قرارداد طراحی صنعتی چه شرایطی دارد؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/12/28
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد طراحی صنعتی

طراحی صنعتی حوزه گسترده‌ای است که علاقه‌مندان بسیار زیادی دارد. طراحی صنعتی در واقع طراحی محصولات و وسایل سیستماتیک صنعتی است که در نهایت به تولید محصولات کاربردی، افزایش سطح کیفیت وسایل و محصولات و ارتقای خدمات و امکانات در اختیار بشر می‌انجامد. طراحان صنعتی اشخاصی هستند که تمایل دارند طرح‌هایی کاربردی از یک محصول طراحی کنند و با رفع نواقص طرح‌های قبلی، کیفیت محصول یا وسیله را افزایش دهند یا اینکه ممکن است به طور کلی یک کالای جدید و کاربردی را طراحی کنند. نمونه قرارداد طراحی صنعتی ، قراردادی است که در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرارداد طراحی صنعتی یک قرارداد پیمانکاری است. در این قرارداد، پیمانکار مطابق با خواست و نظر صاحبان سرمایه یا صاحبان محصول، وظیفه طراحی صنعتی محصولی خاص را به عهده می‌گیرند. برای مثال، طراحانی که با شرکت‌های بزرگ ماشین سازی همکاری می‌کنند، در تلاش هستند که برای ساخت ماشین‌های جدید، طرح‌های کاربردی و جذابی را ارائه دهند تا همزمان با افزایش کیفیت کاربری ماشین، رضایت مشتریان را نیز جلب کنند تا به این ترتیب، با بالا رفتن میزان فروش و تقاضای خرید آن ماشین، سود و منفعت شرکت خودروسازی نیز تامین شود.

نمونه قرارداد طراحی صنعتی در ابعاد کوچک و بزرگ و برای انواع پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این مطلب تلاش می‌کنیم که به صورت اختصاصی در خصوص بخش‌های مهم متن این قرارداد توضیح دهیم.

نمونه قرارداد طراحی صنعتی را با چه فرمتی بنویسیم؟

برای نوشتن نمونه قرارداد طراحی صنعتی ابتدا لازم است که به شرایط همکاری میان طرفین توجه داشته باشیم. برای مثال اگر کارخانه یا شرکت مورد نظر تمایل داشته باشد که طراحانی برجسته در حوزه طراحی صنعتی را در اختیار بگیرد، می‌تواند با این طراحان قرارداد استخدام تنظیم کند. اگرچه به طور معمول چنین قراردادی از جانب طراحان مورد قبول واقع نمی‌شود، مگر در زمانی که مزایای قابل توجهی را برای آن‌ها در نظر بگیرند. بنابراین، متداول‌ترین فرم قرارداد برای نوشتن نمونه قرارداد طراحی صنعتی ، قرارداد پیمانکاری است. البته اگر با یک طراح صنعتی مستقل همکاری می‌کنید، برای شما مناسب است که از قرارداد پیمانکاری تک نفره استفاده کنید.

قرارداد پیمانی، یک توافق خصوصی میان اشخاص است و به همین جهت از قانون مدنی پیروی می‌کند. برای نوشتن این قرارداد می‌توانیم به ماده 10 قانون مدنی استناد کنیم. این ماده توضیح می‌دهد که قراردادهای خصوصی میان اشخاص به شرط رعایت قانون صحیح و معتبر هستند. یعنی اینکه شرط اصلی برای تنظیم این قرارداد این است که محتوای متن قرارداد و روابط میان طرفین مغایر با قانون نباشد. در این شرایط، برای انجام چنین توافقی ایرادی وجود ندارد.

در قرارداد طراحی صنعتی ، ابتدا هویت طرفین و موضوع توافق مشخص می‌شود، در ادامه معین خواهد شد که طراح تا چه بازه زمانی فرصت دارد که طرح مورد نظر را به کارفرما تحویل دهد. علاوه بر این، در ادامه لازم است که در خصوص موارد مهم دیگری مانند حق الزحمه، تعهدات طرفین، وظایف و مسئولیت‌ها، ضمانت‌ها، شرایط فسخ و موارد دیگر، توضیحات دقیقی بیان شود.

مالکیت معنوی و مادی نمونه قرارداد طراحی صنعتی

یک نکته بسیار مهم در خصوص نمونه قرارداد طراحی صنعتی ، این است که طرحی که توسط طراح صنعتی متخصص طراحی خواهد شد، یک اثر محسوب می‌شود که با استفاده از خلاقیت و دانش فردی به وجود آمده است. بنابراین، برای این اثر علاوه بر مالکیت مادی، مالکیت معنوی نیز در نظر می‌گیرند. مالکیت معنوی این اثر به این معنی است که باید مشخص باشد که طراح چه شخصی است. یعنی اگر شرکت‌ها یا تولید کنندگان از طرح صنعتی استفاده کنند و مطابق با آن طرح، محصولی را تولید کنند، باید به این مساله اشاره داشته باشد که طراح اصلی چه شخصی بوده است.

از طرف دیگر، مالکیت مادی امکان هرگونه کسب منفعت را فراهم می‌کند. در قرارداد طراحی صنعتی ، طراح متعهد می‌شود که در ازای دریافت مبلغ مشخصی، طرحی را برای کارفرما طراحی کند. با انجام این کار و تحویل پروژه، عملا مالکیت مادی طرح نیز در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد و کارفرما می‌تواند از آن بهره برداری کند و محصول جدید خود را با استفاده از آن طرح، تولید کند. لازم است که در متن قرارداد به صورت صریح در خصوص مالکیت مادی و معنوی طرح توضیح داده شود.

شرایط فسخ

از نکات مهمی که درباره انواع قراردادها پرسیده می‌شود، شرایط فسخ قرارداد است. سوال مهمی که مطرح می‌شود، این است که آیا بعد از امضای نمونه قرارداد طراحی صنعتی ، امکان فسخ آن نیز وجود دارد؟

در پاسخ باید بگوییم که قرارداد حاضر در واقع یک قرارداد لازم است. یعنی اینکه در این توافق کارفرما و طراح متعهد هستند که در بازه زمانی قرارداد به تعهدات و مسئولیت‌های خود متعهد باشند و مطابق با آن مسئولیت‌ها عمل کنند. به طور کلی، لازم بودن قرارداد به این معنی است که طرفین ملزم به رعایت محتوای قرارداد هستند و نمی‌توانند آن را فسخ کنند. البته این امکان نیز وجود دارد که شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیریم. برای مثال، کارفرما و طراح می‌توانند با توافق یکدیگر چند شرط مشخص برای فسخ قرارداد بنویسند تا در صورت بروز آن شروط، بتوانند قرارداد را فسخ کنند.

بازه زمانی نمونه قرارداد طراحی صنعتی

از دیگر موارد مهمی که باید در متن قرارداد درباره آن توضیحات دقیقی ارائه شود، مساله بازه زمانی قرارداد است. بازه زمانی قرارداد، تاریخ دقیق شروع و پایان همکاری طراح صنعتی و شرکت یا کارخانه مورد نظر است. بازه زمانی قرارداد با توافق کارفرما و طراح صنعتی معین می‌شود و مشخصی خواهد شد که طراح تا چه زمانی برای تحویل طرح نهایی فرصت دارد. شما می‌توانید با توجه به طرح مورد نظرتان، برای انجام این طرح مراحلی را در نظر بگیرید و در این مراحل امکان بازدید کارفرما و ارائه نظرات او را نیز فراهم کنید. این اقدام باعث می‌شود که بتوانید روند اجرایی طراحی صنعتی را نیز پیگیری کنید.

علاوه بر تعیین بازه زمانی قرارداد، شما می‌توانید برای تاخیر در تحویل طرح نیز خسارتی در نظر بگیرید. به این صورت که اگر طراح صنعتی، طرح مورد نظر را در بازه زمانی که برای اتمام قرارداد در نظر گرفته شده است، آماده نکند، ملزم خواهد بود که در ازای هر روز تاخیر در تحویل طرح، مبلغ مشخصی را بابت خسارت بپردازد. میزان مبلغ جریمه به ازای هر روز نیز به صورت دقیق در متن قرارداد نوشته می‌شود.

مبلغ نمونه قرارداد طراحی صنعتی

مبلغ نمونه قرارداد طراحی صنعتی مبلغی است که در ازای انجام طراحی صنعتی به طراح پرداخت می‌شود. در واقع، مبلغ قرارداد همان حق الزحمه‌ای است که برای طراح در نظر گرفته می‌شود. تعیین مبلغ حق الزحمه با توافق و رضایت کارفرما و طراح معین خواهد شد. یعنی اینکه ابتدا با یکدیگر در خصوص مبلغ حق الزحمه گفتگو خواهند کرد و سپس بعد از توافق در خصوص مبلغ مشخصی، آن مبلغ را به عنوان حق الزحمه در متن قرارداد می‌نویسند.

طراح صنعتی برای اینکه مستحق دریافت مبلغ حق الزحمه باشد، ملزم است که مطابق با تعهداتی که در این قرارداد دارد، طرح صنعتی مورد نظر را در زمان معین به کارفرما تحویل دهد. در مقابل، کارفرما نیز ملزم خواهد بود که به تعهدات خود عمل کند و مبلغ حق الزحمه را به طراح صنعتی بپردازد. علاوه براین، طرفین می‌توانند در خصوص شرایط پرداخت حق الزحمه نیز توافق کنند و شیوه پرداخت آن را نیز مشخص کنند.

تعهدات کارفرما و طراح صنعتی در این قرارداد

در این قرارداد، هر دو طرف متعهد به انجام وظایف و تعهدات خاصی هستند تا به پیشرفت و موفقیت پروژه کمک کنند. در این بخش تعهدات اصلی کارفرما و طراح صنعتی را بررسی می‌کنیم.

تعهداتی که کارفرما به عهده دارد:

  1. ارائه اطلاعات جامع و دقیق مربوط به موضوع پروژه به طراح تا او بتواند به طور کامل درک کند که نیاز کارفرما چیست و در طراحی باید به چه مواردی توجه داشته باشد؛
  2. پرداخت‌ هزینه‌های مالی مطابق با شرایط و مقررات قرارداد به منظور تامین مالی عملیات طراحی و انجام پروژه؛
  3. همکاری در انجام پروژه و همراهی با طراح برای رسیدن به اهداف و انجام بهترین کارها در حین اجرای پروژه.

تعهدات طراح در این قرارداد

  1. ارائه خدمات طراحی با کیفیت به شیوه‌ای حرفه‌ای و با استفاده از تکنولوژی‌ها و روش‌های مناسب و مدرن؛
  2. توجه و نظر به مشخصات فنی پروژه و رعایت زمانبندی معین شده در قرارداد به منظور انجام به‌ موقع و با کیفیت موضوع قرارداد؛
  3. اطمینان از حفظ حقوق مالکیت فکری محصولات طراحی شده و جلوگیری از هر گونه نقض این حقوق؛
  4. فراهم کردن تمام مستندات و مدارک مربوط به فرآیند اجرایی موضوع قرارداد و ارائه به کارفرما.

پیشنهاد ما

برای نوشتن و تنظیم قرارداد، نیاز است که از مسائل حقوقی مرتبط با آن آگاه باشید. حتی اگر شما قرارداد را تنظیم نمی‌کنید، باز هم لازم است که برای امضای قرارداد از مسائل حقوقی مرتبط با آن اطلاع کسب کنید تا بتوانید برای امضای قرارداد تصمیم بگیرید. به همین دلیل، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. همچنین اگر تمایل دارید که قرارداد مناسب خودتان را در اختیار داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات تنظیم قرارداد به صورت اختصاصی استفاده کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات