قرارداد آزمایشگاه بتن؛ از الزامات بی قید و شرط ساخت و ساز

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/30
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد آزمایشگاه بتن

قرارداد آزمایشگاه بتن ، در واقع توافقی به موجب دریافت خدمات مشاوره و خدمات آزمایشگاهی است که میان متقاضیان و آزمایشگاه‌های تخصصی آزمایش بتن تهیه و تنظیم می‌شود. به موجب ماده‌های 1، 2 و 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و همچنین با استناد به ماده‌های 4 و 10 آیین نامه اجرایی این قانون ، برای بررسی کیفیت استاندارد خدمات مهندسی ساختمان و مواد و مصالح به کار رفته در ساخت ساختمان‌ها، لازم است که مراجع متخصصی مانند آزمایشگاه‌ها، بتن به کار رفته در ساختمان را ارزیابی و آزمایش کنند. به دلیل اهمیت نتایجی که از انجام این آزمایش‌ها به دست می‌آید، برای احداث و شروع به کار چنین آزمایشگاه‌هایی نیز، نیاز به تایید صلاحیت آن‌ها و دریافت پروانه اشتغال است.

مهندسان ناظر باید مصالح و موادی که در فرآیند ساخت یک سازه یا یک ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد را ارزیابی و کیفیت مصالح را تایید کنند. برای مثال، مهندس ناظر حتما باید بتن به کار رفته در ساختمان را بررسی کند. این مهندسان برای بررسی و ارزیابی بتن ساختمان، اینطور بیان می‌کنند که باید نتیجه آزمایش بتن به همراه گواهی و توضیحات آزماشگاه در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. به این ترتیب، مدیر پروژه یا پیمانکار ملزم است که طبق دستور مهندس ناظر، بتن تهیه شده برای استفاده در ساختمان را به آزمایشگاه بفرستد. در این میان، قراردادی که میان آزمایشگاه بتن و پیمانکار یا صاحب ملک تهیه و تنظیم می‌شود، نمونه قرارداد آزمایش بتن یا قرارداد آزمایشگاه بتن است.

به واسطه این قرارداد، آزمایشگاه ملزم می‌شود که بتن مورد نظر را دریافت کند؛ آزمایشات لازم را انجام دهد؛ بتن را برای مدت مشخصی نگهداری کند و نتیجه آزمایش‌هایی که انجام شده‌اند را در قالب یک گواهی ارائه دهد. در ادامه این مقاله در خصوص این قرارداد، توضیحات بیشتری را بیان خواهیم کرد.

قرارداد آزمایشگاه بتن از نظر قانون چه شرایطی دارد؟

در ابتدا باید به این مساله اشاره کنیم که به دست آوردن نتیجه آزمایش بتن از آزمایشگاه‌ها، به امری لازم و ضروری تبدیل شده است که به منظور انجام پروژه‌های عمرانی و پیگیری پروژه‌های ساخت و ساز، حتما باید برای تهیه آن اقدام شود. به عبارت دیگر، این موضوع به یک ضرورت تبدیل شده است. در این میان لازم است به این مساله نیز توجه داشته باشید که تهیه گواهی آزمایش بتن با توجه به نوع ساختمانی که ساخته می‌شود، متفاوت خواهد بود. بنابراین، نیاز است که در قرارداد آزمایشگاه بتن ، حتما از نوع ساختمان مورد نظر نیز صحبت کنید.

حال که از الزام و ضرورت انجام آزمایش بتن در آزمایشگاه‌های اختصاصی صحبت کردیم، لازم است که در خصوص ماهیت قراردادی که برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز توضیحاتی را بیان کنیم.

در این رابطه باید توضیح دهیم که قرارداد آزمایشگاه بتن در واقع، توافقی است که به واسطه آن، یک سری خدمات آزمایشگاهی به متقاضیان ارائه خواهد شد. اجرای این قرارداد میان طرفین، به نوعی اجرای یک قرارداد خصوصی میان اشخاص است که با خواست و توافق آن‌ها تهیه و تنظیم می‌شود.

در این توافق، یک طرف قرارداد یک شخص حقوقی (آزمایشگاه) است که مسئولیت انجام موضوع قرارداد را به عهده می‌گیرد. در طرف دیگر قرارداد نیز، پیمانکار یا شخصی حضور خواهد داشت که تمایل دارد بتن مورد نظر او، در آزمایشگاه مورد ارزیابی قرار بگیرد.

نمونه قرارداد آزمایش بتن یک توافق خصوصی است که به منظور دریافت خدمات آزمایشگاهی، مطابق با خواست و رضایت طرفین، میان آن‌ها تهیه و امضا می‌شود.

این قرارداد از قانون مدنی تبعیت می‌کند و با استناد به اصل آزادی قراردادها ( ماده 10 قانون مدنی ) و اصول صحت قرارداد (ماده 190 ق.م) تهیه و تنظیم می‌شود. علاوه براین، توافق حاضر میان طرفین براساس ماده 219 قانون مدنی لازم الاتباع است.

معرفی طرفین قرارداد و توضیحات دقیقی درباره موضوع

در تنظیم و نوشتن محتوای متن قرارداد آزمایشگاه بتن ، معرفی دقیق طرفین و توضیحات کامل بخش موضوع قرارداد، دو بخش مهم و ضروری هستند که باید حتما به دقت نوشته شوند. توضیح دادیم که اشخاص حاضر در این توافق، از یک طرف آزمایشگاه و از طرف دیگر، متقاضی انجام آزمایش بتن هستند.

برای معرفی طرفین توافق با توجه به این مساله که اشخاص مورد نظر در گروه اشخاص حقوقی قرار می‌گیرند یا اینکه اشخاص حقیقی باشند؛ شیوه معرفی آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود اما نکته اساسی در این زمینه این است که معرفی طرفین قرارداد باید بدون ابهام و تردید باشد و اطلاعات و مشخصات آن‌ها به صراحت در قرارداد بیان شود.

بعد از بیان اطلاعات و مشخصات طرفین، لازم است که موضوع توافق را شرح دهید. موضوع این قرارداد، ارائه خدمات آزمایشگاهی در خصوص آزمایش بتن است. باید در این بخش توضیح دهید که بتن مورد نظر مربوط به پروژه ساخت کدام ساختمان خواهد بود. همچنین لازم است که آدرس دقیق ساختمان، پلاک ثبتی، کد نوسازی و شماره ثبت سازمان را نیز در این بخش بنویسید. علاوه براین، باید به این مساله نیز اشاره کنید که آزمایشگاه ملزم خواهد بود که نتایج دقیقی از آزمایش‌های مورد نظر تهیه کند و در اختیار شما قرار دهد. در این خصوص لازم است که نام تمام آزمایش‌هایی که باید انجام شوند را در بخش موضوع قرارداد آزمایشگاه بتن بنویسید.

مبلغ قرارداد آزمایشگاه بتن

به طور کلی هزینه هر سری نمونه برداری از بتن‌ها یا سایر مواد و مصالح دیگر که توسط آزمایشگاه‌های اختصاصی انجام می‌شود، مطابق با تعرفه روز مصوب سازمان نظام مهندسی تعیین خواهد شد.

مبلغ قرارداد آزمایشگاه بتن نیز بعد از معرفی ناظر، توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان مشخص می‌شود. برای این منظور نیز لازم است که تعداد نمونه برداری‌های مورد نظر ناظر در متن قرارداد معین شود. زیرا هزینه نمونه برداری نیز مطابق با تعداد نمونه برداری‌ها تعیین خواهد شد.

بعد از تعیین مبلغ قرارداد، شیوه پرداخت مبلغ نیز بسیار دارای اهمیت است. به همین دلیل، لازم است درباره آن نیز توضیح دهید. در واقع شیوه پرداخت مبلغ این قرارداد، به این صورت خواهد بود که ابتدا پیش پرداختی معین می‌شود و سپس هزینه هر سری نمونه برداری بتن با توجه به نوع ساختمان تعیین می‌گردد. به علاوه، هزینه هر سری نمونه برداری را باید روز قبل از انجام نمونه برداری و با هماهنگی آزمایشگاه بپردازند.

مدت نمونه قرارداد آزمایش بتن

از دیگر موارد مهمی که باید در متن نمونه قرارداد آزمایش بتن درباره آن توضیح داده شود، مدت قرارداد است. مدتی که برای این توافق در نظر گرفته می‌شود، در واقع بازه زمانی دقیق انجام پروژه خواهد بود. در این بخش باید به طور دقیق تعداد روزهای مورد نیاز برای انجام موضوع این قرارداد نوشته شود. شما می‌توانید در این بخش تاریخ دقیق شروع انجام کار را معین کنید و درباره زمانبندی فرآیند اجرایی موضوع قرارداد نیز اطلاعات بیشتری را ارائه دهید.

هر چقدر که مدت قرارداد با دقت بیشتری معین شود، هر بخش از فرآیند انجام پروژه با نظارت بیشتری پیگیری خواهد شد.

تعداد و مشخصات نمونه گیری برای آزمایش

برای نوشتن محتوای متن قرارداد آزمایشگاه بتن باید به جزئیات مهمی که در فرآیند اجرای موضوع این قرارداد تاثیر دارند، اشاره کنید و درباره آن‌ها توضیح دهید. برای مثال یکی از مهمترین مواردی که حتما باید در متن قرارداد شما نوشته شود، توضیحاتی درباره تعداد نمونه‌هایی است که برای آزمایش به آزمایشگاه ارائه می‌شوند. علاوه بر تعداد نمونه‌ گیری‌ها، باید مشخصات نمونه گیری برای آزمایش را نیز توضیح دهید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم یک بند از این قرارداد به ارائه این توضیحات اختصاص داده شود.

پیشنهاد ما

پیش از تنظیم هر قراردادی، لازم است که اطلاعات دقیقی درباره آن در اختیار داشته باشید. به همین منظور بهترین راهکار برای شما این است که با مشاوران حقوقی یا وکلای مجرب گفتگو کنید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی خدماتی را ارائه داده است که دسترسی به مشاوران حقوقی را برای شما ساده‌تر می‌کند.

قرارداد آزمایش بتن

اگر برای آزمایش بتن به دنبال یک قرارداد هستید، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد آزمایش بتن
دانلود نمونه قرارداد آزمایش بتن
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات