات طرفین در متن قرارداد شراکت گاوداری

تعیین وظایف و مسئولیت‌ها و انتظارات طرفین از هم در این بخش، جنبه قانونی به آن داده و پایبندی به آن را الزامی می‌کند. دراین بخش وظایف باید به صورت کامل توضیح داده شود و ابهامی در آن نباشد.

حقوق در قرارداد شراکت گاوداری

در این بخش، تمام حقوق‌ قراردادی دو طرف ذکر می‌شود. مباحثی در خصوص سهم هر فرد، چگونگی تقسیم درآمد حاصل از شراکت، مسئولیت پرداخت خسارت‌ها، مسئولیت پرداخت حقوق پرسنل و کارگران، پرداخت هزینه‌های جاری، هزینه‌های بیمه و تمامی حقوقی که نیازمند توجه است.

سایر شروط قرارداد شراکت گاوداری

ممکن است دو طرف نمونه قرارداد مشارکت در گاوداری ، بین خودشان توافقات و شرایطی برای شروع همکاری داشته باشند. این شروط اگر مخالف با موازین حقوقی و شرعی نباشد، می‌تواند در قرارداد مشارکت نوشته شود. این کار موجب قانونی شدن و الزامی شدن آن می‌شود.

ضمانت اجرای قرارداد

مهم‌ترین بخش از هر قرارداد، ضمانت اجرای آن است. معمولاً پاسخ عدم انجام تعهدات قراردادی، جریمه و فسخ قرارداد است. این بخش را با دقت تکمیل کنید. البته بعضی از قراردادها بیش از یک ضمانت اجرا دارند. به عنوان مثال به بخش قرمز رنگ تصویر زیر، که بخش دیگری از قرارداد مشارکت مدنی موجود در سایت است توجه کنید. این بخش دو ضمانت اجرا دارد. یکی در خصوص عدم رعایت محرمانگی اطلاعات شراکت و دیگری در مورد عدم رعایت سایر شرایط و تعهدات قراردادی.

حل اختلافات شراکت نامه گاوداری

برای مرجع حل اختلاف قرارداد خود، می‌توانید گزینه دادگاه یا داوری را انتخاب کنید. روند رسیدگی در دادگاه‌ها زمان بر است اما داوری به شرط تنظیم دقیق بندهای قرارداد در این مورد، روند رسیدگی را بسیار کوتاه می‌کند و گاهی تا چند سال، در وقت شما صرفه جویی می‌شود. به همین دلیل است که وکلا و مشاوران حقوقی پیشنهاد می‌کنند برای قراردادهای خود، مرجع حل اختلاف داوری در نظر بگیرید. شخصی که به عنوان داور انتخاب و معرفی می‌شود، باید صلاحیت داوری داشته باشد. علاوه براین، لازم است که تمام شرکا برای انتخاب این شخص به عنوان داور، موافق باشند و رضایت خود را اعلام کنند. با این حال، اگر به هر دلیلی طرفین این قرارداد تمایل دارند که در زمان اختلاف، دادگاه میان آن‌ها داوری کند، می‌توانند دادگاه را به عنوان مرجع حل اختلاف قرارداد خود معرفی کنند.

مشاوره حقوقی متن قرارداد شراکت گاوداری

برای نوشتن متن قرارداد شراکت گاوداری بهترین کار این است که از نیروی متخصص حقوقی کمک بگیرید. تنظیم نمونه قرارداد شراکت گاوداری دارای بند‌های مهمی است که بی دقتی در آن می‌تواند خسارت‌‌ها و ضرر‌های جبران ناپذیری ایجاد کند. پس بهتر است قبل از امضای هر قراردادی، کار را به متخصص آن بسپارید و با اطمینان، شراکت کاری خود را آغاز کنید. برای این منظور سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با ثبت درخواست در این بخش، می‌توانید به سهولت با مشاوران حقوقی مجرب و وکلای با تجربه ارتباط بگیرید و گفتگو کنید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، اقدام به تنظیم قرارداد مشارکت مدنی کرده است.

روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید.

متن کامل قرارداد

برای دسترسی به این قرارداد، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد مشارکت گاوداری
دریافت قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
عباس آبادی
thumb_up_alt
سلام با کسی که به مفاد قرارداد عمل نکند چه باید کرد؟
11:29
11 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. باید متن قرارداد شما را با توجه به ضمانت اجراهای آن بررسی کنیم. در مجموع می‌توانید از طریق اظهارنامه، از ایشان بخواهید که تعهدات خود را انجام دهد. در صورت عدم تبعیت، از طریق دادگاه، الزام ایشان به انجام تعهد را بخواهید.
09:37
12 خرداد 1401