قرارداد آموزش زبان انگلیسی با مدرس و جزئیات نمونه قرارداد موسسات آموزش زبان

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/12
زمان مطالعه: 10 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد آموزش زبان

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی در جهان امروز به اندازه‌ای است که همه افراد در سنین مختلف، تمایل دارند از خدمات آموزشی در این زمینه استفاده کنند. در حال حاضر، از مهمترین کلاس‌های آموزشی که برای کودکان و بزرگسالان برگزار می‌شود و طرفداران زیادی نیز دارد، کلاس‌های ‌آموزش زبان انگلیسی یا سایر زبان‌های دیگر است. علاقه‌مندان به زبان آموزی، با انجام تحقیق‌ و نظر سنجی‌های مختلف، آموزشگاه یا شخص خاصی را انتخاب می‌کنند تا بتوانند از خدمات آموزشی آن شخص بهره ببرند. به این ترتیب، قرارداد آموزش زبان ، یک قرارداد مهم و کاربردی است که میان آموزشگاه‌ها و موسسات آموزشی زبان، مدرسان مستقل، متقاضیان و زبان آموزان تنظیم و امضا می‌شود.

نمونه قرارداد موسسات آموزش زبان در واقع نوعی قرارداد دریافت خدمات آموزشی است. در این قرارداد، موسسه یا مدرس، به عنوان شخصی که خدمات خاصی را ارائه می‌دهد و زبان آموزان، به عنوان خدمات گیرنده، با یکدیگر همکاری می‌کنند. در این توافق، ارائه خدمات آموزشی در ازای دریافت بها یا حق الزحمه انجام می‌شود و به این ترتیب، یک رابطه همکاری میان طرفین برقرار خواهد شد. قرارداد آموزش زبان انگلیسی در واقع یک قرارداد میان اشخاص است که با موضوع خدمات آموزشی تنظیم می‌شود.

این قرارداد مطابق با قواعد و ضوابط قانون مدنی نوشته خواهد شد و از این قانون پیروی می‎‌کند. در ادامه این مطلب، در خصوص بخش‌های مهمی از این قرارداد صحبت خواهیم کرد.

اهمیت و لزوم تنظیم قرارداد آموزش زبان

در ابتدا لازم است به این مساله اشاره کنیم که تنظیم قرارداد میان اشخاص تا چه میزان مهم و کاربردی است. احتمالا شما نیز مشاهده کرده باشید که امروزه به دلیل تقاضای زیاد، اشخاص زیادی در حوزه آموزش زبان انگلیسی مشغول به فعالیت هستند. بسیاری از اشخاص حقیقی و مدرسان مستقل، شاگردان زیادی را جذب می‌کنند و با شروط و شرایط مختلف به آن‌ها خدمات آموزشی ارائه می‌دهند.

از طرف دیگر، موسسات و مجموعه‌های آموزش زبان دیگری نیز وجود دارند که به صورت اختصاصی در این حوزه فعالیت می‌کنند. ارائه خدمات آموزشی با توجه به شیوه همکاری میان مدرس و زبان آموز و حتی با توجه به فرآیند ارائه آموزش‌ها، شرایط متفاوتی دارد که لازم است در متن قرارداد درباره آن توضیحات دقیقی بیان شود. قرارداد آموزش زبان انگلیسی یک سند و مدرک معتبر قانونی است. با در اختیار داشتن این قرارداد، می‌توانید اثبات کنید که رابطه‌ای کاری میان طرفین برقرار بوده است و هر دو طرف تعهداتی را پذیرفته‌ و مسئولیت‌هایی را به عهده گرفته‌اند.

ماهیت قانونی نمونه قرارداد آموزش زبان

اگر تمایل دارید که یک قرارداد آموزش زبان انگلیسی بنویسید یا حتی اگر می‌خواهید پیش از امضای قرارداد نسبت به آن آگاهی داشته باشید، بهترین راهکار این است که با ماهیت قانونی قرارداد مد نظرتان آشنا شوید. آگاهی از ماهیت و ابعاد قانونی یک قرارداد، به شما کمک می‌کند که از حقوقی که در این توافق دارید، مطلع باشید و مطابق با قواعدی که در قانون بیان شده است، عمل کنید.

قرارداد حاضر، در واقع یک توافق مکتوب میان مدرس و زبان آموز است که روابط میان طرفین را معین می‌کند. قانون ناظر بر این قرارداد، قانون مدنی است. یعنی اینکه برای نوشتن و تنظیم نمونه قرارداد موسسات آموزش زبان باید به قانون مدنی توجه داشته باشیم. این قانون، قراردادها را در یک دسته بندی کلی به دو نوع، معین و نامعین تقسیم می‌کند. عقود نامعین، در قانون مدنی تعریف نشده‌اند. یعنی به طور دقیق تعریفی درباره آن‌ها نیست اما قانون مدنی در ماده 10، قاعده‌ای را بیان می‌کند که به موجب آن، شما می‌توانید به هر شیوه‌ای که تمایل داشتید با یکدیگر توافق کنید و قرارداد بنویسید.

ماده 10 قانون مدنی بیان می‌کند که قراردادهایی که میان اشخاص تنظیم و امضا می‌شود، اگر مغایر با قانون نباشد صحیح است. بنابراین، تا زمانی که توافقات و شروط مورد نظر شما مغایر با قانون نباشد، قرارداد معتبر خواهد بود. علاوه بر ماده 10، برای تنظیم نمونه قرارداد آموزش زبان ، نیاز است شرایط صحت قرارداد که در ماده 190 قانون مدنی نیز بیان شده است، رعایت شود.

آیا نمونه قرارداد آموزش زبان قابل فسخ است؟

یک نکته مهم در خصوص نمونه قرارداد آموزش زبان ، لازم بودن این قرارداد است. قانون مدنی اعلام می‌کند که اصل بر لازم بودن قراردادها است و قراردادهایی که میان اشخاص تنظیم می‌شوند، لازم الاجرا خواهند بود. یعنی اینکه طرفین امکان فسخ ندارند و ملزم هستند که به تعهدات خود در قرارداد عمل کنند. البته این امکان فراهم شده است که زبان آموز و مدرس بتوانند برای فسخ این قرارداد، شروط خاصی را نیز در نظر بگیرند. شروطی که با توافق طرفین معین می‌شود، باید به صورت مکتوب در متن قرارداد نوشته شود.

علاوه بر تعیین شروط فسخ قرارداد ، طرفین می‌توانند با خواست خود، قرارداد را اقاله کنند. اقاله قرارداد یعنی توافق را به زمانی برگردانند که انگار توافقی انجام نشده است. (طرف‌های قرارداد توافق می‌کنند که روابط کاری آن خاتمه پیدا کند و علاوه بر آن، همه چیز به روز اول برگردد.) در مجموع، قرارداد حاضر یک قرارداد لازم است و اگر تمایل دارید که بتوانید در مواقعی خاص این قرارداد را فسخ کنید، باید شروطی را برای آن در نظر بگیرید.

محتوای نمونه قرارداد آموزش زبان

به طور معمول محتوای نمونه قرارداد آموزش زبان حاوی اطلاعات و مشخصاتی است که رابطه میان طرفین را معین می‌کند. یعنی اینکه حدود روابط، تعهدات و مسئولیت‌ها، بازه زمانی ارائه خدمات آموزشی، موضوع آموزش، محتوای مطالبی که آموزش داده خواهد شد و اطلاعات بسیار زیاد دیگری در متن این قرارداد نوشته می‌شود که با توجه به این اطلاعات، روابط میان موسسه آموزشی و زبان آموز تعریف می‌شود. در ادامه به بخش‌های مهمی از این قرارداد اشاره خواهیم کرد:

مشخصات و اطلاعات مدرس و زبان آموز

از جمله اطلاعات مهمی که باید حتما در ابتدای نمونه قرارداد موسسات آموزش زبان نوشته شود، اطلاعات و مشخصاتی است که هویت اشخاص حاضر در قرارداد را مشخص می‌کند. این اطلاعات باید به اندازه‌ای جامع باشد که دقیقا هویت طرفین قرارداد را مشخص کند. برای بیان اطلاعات و مشخصات موسسه‌ها، شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، بیان اطلاعات ثبتی آن‌ها موثر خواهد بود اما اگر مدرس، یک شخص حقیقی است، باید اطلاعات و مشخصات هویتی مندرج در کارت شناسایی او را بیان کنید و همچنین آدرس دقیق محل اقامت و شماره تماس را نیز در قرارداد بنویسید.

شرح موضوع قرارداد آموزش زبان

بخش بعدی در متن نمونه قرارداد آموزش زبان شرح خدماتی است که موضوع این قرارداد خواهد بود. در این بخش باید توضیح دهید که آموزش زبان در چه سطح و به چه شیوه‌ای انجام می‌شود. همچنین می‌توانید شرح مختصری از مراحل آموزش را نیز بیان کنید. ممکن است که یادگیری و آموزش زبانی به غیر از زبان انگلیسی را در نظر داشته باشید. در این حال نیز باید به زبان مورد نظر اشاره کنید و توضیح دهید که خدماتی که به شما ارائه می‌شود، دقیقا به چه صورت خواهد بود.

مدت ارائه خدمات

به طور معمول، خدمات آموزش زبان یا به صورت ترمی یا در طول بازه زمانی مشخصی ارائه می‌شود. بنابراین، لازم است که به طور دقیق در متن قرارداد توضیح دهید که آموزش زبان در چه بازه زمانی ارائه می‌شود. برای این منظور شما می‌توانید مشخص کنید که در طول 6 ماه، در خصوص مطالبی که توافق شده است، آموزش‌هایی را ارائه خواهید کرد. درباره مدت ارائه خدمات آموزش زبان، شرایط بسیار زیادی مطرح می‌شود که اغلب به روابط میان زبان آموز و مدرس بستگی خواهد داشت. به همین دلیل برای کنترل این روابط، لازم است که شروط طرفین به صورت جزئی در متن قرارداد نوشته شود.

مبلغ یا حق الزحمه قرارداد

لازم است که حق الزحمه قرارداد آموزش زبان را مشخص کنید. باید مشخص باشد که مدرس یا موسسه، برای ارائه خدمات آموزش زبان، چه مبلغی را دریافت خواهد کرد. مبلغ این قرارداد، حق الزحمه‌ای است که باید به مدرس و موسسه تعلق بگیرد. شما می‌توانید حق الزحمه هر ساعت آموزش را مشخص کنید و همچنین هزینه سایر خدماتی که ارائه می‌شود را به صورت جزء به جزء در متن قرارداد شرح دهید. علاوه بر مبلغی که برای حق الزحمه در نظر گرفته می‌شود، شما می‌توانید شیوه پرداخت مبلغ حق الزحمه را نیز تعیین کنید.

امکان انصراف از قرارداد آموزش زبان بعد از پرداخت شهریه یا حق الزحمه مدرس

همانطور که در بخش مربوط به امکان فسخ این قرارداد توضیح دادیم، این قرارداد به طور معمول قابل فسخ نیست و هیچ کدام از طرفین آن، یعنی مدرس و زبان آموز حق انحلال آن را ندارند. مگر اینکه در فرم قرارداد آموزش زبان، شروطی به عنوان شروط فسخ قرارداد مطرح شوند تا در صورت بروز یا وقوع آن شروط، طرفین از حق فسخ قرارداد برخوردار باشند.

از طرف دیگر، باید این مساله مهم را نیز به خاطر داشته باشید که زبان آموز یک انسان است و اختیار تصمیم گیری برای زندگی خود را دارد. اگر این شخص به هر دلیلی از شرکت در کلاس‌های آموزش زبان منصرف شود، می‌تواند انصراف خود از شرکت کردن در این کلاس‌ها را اعلام کند. هر مدرس زبان باید چنین شرایطی را از پیش، پیش بینی کند و در قرارداد خود با زبان آموز، به این موضوع اشاره داشته باشد.

به همین دلیل است که تاکید می‌کنند در متن این قرارداد باید برای حالتی که پس از پرداخت شهریه یا همان حق الزحمه مدرس، زبان آموز از شرکت در کلاس‌ها انصراف می‌دهد نیز تعیین تکلیف شود. برای مثال می‌توانید در متن قرارداد قید کنید که در صورت انصراف زبان آموز، 10 درصد از مبلغ شهریه او کسر می‌شود و مابقی به زبان آموز عودت داده خواهد شد یا می‌توانید برای امکان اعلان انصراف از آموزش، بازه زمانی مشخصی را تعیین کنید.

پیشنهاد ما

ارائه خدمات، یکی از متنوع‌ترین شیوه‌های کسب درآمد است. با این حال، اگر تمایل دارید که خدماتی را ارائه دهید یا اینکه می‌خواهید خدمات آموزشی دریافت کنید، ابتدا لازم است که نسبت به توافقی که انجام می‌شود به خوبی آگاهی داشته باشید. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم حتما از مشاوره حقوقی تلفنی بهره مند شوید. علاوه براین، شما با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، این امکان را خواهید داشت که قرارداد اختصاصی خودتان را در اختیار داشته باشید.

متن قرارداد کامل

این قرارداد کامل در دسترس شما است. شما می‌توانید بر روی تصویر زیر بزنید و این قرارداد را تهیه کنید.

نمونه قرارداد آموزش خصوصی
دریافت این قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
معتمدی
thumb_up_alt
من در آموزشگاه زبان، تدریس ساعتی دارم اما دچار مشکل شدم و حق التدریس به طور مناسب پرداخت نشده. در مورد قرارداد سوال داشتم این آموزشگاه فقط یک نسخه قرارداد دارد که دست خودشون هست و به بنده نسخه دیگری نمیدن و از طرفی هر سری حق و التدریس ساعتی من در قرارداد رو ذکر نمی‌کنن.
10:27
27 آذر 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
حتی اگر قرارداد کاری هم تنظیم نشود باز هم روابط کاری بین شما و آموزشگاه از مصادیق روابط کارمندی - کارفرمایی است. رویه موجود در آموزشگاه‌ها که حق التدریس پرداخت می‌کنند نیز خلاف قانون کار است ضمن آنکه آن‌ها موظف به بیمه کردن مدرسان خود هستند که معمولا بنا به رویه غلطی که بین آن‌ها باب شده است از انجام این کار خودداری می‌کنند. البته معمولا سازمان تامین اجتماعی در صورت شناسایی این تخلف، جرایم سنگینی را متوجه این آموزشگاه‌ها می‌کند.
14:06
28 آذر 1402
account_circle
خانم روزانو غلامی
thumb_up_alt
یک قراداد کامل بین اموزشگاه زبان و مدرسین زبان در اموزشگاه رو میخوام
13:42
29 فروردین 1403
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
این نمونه قرارداد توسط دپارتمان حقوقی رکلا تنظیم شده است. برای دریافت آن، وارد بخش نمونه قراردادها شوید و قرارداد مورد نظر را جستجو کنید تا صفحه آن برای شما به نمایش در بیاید.
06:59
31 فروردین 1403