یک مبایعه نامه برای قرارداد فروش پیج اینستاگرام چه ویژگی‌هایی دارد؟

-
بروزرسانی:1401/05/15
زمان مطالعه: 5 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش پیج اینستاگرام

هر کسب و کاری، به بستر مناسبی برای پیشرفت و توسعه نیاز دارد. در این میان اینستاگرام، یکی از بسترهای پرطرفدار برای برندینگ و تبلیغات به شمار می‌رود. به طوری که اخیرا، ظهور کسب و کارهای آنلاین در این پلتفرم مجازی، با رونق بسیار زیادی همراه بوده است. یکی از مزایای استفاده از اینستاگرام این است که داشتن حساب کاربری در این اپلیکیشن، این امکان را فراهم می‌کند تا شما بتوانید محصولات یا خدمات خود را در معرض دید عموم بگذارید و از طریق آن درآمدزایی کنید. در این راستا، یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در این زمینه، داشتن تعداد بالایی دنبال کننده است. شما می‌توانید با خرید پیج‌های آماده و ایمن، از چنین مزیتی بهره منده شوید. در این راستا، قرارداد فروش پیج اینستاگرام ، قراردادی است که به منظور خرید و فروش پیج اینستاگرام در فضای مجازی تنظیم و امضا می‌شود.

این قرارداد، یکی از مصادیق جدید انواع قراردادهای خرید و فروش است. به همین دلیل قصد داریم که در این مقاله، ماهیت و نکات ضروری آن را مورد بررسی قرار دهیم. این قرارداد یکی از انواع قرارداد بیع است.

قرارداد فروش پیج اینستاگرام با چه هدفی تنظیم می‌شود؟

به طور کلی هدف از انعقاد این قرارداد، انتقال مالکیت پیج اینستاگرام است. به این منظور که فروشنده در این قرارداد سعی دارد مالکیت پیج را به شخص دیگری انتقال دهد و از سوی دیگر خریدار نیز در صدد کسب این مالکیت است. در این زمینه، خریدار برای کسب مالکیت خود، مبلغی را به فروشنده پرداخت می‌کند. بر این اساس با توجه به ماهیت این قرارداد، می‌توان آن را به عنوان یکی از نمونه‌های انواع قراردادهای بیع در نظر گرفت که در آن خریدار به عنوان مشتری و فروشنده به عنوان بایع خواهد بود.

چه نظامی بر تنظیم و امضای قرارداد فروش پیج اینستاگرام حاکمیت دارد؟

همانطور که بیان شد، این قرارداد به عنوان یکی از مصادیق قراردادهای بیع محسوب می‌شود. در این زمینه انواع قراردادهای بیع، به عنوان عقود معین به شمار می‌روند. معین بود آن‌ها به این خاطر است که در نظام حاکم بر قراردادها، عنوان و استانداردهای منحصر به فردی برای تنظیم و انعقاد آن‌ها یافت می‌شود. بنابراین، قرارداد خرید پیج اینستاگرام نیز به عنوان یک قرارداد معین، باید از نظام حقوقی حاکم بر انواع بیع تبعیت کند. به این صورت که طرفین باید در زمان تنظیم این قرارداد، مواد 338 الی 465 قانون مدنی را مورد توجه قرار دهند.

بنابراین اگر مشتری و بایع، چهارچوب دیگری را برای این قرارداد مد نظر قرار دهند، قرارداد منعقده فی ما بین آن‌ها از درجه اعتبار خارج خواهد شد زیرا ورود اراده شخصی خریدار و فروشنده در تعیین نظام حقوقی حاکم بر این قرارداد، اعتبار قرارداد را از بین می‌برد.

آیا خریدار و فروشنده قادرند بر اساس اراده شخصی خود، شرایط حاکم بر قرارداد فروش پیج اینستاگرام را تعیین کنند؟

تداخل اراده و توافق خریدار و فروشنده در دو حالت متصور است:

  1. خریدار و فروشنده قادرند که در خصوص قواعد تکمیلی مطرح ذیل مواد 338 الی 465 قانون مدنی، بر اساس توافق یکدیگر عمل کنند. به طور کلی دو نوع قواعد، تحت مواد 338 تا 465 قانون مدنی برای انواع قرارداد بیع ارائه می‌شود. دسته اول، قواعد آمرانه هستند که به هیچ نحو شرط خلاف آن‌ها در قرارداد امکان پذیر نیست. در صورتی که طرفین در قرارداد خرید پیج اینستاگرام بر خلاف قواعد آمرانه شرط کنند، قرارداد منعقده فی ما بین آن‌ها معتبر نخواهد بود. دسته دیگر از قواعد، قواعد تکمیلی هستند. در این خصوص باید بیان کرد که مشتری و بایع پیج اینستاگرام می‌‌توانند بر خلاف این قواعد در قرارداد خود شرط کنند. به عبارت دیگر، امکان تداخل اراده طرفین، در توافق علیه قواعد تکمیلی وجود دارد.
  2. علاوه بر مورد فوق، امکان ورود اراده شخصی خریدار و فروشنده در زمینه تعیین شرایط حاکم بر مسائلی که تحت مواد 338 تا 465 تعیین و تکلیف نشده است وجود دارد. این حکم، از ماده 10 قانون مدنی در زمینه اصل حاکمیت اراده طرفین در قراردادها ناشی می‌شود. این ماده، دربردارنده شرطی در خصوص صحت اعمال اراده طرفین است. به این صورت که طرفین موظف هستند برای صحت اعمال اراده خود در قرارداد خرید پیج اینستاگرام ، اصول قانونی و شرعی را مورد نظر خود قرار دهند زیرا در غیر این صورت، قرارداد آن‌ها با مشکل روبرو خواهد شد.

4 ویژگی بارز قرارداد فروش پیج اینستاگرام

  1. بارزترین ویژگی مبایعه نامه پیج اینستاگرام ، رضایی بودن آن است. به این صورت که این قرارداد به محض اعلام اراده واقعی و معتبر خریدار و فروشنده در زمینه معامله پیج اینستاگرام شکل می‌گیرد. در اصطلاح حقوقی، اعلام قصد فروشنده، با ایجاب و ابراز رضایت خریدار با قبول محقق می‌شود.
  2. یکی دیگر از ویژگی‌های این قرارداد، ماهیت لازم آن است. به این بیان که خریدار و فروشنده نمی‌توانند این قرارداد را به صورت یک جانبه و در هر زمانی که اراده کردند، به خاتمه برسانند. قراردادهای لازم، تنها از دو طریق قابل خاتمه هستند: 1. فسخ و 2. اقاله. فسخ حالتی است که علت یا عللی فی ما بین طرفین رخ می‌دهد که امکان اتمام قرارداد را ممکن می‌سازد. از سوی دیگر، اقاله یک قرارداد به صورتی است که طرفین به صورت جمعی برای ختم قرارداد توافق می‌کنند.
  3. قرارداد فروش پیج اینستاگرام ، یک قرارداد تملیکی است. به این معنا که به محض انعقاد این قرارداد، مالکیت پیج اینستاگرام به خریدار منتقل می‌شود. در اینجا می‌توان به ماهیت دائمی این قرارداد اشاره داشت زیرا انتقال مالکیت پیج اینستاگرام به خریدار، به صورت دائمی رخ می‌دهد.
  4. در نهایت این قرارداد، به عنوان یک قرارداد معوض شناخته می‌شود زیرا خریدار موظف است در برابر کسب مالکیت پیج، ما به ازایی را به فروشنده آن پرداخت کند. در غیر این صورت، تبادل پیج میان طرفین، تحت قرارداد بیع قابل شناسایی نیست.

نکات ضروری قبل از انعقاد قرارداد فروش پیج اینستاگرام

  1. این قرارداد را با آگاهی از شرایط منعقد کنید زیرا به طور کلی، نقل و انتقال کلی یا جزئی پیج، مخالف با آیین نامه‌های موجود در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. بنابراین اگرچه عمل خرید و فروش پیج اینستاگرام روزانه رخ می‌دهد اما بدانید که در صورت اطلاع تیم امنیتی اینستاگرام، امکان بسته شدن پیج شما وجود خواهد داشت.
  2. خرید دنبال کننده به معنای خرید پیج اینستاگرام نیست. به طور کلی خرید دنبال کننده، هیچ ضمانتی را برای حفظ آن‌ به همراه ندارد زیرا این امکان وجود دارد که دنبال کنندگان پیج، با هدف اصلی آن پیج در تعامل نباشند و پس از مدتی ریزش کنند.
  3. قرارداد فروش پیج اینستاگرام را به صورت مستقیم با فروشنده منعقد کنید. این امر در راستای کسب اطمینان از وجود خارجی صاحب اکانت است. از سوی دیگر، شما باید از واقعی بودن دنبال کنندگان پیج مورد نظر خود مطمئن شوید.

لازم به ذکر است که:

برای تنظیم و امضای این قرارداد، هم باید از شرایط قانونی و حقوقی آن مطلع باشید و هم مناسب خواهد بود که شرایط کاربری در این اپلیکیشن، مسائل فنی و سایر موارد مرتبط دیگر را نیز در نظر بگیرید. برای رسیدگی به این شرایط، مناسب‌ترین اقدام، استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی در خصوص این قرارداد است.

در ادامه ضروری است که حتما تنظیم قرارداد را به یک شخص متخصص، مشاور حقوقی یا وکیل پایه یک دادگستری بسپارید. در کنار شما خواهیم بود.

فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
امیر علی
thumb_up_alt
سلام من می‌خواستم یک پیج اینستاگرام و وب سایت رو خریداری کنم و نیاز به راهنمایی در زمینه حقوقی دارم.
09:37
30 خرداد 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد سوال خود را در همین جا مطرح کنید یا درخواست مشاوره تلفنی ثبت شود تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.
14:23
31 خرداد 1401