قرارداد وکیل با موسسه حقوقی و شرایط عضویت در موسسه حقوقی و همکاری با آن‌ها

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/06/06
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد وکیل با موسسه حقوقی

مراجعه به مراکز معتبر برای دریافت خدمات حقوقی، از مهمترین دغدغه‌های مردم در زمان بروز مشکلات و اختلافات قانونی و حقوقی است. موسسات حقوقی از جمله مهمترین و معتبر‌ترین مراکزی هستند که به ارائه خدمات حقوقی تخصصی می‌پردازند. موسسات حقوقی از وکلا و مشاوران حقوقی مجربی تشکیل شده‌اند که در حوزه‌های مختلف حقوقی، فعالیت می‌کنند. نمونه قرارداد وکیل با موسسه حقوقی یک قرارداد کاربردی است که به موجب امضای آن، روابط میان موسسه حقوقی و وکیل به صورت قانونی ثبت می‌شود.

قرارداد بین وکیل و موسسه حقوقی ، در حقیقت نوعی از قرارداد همکاری است. این قرارداد ممکن است به صورت قرارداد شراکت ، قرارداد کار درصدی یا حتی قرارداد مشاوره ای و قرارداد پورسانتی تنظیم شود. قرارداد امضا شده میان وکیل و موسسه حقوقی، یک سند قانونی است که ارتباط کاری میان دو طرف قرارداد را تعریف می‌کند.

موسسات حقوقی با جذب وکلای حرفه‌ای، ماهر و با تجربه، تلاش می‌کنند که تعداد پرونده‌های موفق خود را افزایش دهند و اعتبار موسسه حقوقی را بیفزایند. موسسات حقوقی از انواع موسسات غیر تجاری هستند که با توجه به آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری مصوب سال ۱۳۳۷ تاسیس می‌شوند. براساس این آیین نامه، موسسه حقوقی یک مرکز ارائه خدمات معتبر است که به صورت قانونی به ثبت می‌رسد. براساس این آیین نامه همانطور که پیش‌تر اشاره شد، موسسه حقوقی یک موسسه غیر تجاری است.

تفاوت قرارداد وکیل با موسسه حقوقی و دفتر وکالت

احتمالا بسیار شنیده‌اید که در صورت بروز مشکلات و اختلافات حقوقی، پیشنهاد می‌کنند که به دفتر وکالت وکیل پایه یک دادگستری مراجعه کنید. وکلا بعد از اخذ پروانه وکالت، می‌توانند دفتر وکالت داشته باشند و به ارائه خدمات حقوقی بپردازند. شاید به نظرتان برسد که دفتر وکالت با موسسه حقوقی که پیش‌تر درباره آن صحبت کردیم، تفاوتی ندارند. در تعریف عملکرد موسسه حقوقی و دفتر وکالت شباهت‌هایی وجود دارد ولی نکته دارای اهمیت این است که این دو مرکز با یکدیگر متفاوت هستند.

موسسه حقوقی، سازمان یا موسسه‌ای است که حداقل توسط سه شخص دارای پروانه وکالت به ثبت رسیده‌ باشد. در این موسسه وکلا و مشاوران حقوقی متعددی مشغول به فعالیت هستند. قرارداد وکیل با موسسه حقوقی این امکان را ایجاد می‌کند که موسسه حقوقی بتواند با وکلای متعددی همکاری کند. تعدد وکلا در موسسه حقوقی شرایطی در نظر می‌گیرد که ارائه خدمات حقوقی با دقت بیشتر و تاثیر گذاری بهتر انجام شود.

برای مثال زمانی که برای پیگیری دعوای حقوقی خانواده به موسسه حقوقی مراجعه می‌کنید، می‌توانید دو یا چند وکیل متخصص در حوزه دعوی دادگاه خانواده ملاقات کنید. علاوه بر این، موسسه حقوقی برای رسیدگی بهتر به پرونده شما، از وکلای متخصص خود کمک می‌گیرد و حتی ممکن است برای حل مشکل حقوقی شما از رای و نظر چند وکیل متخصص استفاده کند. این وکلا به موجب امضای قرارداد وکیل با موسسه حقوقی ملزم به همکاری با موسسه حقوقی هستند و تلاش می‌کنند که به بهترین نحو با موسسه همکاری کنند.

در مقابل دفتر وکالت مربوط به یک وکیل متخصص است که با پروانه وکالت خود فعالیت می‌کند. با مراجعه به دفتر وکالت، شما فقط با یک وکیل در ارتباط خواهید بود. به همین دلیل لازم است که پیش از انتخاب وکیل و مراجعه به او، درباره تخصص علمی و تجربه‌های کاری او آگاهی بیشتری داشته باشید.

جذب وکیل برای موسسه حقوقی

نمونه قرارداد همکاری وکیل با موسسه حقوقی از جمله قراردادهای کاربردی است که بسیار مورد استفاده وکلا و موسسات حقوقی قرار می‌گیرد. جذب وکیل برای موسسه حقوقی اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل موسسات حقوقی سعی میکنند که با تنظیم قرارداد وکیل با موسسه حقوقی به صورت کوتاه مدت، میزان مهارت و تجربه وکیل را بسنجند تا در صورت رضایت قراردادهای طولانی مدت امضا کنند.

البته همه چیز در متن قرارداد یک طرفه نخواهد بود، وکلا یا مشاوران حقوقی نیز می‌توانند تصمیم بگیرند که با موسسه مورد نظر به چه صورتی همکاری کنند. در مقابل اگر طرفین از شرایط همکاری راضی نباشند، از همکاری‌های آتی و تنظیم قرارداد وکیل با موسسه حقوقی چشم پوشی خواهند کرد. جذب وکیل مجرب و تنظیم نمونه قرارداد موسسه حقوقی با وکیل از اهمیت بسیاری برخوردار است. زیرا که هر دو طرف این قرارداد اشخاصی هستند که به خوبی از قوانین و اصول حقوقی اطلاع دارند. از طرف دیگر انجام انواع پرونده‌های حقوقی، مسئولیت‌هایی دارد که به عهده موسسه و وکلا قرار می‌گیرد. در متن قرارداد به مسئولیت‌ها و تعهدات هر کدام از طرفین به دقت اشاره می‌شود تا از بروز اختلافات و مشکلاتی که ممکن است در آینده پیش بیاید جلوگیری کنند.

همانطور که اشاره شد، خدماتی که موسسه حقوقی ارائه می‌دهد، بسیار گسترده است. موسسات حقوقی به منظور ارائه این خدمات به مراجعان خود، نیازمند جذب وکلای متخصص، کارآموزان وکالت و مشاورین حقوقی هستند که برای جذب هر کدام از آن‌ها شرایط خاصی را در نظر می‌گیرند.

شرایط عضویت وکیل در موسسات حقوقی

برای اینکه یک موسسه حقوقی ثبت کنید، لازم است که سه نفر یا بیشتر باشید. برای این کار نیاز به مدرک حقوق دارید یا اینکه باید یک وکیل پایه یک دادگستری باشید. اگر مشمول هر کدام از این دو حالت هستید، می‌توانید درخواست خود را ثبت کنید. پروانه تاسیس موسسه حقوقی توسط قوه قضاییه ثبت می‌شود و در اختیار شما قرار می‌گیرد. بعد از تاسیس، موسسه می‌تواند عضو بگیرد. عضویت در موسسه حقوقی شرایطی دارد که در ادامه درباره آن توضیح می‌دهیم.

شرایط عضویت و تنظیم قرارداد وکیل با موسسه حقوقی

پیش از تنظیم این قرارداد لازم است که شرایط عضویت وکیل بررسی شود. به منظور تنظیم قرارداد وکیل با موسسه حقوقی ، موسسه حقوقی می‌تواند چنین شروطی داشته باشد:

  1. وکیلی که تمایل دارد این قرارداد را امضا کند و به واسطه این قرارداد با موسسه حقوقی همکاری کند ، نباید دفتر وکالت داشته باشد.
  2. پیش از تنظیم این قرارداد باید بررسی شود که وکیل در موسسات مشابه عضو نباشد.
  3. به منظور تنظیم نمونه قرارداد همکاری وکیل با موسسه حقوقی ، باید دقت شود که وکیل دارای پروانه وکالت باشد، وکالت او تمدید شده باشد و اینکه تمدید پروانه وکالت همراه با وقفه نباشد.
  4. وکیلی که قصد تنظیم قرارداد وکیل با موسسه حقوقی را دارد نباید سابقه کیفری یا محکومیت داشته باشد.
  5. و در نهایت موسسه حقوقی باید اطمینان کسب کند که در سابقه فعالیت وکیل و پرونده شغلی او، مشکلات قانونی یا رفتاری مغایر با شئونات اسلامی وجود نداشته باشد.

چند نکته مهم در خصوص قرارداد وکیل با موسسه حقوقی

نکته دارای اهمیت در خصوص تنظیم نمونه قرارداد وکیل با موسسه حقوقی و جذب وکلا این است که اگر به هر دلیل یا در هر شرایط شخصی از موسسه حقوقی خارج شود، موسسه تا گرفتن عضو جدید سی روز زمان خواهد داشت. در طول این سی روز باید عضو جدید معرفی شود. مساله دیگر این است که وجود شرایطی که پیش‌تر درباره آن توضیح دادیم، از عواملی هستند که می‌توانند عضویت وکیل در موسسه حقوقی را باطل کنند. در صورت بروز چنین شرایطی، وکیل نمی‌تواند در موسسه حقوقی حضور داشته باشد.

پیشنهاد می‌کنیم

اگر بعد از مطالعه این مقاله، هنوز هم در خصوص شرایط همکاری وکیل با موسسه حقوقی و چگونگی امضا قرارداد میان این دو طرف سوالاتی دارید، به شما خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم. علاوه براین، این امکان نیز برای شما فراهم است که با ثبت درخواست در بخش تنظیم قرارداد اختصاصی ، نگارش محتوای متن قراردادی که در نظر دارید را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. به این ترتیب، در اسرع وقت به قرارداد مورد نظر خود دست خواهید یافت. نکته مثبت سرویس خدمات دهی بخش تنظیم قرارداد رکلا این است که می‌توانید در طول فرآیند تنظیم و نگارش متن قرارداد مورد نظرتان، با دپارتمان حقوقی رکلا در ارتباط باشید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات