قرارداد آموزشگاه زبان میان زبان آموزان و آموزشگاه و انواع دیگر آن!

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1400/08/10
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد آموزشگاه زبان

قرارداد آموزشگاه زبان از جمله قراردادهای مهم و کاربردی است که در موارد زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زبان انگلیسی، در دوران قاجار برای اولین بار مورد توجه مردم ایران قرار گرفت و در دوران پهلوی به آموزش این زبان اهمیت بیشتری داده شد. بعد از انقلاب نیز این زبان در مقاطع راهنمایی و متوسطه در مدارس و همچنین در دانشگاه‌های ایران آموزش داده می‌شود. زبان انگلیسی در کشورهای انگلیس، آمریکا، کانادا و نیوزیلند، یک زبان مادر است و در کشورهایی مانند هند و پاکستان به عنوان زبان دوم کاربرد دارد.

بعد از جنگ جهانی دوم، زبان انگلیسی به عنوان زبان بین‌ الملی معرفی شد. علاوه بر زبان انگلیسی، زبان‌های فرانسوی، اسپانیایی و عربی نیز از جمله زبان‌های پرکاربرد هستند. برای هتل داران و راهنمایان تورهای گردشگری و اشخاص دیگر، یادگیری زبان یا زبان‌های مختلف، اهمیت زیادی دارد. افرادی که قصد یادگیری زبان انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی یا دیگر زبان‌ها را دارند، می‌توانند در آموزشگاه‌های زبان ثبت نام کنند.

ویژگی‌های قرارداد آموزشگاه زبان

فرم قرارداد آموزشگاه زبان یکی دیگر از قراردادهای خصوصی میان اشخاص است که براساس تجویز ماده 10 قانون مدنی و با توافق آموزشگاه زبان و دیگر طرفین قرارداد، تنظیم می‌شود.

ویژگی بارز این قرارداد، نامعین بودن آن است. به همین دلیل، تعریف و تعیین شرایط و قواعد حاکم بر آن، به توافق میان طرفین قرارداد بستگی دارد. آن‌ها می‌توانند هرگونه شرط یا تعهدی را در متن قرارداد قید کنند اما این شرایط و تعهدات نباید مخالف با قانون یا شرع باشد.

انواع قرارداد آموزشگاه زبان

تنظیم متن قرارداد آموزشگاه زبان به سه روش انجام می‌شود:

  1. این توافق در اغلب موارد میان زبان آموز و آموزشگاه امضا می‌شود. در این نوع توافق، هدف ارائه خدمات آموزشی به زبان آموزان است.
  2. ممکن است این قرارداد به صورت یک توافق همکاری نیز تنظیم شود. مانند مدرسه‌ای که با یک آموزشگاه زبان، قرارداد همکاری آموزشی تنظیم می‌کند. به این صورت که در توافقی دو جانبه، یک مدرسه، آموزشگاه زبان معینی را به دانش آموزان خود معرفی می‌کند و آموزشگاه نیز تعهد می‌دهد که برای دانش آموزان این مدرسه، در ارائه خدمات آموزشی تخفیف قائل شود.
  3. در حالت سوم، ممکن است که این قرارداد به صورت یک قرارداد پیمانکاری نیز تنظیم شود. برای مثال یک شرکت گردشگری با آموزشگاه زبان قراردادی امضا می‌کند که به موجب آن، آموزشگاه زبان متعهد می‌شود به کارکنان آن شرکت، خدمات آموزشی ارائه دهد.

طرفین نمونه قرارداد آموزشگاه زبان

این قرارداد با توافق طرفین آن، ایجاد و امضا می‌شود. بنابراین درج مشخصات طرفین در متن قرارداد آموزشگاه زبان الزامی است.

یکی از طرفین امضا کننده این قرارداد، آموزشگاه است که یک شخص حقوقی محسوب می‌شود. بنابراین نام آموزشگاه، شماره ثبت آن و همچنین شماره تلفن و آدرس آن نیز باید در متن قرارداد نوشته شود.

طرف دیگر این توافق برحسب مورد، می‌تواند زبان آموز، کارفرما یا فردی باشد که با آموزشگاه همکاری می‌کند، بنابراین باید مشخصات هویتی، شماره تلفن و آدرس محل اقامت زبان آموز را در متن قرارداد بنویسید. به طور کلی اشخاصی که با آموزشگاه زبان، قرارداد همکاری و پیمانکاری امضا کرده‌اند، اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند و باید اطلاعات هویتی یا تجاری خود را در متن قرارداد ثبت کنند.

نکته: فردی که به نمایندگی از شخص حقوقی قرارداد آموزش زبان را امضا می‌کند نیز باید مشخصات هویتی خود را در قسمت مربوط به نماینده بنویسد.

موضوع نمونه قرارداد آموزشگاه زبان

آموزشگاه‌های زبان، در خصوص آموزش زبان‌های مختلف، خدمات آموزشی متنوعی را ارائه می‌دهند. به همین دلیل در متن قراردادی که با آن‌ها امضا می‌کنید، باید نوع زبان انتخابی زبان آموز را به صورت واضح و دقیق مشخص کنید. برای مثال، باید مشخص شود که موضوع این قرارداد به طور دقیق، ارائه خدمات آموزشی زبان انگلیسی است یا اینکه زبان آموز تمایل دارد که زبان‌های دیگری مانند فرانسه یا عربی به او آموزش داده شود. همچنین در قرارداد همکاری و پیمانکاری آموزش زبان نیز باید زبان یا زبان‌های موضوع قرارداد مشخص شود زیرا یکی از شرایط اساسی صحت قراردادها معلوم و معین بودن موضوع آن‌ها است.

مدت نمونه قرارداد آموزشگاه زبان

مدت این قرارداد به نوع زبان و مهارت‌هایی بستگی دارد که زبان آموز تمایل دارد به او آموزش داده شوند. مدت این قرارداد ممکن است به صورت سالیانه یا ماهیانه باشد. همچنین برای تعیین مدت این قرارداد، می‌توانید تعداد جلسات برگزاری جلسات آموزشی را ذکر کنید. مثلاً در فرم قرارداد آموزشگاه زبان ، مشخص می‌شود که دوره آموزشی زبان به مدت 20 جلسه است که جلسات آن نیز به صورت سه روز در هفته برگزار خواهند شد.

ذکر مدت در قرارداد همکاری و پیمانکاری آموزش زبان نیز الزامی است. برای مثال، در متن قرارداد همکاری باید قید شود که آموزشگاه، به مدت یک سال به دانش آموزان مدرسه مورد نظر، خدمات آموزشی را با تسهیلات ویژه ارائه می‌دهد یا اینکه اینطور بیان شود که آموزشگاه زبان و کارفرما، قرارداد پیمانکاری آموزش زبان را برای مدت 6 ماه تنظیم می‌کنند.

مبلغ فرم قرارداد

مبلغ فرم قرارداد آموزشگاه زبان در واقع شهریه‌ای است که توسط زبان آموز پرداخت می‌شود. در اکثر قراردادها، مبلغ با توافق طرفین معین خواهد شد اما در این قرارداد، آموزشگاه مبلغ شهریه را از پیش تعیین می‌کند. به این ترتیب، زبان آموز نیز با امضای قرارداد، با پرداخت مبلغ شهریه موافقت خواهد کرد.

در قرارداد همکاری آموزش زبان، تعیین مبلغ الزامی نیست و معمولاً این قرارداد بدون تعیین مبلغ تنظیم می‌شود.

اما در قرارداد پیمانکاری آموزش زبان، تعیین مبلغ قرارداد که به آن حق‌الزحمه پیمانکار نیز گفته می‌شود، از ضروریات و ارکان اساسی این توافق است.

شرایط و تعهدات طرفین

تعهد اصلی آموزشگاه، ارائه خدمات آموزشی به زبان آموز و تعهد اصلی زبان آموز در این توافق نیز پرداخت شهریه است اما علاوه بر تعهدات اصلی قرارداد، یک سری وظایف و تکالیف فرعی نیز به عهده هر یک از طرفین، قرار می‌گیرد که در اصطلاح به آن تعهدات قراردادی گفته می‌شود.

هر یک از طرفین این توافق، موظف هستند به کلیه تعهدات خود پایبند باشند و به تمامی تکالیف و وظایفی که به موجب قرارداد به عهده آن‌ها قرار گرفته است عمل کنند.

خسارات و شیوه پرداخت آن

منظور از خسارت، مبلغی نقدی است که آموزشگاه زبان یا زبان آموز، در صورت تخلف از شرایط و تعهدات توافق، مکلف به پرداخت آن هستند. موارد پرداخت خسارت و همچنین میزان آن با توافق آموزشگاه زبان و زبان آموز، تعیین می‌شود. برای مثال طرفین می‌توانند توافق کنند که چنانچه آموزشگاه، کتاب‌های آموزش زبان را به موقع تهیه نکند و در اختیار زبان آموزان قرار ندهد، 10 درصد از مبلغ قرارداد کسر می‌شود و این مبلغ باید از سوی آموزشگاه به زبان آموزان عودت داده شود.

موارد و مبلغ خسارت در قرارداد همکاری و پیمانکاری آموزش زبان نیز با توافق طرفین آن‌ها مشخص خواهد شد.

پیشنهاد ما

برای تنظیم یک قرارداد مناسب با آموزشگاه نیاز به آگاهی از ابعاد حقوقی این قراردادها است. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مناسب در زمینه تنظیم قرارداد و ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، این امکان را ایجاد کرده است که اشخاص مختلف بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن و با شرایط مناسب، خدمات حقوقی دریافت کنند، درباره سوالات حقوقی خود بپرسند و به قرارداد مناسب خود دسترسی داشته باشند.

قرارداد مدرس آموزشگاه زبان

اگر آموزشگاه زبان دارید و می‌خواهید با امضای یک قرارداد کامل و دقیق، مدرسان خود را استخدام کنید، روی تصویر زیر بزنید و نمونه قرارداد مدرس آموزشگاه زبان را تهیه کنید.

نمونه قرارداد مدرس آموزشگاه زبان
دانلود نمونه قرارداد مدرس آموزشگاه زبان
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات