قرارداد اجاره دستگاه تراش چیست و اگر دستگاه معیوب باشد چه باید کرد؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/08
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره دستگاه تراش

قرارداد اجاره دستگاه تراش در واقع یکی از انواع قرارداد اجاره دستگاه است. دستگاه تراش از جمله ابزارهایی است که برای تراشیدن قطعات چوبی یا فلزی به کار می‌رود. این دستگاه یک وسیله بسیار مهم در زمینه تولیدات است. از طرف دیگر، هزینه تهیه و خرید دستگاه تراش نیز به هیچ وجه ارزان نیست و برای در اختیار گرفتن این دستگاه باید مبلغ قابل توجهی هزینه شود. به همین دلیل گاهی ترجیح بر این است که این دستگاه را با شرایط اجاره در اختیار بگیرند.

نمونه قرارداد اجاره دستگاه تراش ، قراردادی است که به واسطه آن، شما می‌توانید یک یا چند دستگاه تراش را اجاره کنید و آن‌ها را برای مدت مشخصی در اختیار بگیرید. با امضای این قرارداد، دستگاه تراش برای طول مدت مشخصی در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد و او می‌تواند در این مدت از منافع دستگاه تراش بهره ببرد. البته مستاجر ملزم است که در ازای در اختیار گرفتن دستگاه تراش نیز مبلغ مشخصی را به صاحب آن پرداخت کند.

اگر دستگاه تراش را یک سرمایه در نظر بگیریم، تنظیم قرارداد اجاره آن، باعث می‌شود که مالک دستگاه تراش با اجاره دادن دستگاه و همچنین با کسب اجاره بها، منفعت کسب کند و به همین ترتیب نیز، شخصی که دستگاه تراش را اجاره کرده است هم از این توافق منفعت می‌برد. بنابراین، این قرارداد برای هر دو طرف اهمیت دارد و باید با رضایت آن‌ها تنظیم شود.

چند نکته مهم درباره قرارداد اجاره دستگاه تراش

نمونه قرارداد اجاره دستگاه تراش در واقع یک قرارداد اجاره است. بنابراین از قواعد و ضوابط عقد اجاره و قانون مدنی پیروی می‌کند. ماده 466 قانون مدنی اجاره را تعریف می‌کند و اینطور توضیح می‌دهد که به واسطه این عقد، مستاجر مالک منافع عین مستاجره (دستگاه تراش) می‌شود.

به واسطه تعریف دقیقی که در قانون مدنی درباره اجاره مطرح شده است، این قرارداد را یک قرارداد معین می‌نامند. یعنی اینکه شما برای تنظیم این قرارداد، نیاز دارید که حتما به قانون مدنی توجه داشته باشید و بخش‌های مختلف قرارداد را مطابق با قواعد مربوط به عقد اجاره تنظیم کنید.

نمونه قرارداد اجاره دستگاه تراش یک قرارداد لازم است. یعنی اینکه موجر و مستاجر نمی‌توانند قرارداد را فسخ کنند یا اینکه اعلام کنند که از انجام آن پشیمان شده‌اند. البته موجر و مستاجر می‌توانند برای اجاره دستگاه تراش شروط مشخصی را در نظر بگیرند تا در صورت انجام شدن آن شروط، امکان فسخ قرارداد برای طرفین مهیا شود. علاوه براین، طرفین می‌توانند با خواست خود، این قرارداد را اقاله کنند. یعنی آنکه با توافق یکدیگر تعهد این قرارداد را از بین ببرند و اعلام کنند که از انجام این قرارداد منصرف شده‌اند.

قرارداد اجاره دستگاه تراش یک قرارداد معوض است. به این معنی که مستاجر برای در اختیار گرفتن دستگاه تراش ملزم است که حتما عوض یا بهایی پرداخت کند. این عوض یا بها با عنوان اجاره بها در متن قرارداد نوشته می‌شود و مطابق با توافقی که میان مالک دستگاه تراش و مستاجر آن انجام شده است، به موجر پرداخت می‌شود.

قرارداد اجاره دستگاه تراش را برای چه مدتی امضا می‌کنید؟

پاسخ به این سوال که نمونه قرارداد اجاره دستگاه تراش برای چه بازه زمانی اعتبار دارد، از موارد بسیار مهمی است که باید حتما در متن قرارداد درباره آن نوشته باشید. این مساله به اندازه‌ای اهمیت دارد که در ماده 468 توضیح می‌دهد که اگر قرارداد شما فاقد مدت باشد، قرارداد باطل است و اعتباری ندارد. بنابراین، شما نیاز دارید که حتما به دقت تاریخ دقیق شروع و پایان اجاره را مشخص کنید. یک نکته دیگر که در ماده 469 آمده است، به این مساله اشاره می‌کند که اگر فراموش کردید که تاریخ شروع قرارداد را معین کنید، اینطور برداشت می‌شود که زمان امضای قرارداد ، معادل با تاریخ شروع قرارداد بوده است.

با این حال، لازم است که حتما تاریخ اتمام قرارداد مشخص شده باشد. در تاریخی که برای شروع قرارداد در نظر گرفته شده است، موجر ملزم است که دستگاه تراش را در اختیار مستاجر قرار دهد. از اصول صحت قرارداد نیز این مساله است که حتما عین مستاجره (دستگاه تراش) به مستاجر تسلیم شود. همچنین در ماده 477 قانون مدنی نیز به این مساله اشاره می‌کند که موجر باید عین مستاجره را به شیوه‌ای به مستاجر تسلیم کند که مستاجر بتواند از آن کسب منفعت کند.

امکان اجاره مجدد دستگاه تراش

ممکن است که شما چند دستگاه تراش را اجاره کرده باشید و به هر دلیلی نخواهید که از تعدادی از آن‌ها استفاده کنید. در این زمان ممکن است به نظرتان مناسب باشد که آن‌ها را مجدد به شخص دیگری اجاره دهید. آیا این امکان در قانون برای شما در نظر گرفته شده است؟

قانون مدنی در ماده 474 توضیح می‌دهد که مستاجر می‌تواند دستگاه تراش را به شخص دیگری اجاره دهد و مانعی برای آن نیست. مگر زمانی که موجر او را منع کرده باشد و چنین شرطی را در متن قرارداد اجاره دستگاه تراش بیان کند. بنابراین، اگر موجر هستید و تمایل ندارید که مستاجر شما بتواند دستگاه را به شخص دیگری اجاره دهد، لازم است که حتما در متن قرارداد به این مساله اشاره کنید و اگر مستاجر هستید، می‌توانید با بررسی قرارداد و اطمینان از نبود این شرط، دستگاه تراش را به شخص دیگری اجاره دهید و به این شیوه کسب منفعت کنید.

معیوب بودن دستگاه تراش

این مساله گاهی پیش می‌آید که یک دستگاه تراش یا یک وسیله دیگر را اجاره می‌کنید و در همان ابتدای قرارداد متوجه می‌شوید که دستگاه مورد نظر معیوب است. در این زمان، می‌توانیم به ماده 478 قانون مدنی رجوع کنیم. در این قانون توضیح می‌دهد که اگر عین مستاجره (دستگاه تراش) در حال اجاره معیوب بوده است، مستاجر می‌تواند قرارداد را فسخ کند یا اینکه معیوب بودن دستگاه را بپذیرد و به همان صورت از آن استفاده کند. با این حال، اگر دستگاه معیوب باشد و موجر بدون اینکه ضرری به مستاجر وارد شود، دستگاه تراش را تعمیر کند، در این صورت مستاجر حق فسخ ندارد.

در واقع باید به این مساله توجه داشته باشیم که تنها عیوب یا مشکلاتی می‌توانند قرارداد اجاره دستگاه تراش را فسخ کند که مانع کسب منفعت از دستگاه تراش شوند یا اینکه استفاده از دستگاه تراش را با صعوبت و سختی همراه کنند.

یک مساله بسیار مهم، زمانی است که دستگاه تراش یا به طور کلی عین مستاجره در طول مدت اجاره، دچار عیب می‌شود. در این زمان ابتدا به این مساله توجه می‌کنند که دلیل اصلی معیوب شدن دستگاه چه بوده است. اگر دستگاه تراش به دلیل تفریط یا تعدی مستاجر دچار نقص شده باشد، مستاجر درباره آن ضامن است و باید خسارت دستگاه را بپردازد. از طرف دیگر اگر دستگاه تراش به دلیل کهولت و فرسودگی دچار آسیب شده باشد، مسئولیت آن به عهده موجر است و باید دستگاه را تعمیر کند.

وظایف مستاجر در قرارداد اجاره دستگاه تراش

مستاجر در قرارداد اجاره دستگاه تراش وظایفی را به عهده دارد. ماده 490 قانون مدنی وظایف مستاجر را در سه مورد بیان کرده است. در ادامه به مواردی که در این ماده بیان شده است، اشاره می‌کنیم:

  1. مستاجر باید در استفاده از دستگاه تراش به شیوه متعارف رفتار کند و نباید در استفاده از دستگاه تراش تعدی و تفریط کند.
  2. دستگاه تراش باید دقیقا برای همان مصرفی استفاده شود که در قرارداد بیان شده است. اگر در متن قرارداد در خصوص شیوه استفاده توضیحی بیان نشده باشد، لازم است که به آن صورتی که از اوضاع و احوال استنباط می‌شود استفاده کند.
  3. لازم است که حتما میزان اجاره بها را معین کنند و در زمانی که مقرر شده است آن مبلغ را به موجر پرداخت کنند.

در مقابل موجر نیز متعهد است که دستگاه تراش را در زمانی که مقرر شده است در اختیار مستاجر قرار دهد.

تعیین مبلغ اجاره بها در قرارداد

اجاره بها از ارکان مهم قرارداد اجاره دستگاه تراش است. موجر و مستاجر می‌توانند در مذاکراتی که میان آن‌ها انجام می‌شود، مبلغ اجاره بها را نیز معین کنند. این مبلغ با توافق طرفین تعیین می‌شود و در متن قرارداد آن‌ها نیز نوشته خواهد شد. علاوه بر این، شما می‌توانید معین کنید که مبلغ اجاره بها به چه شیوه‌ای به موجر پرداخت شود. برای مثال می‌توانید مشخص کنید که مبلغ اجاره بها دقیقا به چه شماره حسابی واریز شود یا اینکه پرداخت این مبلغ به صورت ماهانه باشد یا حتی معین کنید که این مبلغ در تاریخ‌های مشخصی پرداخت شود.

پیشنهاد ما

زمانی که یک دستگاه را اجاره می‌کنید، لازم است که از ابعاد حقوقی قراردادی که امضا کرده‌اید آگاه باشید. این قبیل اطلاعات به شما این امکان را می‌دهد که با اطمینان بیشتری با یکدیگر توافق کنید. تیم حقوقی رکلا این امکان را فراهم کرده است که بتوانید با توجه به قرارداد مد نظرتان، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید و همچنین تنظیم قرارداد مورد نظرتان را نیز به مشاوران حقوقی بسپارید.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا یک قرارداد کامل تنظیم کرده است که می‌توانید با زدن بر روی تصویر زیر وارد توضیحات این قرارداد شوید.

قرارداد اجاره دستگاه تراش

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره دستگاه تراش
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات