نمونه قرارداد اجاره خط تولید کارخانه ؛ یک میانبر سریع جهت تولید کالای مورد نظر!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/19
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره خط تولید کارخانه

قرارداد اجاره خط تولید کارخانه از انواع قرارداد اجاره یا اجاره نامه است. این قرارداد نیز با توجه به ماده‌های قانون مدنی نوشته و تنظیم می‌شود. کارخانه‌ها معمولاً واحدهای تولیدی بزرگی هستند که در زمینه تولید یا مونتاژ یک تا چندین محصول فعالیت می‌کنند. کارخانه‌های کوچک به تولید یک محصول مشغول هستند یا به اصطلاح یک خط تولید دارند. اما کارخانه‌هایی با قدمت‌ بیشتر و سابقه فعالیت طولانی شامل چندین خط تولید و مونتاژ، محصولات متنوع و حوزه فعالیت گسترده‌ای هستند. به نوعی که فعالیت یک لاین یا به اصطلاح یک خط تولید از این کارخانه‌ها می‌تواند سود و درآمدزایی بسیار بیشتری از یک کارخانه‌ کوچک داشته باشد. این واحد‌های تولیدی حتی می‌توانند آنقدر قوی باشند که نقش موثری در اقتصاد داشته باشند.

معنای نمونه قرارداد اجاره خط تولید کارخانه

همانطور که پیش از این گفتم، نمونه قرارداد اجاره خط تولید کارخانه در ابتدا یک قرارداد اجاره است. این قرارداد با توجه به قانون مدنی نوشته می‌شود. پیش از این که درباره خط تولید توضیحات بیشتری بدهیم، به بحث قرارداد اجاره می‌پردازیم. قانون مدنی برای اجاره و قرارداد اجاره تعریفی آورده است. این تعریف در ماده 466 قانون مدنی است. این قرارداد با توجه به این ماده و مواد دیگری که مربوط به اجاره هستند تنظیم می‌شود.

این قرارداد به این معنا است که شما فرآیند تولید یک محصول در کارخانه را با تمام مسئولیت‌هایش به اجاره بگیرید. از بخش تهیه مواد و رسیدگی به پرسنل گرفته تا بخش تولید نهایی و فروش، به صورت یک بخش واحد به شما اجاره داده می‌شود. مالک اصلی کارخانه دیگر با این بخش کاری ندارد و مسئولیت صد در صد متوجه شما می‌شود. ممکن است یک کارخانه کوچک مد نظر شما باشد و شما خط تولید آن را به طور کامل در اختیار بگیرید. ممکن است در یک شرکت تولیدی و صنعتی بزرگ وارد شوید و یک لاین یا خط تولید از محصولات متنوع آن را به اجاره بگیرید، در هر حال، با قرارداد اجاره خط تولید کارخانه و پرداخت شدن مبلغ مشخصی، شما مالک موقت منافع کارخانه خواهید بود.

نمونه قرارداد اجاره خط تولید کارخانه ، یک توافق سود آور

به مراحل اخذ مجوز و شروع به کار یک کارخانه بیندیشید. از زمان ایده تا عملی کردن آن ایده تولیدی را در نظر بگیرید. تمام فعالیت‌هایی که در زمینه تبلیغ و شناخته شدن آن کارخانه انجام می‌شود و…. انجام دادن تمام این مواردی که عنوان کردم، هم زمانبر است و هم هزینه‌ زیادی می‌خواهد. بدون شک احداث و راه اندازی کارخانه، کار بدون دردسری نیست. ولی به نسبت، با درآمد زیادی که به همراه دارد، بسیاری از سرمایه گذاران را به خود جذب می‌کند. نمونه قرارداد اجاره خط تولید کارخانه نیز بسیار مورد توجه افراد دارای سرمایه است.

نمونه قرارداد اجاره خط تولید کارخانه

نمونه قرارداد اجاره خط تولید کارخانه چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

بعضی از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ، زمانی که در زمینه کاریشان به اندازه‌ای رشد می‌کنند که کنترل و اداره تمام خط‌های تولید و بخش‌های مختلف کمی دشوار می‌‌شود، این امکان را فراهم می‌کنند که افراد متقاضی و سرمایه گذاران خرد‌تر از آن‌ها، در کارشان وارد شده و یکی از خطوط تولید را به عهده بگیرند. یا ممکن است این کارخانه‌های تولیدی بزرگ، با هدف اجاره دادن یک خط تولید خاص، اقدام به ایده پردازی و راه اندازی آن خط بکنند تا بتوانند در ادامه آن را اجاره دهند. حتی ممکن است شما با دنبال کردن یک واحد تجاری یا به اصطلاح برند، ایده‌ای عملی در جهت افزایش محصولات آن‌ها داشته باشید و بخواهید تولید آن محصول جدید مورد نظرتان را زیر نظر نام و برند این کارخانه تولید کنید.

در این شرایط می‌توانید با توافق با مالک اصلی، خط تولیدی را در اختیار بگیرید و اقدام به فعالیت کنید.

اگر شما شخصی هستید که به دنبال راه مناسبی برای هزینه کردن سرمایه و درآمدزایی از آن طریق هستید ولی می‌خواهید که زود به نتیجه برسید، یا هزینه احداث یک کارخانه مجزا را ندارید، یا موسسه و شرکتی هستید که برای افزایش و گسترش حوزه فعالیت خود اقدام به وارد شدن به خطوط تولیدی متفاوت می‌کنید، نمونه قرارداد اجاره خط تولید کارخانه می‌تواند مناسب شما باشد.

نگاه قانون به قرارداد اجاره خط تولید کارخانه

ماده ۴۶۶ قانون مدنی می‌گوید: «اجاره عقدی است که به موجب آن، مستأجر مالک منافع عین مستأجره می‌شود، اجاره‌ دهنده را موجر و اجاره‌کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجره گویند.»

با توجه به ماده 466 که عقد اجاره را تعریف می‌کند، هر نوع قرارداد اجاره‌ای می‌تواند منعقد گردد. بنا به این ماده‌، نمونه قرارداد اجاره خط تولید کارخانه از نظر قانون مشکلی ندارد و امکان عقد و تنظیم آن وجود دارد.

رعایت قوانین و الزامات قانونی

شروع هر فعالیتی نیازمند اخذ مجوز، پروانه اشتغال و بهره وری و تاییدیه بهداشت و این قبیل الزامات قانونی است. اما زمانی که یک کارخانه شروع به کار کرده است، یعنی از تمام این مراحل عبور کرده است. شما می‌توانید بی دردسرتر یک خط تولید این کارخانه را اجاره بگیرید و اقدام به فعالیت کنید. البته ممکن است خط تولید مورد نظر شما، لازم داشته باشد که تمام مراحل قانونی و اخذ مجوز را انجام داده و تاییدیه بهداشت را بگیرید. این مسئله به کاری که شما در آن مشغول هستید و زمینه فعالیت آن خط تولید بستگی دارد.

قانون روابط موجر و مستاجر در نمونه قرارداد اجاره خط تولید کارخانه

نمونه قرارداد اجاره خط تولید کارخانه از آن نظر که نوعی قرارداد اجاره است، شامل قانون روابط موجر و مستاجر می‌شود. قانون روابط موجر و مستاجر برای اولین بار در سال 1356 تصویب شد. بعد‌ها یک بار در سال 1362 و یک بار در سال 1376 اصلاح شد. آخرین نسخه قانون روابط موجر و مستاجر مربوط به نسخه اصلاح شده سال 1376 است. قراردادهای اجاره‌ای که بعد از سال 1376 تنظیم می‌شوند براساس اصلاحیه این سال هستند. برای آن‌که این قرارداد مشمول قانون روابط موجر و مستاجر شود نیازمند سه شرط است:

  1. در قرارداد مدت نوشته شده باشد.
  2. متن قرارداد در دو نسخه تنظیم شده باشد.
  3. قرارداد، بعد از به امضا رسیدن توسط موجر و مستاجر، به امضای دو شاهد قرارداد اجاره برسد که لازم است عاقل و بالغ باشند.

با رعایت این سه شرط، قرارداد شامل قانون روابط بین موجر و مستاجر می‌شود. طبق این قانون هر توافقی میان طرفین درست است. پس ملاک، نظر و توافق شما است.

عنوان در نمونه قرارداد اجاره خط تولید کارخانه

کار شما چیست؟ قرارداد شما درباره چیست؟ کجا را می‌خواهید اجاره کنید؟ آن مکان را برای چه کاری اجاره خواهید کرد؟

شاید برایتان جالب باشد، ولی جواب تمام این سوالات در یک عبارت کوتاه می‌آید. عبارتی که عنوان قرارداد شما نامیده می‌شود. شما با نوشتن « قرارداد اجاره خط تولید کارخانه + محصول تولیدی مورد نظر » عنوان قرارداد خود را می‌نویسید و به این صورت به تمام سوال‌های بالا جواب می‌دهید.

قرارداد شما با عنوان آغاز می‌شود و عنوان عبارت کوتاهی است که به صورت خلاصه، ماهیت اصلی آن قرارداد را مشخص می‌کند. در هنگام نوشتن عنوان قرارداد، در نظر داشته باشید که به درستی به موضوع مورد توافق اشاره کنید.

مدت اجاره در قرارداد اجاره خط تولید کارخانه

مدت را در قرارداد اجاره خط تولید کارخانه مشخص کنید. تعیین مدت از مهمترین بخش‌های یک قرارداد است. لازم است که تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد در این بخش نوشته و ثبت شود. همچنین می‌توانید در این بخش، در مورد تمدید مجدد قرارداد صحبت کنید. مثلا یادآور شوید که با توافق طرفین، قرارداد قبلی تمدید می‌شود یا به واسطه وجود شرایط جدید، به قرارداد جدیدی نیاز دارید. همچنین اگر بخواهید قرارداد بلند مدت امضا کنید نیز باید در این بخش مدت آن را مشخص کنید.

مبلغ قرارداد

مبلغ و هزینه اجاره نیز از نکات مهم و دارای اهمیت، هم برای موجر و هم برای مستاجر است. لازم است که مبلغ دقیق اجاره، ودیعه و هر مبلغ دیگری که به هر عنوان پرداخت گردیده است در این بخش توضیح داده شود. می‌توانید در این بخش توضیح دهید که به ازای اجاره یک سال خط تولید کارخانه، مبلغ مشخصی به عنوان ودیعه و مقدار دیگری به صورت ماهانه برای اجاره پرداخت می‌شود. البته توافق بر سر پرداخت این مبالغ به توافق موجر و مستاجر بستگی دارد. مثلا اگر قرارداد بلند مدت تنظیم کرده‌اید، می‌توانید در این بخش ذکر کنید که در جریان قرارداد، هر سال 10 درصد به مبلغ اجاره افزوده خواهد شد یا هر توافق دیگری که به نظرتان می‌آید و شرط شما برای اجاره گرفتن یا اجاره دادن کارخانه است.

مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل و تنظیم قرارداد

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای این کار، روی لینک قبل بزنید. به محض ثبت درخواست در این بخش، تیم حقوقی رکلا با شما ارتباط می‌گیرد.

شما همچنین می‌توانید برای گفتگو درباره مسائل حقوقی و قانونی مورد نظر خود، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید و با مشاوران برجسته رکلا ارتباط بگیرید. برای ثبت درخواست خود روی لینک قبل بزنید. بعد از ثبت درخواست، با شما تماس می‌گیریم.

دانلود نمونه قرارداد اجاره کارخانه

برای اجاره کردن کارخانه می‌توانید از این قرارداد استفاده کنید. در صورتی هم که قصد دارید خط تولید بخشی از کارخانه را به دست بیاورید می‌توانید در بخش موضوع این قرارداد، تغییرات لازم را انجام دهید.

نمونه قرارداد اجاره کارخانه
دانلود نمونه قرارداد اجاره کارخانه
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات