برای تنظیم قرارداد مشارکت آزمایشگاه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

-
بروزرسانی:1401/05/01
زمان مطالعه: 6 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت آزمایشگاه

آزمایشگاه‌ها، مراکزی هستند که معمولا در اذهان عمومی، کارکردی پزشکی دارند. در این آزمایشگاه‌ها که بر پایه چارچوب‌های خاص ایجاد شده‌اند، آزمایش‌های بیولوژی، باکتری شناسی، ویروس شناسی، ژنتیک و سایر آزمایش‌ها بر روی نمونه‌های انسانی، به منظور تشخیص و درمان بیماری‌ها انجام می‌شود. در این راستا نمونه قرارداد مشارکت آزمایشگاه ، به منظور تاسیس آزمایشگاه و همکاری در آن، میان اشخاص منعقد می‌شود. این قرارداد در واقع یکی از انواع قرارداد شراکت است.

انعقاد نمونه قرارداد مشارکت آزمایشگاه ، سبب می‌شود که چارچوب چنین همکاری‌هایی در قرارداد، تعیین و حدود تکالیف هر یک از طرفین آن مشخص شود. شما می‌توانید با انعقاد این قرارداد، به مشارکت در آزمایشگاه بپردازید و از سرمایه شریک یا شرکای دیگر بهره مند شوید و با آن‌ها در کسب منافع نقدی یا غیری نقدی شراکت کنید. به همین دلیل در این مقاله، تلاش داریم که ماهیت این قرارداد را برای شما شرح دهیم و شما را در تنظیم آن یاری کنیم. این قرارداد برای راه اندازی انواع مختلفی از آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود. برای مثال؛ می‌توانید با شروع فعالیت در حوزه بتن، قرارداد آزمایشگاه بتن نیز امضا کنید.

کاربرد تنظیم و انعقاد قرارداد شراکت آزمایشگاه چیست؟

تنظیم و انعقاد این قرارداد، در حالت‌های مختلفی قابل تصور است. در این قسمت به برخی از حالت‌های ملموس آن اشاره می‌کنیم:

  1. حالت اول: فرض کنید شما در حوزه‌‌ای تحصیل کرده‌اید که در آن استفاده از آزمایشگاه و تجهیزات خاص، نیاز‌ی ضروری است. در این میان ممکن است که شما علاقه‌مند به فعالیت در حوزه تخصصی خود باشید اما به آزمایشگاه و تجهیزات لازم و مرتبط دسترسی نداشته باشید. در این مواقع شما می‌توانید با انعقاد قرارداد شراکت آزمایشگاه ، در حوزه تخصصی خود فعالیت کنید زیرا این قرارداد، امکان استفاده از ابزار حرفه‌ای برای انجام آزمایشات را فراهم می‌کند.
  2. حالت دوم: فرض کنید که شما مالک یک آزمایشگاه بالینی هستید اما نمی‌دانید که چگونه در آن فعالیت داشته باشید و از آن درآمد زایی کنید. در این حالت، شما می‌توانید با انعقاد نمونه قرارداد مشارکت آزمایشگاه ، شروع به فعالیت کنید و از مهارت متخصصان علوم آزمایشگاهی در آزمایشگاه بهره ببرید.
  3. شرایط سوم: حالت دیگری که می‌توان برای شراکت نامه آزمایشگاه در نظر داشت به این صورت است که ممکن است شما و فارغ التحصیلان رشته خود، مقداری پول روی هم بگذارید و یک آزمایشگاه مرتبط با رشته خود را تجهیز کنید.

مزایای تنظیم قرارداد مشارکت آزمایشگاه

یکی از مزایای بارز نمونه قرارداد مشارکت آزمایشگاه این است که شما با تنظیم این قرارداد، قادر می‌شوید آنچه که برای فعالیت اقتصادی یا آزمایشگاهی خود مدنظر دارید را تامین مالی و علمی کنید. بنابراین مسئله تامین سرمایه (چه نقدی و چه غیر نقدی)، از مهمترین محورهای این قرارداد است. از سوی دیگر ممکن است که هدف اصلی شما از احداث یک آزمایشگاه، تنها کسب سود اقتصادی یا تجاری باشد. در این موارد، فعالیت در قالب شراکت، اهداف اقتصادی شما را سریع‌تر محقق می‌کند.

قرارداد مشارکت آزمایشگاه مطابق با چه قواعدی تنظیم می‌شود؟

در نگاهی نخست، ابتدا باید طبیعت این نمونه قرارداد مشارکت آزمایشگاه را تشخیص دهیم و سپس به قواعد حاکم بر آن پی ببریم. همانطور که از نام این قرارداد واضح است، این قرارداد یک نوع قرارداد مشارکت مدنی محسوب می‌شود. از آنجا که مشارکت در آزمایشگاه، ماهیتی تخصصی دارد، ممکن است در زمان تنظیم قرارداد در این زمینه، نتوان با اتکا به اصول حقوقی موجود، مقصود اصلی شرکا را در هنگام نوشتن قرارداد لحاظ کرد. در این مواقع این سوال قابل طرح است که آیا شرکا می‌توانند خودشان در خصوص برخی از اصول حاکم بر قرارداد تصمیم گیری کنند؟

مطابق با ماده 10 قانون مدنی، چنین امکانی برای شرکا وجود دارد. در این راستا شرکا باید بکوشند که چنین شرایطی را به گونه‌ای انتخاب کنند که با اصول قانونی سازگار باشد. البته توجه داشته باشید که تصمیم گیری برای مسائلی که در متن قانون برای آن‌ها تعیین و تکلیف شده از اراده شرکا خارج است.

انواع آورده‌ها در قرارداد مشارکت

به طور کلی نمونه قرارداد مشارکت آزمایشگاه ، به در هم آمیختن سرمایه شرکا برای همکاری و سهیم شدن شرکا در منافع یا زیان‌‌های ناشی از مشارکت تعریف می‌شود. بنابراین مهم‌ترین محور در این مشارکت، ارائه سرمایه از سوی شرکا است. به همین ترتیب ارائه دو نوعِ سرمایه نقدی و غیر نقدی، برای تامین مالی و علمی مشارکت در آزمایشگاه ضرورت دارد.

در شراکت نامه آزمایشگاه ، منظور از سرمایه نقدی، پول مورد نیاز برای تهیه مکان و تجهیزات آزمایشگاه است. همچنین ممکن است شما به عنوان یکی از شرکا، از همان ابتدا مالک یک آزمایشگاه با تمامی وسایل و تجهیزات باشید. در مقابل نیز منظور از سرمایه غیر نقدی شرکا، دانش و مهارت آن‌ها برای انجام نمونه آزمایش‌های مرتبط است.

پیش شرط‌های لازم برای انعقاد قرارداد شراکت آزمایشگاه چیست؟

همانطور که می‌دانید آزمایشگاه‌ها، براساس کارکردهایی که دارند، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. بر این اساس برای تاسیس هر یک از انواع آزمایشگاه‌ها، باید تخصص لازم آن را کسب کرده باشید. علاوه بر حضور متخصصان، در آزمایشگاه باید یک نفر نیز به عنوان ناظر فنی حضور داشته باشد. ناظر فنی در آزمایشگاه، دارای تخصص یا مدرک دکتری در رشته‌های آزمایشگاهی مربوطه است. همچنین باید به سطح تخصص پرسنل غیر آزمایشگاهی آزمایشگاه نیز توجه داشت و شرکا باید پرسنلی را استخدام کنند که به رشته‌های آزمایشگاهی مربوطه آشنایی دارند زیرا اغلب آزمایشگاه‌ها، با نمونه‌های انسانی تعامل دارند و رخداد هر اشتباهی از سوی آن‌ها می‌تواند سبب یک نتیجه مخرب شود.

بنابراین با توجه به آنچه که در خصوص سرمایه غیر نقدی بیان شد، تخصص لازم در علوم مرتبط نیز می‌تواند سرمایه غیرنقدی شرکا در نمونه قرارداد مشارکت آزمایشگاه باشد.

الزامات قانونی و مجوز‌ها

به طور کلی در خیلی از موارد شرکا فکر می‌کنند که وقتی میان آن‌ها برای همکاری در حوزه‌ای، قرارداد مشارکتی شکل گرفت، آن‌ها می‌توانند پس از آن هر فعالیتی را در این حوزه آغاز کنند اما تنظیم و انعقاد قرارداد در این مواقع، تنها به عنوان مرحله ابتدایی شراکت است. توجه به این مسئله، مخصوصا در موارد تخصصی همانند احداث آزمایشگاه‌ها، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این میان، تنظیم و انعقاد نمونه قرارداد مشارکت آزمایشگاه ، صرفا به عنوان بخشی جزیی از تاسیس یک آزمایشگاه است و پس از آن باید فرآیند کسب مجوزهای لازم و مرتبط را برای راه اندازی رسمی و قانونی آن آغاز کرد.

مطابق با « آیین نامه تاسیس و بهره برداری آزمایشگاه‌های همکار و مجاز کنترل مواد و فرآورده‌هاي خوردنی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی، دارویی و بیولوژیک»، ابتدا باید درخواست اولیه‌ای را برای صدور پروانه بهره برداری برای آزمایشگاه‌های همکار و مجاز تولیدی، به طَرَفیت معاونت‌های غذا و دارو استان‌ها ثبت کرد. در صورت بازرسی و مطالعه روش‌های کاری آزمایشگاهی و تایید در کمیته فنی، مجوز درخواستی صادر می‌شود. این مجوز، تا دو سال دارای اعتبار است و پس از آن باید برای تمدید آن اقدام کرد.

تعهدات شرکا در قرارداد شراکت آزمایشگاه

به موجب امضای نمونه قرارداد مشارکت آزمایشگاه ، هر یک از شرکا تعهداتی را بر عهده می‌گیرند. ممکن است هر کدام از آن‌ها سرمایه‌های نقدی و غیر نقدی خود را برای شروع سرمایه گذاری ارائه کنند. برای مثال ممکن است شما به عنوان یکی از شرکا مکان مورد تایید وزارت بهداشت یا تجهیزات مورد نیاز آن را تامین کنید و شریک دیگر یک متخصص علوم آزمایشگاهی باشد و متعهد شود که پس از تاسیس آزمایشگاه، امور آزمایشگاهی آن را انجام می‌دهد.

از مهمترین تعهداتی که شرکا در نمونه قرارداد مشارکت آزمایشگاه بر عهده دارند، تعهد آن‌ها مبنی بر حفظ اطلاعات شراکت در آزمایشگاه و عدم انتشار آن‌ اطلاعات بدون اجازه سایر شرکا است. همچنین از آنجا که چهارچوب عملکرد آزمایشگاه‌ها با امور پزشکی و بهداشتی اشخاص ارتباط نزدیک دارد، حفظ اخلاق پزشکی نیز از جمله تعهدات آن‌ها محسوب می‌شود. بنابراین آن‌ها باید در حفظ اطلاعات هر یک از مراجعین و بیماران خود کوشا باشند و از فاش کردن نتایج آزمایش آن‌ها خودداری کنند.

پیشنهاد ما

اگر قصد دارید که یک آزمایشگاه را به صورت شراکتی راه اندازی کنید، اولین مساله‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتما تمام توافقات و شروط میان طرفین باید به صورت مکتوب نوشته شود و به عنوان یک سند معتبر از این شراکت، در اختیار طرفین قرار بگیرد. شما می‌توانید در این خصوص با ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، مسئولیت نوشتن قرارداد را به تیم حقوقی رکلا بسپارید. علاوه براین، برای آشنایی با دیگر ابعاد حقوقی این قرارداد نیز می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید.

قرارداد مشارکت مدنی (شراکت نامه)

اگر به یک فرم قرارداد مشارکت نیاز دارید، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد مشارکت مدنی
دریافت نمونه قرارداد مشارکت مدنی
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
صادق ساعدی
thumb_up_alt
نمونه قرارداد همکاری 4 نفره با سرمایه مساوی جهت اداره امور آزمایشگاه تشخیص طبی در هشتگرد.
17:10
04 بهمن 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اگر صرفا قصد دارید از نمونه قرارداد استفاده شود و قصد ندارید تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی و با توجه به انتظارات مختص به شما تنظیم شود، می‌توانید از قرارداد مشارکت مدنی، که در بخش نمونه قراردادهای سایت قرار دارد استفاده کنید و بر مبنای آن، روابط کاری میان طرفین، شکل بگیرد.
14:05
06 بهمن 1401