قرارداد مشاوره صنعتی و جزئیاتی که باید به صورت کامل دانست!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/09/09
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشاوره صنعتی

صنعت بسیار گسترده و پیچیده است. زمانی که از صنعت صحبت می‌شود، احتمالا برایمان سخت خواهد بود که در یک جمله آن را تعریف کنیم اما در همان لحظه، ماهیت صنعت در ذهن ما متصور می‌شود. صنعت، مجموعه فعالیت‌هایی است که در یک کشور به تهیه لوازم و محصولات مختلف منتهی می‌شود. کسب و پیشه‌هایی که کارهای مفیدی در حوزه سازندگی انجام می‌دهند، چرخ دنده‌های صنعت هستند. تمام مجموعه‌ها و واحدهایی که در بخش‌های مختلفی مانند تهیه، توزیع و مصرف فرآورده‌های متنوع نقش داشته باشند، در مجموع، صنعت یک کشور خواهند بود. نمونه قرارداد مشاوره صنعتی ، یک قرارداد کاربردی برای انجام اقدامات هدفمند در این راستا است.

به منظور همکاری با یک شخص متخصص در زمینه صنعت و فعالیت‌های سازمانی ، قرارداد مشاور صنعتی برای شما مناسب خواهد بود. با استفاده از این قرارداد، می‌توانید با مشاور متخصص در زمینه صنعت همکاری کنید. شما می‌توانید مشاور صنعتی را استخدام کنید یا اینکه با استفاده از قرارداد پیمانکاری تک نفره ، انجام، ارزیابی و پیگیری فعالیت‌های مشخصی را به مشاور بسپارید. این قرارداد، یکی از انواع قرارداد خدمات مشاوره است. مساله صنعت به اندازه‌ای گسترده است که شما می‌توانید در حوزه‌های مختلف از مشاوران متخصص استفاده کنید و برای شروع همکاری با آن‌ها، قرارداد مشاوره صنعتی امضا کنید.

نمونه قرارداد مشاوره صنعتی برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

در ابتدا باید بگوییم که قرارداد مشاور صنعتی ، یک قرارداد خصوصی است. این قرارداد میان مشاور و کارفرما تهیه و تنظیم می‌شود. براساس این قرارداد، مشاور صنعتی، اقدامات و فعالیت‌هایی را مطابق با خواست کارفرما انجام می‌دهد و در ازای آن، مستحق دریافت حق الزحمه است. ممکن است که همکاری با مشاور صنعتی، به منظور راه اندازی یک کسب و پیشه باشد یا اینکه ممکن است که مشاور، راهکارهای مناسبی برای افزایش همکاری و انجام کارگروهی در سازمان را به شما یاد دهد. علاوه براین، ممکن است که مشاور نحوه ارتباطات کاری سازمان را مورد ارزیابی قرار دهد.

همچنین، امکان دارد که در بخش‌های دیگری از مراحل انجام کسب و پیشه و صنعت، مانند تامین مواد و مصالح، تامین نیروی انسانی، انتخاب و معرفی فعالیت‌های پربازده و جست و جوی نیازهای مهم و خواست مردم یک جامعه، از قرارداد مشاوره صنعتی استفاده شود.

نمونه قرارداد مشاوره صنعتی را چگونه بنویسیم؟

نوشتن قرارداد و تنظیم متن و محتوای آن، یک کار بسیار تخصصی است که باید توسط مشاوران حقوقی یا وکلای پایه یک دادگستری انجام شود اما برای استفاده از این قرارداد، لازم است که اطلاعاتی درباره شرایط قانونی آن در اختیار داشته باشید. این اطلاعات برای مطالعه قرارداد یا امضای قراردادهای همکاری، به شما کمک می‌کند.

نمونه قرارداد مشاوره صنعتی ، یک قرارداد خصوصی است. به این صورت که به خواست و توافق طرفین نوشته می‌شود. برای نوشتن قرارداد، ملزم هستید که از قانون مدنی تبعیت کنید. علاوه براین، باید بدانیم که مشاوره صنعتی، یک قرارداد نامعین است. نامعین بودن این قرارداد، شرایطی را ایجاد می‌کند که طرفین بدون محدودیت و با توجه به قانون مدنی، درباره ابعاد مختلف قرارداد تصمیم بگیرند و در نهایت توافقات خود را به صورت کتبی ثبت کنند.

از طرف دیگر، نمونه قرارداد مشاوره صنعتی یک قرارداد لازم است. به این معنی که طرفین ملزم هستند که تا پایان مدت قرارداد با یکدیگر همکاری کنند و مسئولیت‌ها و وظایفی که به آن‌ها سپرده شده است را انجام دهند. با توجه به لازم بودن قرارداد مشاور صنعتی ، فسخ قرارداد ، برای طرفین امکان پذیر نیست و طرفین نمی‌توانند یک طرفه یا به خواست خود، قرارداد را فسخ کنند. البته این امکان وجود دارد که بتوانند شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرند.

طرفین قرارداد مشاوره صنعتی

ممکن است طرفین قرارداد مشاوره صنعتی ، شخص یا شرکت باشند. به طور معمول، مشاور صنعتی و سازمانی، شخصی است که در این زمینه تخصص و مهارت بسیار زیادی داشته باشد. علاوه براین، ممکن است که در این حوزه تجربیات مناسبی را کسب کند. این شخص متعهد می‌شود که در راستای خواسته کارفرما، فعالیت‌هایی را انجام دهد. برای معرفی مشاور صنعتی، لازم است که اطلاعات و مشخصاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، آدرس دقیق محل اقامت و شماره تماس او را در متن قرارداد بنویسید.

طرف دیگر قرارداد مشاور صنعتی ، کارفرما است. کارفرما می‌تواند شخص یا شرکت باشد. اگر کارفرما شخص باشد، با اطلاعاتی که پیش‌تر توضیح دادیم، او را معرفی می‌کنیم و اگر شرکت باشد، لازم است که اطلاعات و مشخصات ثبت شرکت را در قرارداد بنویسید. نکته مهم این است که در این شرایط، باید سازمان مربوطه یک نماینده داشته باشد. این نماینده وظیفه امضای قرارداد را به عهده می‌گیرد و لازم است که در متن قرارداد مشاوره صنعتی معرفی شود.

موضوع را چگونه بنویسیم؟

صنعت دارای لایه‌های متعدد و متنوعی است. ممکن است که شما در موقعیت‌های شخصی مختلف یا حتی در سطوح بسیار متفاوت باشید. به همین دلیل لازم است که ابتدا با یافتن مشاور متخصص، با او گفتگو کنید و برای همکاری با یکدیگر به توافق برسید. علاوه براین، باید شرح دقیقی از موضوع قرارداد را در متن قرارداد مشاوره صنعتی بنویسید.

این توضیحات مشخص می‌کند که مشاور صنعتی، چه کارهایی را انجام می‌دهد. مطابق با قواعد قانون مدنی، لازم است که موضوع قرارداد، معین و مشخص باشد. موضوع مبهم یا مجهول باعث می‌شود که قرارداد نامعتبر شود. بنابراین، لازم است که موضوع قرارداد، به دقت نوشته شود. مساله مشروع بودن موضوع قرارداد نیز دارای اهمیت بسیار زیادی است. اگر موضوع قرارداد نامشروع باشد، قرارداد معتبر نخواهد بود.

تعیین حق الزحمه

بدون شک، مشاور صنعتی با انجام مسئولیتی که به او سپرده می‌شود، مستحق دریافت حق الزحمه خواهد بود. میزان حق الزحمه توسط مشاور و کارفرما تعیین می‌شود. لازم است که پیش از تنظیم و امضای قرارداد مشاوره صنعتی ، طرفین با یکدیگر توافق کنند و در نهایت، مبلغی که توافق شده است را در متن قرارداد بنویسند. مبلغ قرارداد براساس مبلغی که در عرف پرداخت می‌شود و با تواق طرفین، تعیین خواهد شد. در این بخش، توافق طرفین ارجحیت دارد.

بعد از تعیین مبلغ قرارداد، این امکان وجود دارد که مشاور و کارفرما درباره شرایط پرداخت آن نیز با یکدیگر توافق کنند. برای مثال، ممکن است که اینگونه توافق شود که حق الزحمه مشاور صنعتی به صورت ماهانه یا در اقساط مشخص پرداخت شود. البته ملاک تعیین شیوه پرداخت، شرایط کلی قرارداد است. ممکن است شرایط به صورتی باشد که حق الزحمه مشاور در ابتدا یا انتهای قرارداد تسویه شود.

مرجع حل اختلاف قرارداد

برای آنکه در زمان بروز اختلاف، تصمیمات صحیحی اتخاذ شود باید مرجع حل اختلاف قرارداد خود را مشخص کنید. برای این منظور، دو راه را می‌توانید انتخاب کنید:

  1. داوری؛
  2. دادگاه.

داوری توسط موسسات داوری یا هر شخص یا اشخاص دیگری که مد نظر شما باشد قابل انجام است. البته قانون برای داور شرایطی را تعیین کرده است که باید به آن توجه شود. (ماده 455 و 469 قانون آیین دادرسی مدنی)

از طرف دیگر، اگر در قرارداد دادگاه را به عنوان مرجع حل اختلافات خود در نظر بگیرید یا مرجع حل اختلاف تعیین نکنید، در هر دو صورت، باید به دادگاه یا شورای حل اختلاف مراجعه شود.

چه شخصی را می‌توانید به عنوان داور قرارداد در نظر بگیرید؟

برای پاسخ به این سوال که چه شخصی را می‌توانیم به عنوان داور قرارداد معرفی کنیم، می‌توان به ماده 469 قانون آیین دادرسی مدنی اشاره کرد. در این ماده چند شرط برای انتخاب داور بیان شده است که در ادامه به بیان آن‌ها می‌‎پردازیم. براساس آنچه در این ماده قانونی آمده است، اشخاصی نمی‌توانند داور قرارداد باشند که:

  1. سن آن‌ها کمتر از 25 سال تمام باشد؛
  2. شخصی که در دعوای احتمالی میان طرفین قرارداد ذی نفع محسوب شود؛
  3. اشخاصی که با طرفین قرارداد وابستگی سببی یا نسبی تا درجه دوم از طبقه سوم داشته باشند؛
  4. اگر شخصی قیم، کفیل، وکیل یا مباشر یکی از طرفین قرارداد باشد؛
    اشخاصی که خودشان یا همسرشان، از وراث یکی از طرفین هستند؛

پیشنهاد ما

درباره قرارداد مشاوره صنعتی سوال کنید. شما می‌توانید با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، با یک مشاور حقوقی گفتگو کنید و درباره شیوه تنظیم قرارداد ، سوالات خود را بپرسید.

قرارداد مشاوره

برای دانلود این قرارداد در فایل word و pdf روی تصویر بزنید.

نمونه قرارداد مشاوره
دانلود نمونه قرارداد مشاوره
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات